Apua, auttakaa! Mulla löydettiin molemmista munasarjoista jotain sinne kuulumatonta. Toisessa oli 5x5cm nestemäinen rakkula, joka lääkärin mukaan on suhteellisen yleinen, vaaraton ja yleensä itsestään häviävä.
Mutta sen toisen munasarjan löydös sitten askarruttaakin enemmän. Se on 4x5 cm ja kiinteää (näkyi vaaleana ja osittain melkein valkoisena ultrassa). Malliltaan se oli pyöreähkö ja tarkkarajainen. Mikähän se vois olla? Pelkään että se on pahalaatuinen kasvain tai jotain muuta vakavaa. Olen 27 ja olen suunnitellut lasten tekemistä lähiaikoina, joten ahdistaa aika kovasti.
Kiinteä kysta munasarjassa
7
7632
Vastaukset
- kohtalotoverisi
löytyi myös jotain epäilyttävää, tammikuussa.
Toinen munasarja on 24mm ja toinen 42mm...suuremman sisällä kasvaa jotain mikä on kiinteää, ei nestemäistä, ehkä dermoidi.
Odotan tutkimuksia kauhulla ja munasarjasyöpä mielessäni.
Mullekkaan ultrannut lääkäri ei osannut sanoa yhtikäs mitään. Lähetteen sain sairaalaan ja se vasta kuukauden päästä. Kävin labrakokeissa, otettiin CA 12-5, jolla selviää jotain "kasvaimesta".
Tsemppiä sulle!!!!!!!!!!!!!!!!!!- surune
Tsemppiä myös kohtalotoverille! Mukava että sain näin nopeita vastauksia.
Mua ei lähetetty mihinkään verikokeisiin vielä. Odotan vain lähetettä naistenklinikalta. Tuntuu että pää hajoaa ku vaan miettii ja odottaa.
Kuinkahan usein nuo kiinteät sitten on hyvälaatuisia? Tai onko pahalaatuiset yleensä kiinteitä vai nestemäisiä ja minkä mallisia. Vai vaihteleeko se aina. Paljon olis kysymyksiä.. - kohtalotoverisi
surune kirjoitti:
Mua ei lähetetty mihinkään verikokeisiin vielä. Odotan vain lähetettä naistenklinikalta. Tuntuu että pää hajoaa ku vaan miettii ja odottaa.
Kuinkahan usein nuo kiinteät sitten on hyvälaatuisia? Tai onko pahalaatuiset yleensä kiinteitä vai nestemäisiä ja minkä mallisia. Vai vaihteleeko se aina. Paljon olis kysymyksiä..myös naistenklinikalta kutsua, se tuli 11 päivää se jälkeen kun lähete oli laitettu naistenpolille ja sain samassa kuoressa verikoelähetteen, ehkä sinäkin saat.
Mulla meinaa kanssa pää hajota...töissäkin vain mietin tätä ja illat yksin kotona makaan flegmaattisena ja tuijotan telkkaria, en pysty edes siivoamaan tai kunnolla edes syömään. Työpäivät on raskaita kun ei saa nukuttua.
Illalla menen nukkumaan tämä asia mielessäni ja aamulla herään ja toivon, että kaikki olisi vain unta...
Yksityiselle sain ajan 2 viikon päästä, ehkä sitten saan kuulla jotain edes pikkasen helpottavaa.
Olen valmistautunut leikkaukseen ja kaikki siinäkin pelottaa kun ei ole ennen nukutettu.
Lisäksi olen katsellut "kauhukuvia" gynekologisesta leikkausasennosta...
Tämä on ihan tyhmää panikoida ja tuskailla kaikesta etukäteen, mutta minkäs voit.
Pahinta on tämä EPÄTIETOISUUS!
Kiitos paljon tsempistäsi, sitä kyllä tarvitaan.
Jos haluat laittaa mailia:
[email protected]
ps. olen kuullut, että nestemäisiä olisi enemmän..mutta en ole varma. - mitä löyty?
surune kirjoitti:
Kuinkahan usein nuo kiinteät sitten on hyvälaatuisia? Tai onko pahalaatuiset yleensä kiinteitä vai nestemäisiä ja minkä mallisia. Vai vaihteleeko se aina. Paljon olis kysymyksiä..kerro miten nykyää menee?
