Olen hieromassa kauppaa uudesta Golf Variantista 1.9 TDI moottorilla. Ainoa asia mikä arveluttaa on se että moottorissa on vielä jakohihna.
Onko hihnoja katkennut ennen vaihtovälin täyttymistä kun auto on merkkihuollettu? Miten maahantuoja suhtautuu jakohihnavaurioihin takuuajan jälkeen? Olisiko se syytä vaihtaa varmuuden vuoksi jo etupainotteisesti.
1.9 TDI:n jakohihnan kestävyys?
15
30955
Vastaukset
- Turisti2006
Suomalainen maahantuojan keksintö on, että hihna pitää vaihtaa 90 tkm:n välein.
Esim. Saksassa vaihtoväli on 5 vuotta.- aikarajaa?
Pitääkö se sitten vaihtaa täälläkin viiden vuoden iässä vaikkei kilometrit olekaan täynnä?
- ex-Mosse
Ei tuo ole maahantuojan keksintö vaan lukee ihan huoltokirjassa, ostit sitten auton Saksasta tai Suomesta. Vasta uudemmissa malleissa on nostettu 1.9l TDI:n jakohihnan vaihtoväli 120tkm ja sitä noudattavat ainakin merkkihuollot.
Mitään aikarajaa en kyllä muista nähneeni huoltokirjassa, mutta vanhemmissa automalleissa on ollut vuosituhannen vaihteessa 60tkm vaihtoväli, kun hieman tuoreemmissa 90tkm ja nyt uusimmissa 120tkm.
Bensa malleissa on huoltokirjan mukaan 180tkm tuo vaihtoväli, mutta sitkeitä huhuja liikkuu täälläkin, että maahantuoja haluaisi niissäkin vaihdon tapahtuvan 90tkm kohdalla. Tosin maahantuojan omat huollot eivät moista ole vahvistaneet, eikä muutama muu josta asiaa kyselin :) - 96kw6v
ex-Mosse kirjoitti:
Ei tuo ole maahantuojan keksintö vaan lukee ihan huoltokirjassa, ostit sitten auton Saksasta tai Suomesta. Vasta uudemmissa malleissa on nostettu 1.9l TDI:n jakohihnan vaihtoväli 120tkm ja sitä noudattavat ainakin merkkihuollot.
Mitään aikarajaa en kyllä muista nähneeni huoltokirjassa, mutta vanhemmissa automalleissa on ollut vuosituhannen vaihteessa 60tkm vaihtoväli, kun hieman tuoreemmissa 90tkm ja nyt uusimmissa 120tkm.
Bensa malleissa on huoltokirjan mukaan 180tkm tuo vaihtoväli, mutta sitkeitä huhuja liikkuu täälläkin, että maahantuoja haluaisi niissäkin vaihdon tapahtuvan 90tkm kohdalla. Tosin maahantuojan omat huollot eivät moista ole vahvistaneet, eikä muutama muu josta asiaa kyselin :)Vaihtoväli 120000 tai 4 vuotta.Sanoo huoltokirja.
- ostaako vai ei
96kw6v kirjoitti:
Vaihtoväli 120000 tai 4 vuotta.Sanoo huoltokirja.
Tuo ratkaisee asian minun osaltani. En aja lähellekään vaihtoväliä neljässä vuodessa eli hihnanvaihtokustannus kilometriä kohti kasvaisi vielä entisestään.
Onkohan Volkkarilta tulossa jakoketjullista dieseliä lähiaikoina? - ex-Mosse
ostaako vai ei kirjoitti:
Tuo ratkaisee asian minun osaltani. En aja lähellekään vaihtoväliä neljässä vuodessa eli hihnanvaihtokustannus kilometriä kohti kasvaisi vielä entisestään.
Onkohan Volkkarilta tulossa jakoketjullista dieseliä lähiaikoina?Ocun huollot eivät ole samanlaisia kuin Golfin huollot - esim. Golfissa alkoi paljon aiemmin longlife huoltojen mahdollisuus yms.
Golfia jos mainaat ostaa niin katso sen huoltokirjasta jos siellä on tuosta aikarajasta jotain - itse en moista muista siellä nähneeni, mutta voi siellä moinen ollakin.
Hihnattomia dieseleitä on usein VAGineissa, mutta tuppaavat olemaan suuremmissa automalleissa ja yli 2.5l kooltaan. Hihnanvaihdon kustannus autoilun kokonaiskustannuksissa on kyllä aika mitätön, joten ihmettelen miksi sitä pidät jonain kynnyskysymyksenä, mutta kaikilla meillä on omat 'ongelmamme' auton hankinnoissa :) - ostaako vai ei
ex-Mosse kirjoitti:
Ocun huollot eivät ole samanlaisia kuin Golfin huollot - esim. Golfissa alkoi paljon aiemmin longlife huoltojen mahdollisuus yms.
Golfia jos mainaat ostaa niin katso sen huoltokirjasta jos siellä on tuosta aikarajasta jotain - itse en moista muista siellä nähneeni, mutta voi siellä moinen ollakin.
Hihnattomia dieseleitä on usein VAGineissa, mutta tuppaavat olemaan suuremmissa automalleissa ja yli 2.5l kooltaan. Hihnanvaihdon kustannus autoilun kokonaiskustannuksissa on kyllä aika mitätön, joten ihmettelen miksi sitä pidät jonain kynnyskysymyksenä, mutta kaikilla meillä on omat 'ongelmamme' auton hankinnoissa :)Golf Variantia juuri olin harkinnut. En tiedä paljonko hihnanvaihto maksaa mutta arvelisin sen kuitenkin olevan enemmän kuin 500€.
