Mulla on meneillään v.56 rakennetun kivitalon kellarissa olevan autotallin lattian uudelleen valuprojekti (lattia suoraksi ja kestävä teollisuuspinnoite päälle).
Vanha ratkaisu (ylhäältä alas):
- Ohut betonivalu
- Bitumikerros (ollut kosteuseriste?)
- Paksu betonivalu
- Soraa
Piikkaan ohuen betonivalun pois (joka irtoaa helposti bitumikerroksen takia).
Olin ajatellut seuraavaa ratkaisua (ylhäältä alas):
- MasterTop100 pinnoite
- Uusi betonivalu (10cm rautoineen)
- Vanha paksu betonivalu
- Soraa
Kysymykset kuuluu:
- Onko bitumi ollut kosteuseristeenä?
- Jyrsitäänkö kaikki vanha bitumi pois? Näin olin ajatellut tehdä jotta uusi valu tarttuu.
- Tarvitaanko uutta bitumia/kosteuseristettä tilalle? En ajatellut laittaa uutta.
- Onko kellään kokemuksia MasterTop100:a?
- Toimiiko ratkaisu eli onko esim. MasterTop100 hengittävä vai onko sillä merkitystä?
Salaojitukset yms. on kunnossa.
Kiitos etukäteen asiantuntijoiden kommenteista.
Uusi valu + MasterTop100
5
10546
Vastaukset
- Anssi
En tunne kyseistä pinnoitetta, mutta eiköhän se ole veden pitävä, eli ei hengittele... Tuo taas tarkoittaisi sitä että toista veden pitävää kalvoa ei saisi rakenteess olla, joten se vaha bitumi tulisi poistaa. Sen laatan alla olevan soran tulisi olla sellaista (karkeaa sepeliä), että se pysätyyttää veden kapilaarisen nousun. Soraa et tietenkään voi vaihtaa, ellet pura vanhaa valua kokonaan...
- pha
Tulee mieleen että jos haluat lattiaan lämmintä niin piikkaa kaikki pois, aseta 50-70 styrox-tai finfoam eriste. Raudoitettu betonilaatta johon asennat sähköisen lattialämmityskaapein auton alle. Lisäksi lattian keskelle upotat 600 mm pohjallisen kaivonrakaan johaon teet lattiaan niin suuren aukon/ritilän että siitä voi tarvittaessa tyhjentää vesipesä. Kun haluat lämmintä tilaa niin kytke lämpö päälle ja jos et niin kytke pois. Kun lattia on talvella lämmin sulaa lumet auton alta heti pois ja vesi valuu kaivoon eikä tarvitse hauhduttaa ilmaan josta ilmanvaihto vie sen pois joskus. Olen kokeillut itse ja talli on aina kuiva. Mastertop pinta on ihan hyvä ja on ainuita pintoja johon ei nastakaan pysty. Hinta on ihan kohtuullinen ja kun se hierretään kosteaan betoniin se pysyyy. Seinän alareunaan tai oveen 160 mm tuloventtiili ja toiseen seinään yläosaan 160 mm poistoventtiili.
- Toimii
Kiitoksia kommenteista. Hiersin tosiaan ohuen bitumikerroksen pois enkä laittanut uutta tilalle.
Betonivalu ja MasterTop100 pinnoite tehtiin eilen. Voin lämpimästi suositella sitä. Lopputulos on kuin maalattu (täysin sileä pinta) joka ei pölyynny. Pinnoite on siis osana betonia. Pinta on tänään jo käyttövalmis (kevyt käyttö). Lopullinen kovuus saavutetaan muutaman viikon kuluessa. Löytyy useita värivaihtoehtoja, itse otin vaalean harmaan. Mitään jälkihoitoa ei tarvita kun viimeistelyssä käytetään tarkoitukseen tehtyä MasterTop jälkihoitoainetta joka levitetään ruiskulla.
MasterTop100 levitetään kostealle betonille parin tunnin kuluttua valusta (menekki noin 100kg @ 18m^2 = n.60EUR) ja hierretään useaan otteeseen päivän mittaan sellaisella isolla helikopteri hiertimellä. Lopullinen pintasliippaus tehdään käsin terässliipillä (tai koneella). Koko homma oli valmis noin kello 16:n aikaan kun valu tehtiin aamulla 7:n aikaan.
Itse sitä ei kannata tehdä, ammattilaiset kannattaa ottaa tekemään. Kestää kuulemma ulkokäyttöäkin.- Sami
Onkohan lie sama aine joka vedettiin oman autotallin ja teknisen tilan lattiaan. Myöhemmin jouduttiin raahaamaan 1800L jäspi autotallin läpi, eikä lattiaan tullut edes naarmuja! Todella luja pinta.
- Ei kannata tehdä sateella
Sitä mastertoppia ei sitten kannata ihan noin vain lähteä maalaamaaan tai pinnoittamaan epoksilla. Se pitäisi jyrsiä ensin pois eli värin vaihto onkin sitten todella kallis juttu.
Meillä hiottiin lattia ensin timantilla ja sitten happopeitattiin. Toivottavasti epoksit pysyy eikä kuori ylös niin kuin jossain elintarvikehallissa on jo pari kertaa käynyt.
Mutta kovaa se mastertop on, ei lattianhoitokoneen karbidilaikka pure siihen yhtään!
P
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632