Pystykaupan korjuukulut

veroilmoituksessa

Ensimmäisen kerran tein puukauppaa. MHY hoiti homman.
Sain heiltä ohjeen veroilmoitusta varten, että puun myyntitulo kirjataan ilmoituksen C2 kohtaan 1.1.

Korjuukustannukset (n. 60% myyntitulosta) kohtaan 6.3. = vuotuiset kustannukset.
Tulee aika isoksi tuo vuotuinen kustannus viime vuonna.

Näinkö se menee?

Voisiko kokeneemmat vähän neuvoa?

12

3650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R E K A

      Kyllä se niin menee. Katso ohjeen kohta 1.2 Hankinta- ja käteiskaupat.

      Pystykaupasta ei myyjälle synny korjuukustannuksia. Eli kohdallasi on kyse hankintakaupasta jonka hankintatyön on suorittanut ulkopuolinen henkilö tai yritys.(Esim MHY)

      • vastauksesta.

        Korjaan nyt vähän kysymykseni tietoja.

        Siis 2C ilmoitukseen, kohtaan 1.2, se MHY neuvoikin sen myyntitulon merkittäväksi eikä kohtaan 1.1.

        Kyllä tämä tästä nyt rupeaa selviämään.


      • PYSTYKAUPPAA

        Minä ajattelin, että kun myyn puut metsästä pystyyn, niin se olisi pystykauppaa.

        Milloin se oikeasti sitten on pystykauppaa, kun näin ollen tekemäni kauppa olikin hankintakauppaa?

        Itse en korjannut mitään, - niin paitsi ostajan palkkaaman metsurin jäljiltä kauhean määrän isoja pöllejä, latvuksia ja oksia, jotka jäivät minulle.


      • R E K A
        PYSTYKAUPPAA kirjoitti:

        Minä ajattelin, että kun myyn puut metsästä pystyyn, niin se olisi pystykauppaa.

        Milloin se oikeasti sitten on pystykauppaa, kun näin ollen tekemäni kauppa olikin hankintakauppaa?

        Itse en korjannut mitään, - niin paitsi ostajan palkkaaman metsurin jäljiltä kauhean määrän isoja pöllejä, latvuksia ja oksia, jotka jäivät minulle.

        Pystykaupassa metsänomistaja luovuttaa vastikkeellisesti omassa metsässä kasvavan runkopuun hakkuuoikeuden ostajalle.

        Ostaja huolehtii puun korjuusta ja kuljettamisesta.


        Hankintakaupassa metsänomistaja valmistaa ja kuljettaa puutavaran ostajan kanssa sovittuun luovutuspaikkaan. Metsänomistaja saa korvauksen sekä myymästään puusta että puutavaran valmistamisesta ja kuljettamisesta.

        Myyjä voi antaa hankintakaupan korjuun ja metsäkuljetuksen yrittäjälle tai esim metsänhoitoyhdistykselle(korjuupalvelu tai hankintapalvelu). Niin kuin sinun tapauksessasi on tehty.


      • Tallukka
        R E K A kirjoitti:

        Pystykaupassa metsänomistaja luovuttaa vastikkeellisesti omassa metsässä kasvavan runkopuun hakkuuoikeuden ostajalle.

        Ostaja huolehtii puun korjuusta ja kuljettamisesta.


        Hankintakaupassa metsänomistaja valmistaa ja kuljettaa puutavaran ostajan kanssa sovittuun luovutuspaikkaan. Metsänomistaja saa korvauksen sekä myymästään puusta että puutavaran valmistamisesta ja kuljettamisesta.

        Myyjä voi antaa hankintakaupan korjuun ja metsäkuljetuksen yrittäjälle tai esim metsänhoitoyhdistykselle(korjuupalvelu tai hankintapalvelu). Niin kuin sinun tapauksessasi on tehty.

        MHY ei siis informoinut metsänomistajaa tarpeeksi hyvin, kun Mo luuli tehneensä pystykaupan, mutta MHY teettikin sen hankintana??
        Siksi minä olen varovainen MHY:N neuvojen suhteen, heillä ei ole vastuuta neuvoistaan..


    • Viimetinka

      Ensimmäisen puukauppani tein minäkin ja nyt on vähän enemmän mietittävää ilmoituksen kanssa. Mhy hoiti koko homman ja veloitti sitten laskulla. Eikös se menekin niin, että siinä maksamani alvin voin vähentää suoraan arvolisäverolomakkeella niistä alveista, jotka tuli minulle puunostajalta hinnan päälle. Loput sitten maksan verottajalle kuun loppuun mennessä.
      Mutta entäs 2c:lle kun merkitään kohtaan 6.3 menoiksi se lasku niin niin voiko sen laittaa verollisena summana vai ilman alvia?

      • ilman alvia

        kirjaukset..alveille oma sarake ...

        koskee tuloja ja menoja


      • Teet sen ALVi-ilmoituksen ja sen jälkeen kaikki varsinaisessa metsäverotuksessa käsiteltävät summat ovat ALVittomia, niin tulot kuin menotkin.


    • metsäneuvoja

      Vai olet tehnyt pystykaupan metsänhoitoyhdistyksen kanssa!!??
      Ja korjuukustannukset 60 % myyntituloista.
      Ymmärrän kyllä, että ensikertalaisena olet erehtynyt käyttämään mhy:n korjuupalvelua ja saat siitä nyt kärsiä huonon taloudellisen lopputuloksen muodossa.
      Seuraavan kerran kun myyt, niin myy oikealla pystykaupalla suoraan metsäyhtiölle. Saat loppupeleissä taatusti enemmän rahaa kuin tuossa mhy:n jobbaustouhussa! Ja veroilmoituksen teko on todella helppoa!

      • taas.....

        olipas humpuukia. parhaan tuloksen harvennuksilla saa juuri mhyn hankintapalvelulla tai vastaavalla.


    • ekakerta

      Tein ymmärtääseni PYSTYKAUPAN mhy:n kanssa. Mutta se on
      muuttunut hankintakaupaksi, koska minulta velotaan kaukokuljetuksen kustannukset osittain.
      En ymmärrä menettelyä - selvitys on , että heillä toimitaan näin. Miten on asianlaita ???

      • voinäitä

        Millaisen sopimuksen olet tehnyt, kaikki riippuu nyt siitä!
        Olen minäkin tehnyt useammankin pystykaupan suoraan yhtiön kanssa, mutta ne on kuitenkin toteutettu hankintakauppana, kun se on ollut minulle edullisempi niin.
        Mhy.stä pysyisin kuitenkin kaukana... Itse äänestin heti jaloillani Mhy:stä, kun se tuli mahdolliseksi.
        Siis mikä sinulla nyt siinä puukaupassa nyt kivestää? Miten ja mihin perustuen sinulta nyt velotaan niitä kaukokuljetuksia, eli puutavaran rahtia tehtaalle?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe