Ensimmäisen kerran tein puukauppaa. MHY hoiti homman.
Sain heiltä ohjeen veroilmoitusta varten, että puun myyntitulo kirjataan ilmoituksen C2 kohtaan 1.1.
Korjuukustannukset (n. 60% myyntitulosta) kohtaan 6.3. = vuotuiset kustannukset.
Tulee aika isoksi tuo vuotuinen kustannus viime vuonna.
Näinkö se menee?
Voisiko kokeneemmat vähän neuvoa?
Pystykaupan korjuukulut
12
3919
Vastaukset
- R E K A
Kyllä se niin menee. Katso ohjeen kohta 1.2 Hankinta- ja käteiskaupat.
Pystykaupasta ei myyjälle synny korjuukustannuksia. Eli kohdallasi on kyse hankintakaupasta jonka hankintatyön on suorittanut ulkopuolinen henkilö tai yritys.(Esim MHY)- vastauksesta.
Korjaan nyt vähän kysymykseni tietoja.
Siis 2C ilmoitukseen, kohtaan 1.2, se MHY neuvoikin sen myyntitulon merkittäväksi eikä kohtaan 1.1.
Kyllä tämä tästä nyt rupeaa selviämään. - PYSTYKAUPPAA
Minä ajattelin, että kun myyn puut metsästä pystyyn, niin se olisi pystykauppaa.
Milloin se oikeasti sitten on pystykauppaa, kun näin ollen tekemäni kauppa olikin hankintakauppaa?
Itse en korjannut mitään, - niin paitsi ostajan palkkaaman metsurin jäljiltä kauhean määrän isoja pöllejä, latvuksia ja oksia, jotka jäivät minulle. - R E K A
PYSTYKAUPPAA kirjoitti:
Minä ajattelin, että kun myyn puut metsästä pystyyn, niin se olisi pystykauppaa.
Milloin se oikeasti sitten on pystykauppaa, kun näin ollen tekemäni kauppa olikin hankintakauppaa?
Itse en korjannut mitään, - niin paitsi ostajan palkkaaman metsurin jäljiltä kauhean määrän isoja pöllejä, latvuksia ja oksia, jotka jäivät minulle.Pystykaupassa metsänomistaja luovuttaa vastikkeellisesti omassa metsässä kasvavan runkopuun hakkuuoikeuden ostajalle.
Ostaja huolehtii puun korjuusta ja kuljettamisesta.
Hankintakaupassa metsänomistaja valmistaa ja kuljettaa puutavaran ostajan kanssa sovittuun luovutuspaikkaan. Metsänomistaja saa korvauksen sekä myymästään puusta että puutavaran valmistamisesta ja kuljettamisesta.
Myyjä voi antaa hankintakaupan korjuun ja metsäkuljetuksen yrittäjälle tai esim metsänhoitoyhdistykselle(korjuupalvelu tai hankintapalvelu). Niin kuin sinun tapauksessasi on tehty. - Tallukka
R E K A kirjoitti:
Pystykaupassa metsänomistaja luovuttaa vastikkeellisesti omassa metsässä kasvavan runkopuun hakkuuoikeuden ostajalle.
Ostaja huolehtii puun korjuusta ja kuljettamisesta.
Hankintakaupassa metsänomistaja valmistaa ja kuljettaa puutavaran ostajan kanssa sovittuun luovutuspaikkaan. Metsänomistaja saa korvauksen sekä myymästään puusta että puutavaran valmistamisesta ja kuljettamisesta.
Myyjä voi antaa hankintakaupan korjuun ja metsäkuljetuksen yrittäjälle tai esim metsänhoitoyhdistykselle(korjuupalvelu tai hankintapalvelu). Niin kuin sinun tapauksessasi on tehty.MHY ei siis informoinut metsänomistajaa tarpeeksi hyvin, kun Mo luuli tehneensä pystykaupan, mutta MHY teettikin sen hankintana??
Siksi minä olen varovainen MHY:N neuvojen suhteen, heillä ei ole vastuuta neuvoistaan..
- Viimetinka
Ensimmäisen puukauppani tein minäkin ja nyt on vähän enemmän mietittävää ilmoituksen kanssa. Mhy hoiti koko homman ja veloitti sitten laskulla. Eikös se menekin niin, että siinä maksamani alvin voin vähentää suoraan arvolisäverolomakkeella niistä alveista, jotka tuli minulle puunostajalta hinnan päälle. Loput sitten maksan verottajalle kuun loppuun mennessä.
Mutta entäs 2c:lle kun merkitään kohtaan 6.3 menoiksi se lasku niin niin voiko sen laittaa verollisena summana vai ilman alvia?- ilman alvia
kirjaukset..alveille oma sarake ...
koskee tuloja ja menoja Teet sen ALVi-ilmoituksen ja sen jälkeen kaikki varsinaisessa metsäverotuksessa käsiteltävät summat ovat ALVittomia, niin tulot kuin menotkin.
- metsäneuvoja
Vai olet tehnyt pystykaupan metsänhoitoyhdistyksen kanssa!!??
Ja korjuukustannukset 60 % myyntituloista.
Ymmärrän kyllä, että ensikertalaisena olet erehtynyt käyttämään mhy:n korjuupalvelua ja saat siitä nyt kärsiä huonon taloudellisen lopputuloksen muodossa.
Seuraavan kerran kun myyt, niin myy oikealla pystykaupalla suoraan metsäyhtiölle. Saat loppupeleissä taatusti enemmän rahaa kuin tuossa mhy:n jobbaustouhussa! Ja veroilmoituksen teko on todella helppoa!- taas.....
olipas humpuukia. parhaan tuloksen harvennuksilla saa juuri mhyn hankintapalvelulla tai vastaavalla.
- ekakerta
Tein ymmärtääseni PYSTYKAUPAN mhy:n kanssa. Mutta se on
muuttunut hankintakaupaksi, koska minulta velotaan kaukokuljetuksen kustannukset osittain.
En ymmärrä menettelyä - selvitys on , että heillä toimitaan näin. Miten on asianlaita ???- voinäitä
Millaisen sopimuksen olet tehnyt, kaikki riippuu nyt siitä!
Olen minäkin tehnyt useammankin pystykaupan suoraan yhtiön kanssa, mutta ne on kuitenkin toteutettu hankintakauppana, kun se on ollut minulle edullisempi niin.
Mhy.stä pysyisin kuitenkin kaukana... Itse äänestin heti jaloillani Mhy:stä, kun se tuli mahdolliseksi.
Siis mikä sinulla nyt siinä puukaupassa nyt kivestää? Miten ja mihin perustuen sinulta nyt velotaan niitä kaukokuljetuksia, eli puutavaran rahtia tehtaalle?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822