Viimekesänä tuli kurvattua pohjois-norjassa.
Nyt on mielessä ajatus baltianmaista. Jos lähtis viro-latvia-liettua kierrokselle...
Onkos vinkkejä asiallisista yöpymispaikoista, nähtävyyksistä, reiteistä yms.
Uskaltaako siä jättää pyörän minkä tahansa majapaikan nurkalle yöksi...
Vinkkejä baltian reissulle?
13
3764
Vastaukset
- Enska-setä
Virossa Haapsalussa suomalaisen Lehtosen omistama camping http://www.campingpikseke.com/
siisti ja hyvä palvelu. Haapsalussa on kiva tunnelma ja paljon nähtävää ja mukavat tiet ympäristössä. Pärnussa suomalaisten suosima Konse http://www.viroweb.com/sivut/konse/ ja huoleti voi jättää pyörän majatalon eteen. Pärnussa on hyvä tunnelma ja ranta. Riiassa city camping, kohtuullinen kävelymatka vanhaan kaupunkiin ja vartioitu http://www.bt1.lv/bt1/camping/ Euroopan toiseksi kovimmat taksikuskit ajelee Riiassa. Liettuassa Vilnan lähistöllä on todella upeat tiet ja maisemat! Trakai on must, järvialuetta ja historiaa. Katariina Jagelloniga (Juhana herttuan puoliso) on syntynyt Trakain linnassa, siis kytky Suomeen ja Trakaissa on makea camping http://www.camptrakai.lt/en/kempingas.htm sinne haluan uudestaan. Siauliaissa on yksi kohde joka hiljentää ateistinkin, ristimäki eli Hill of Crossess: on risti poikineen! Via Baltican varrella on aika paljon campingejä majoineen. Yksi venäläisten suosima ihan paska alue löydettiin Latviasta, mutta helkkarin hauskaa porukkaa kovassa hönössä ja tutustuimme puolalaisiin TransAlpeilla liikkuviin pariskuntiin, jotka osasivat vain puolaa. Ei haitannut kommunikointia. Liikenne on hieman luo9vempaa kuin kotimaassa, sitä kovempi meno mitä etelämmäs ajat, mutta kyllä siellä pärjää, kun katselee ympärilleen ja on joustava. Tässä on vain pieni otos ja mulle ainakin on jäänyt halu tutkia paljon lisää.- Hondaherra
tiedoista ja linkeistä.
- Enska-setä
Hondaherra kirjoitti:
tiedoista ja linkeistä.
Unohdin mainita, että Jurmalan rannat on näkemisen arvoinen juttu. Jurmalassa kehuivat Nemo-nimistä campingiä. Se Latvian venäläisten suosikkipaikka taisi olla Juras Priede nimeltään. Matkailija voi valita haluaako elämyksen: hämärissä vastaanoton eteen pysäyttäessä ensimmäinen elollinen olento oli vanha maatuska oksentamassa puuhun nojaten. Tapaamamme campingin huoltomies oli huppelissa, mutta skarppasi ja yritti näytellä selvää. Suurin osa leiriytyjistä oli enemmän tai vähemmän kännissä ja ajattelimme, että taitaa tulla rauhaton yö, mutta tulkoon. Henki oli kuitenkin iloinen ja ystävällinen. Pimeyden laskeuduttua tuli yht'äkkiä aivan hiljaista. Porukka ilmeisesti sammahti kovan päivän jäkeen. Fasiliteetit olivat aika heikot. Huusseina Bajamajat, jotka olivat piripintaan täynnä eli ei voinut käyttää. Suihkut sentään toimivat, mutta pesualtaiden poistoputkia ei ollut, joten jalat kastuivat, kun altaaseen laski vettä. Mutta jos ei pienistä välitä, oli se kokemuksena aika erikoinen. Ja paikka oli kaunis. Kyllä Baltian maissa on nähtävää useammalle retkelle. Tekisi mieli käydä katsomassa ne kuuluisat Kuurinkynnäät, Saarenmaa ja ajella hieman maaseudulla, mutta katsotaan miten aikaa riittää. Rahaahan tuolla ei kulu kovin paljoa.
- R1150GS
Muutama vuosi sitten tuli jätettyä euroopan turnee väliin ja kierrettyä aika kattava reissu Baltiassa, aikaisemmat kokemukset oli vain Via Baltian läpiajamisesta useamman kerran.
Ja kyllä kannatti, siellä on katseltavaa aivan riittävästi, useammankin viikon reissulle.Ihmiset ovat ystävällisiä ja pyörän saa yleenä aina suojaan, vaikka hotellin respaan jos ei muutapaikkaa ole. Kuurin kynnäs Liettuassa on todella hieno paikka, mutta hintataso alkaa olemaan aika korkea, on kuulemma valtion turistirahastupaikka, paikallisia ei paljon tästäsyystä näe. Ylempänä rannikolla Palanga ja Liepaja ovat myös katsomisenarvosia paikkoja.
Jos mp matkailu kiinnostaa, mutta aika tai uskallus ei vielä riitä eurooppaa kierteleen suosittelen Balttiaa. - Hondatar
Kiitos vinkeistä, olipa hyvä että huomasin - suunnitelmat on samat. Olisiko jollakulla vielä ehdotelmaa reitistä tai jopa karttaa (tai linkkiä)? Ehtiikö nähdä riittävästi viikossa tai 10 päivässä jos ajelee 200-250 km:n päivämatkoja?
Mitä kannattaa yleisesti ottaen välttää / huomioida?- M.S.
Melkein viikonloppuna tuli nähtyä kaikki "oleellinen" viro-latvia kierroksella. Perjantaina keskipäivällä lautalla yli Tallinnaan ja yöksi pärnuun. Ammulla Latvian ja Riikaan yö Latvian maseseudulla ja sunnuntaina tarton kautta takaisin Tallinnaan. Tosin näitä viikonloppu reissuja voi tehdä useampia lämpimän kauden aikana. Mitään suoraa tarvetta viettää viikkotolkulla Virossa/latviassa ei ainakaan minulla ole ollut vaan olen pätkinyt viikonloppuihin. Tuntuu ihan kivalta kun pääsee 1,5 tunnissa takaisin Suomeen. Liettuassa tosin ei ole tullut käytyä mutta eipä moni muukaan joita olen tavannut mene aiva sinne saakka.
- M.S.
M.S. kirjoitti:
Melkein viikonloppuna tuli nähtyä kaikki "oleellinen" viro-latvia kierroksella. Perjantaina keskipäivällä lautalla yli Tallinnaan ja yöksi pärnuun. Ammulla Latvian ja Riikaan yö Latvian maseseudulla ja sunnuntaina tarton kautta takaisin Tallinnaan. Tosin näitä viikonloppu reissuja voi tehdä useampia lämpimän kauden aikana. Mitään suoraa tarvetta viettää viikkotolkulla Virossa/latviassa ei ainakaan minulla ole ollut vaan olen pätkinyt viikonloppuihin. Tuntuu ihan kivalta kun pääsee 1,5 tunnissa takaisin Suomeen. Liettuassa tosin ei ole tullut käytyä mutta eipä moni muukaan joita olen tavannut mene aiva sinne saakka.
"10 päivää ja 300 päiväreissuja". Siinä tahdissa taitaa melkein tiet Balttiassa loppua. Yllättävän pieneltä Esim Viro tuntuu jos pysyy Normaalikunnossa olevilla asfalltiteillä.
- R1150GS
M.S. kirjoitti:
"10 päivää ja 300 päiväreissuja". Siinä tahdissa taitaa melkein tiet Balttiassa loppua. Yllättävän pieneltä Esim Viro tuntuu jos pysyy Normaalikunnossa olevilla asfalltiteillä.
Jos ajaa suomessa Hki-Turku-Tre-Lahti-Hki lenkin, voi sanoa käyneensä suomessa, mutta mitä on nähnyt?
