Marakkech vai Agadir

jeniiii

Hei kaikki Marokosta enemmän tietävät. Olen miettinyt että lähtisin poikaystäväni kanssa marokkoon, joko marakkechiin tai Agadiriin kesällä (heinäkuussa -08).Kumpaa suosittelette ja miksi? Emme halua vain rantalomaa. Nähtävyyksiä, aurinkoa, hyvää ruokaa, kauppakojuja yms. tulisi olla. Marakkechissä ei vaan tuota merta ole. Löytyykö hyviä hotelleja missä uima-altaita tai jotai muuta mahdollisuutta päästä uimaan? molemmat kohteet näyttävät olevat ihmisten suosiossa,hyvä niin ja nyt tulisi vain päättää kumpaanko menisi itse? pääseekö esim marakkechistä agadiriin esimerkiksi päiväksi helposti ja halvasti`? Otan kaiken tiedon vastaan Marakkechista sekä Agadiristä! Miten on muuten marokossa tuo puhtaus, onko paljon ötököitä, juomavesi yms.? Mitenkäs siellä suhtaudutaan vaaleisiin suomalaisiin shortseissa ja topeissa?tulisiko käyttää peittävämpiä vaatteita. Itse en juurikaan tiedä Marokosta mitää vielä.Toivottavasti joku osaisi auttaa :) Kiitoksia ja aurinkoisia päiviä :)

6

1620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molemmat ovat mielenkiintoisia kaupunkeja. Agadir on rantalomakohde, mutta sieltä käsin voi tehdä retkiä lähialueen kaupunkeihin. Agadirissä on myös hyvät erilaiset harrastusmahdollisuudet, esim. golfia, tennistä,ratsastusta sekä hevosella että kamelilla, mönkijäajelua, vesiskooteriajelua, riippuliitoa.Turistien käyttämissä hotelleissa on uima-altaat.Hotelleja on aina 5 tähdestä 2 tähden hotelleihin. Sitten on tietysti pitkä hiekkaranta. Rantabulevardilla on ravintoloita´ ja kahviloita. Parasta-aikaa rantabulevardia pidennetään, joten sen pituus valmistuttuaan on n 5 km. Iltaelämää löytyy diskoissa.

      Marrakech on erilainen kaupunki, mutta varsin varsin mielenkiintoinen.Kun Agadirissä talot ovat valkoisia niin Marrassa ne ovat okran väriset.Voisin sanoa, että Marran sydän on sen vanha kaupunki Medina ja siellä tietysti Sadunkertojien tori eli Djema El Fna ja sen vieressä iso souk eli markkina-alua. Kun kävelee tuolla sadunkertojien torilla niin on kuin siirtyisi ajassa paljaon paljon taaksepäin. Sieltä löytyy kirjureita, käärmeenkesyttäjiä, jonglööreja, luonnonlääkkeiden myyntia ja myös noita tarinankertojia.Vaikka ei siitä mitään ymmärrä niin sitä on hauska seurata. Ihmiset ovat kertojan ympärillä piirissä.Se on hyvin intensiivistä seuraamista. Ilmeisesti huippukohdassa tarina keskeytyy ja rahankeräys alkaa. Senjälkeen jatkuu tarina.Illansuussa noin klo 5 pm tuo tori muuttuu pieniksi ravintoiksi pöytineen,karbiinilamppuineen ja ruokapatoineen. Auringon kehrä laskeutuu Kotoubian moskeijan taakse ja hyörinä torilla alkaa. Ruuan túoksuja ja hiilipannujen savuja.Tori on hyvin suosittu ruokapaikkana sekä turistien että paikallisten kesken.Monenlaista ruokaa.Kaupungin uusi osa Gelize on toisenlainen. Siellä on leveitä bulevardeja mukavine katukahviloineen ja liikkeineen.Marra on tänäpäivänä hyvin suosittu kaupunki.Hotelleja on runsaasti aina kuuluisasta 5 tähden Mamounia hotellista lähtien.Tuo kaupunki on ollut niin suosittu, että hotellihuoneen saanti on tuottanut vaikeuksia.Sadunkertojien torinh vieressä on mahdollisuus hevosajeluun.Ajelun kestosta ja hinnasta tulee sopia ajurin kanssa. Marrassa on yksi mielenkiintoinen puutarha Majorelle. Rauhallinen keidas kaupungin hyörinässä. Puutarhassa on ainakin erilaisia palmupuita ja bambuja sekä valtava määrä erilaisia kaktuksia.Pienet katetut polut risteilevät puutarhassa. Siellä täällä on penkkejä lepoa varten.