Nykyisen autoni huollot tulevat maksamaan yhteensä n.650€ jos vaihdan sen ennen 75tkm huoltoa kuten tarkoitus on. Jakohihnan vaihto on siis hyvin merkittävä menoerä kun laskee huoltokuluja auton pitoajalle. Itse ajattelin pitää seuraavaa autoa viisi vuotta ja kilometrejä tulee ehkä 60-70tkm. Dieselkään ei siis olisi mikään välttämättömyys vaikka sellaista mieli tekeekin.
Jos hihnan vaihtoväli olisi 90 tai 120tkm ilman aikarajaa olisi Golf edelleen hyvä vaihtoehto. Täytyy selvittää merkkiliikkeestä korjaamopäälliköltä ellei nyt joltain satu varmaa tietoa löytymään sitä ennen. - 14 tkm/v
ostaako vai ei kirjoitti:
Golf Variantia juuri olin harkinnut. En tiedä paljonko hihnanvaihto maksaa mutta arvelisin sen kuitenkin olevan enemmän kuin 500€.
Nykyisen autoni huollot tulevat maksamaan yhteensä n.650€ jos vaihdan sen ennen 75tkm huoltoa kuten tarkoitus on. Jakohihnan vaihto on siis hyvin merkittävä menoerä kun laskee huoltokuluja auton pitoajalle. Itse ajattelin pitää seuraavaa autoa viisi vuotta ja kilometrejä tulee ehkä 60-70tkm. Dieselkään ei siis olisi mikään välttämättömyys vaikka sellaista mieli tekeekin.
Jos hihnan vaihtoväli olisi 90 tai 120tkm ilman aikarajaa olisi Golf edelleen hyvä vaihtoehto. Täytyy selvittää merkkiliikkeestä korjaamopäälliköltä ellei nyt joltain satu varmaa tietoa löytymään sitä ennen.Jos ajat 70 tkm 5 vuodessa, tekee se 14 tkm per vuosi. Ota nyt hyvä ihminen laskin käteen: diesel ei millään kannata Golf Variantissa tuolla kilometrimäärällä. TSI tulee halvemmaksi vaikka koko jakohihna-asian unohtaisi. Lisäksi TSI:ssä on ketju, joten se tekee sen vieläkin halvemmaksi. Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin samankaltaiset.
- 3bg
14 tkm/v kirjoitti:
Jos ajat 70 tkm 5 vuodessa, tekee se 14 tkm per vuosi. Ota nyt hyvä ihminen laskin käteen: diesel ei millään kannata Golf Variantissa tuolla kilometrimäärällä. TSI tulee halvemmaksi vaikka koko jakohihna-asian unohtaisi. Lisäksi TSI:ssä on ketju, joten se tekee sen vieläkin halvemmaksi. Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin samankaltaiset.
Ehdottomasti kannattaa ottaa se uusi TSI 90kW bensa, eikä 1.9TDItä, noilla kilometreillä. Vaikka kulut menisi tasankin on bensa parempi vaihtoehto käyntimukavuuden takia. VW pumppusuutin diesel on sen verran karkeakäyntinen, että kannattaa ostaa vain tosi tarpeeseen.
Hihna kyllä kestää, aika vähän on näkynyt siitä valitusta vaikka olen jo seurannut vuosia ultimatevw.comia.
Ja mainittakoon, että itselläni on menossa 7 vuosi VWn dieseleillä, nykyinen on 130hv TDI.
- arvonlasku
hihnavaihdoilla ei ole juurikaan merkitystä
autonhuoltohinnoissa vaan auton arvon laskulla tai
kulutuksilla.
Auton hinta kun tippuu 150€ - 300€ /kk.
4kk hinnantipuksella vaihtaa vanhempaan autoon jo koko moottorin :) - Vaihtoon
Vaihdoin hihnan ja ajoin noin 40 t ,sitten meni jokin kiila ja taas uusiksi koko homma. Miten voi jokin auto olla näin paska kuin tämäm minun 1.9 diesel wv. Autosta ei löydy yhtään asiaa jota vois kehua. Laiska, kuluttaa paljon, ei käynnisty, jatkuvasti jotain korjattavaa.
- vw vw
kai se bimmeri on sitte parempi, älä tuu iso mies tänne ruikuttamaan
- laatu on erikseen
vw vw kirjoitti:
kai se bimmeri on sitte parempi, älä tuu iso mies tänne ruikuttamaan
Bimmeri on parempi, eihän siitä nyt tarvi edes keskustella.
- vetsu
Oletkin Varmaan Niitä Teesse Itse miehiä, Jotka tunaroi ja "säästää". Minä vaihatin merkkiliikkeessä ja Samalla vaihdettiin (pyynnöstäni) Kaikki Rataspyörät, kiilat ja kiristimet, Takuu Työnä, Eikäole ollut Moittimista, Yleensäkki nuo jotka VW tä moittii Ovatniitä Ominkäsin onneen Kavereita Ilmam Mitään koulutusta tai Kokemusta,,, kuha ruiskivat !!
- jive60
Olen omalla volkkariilani, 2003, 1.9 TDI ajanut 470000. Vaihdattanut hihnan kun aika on. Eikä ole maanantai Kappale... Ei oikeaan. Kesärenkailla alle 5 litraa satasella, ja saa ajaa motarillakin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851374Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 55758
- 101731
- 33702
- 60699