Eli uskollisesti palvellut vuonna 2002 ostettu Compaq Evoni alkaa irroittelemaan näppäimiään ja 20 Gt:n täynnä oleva kovalevykin piiputtaa sekä kertoo olevansa reikälevy.
On siis läppärin uusimisen aika. Budjetti n. 1000,- €
Haluan mahdollisimman kannettavan koneen. Eli alle 2 Kg ja vähintään 3h. akun kesto. Acereista ja Fujitsuista on huonoja kokemuksia (maanantaikappaleita tutuilla). Näitä en siis osta, vaikka näissä onkin teknisiltä tiedoiltaan hyviä hinta-laatusuhteita paperilla.
Olen päätymässä MSI:n koneeseen, josta minulla ei kyllä ole minkäänlaista kokemusta. Mutta millä prosessorilla?
Vaihtoehtoja:
AMD Turion 64 X2 TL-56 - 1800 Mhz
Intel Core Duo 2 T5250 - 1500 Mhz
Intel Core Duo T2330 - 1600 Mhz
Osaisiko joku auttaa ja laittaa nuo prosessorit paremmuusjärjestykseen? Entä riittävätkö kaikki mainitut vaihtoehdot pyörittämään Visvaa ripeästi?
Core Duo 2 lienee uusin ja tehokkain, vaikka AMD:ssä olisikin hieman enemmän herzejä - vai onko?
T. Kärryiltä tipahtanut P4 -prossuihin jämähtänyt.
Ps. Saa yrittää kääntää päätä mikä läppäri olisi hyvä;)
Tonnin läppäri - millä prossulla?
17
1603
Vastaukset
Applen MacBookissa on paljon parempi prossu kuin yksikään noista, 2 GHz:n Core 2 Duo T7300 jossa 4 megan välimuisti. Kun tämä yhdistetään Vistaa helkkaristi ripeämpään OS X Leopardiin, MacBook juoksee täyttä rinkiä tuon vertailukoneen ympärillä ja vielä lujaa.
Painoa Applella on tosin hieman yli eikä alle kaksi kiloa, se pitää tietysti myöntää, joten jos tämä on kynnyskysymys niin sitten sun on tyydyttävä raskaasti verkkaisempaan koneeseen.
Vastaavasti MacBookin akun kesto ylittää todella komeasti vaatimuksesi.
Mitä tulee noihin MSI:n prossuvaihtoehtoihin, erot tehoissa ovat aika vähäiset. AMD luultavasti syö sähköä eniten ja Core Duo on vain 32-bittinen.- Tipahtanut
Kiitos kommentista.
Tuo MacBook on todellakin varteenotettava vaihtoehto. Kiinnitin huomiota tuohon akun tehoon, mikä edesauttaa kaipaamaani kannettavuutta. Lupaavat jopa kuutta tuntia:-o
Paino: MacBook 2,27Kg - MSI 1,8Kg
Vastaavasti sitten hidasteita Macciin siirtymisessä:
- Outo ja uusi käyttöliittymä olen tottunut käyttämään hiiren molempia painikkeita.
- Tonnin MacBookissa ei polttavaa DVD-asemaa (ei toki välttämättömyys)
- Joudun ostamaan uuden Office-paketin, joka nostaa hintaa.
Kiitoksia prosessoritiedoista. Harkitsen tässä vielä maaliskuun puoleen väliin, jolloin tipahtaa tilille loput tarvittavat koneen hinnasta.
Tuskaista tämä runsauden pula ja valinnan vaikeus:D Tipahtanut kirjoitti:
Kiitos kommentista.
Tuo MacBook on todellakin varteenotettava vaihtoehto. Kiinnitin huomiota tuohon akun tehoon, mikä edesauttaa kaipaamaani kannettavuutta. Lupaavat jopa kuutta tuntia:-o
Paino: MacBook 2,27Kg - MSI 1,8Kg
Vastaavasti sitten hidasteita Macciin siirtymisessä:
- Outo ja uusi käyttöliittymä olen tottunut käyttämään hiiren molempia painikkeita.
- Tonnin MacBookissa ei polttavaa DVD-asemaa (ei toki välttämättömyys)
- Joudun ostamaan uuden Office-paketin, joka nostaa hintaa.
Kiitoksia prosessoritiedoista. Harkitsen tässä vielä maaliskuun puoleen väliin, jolloin tipahtaa tilille loput tarvittavat koneen hinnasta.
