Rotmos

issu56

Ai että se on hyvää, vaan kuinka moni teistä tietää mitä tuo oikeasti on ja miten sitä tehdään...ja kuinka moni sitä on tehnyt, tai ylipäänsä maistanut?

29

2482

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piruuttani sulle, juuresmuusi, maukkaampi kuin perunamuusi. Kuuluu vieläkin ruokalistallemme. Hyvää mutta vaikeasti sulavaa.

• osannut

vastata issun kysymykseen, eli mistä tehään?

• osannut kirjoitti:

vastata issun kysymykseen, eli mistä tehään?

hieman erillä lailla. Meillä käytetään, pottuja, lanttua, porkkanaa, suolaa, voita ja kasvislientä.

Jotkut käyttävät liemenä kasvislientä ja tai kermaa.

• kävit kopsaas
        umalehtinen kirjoitti:

hieman erillä lailla. Meillä käytetään, pottuja, lanttua, porkkanaa, suolaa, voita ja kasvislientä.

Jotkut käyttävät liemenä kasvislientä ja tai kermaa.

http://www.ulkosuomalainen.com/foorumi/viewtopic.php?t=511
        mut tiiätkö uma oikeest miten toi tehään ja mistä aineist?eli miten ruotsalaiset sen oikeest tekee?

• kävit kopsaas kirjoitti:

mut tiiätkö uma oikeest miten toi tehään ja mistä aineist?eli miten ruotsalaiset sen oikeest tekee?

Opin tuon teon ennen pottumuussin tekoa. Tuo oli yleinen ruoka Turussa lapsuudessani. Samoin tuota valmistettiin myös saaristossa, jossa kesiäni vietin paljon, Seilin saarella.
        Herkkua oli ja on vieläkin pannulla paistetut lanttu kuutiot; Njam))))))

• manta-elviira
        umalehtinen kirjoitti:

Opin tuon teon ennen pottumuussin tekoa. Tuo oli yleinen ruoka Turussa lapsuudessani. Samoin tuota valmistettiin myös saaristossa, jossa kesiäni vietin paljon, Seilin saarella.
        Herkkua oli ja on vieläkin pannulla paistetut lanttu kuutiot; Njam))))))

pannulla, voissa paistettuna moninverroin parempia! ;-)

• kävit kopsaas kirjoitti:

aineista Ruotsalaiset sen tekevät, meillä se tehdään niin että sama määrä pottuja ja lanttua, sekä muutama porkkana 2-3 kpl. Äitini ei käyttänyt kasvislientä vaan ihan juuresten keitinlientä hieman, ja lisäsi muusauksessa joukkoon (mikäli muussista olisi tullut liian kuivaa) ja toki voita sekä hieman suolaa.
        Itse käytän lisäksi hieman kermaa (laktoositon ruokakerma) tekee maun hieman pehmeämmäksi.

• manta-elviira kirjoitti:

pannulla, voissa paistettuna moninverroin parempia! ;-)

täytyypä kokeilla. Olen muuten juureksista suuri lantun ystävä;))))

• manta-elviira
        umalehtinen kirjoitti:

täytyypä kokeilla. Olen muuten juureksista suuri lantun ystävä;))))

kohdalla sanonta: "Ken keitetyn paistaa, se makean maistaa".

Aivan _varmasti_ vähintäänkin yhtä hyvää kuin paistetut lanttukuutiot! :-)

Pitäskö joskus kokeilla lanttujen kanssa?... En heti huomenissa kuitenkaan.
        Jäänpä harkitsemaan.

• Mä tiedän/kuullut tuon juuresmuussin, mutta en koskaan ole sitä syönyt...minkä kanssa syötte sitä...käviskö joku sianlihakastike.. ??

• issu56

kersana ihastuin ikihyviksi tuohon rotmosiin, johon silloin ei ainakaan laitettu muuta kuin kahta tiettyä :). Muutoin tehtiin ihan kuin muusi yleensä...
        Se on ihan makuasia, mitä tuon kanssa syö...vaikka kalapuikkoja :).

• ns. vanhanajan läskisoosin kera ja jopa possun kyljysten.
        Se kelpaa minulle nykyään ihan sellaisenaankin ilman mitään soosseja. Palvilihan (pala) kanssa se on myös erittäin maistuvaa.
        Jotkut laittavat juuresten joukkoon punajuurtakin, joka ei minusta kuulu joukkoon, mutta makuasioista ei voi kiistellä.

• issu56 kirjoitti:

kersana ihastuin ikihyviksi tuohon rotmosiin, johon silloin ei ainakaan laitettu muuta kuin kahta tiettyä :). Muutoin tehtiin ihan kuin muusi yleensä...
        Se on ihan makuasia, mitä tuon kanssa syö...vaikka kalapuikkoja :).

Totahan pitääkin kokeilla heti viikonloppuna, mut en oikeen osaa nyt hahmottaa mitä sen kanssa...kalapuikoista en tykkää..

• issu56
        Sikra kirjoitti:

Totahan pitääkin kokeilla heti viikonloppuna, mut en oikeen osaa nyt hahmottaa mitä sen kanssa...kalapuikoista en tykkää..

vaikka jauhelihapihvejä tms. sillä kaikki mahdollinen sen kanssa kyllä toimii...se makkarakin.

• Pukeli 1

kuullut tällaista sanaakaan, saati sitten maistanut. No, laita sitten resepti jos kerran on hyvää, mutta jos on kovin suuritöistä, niin sitten ei.

• maku on todella hyvä. Sinähän olet kasvisruoan ystävä.

• manta-elviira

• manta-elviira

Lantut jätän vain poijes, käytän niitä vaan uunissa kypsennettävän lihapadan lisänä muiden kasvisten ohella.

Mikä lienee oikea tapa tuota tehdä, mie laitan maitoa taikka kermaa ja voita suolan ja ripauksen, melkein joka ruokaan menevää, mustapippurirouhetta.

Perunamuusista tulee muuten hyvää miun maulleni ainakin kun vain silppuaa sipulia oikein oikein hienoksi ja sen raakana sekoittaa muusin joukkoon.

• issu56

jota minä aikoinaan Ruotsissa söin ja mitä edelleenkin sillointällöin teen, niin siihen tulee vain perunaa ja lanttua...
        Eihän mikään muusi mitään ole ilman sipulia, mustapippuria en milloinkaan ole kokeillut...kuulostaa aika erikoiselta.

• Pukeli 1

harrastanut mitään muuseja. Lantut pilkon kuutioiksi mitkä ruskistan ja samoin porkkanat. Perunamuussiakaan en ole tehnyt miesmuistiin.

• manta-elviira
        issu56 kirjoitti:

jota minä aikoinaan Ruotsissa söin ja mitä edelleenkin sillointällöin teen, niin siihen tulee vain perunaa ja lanttua...
        Eihän mikään muusi mitään ole ilman sipulia, mustapippuria en milloinkaan ole kokeillut...kuulostaa aika erikoiselta.

on mulle niin vakiomauste, että sitä menee myös muusiin, -rouhaisu vaan myllystä tai hyppysellinen valmista rouhetta...

• issu56
        manta-elviira kirjoitti:

on mulle niin vakiomauste, että sitä menee myös muusiin, -rouhaisu vaan myllystä tai hyppysellinen valmista rouhetta...

on mullekin, mutta taitais äiti lentää kattoon, jos muusiinkin sitä laittaisin :).
        Joku kuulemma sotkee muusin joukkoon raa'an kananmunan, mutta sekin on kokeilematta...jotenkin ei kiehdo ajatus munasta muusissa :)).

• manta-elviira
        issu56 kirjoitti:

on mullekin, mutta taitais äiti lentää kattoon, jos muusiinkin sitä laittaisin :).
        Joku kuulemma sotkee muusin joukkoon raa'an kananmunan, mutta sekin on kokeilematta...jotenkin ei kiehdo ajatus munasta muusissa :)).

..."taitais äiti lentää kattoon"... :-)

Vähän eri tavalla ilmaisisi sitten "kummeksuntansa" kuin aikoinaan meitsin isä kerran, kun olivat äiteen kanssa meillä syömässä. Tuohon aikaan olin "kekannut", että valkosipuli on kuin onkin hyvää ja tuolla kerralla laitoin sitä _pikkuriikkisen_ maksakastikkeen joukkoon tietäen, että iskä oli melko tarkka ruoan maustamisen suhteen... Tavallinen sipulikin oli mönkättämisen aihe.

Hyvää oli muuten ollut tarjoamani ruoka, "mutta mikähän siinä kastikkeessa oikein maistui niin kummalliselle" oli iskä äipälle kotimatkallaan ihmetellyt...
        Ois vaan "lentänyt kattoon" ja kysynyt suoraan... :-)

Muna muusissa... Kokeillut ja muusista tulee liisterin oloista...

• täälläpäin se tehdään lantuista ja laitetaan perunoita sekaan. vähän pippuria, suolaa ja voita. ruottalaiset syö yleensä (ja melkein ainoastaan) "kokt fläsk tai köttkorv" lisäksi.

• manta-elviira

kunnon ateria! Varsinkin jos liha on keitettyä...
        :-)

• että myös "fläsklägg" on monasti tuon rotmuussin lisänä. se vissiinkin suomeksi sianpotka (?).

• issu56

sen minäkin teen, mutta laitan perunoita ja lanttuja sekaan...lisäksi jätän pippurin pois :).

• täytyy myöntää ei aavistustakaan ,en jaksanut kahlata koko ketjua läpi,,veikkaan pottumuussia??

• issu56

vaan ei ihan.
        Minä sen teen niin, että enin osa on perunaa ja vajaat puolet perunoitten määrästä lanttua. Tehdään ihan niinkuin pottumuusi muutoin. Siihen kaiketi kuuluis pippurikin, mutta sen jätän pois.

Ketjusta on poistettu 55 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1748
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1164
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      58
      1026
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      916
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      836
    6. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    7. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      78
      789
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      786
    9. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    10. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      756
    Aihe