- saattaa..olla...
vaaraton kysta,minulla muutama vuosi sitten,oli oikeassa munasarjassa 10x12cm kokoinen,siihen oli sisäkkäin kasvanut 3kystaa....tuumoriksi lääkärit sanoi sitä,,,oli aivan vaaraton,mutta mahassa oli aikamoiset kivut,tästä on 4vuotta,eikä ole uusiutunut...yleensä kystat ovat hyvälaatuisia.
- gyne
Munasarjamuutokset luokitellaan toiminnallisiin ja kasvaimiin. Toiminnalliset kystat johtuvat munasarjan toiminnasta (munarakkuloiden kasvu ja kehitys) ja niitä voivat olla puhkeamattomat munarakkulat eli follikkelikystat tai keltarauhaset (verenvuoto)kystat. Nämä häviävät yleensä muutamassa kierrossa itsestään.
Munasarjakasvaimia on kymmeniä sortteja, ja ne eivät häviä itsestään. Suurin osa kasvaimista on hyvänlaatuisia, sitten löytyy myös ns. välimuotoisia eli "matalan maligniteettiasteen omaavia" kasvaimia, jotka useimmiten hoituvat säästävällä leikkauksella. Munasarjasyöpä on suhteellisen harvinainen sairaus, Suomessa 1,8 % naisista sairastuu siihen elinaikanaan (n. 450 naista vuosittain). Tavallisimpaan syöpätyyppiin sairastuneiden naisten keski-ikä on 65 vuotta, ja alle 40-vuotiaita on potilaista alle 10 %.
Kuvauksesi perusteella sinulla nähty muutos voisi olla nuorten (=alle 40-vuotiaiden) naisten yleisin munasarjakasvain dermoidikysta, joka on lähes aina hyvänlaatuinen. Kyseessä on sukusolulinjasta lähtevä kasvain, joka sisältää usein talia, rasvaa, hiuksia, rustoa jne. Nimenomaan rusto, hampaat jne näkyvät hyvin valkoisina ja jättävät taakseen kaikukatveen. Hyviä merkkejä ovat lisäksi tarkkarajaisuus ja pyöreys. Pahanlaatuiset kasvaimet ovat usein epämääräisen mallisia, huonosti rajautuvia ja sisätutkimuksessa röpöliäisiä, ympäristöönsä kiinnittyneitä.
Dermoidit voidaan useimmiten poistaa kuorimalla kysta pois munasarjasta tähystysleikkauksena. Ne voivat joskus kasvaa melkoista vauhtia ja venyttämällä munasarjaa tuhota sen toimivaa kudosta. Pallomainen suurentunut munasarja voi myös helpommin pyöriä verisuonituksensa ympärille niin että koko munasarja menee kuolioon (aiheuttaa VOIMAKKAITA vatsakipuja). Sen takia ne kannattaa aina operoida. Sinun ikäisellesi naiselle pyritään aina tekemään säästävä leikkaus niin että mahdollisimman paljon tervettä munasarjakudosta säilyy, mikäli kysta ei ole liian iso (4x5 cm ei ole liian iso!). Lasten saantia dermoidi tai sen hoito ei yleensä haittaa, tosin se voi joskus uusia toiseen munasarjaan. Sen takia suosittelisin jatkossa säännöllisiä gyn. kontrolleja ja uä-tutkimusta vuosittain.- V.J.
..viime talvena. oli aika kipeä!Pääsin hoitoon heti, yritin ensin arvauskeskuksen kautta, mutta ei apua...sitten menin yksityiselle samana pvänä, josta sain lähetteen naisten polin päivystykseen, verikokeet otettiin kystan toteamispäivänä, eio onneksi ollut pahanlaatuista, kävin 2 krt kontrollissa, kysta onneksi hävisi..Onnea matkaan ja soita vaikka sairaalan naistenpolille ja kysy aikaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541411- 741385
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101150Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461077Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht31892vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804