Tuskaista tämä runsauden pula ja valinnan vaikeus:Dhiiren oikea painike tulee kahden sormen kosketuksella, vasen yhden. Paljon kätevämpi tapa minusta kunhan siihen tottuu.
NeoOffice (OpenOfficen Mac-versio) on ilmainen ja vastaa pitkälle MS Officea, josta muuten tulee uusi versio Mac 2008 näinä päivinä kauppoihin eli se on sitten todella uusi.
Kuinkahan ne vanhemmat Officet Vistassa toimiikaan? Ehkä hyvin, mutta selvittämättä asiaa en menisi vannomaan.
Se mikä outouttaan sua ehkä alkuun MacBookissa hidastaa tulee kyllä takaisin suuren tehon kautta, kun asiat noin yleensä tapahtuu.
Ja muistia voit ostaa täydet 4 gigaa vaikka verkkokauppa.comista, muistihan on halpaa. Vista ei tajua kuin kolme ja sitten stoppi.- Kaikkeakuulee
Tipahtanut kirjoitti:
Kiitos kommentista.
Tuo MacBook on todellakin varteenotettava vaihtoehto. Kiinnitin huomiota tuohon akun tehoon, mikä edesauttaa kaipaamaani kannettavuutta. Lupaavat jopa kuutta tuntia:-o
Paino: MacBook 2,27Kg - MSI 1,8Kg
Vastaavasti sitten hidasteita Macciin siirtymisessä:
- Outo ja uusi käyttöliittymä olen tottunut käyttämään hiiren molempia painikkeita.
- Tonnin MacBookissa ei polttavaa DVD-asemaa (ei toki välttämättömyys)
- Joudun ostamaan uuden Office-paketin, joka nostaa hintaa.
Kiitoksia prosessoritiedoista. Harkitsen tässä vielä maaliskuun puoleen väliin, jolloin tipahtaa tilille loput tarvittavat koneen hinnasta.
Tuskaista tämä runsauden pula ja valinnan vaikeus:Dvielä tänä päivänä tonnin koneita jossa ei ole polttavaa DVD-asemaa? Johan nyt on markkinat.
- mikkelin ydinvoimala
Kaikkeakuulee kirjoitti:
vielä tänä päivänä tonnin koneita jossa ei ole polttavaa DVD-asemaa? Johan nyt on markkinat.
yli tonnin koneita joissa ei ole kunnolla toimivaa käyttöjärjestelmää!!!
- jklöjklöj
Intel Pentium Dual Core T2330 / 1.6 GHz
64-bit Computing Yes
ja
2*32 = noin neljä gigaa muistia... - jos paljon
mikkelin ydinvoimala kirjoitti:
yli tonnin koneita joissa ei ole kunnolla toimivaa käyttöjärjestelmää!!!
pelaileekin koneellaan niin ainoa joka toimii on windows
- senhän saa
jos paljon kirjoitti:
pelaileekin koneellaan niin ainoa joka toimii on windows
kyl asennettua mäccäriin pelei varten ja löytyy windows torrenteista
jklöjklöj kirjoitti:
Intel Pentium Dual Core T2330 / 1.6 GHz
64-bit Computing Yes
ja
2*32 = noin neljä gigaa muistia...Mutta kun tuolla luki että Core Duo, niin oletin äkkinäisesti että se sitten myös Core Duo (32-bit) olisi. T2330 on siis Intelin tuplaydinhalpisprossusarjaa kuten sanot, jklöjklöj.
Vista lienee kuitenkin noissa 32-bittinen eli 4 gigaa jää haaveeksi.- jkööjj
RepeRuutikallo kirjoitti:
Mutta kun tuolla luki että Core Duo, niin oletin äkkinäisesti että se sitten myös Core Duo (32-bit) olisi. T2330 on siis Intelin tuplaydinhalpisprossusarjaa kuten sanot, jklöjklöj.
Vista lienee kuitenkin noissa 32-bittinen eli 4 gigaa jää haaveeksi.Vista lienee kuitenkin noissa 32-bittinen eli 4 gigaa jää haaveeksi.
vähän matematiikkaa:
2 potenssiin 32 = 4.294... jkööjj kirjoitti:
Vista lienee kuitenkin noissa 32-bittinen eli 4 gigaa jää haaveeksi.
vähän matematiikkaa:
2 potenssiin 32 = 4.294...Ei se ole matematiikkaa vaan tosiasia, että 32-bittinen Vista näyttää enintään noin kolme gigaa muistia. Se on vaan tehty niin, vaikka mitä laskisit.