Itse ajelin ensin Saarenmaalle ja sieltä ihan rannikkoa myöten alas Liettuaan, takaisin risteilemällä laidasta laitaan ja Peipsjärven rantoja Narvaan. Muistaakseni kilometrejä tuli yli kolmetuhatta, matkalla oli kyllä paljon päälystämättömiäkin teitä. Tuli tutustuttua aika moneen upeaan kartanoon ja linnaan, ja löytyi myös pikkukaupunki jossa oli yli kymmenen pienpanimoa. Ja aikaa kului pari viikkoa. - Enska-setä
M.S. kirjoitti:
Jos "oleellinen" riittää, niin silloin se on ok. Uteliaalle riittää vielä paljon koettavaa noidenkin jälkeen.
Aika moni Baltiassa tapaamani motoristi oli käynyt Puolassa tai aika paljon kauempana etelässä. Liettua oli mielestäni tutkimisen arvoinen maa. Mutta jokainen tahtonsa mukaisesti retkeilee. - M.S.
R1150GS kirjoitti:
Jos ajaa suomessa Hki-Turku-Tre-Lahti-Hki lenkin, voi sanoa käyneensä suomessa, mutta mitä on nähnyt?
Itse ajelin ensin Saarenmaalle ja sieltä ihan rannikkoa myöten alas Liettuaan, takaisin risteilemällä laidasta laitaan ja Peipsjärven rantoja Narvaan. Muistaakseni kilometrejä tuli yli kolmetuhatta, matkalla oli kyllä paljon päälystämättömiäkin teitä. Tuli tutustuttua aika moneen upeaan kartanoon ja linnaan, ja löytyi myös pikkukaupunki jossa oli yli kymmenen pienpanimoa. Ja aikaa kului pari viikkoa.Sulla sopivampi pyörä tutkimusmatkailuun. Itselläni Gsx 750 F. Meillä sellainen 4-6 pyörän porukka joka tekee näitä viikonlopun reissuja balttiaan. Mukana myös yksi harrikkakuski joten emme paljon sivuteillä viihdy :-). Tosin ei tuo suzukin 750 äFFÄ kiva ole hiekkatiellä muutenkaan ajaa, koko ajan saa ja pitää varoa kun etupää tuntuu liukaalta irtohiekalla.
Mutta nämä viikonloppu reissut ovat mukavia siinä mielessä että voi lähteä hiukan extemporee ilman sen vakampia suunnitelmia ja lomapäiviä säästäen. Seuraavalle viikonlopun reissun sitten uusia reittejä. - M.S.
Enska-setä kirjoitti:
Jos "oleellinen" riittää, niin silloin se on ok. Uteliaalle riittää vielä paljon koettavaa noidenkin jälkeen.
Aika moni Baltiassa tapaamani motoristi oli käynyt Puolassa tai aika paljon kauempana etelässä. Liettua oli mielestäni tutkimisen arvoinen maa. Mutta jokainen tahtonsa mukaisesti retkeilee.Pitkästä aikaa mukava ja normaali keskustelunavaus. Katso vastaukseni yllä.
- Enska-setä
M.S. kirjoitti:
Pitkästä aikaa mukava ja normaali keskustelunavaus. Katso vastaukseni yllä.
Väitellä voi hyvässäkin hengessä. Eipä tuota teidän "konseptia" voi moittia. Toinen ääripää on eräs, jolle ei Baltia enää riittänyt, vaan meni yli Liettuasta Valkovenäjä-Ukraina-Moldova-reitin, yksin, GS:llä. Pidennetyn viikonlopun aikana ehtii hyvin kiertää Saarenmaan. Oletteko käyneet?
- M.S.
Enska-setä kirjoitti:
Väitellä voi hyvässäkin hengessä. Eipä tuota teidän "konseptia" voi moittia. Toinen ääripää on eräs, jolle ei Baltia enää riittänyt, vaan meni yli Liettuasta Valkovenäjä-Ukraina-Moldova-reitin, yksin, GS:llä. Pidennetyn viikonlopun aikana ehtii hyvin kiertää Saarenmaan. Oletteko käyneet?
Porukat kävi kylläkin viime kesänä yhdellä viikonloppukeikalla Saaremaalla mutta se viikonloppu jäi minulta väliin. Kehuivat kylläkin saaremaat mukavammaksi paikaksi kuin itse mannerta. Ensi kesänä kyllä ajattelin käydä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942