- kjjjö
RepeRuutikallo kirjoitti:
Ei se ole matematiikkaa vaan tosiasia, että 32-bittinen Vista näyttää enintään noin kolme gigaa muistia. Se on vaan tehty niin, vaikka mitä laskisit.
sinä perustelit sitä 32-bittisyydellä, ettei se tue yli kolmea gigaa...
32 bittinen käyttöjärjestmä ainakin normaalisti tukee hivenen yli neljäää gigaa muistia. kjjjö kirjoitti:
sinä perustelit sitä 32-bittisyydellä, ettei se tue yli kolmea gigaa...
32 bittinen käyttöjärjestmä ainakin normaalisti tukee hivenen yli neljäää gigaa muistia.No enpä löytänyt tuollaista perustelua siitä viestistäni. Totesin kuinka on, en sitä miksi on.
- jköjjök
RepeRuutikallo kirjoitti:
No enpä löytänyt tuollaista perustelua siitä viestistäni. Totesin kuinka on, en sitä miksi on.
Vista lienee kuitenkin noissa 32-bittinen eli 4 gigaa jää haaveeksi.
perustelet 32-bittisyydellä sitä, että neljä gigaa jää haaveeeksi...
http://www.microsoft.com/finland/windows/products/windowsvista/editions/64bit.mspx
"
Kaikissa Windows Vistan 64-bittisissä versioissa muistituki ylittää 32-bittisten versioiden tavallisen 4 gigatavun (Gt). Seuraavassa taulukossa esitetään Windows Vistan 64-bittisten versioiden muistin enimmäiskapasiteetti.
" kjjjö kirjoitti:
sinä perustelit sitä 32-bittisyydellä, ettei se tue yli kolmea gigaa...
32 bittinen käyttöjärjestmä ainakin normaalisti tukee hivenen yli neljäää gigaa muistia.nii--in. tuohon 4gb sisältyy myös laitteiden yms muistipaikat joten käyttikselle jää 3gb
loput niille laitteille.....kokonaismäärä muistiosoitteita siis tuo 4gb...en tiedä varmasti ymmärsitkö?
32bit = 4gb muistiosoitteita
muistiosoitteita käyttävät ram, videoram, laitteet yms.
joissakin 32bit systeemeissä on päästy tuon 4gb rajan yli, mm windows2003srv versiossa tosin sekin vaatii asiaa tukevan raudan ja vähän kikkailua. Windows kuitenkin pitää suurimpana yksittäiselle ohjelmalle annettavana muistina 2Gb eli jos ostat 32bit windows koneeseen 4gb muistia windows näkee siitä vain 3gb ja kun käynnistät ohjelman ohjelma näkee vain 2gb....- ffdfd
Timppa66 kirjoitti:
nii--in. tuohon 4gb sisältyy myös laitteiden yms muistipaikat joten käyttikselle jää 3gb
loput niille laitteille.....kokonaismäärä muistiosoitteita siis tuo 4gb...en tiedä varmasti ymmärsitkö?
32bit = 4gb muistiosoitteita
muistiosoitteita käyttävät ram, videoram, laitteet yms.
joissakin 32bit systeemeissä on päästy tuon 4gb rajan yli, mm windows2003srv versiossa tosin sekin vaatii asiaa tukevan raudan ja vähän kikkailua. Windows kuitenkin pitää suurimpana yksittäiselle ohjelmalle annettavana muistina 2Gb eli jos ostat 32bit windows koneeseen 4gb muistia windows näkee siitä vain 3gb ja kun käynnistät ohjelman ohjelma näkee vain 2gb....kysehän oli siitä, miten paljon käyttis tukee ja siihen kuuluu se, mitä itse käyttöjärjestelmä vaatii ajattevat ohjelmat.
- öjjöjj
ffdfd kirjoitti:
kysehän oli siitä, miten paljon käyttis tukee ja siihen kuuluu se, mitä itse käyttöjärjestelmä vaatii ajattevat ohjelmat.
taitaa sittenkin tukea olla noin kolme gigaa...
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html
no, ei ole pitkään aikaan tarvinnut windowsiin koskea...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351412
- 1091150
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261013Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99813
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634