      Marrakech sijaitsee "pesuvadín pohjalla" eli siellä saattaa olla heinäkuussa huomattavan kuuma.Agadirissa kesällä vilvoittaa Atlannin valtameri. En ole itse käynyt Marokossa kesällä. Heinäkuu on siellä kesälomakuukausi, joten tämä merkitasee Agadirin kohdalla ihmispaljoutta. Marokkolaiset tulevat muualta maasta rannikolle lomalle. Myöskin ulkomarokkolaiset tulevat sankoin joukoin. Kaupungissa on tällöin normaalia enemmän autoja. Olen kuullut siellä asuvilta suomalaisilta, että jotkut kadut muuttuvat yksisuuntaisiksi ja hotellien hinnat nousevat.Ihmisiä on paljon.

      Agadirissa paikalliset ovat tottuneet turisteihin, joten siellä voi kulkea shortseissa. En oikein tiedä minkälainen tuo naisten toppi on, mutta käsittääkseni se on käyttökelpoinen asuste.Pääasia että se peittää edestä ylhäältä riittävästi. Asusteisiin ei siellä paikalliset puutu, mutta jos on liian vähän päällä, niin olo saattaa tuntua vähän kiusalliselta.Saattaisi olla niin että päälle vähän enemmän kuin liian vähän.Miesten tulee aina pitää kuitenkin paita päällä.Eikä kadulla ole sopivaa kulkea kaljapullo kädessä.

      Turistien käyttämissä hotelleissa ei ole ötököitä ainakin minun kokemukseni mukaan.Juomavetenä tulisi käyttää pullotettua vettä. Se ei siellä ole kallista. Hampaat voi pestä hanavedellä.

      Esim Agadiristä ,ja tietysti Marrasta samoin, pääsee bussilla muutaman kerran päivässä.Agadirissä ei ole rautatietä, joten bussit ovat yleensä tupaten täynnä. Matkalippu kannattaa ostaa mieluimmin edellineä päivänä.Edestakaista lippua ei ole voinut ostaa aikaisemmin.Agadirissä uusi linja-autoasema on Soukin eli markkina-alueen takana, joten en nyt tiedä olisi tältä osin tapahtunut muutosta. Siellä liikennoi useita bussiyhtiöitä. Hinta on ollut 90 dirhamia sivu. Matka-aika noin 4 tuntia.Hinta on euroissa n 9.

      Jos Teitä kiinnostaa niin lukekaapa Elias Canettin kirjoittama Marrakechin äänet- niminen kirja.

      Mikäli Marrakechissä kuvaatte Sadunkertojien torilla esim käärmeitä ,niin Teidän pitää maksaa siitä.Ne huomaavar marmasti kuvausaikeenne ja alta aikayksikön heilahtaa kippo Teidän edessänne.Hintapyynto saattaa olla jopa 100 dirhamia, mutta sopiva maksu tästä on 5-10 dirhamia.Värikkäiden vedenmyyjien kohdalla asia on sama sekä Agadirissä että Marrakechissä.
      Jos Teille tulee vielä mieleen jotain niin vastailen auliisti.Kalevi

      • jeniii

        Kiitos laajasta infopaketista! Lueskelemme vielä kirjoittamaasi ajatuksella,mietimme sekä koetamme päättää :)


      • Casa
        jeniii kirjoitti:

        Kiitos laajasta infopaketista! Lueskelemme vielä kirjoittamaasi ajatuksella,mietimme sekä koetamme päättää :)

        Itse olin viimeksi -06 kesällä Marokossa, joista 2,5 viikkoa Agadirissa ja 2,5 viikkoa Casablancassa.Sanoisin kyllä että ei ainakaan kesäkuun lopussa ollut yhtään tungosta rannalla, päinvastoin aika hiljasta,vaikkakin marokkolaisia oli enemmän,lasten lomathan siellä alkavat vasta heinäkuun alussa,joten marokkolaiset lomailevat heinäkuussa.Aamut oli n.12.00 asti pilvisiä joka päivä ja vasta sen jälkeen alkoi aina aurinko paistamaan.Heinäkuussa taas Casablancan rannoilla ja maksullisilla uima-altailla ja vesipuistoissa paljon varakkaampia marokkolaisia sekä ranskalaisia.Kesällä taas tarkoitus suunnistaa samoihin kohteisiin pidemmäksi aikaa.


      • Casa
        Casa kirjoitti:

        Itse olin viimeksi -06 kesällä Marokossa, joista 2,5 viikkoa Agadirissa ja 2,5 viikkoa Casablancassa.Sanoisin kyllä että ei ainakaan kesäkuun lopussa ollut yhtään tungosta rannalla, päinvastoin aika hiljasta,vaikkakin marokkolaisia oli enemmän,lasten lomathan siellä alkavat vasta heinäkuun alussa,joten marokkolaiset lomailevat heinäkuussa.Aamut oli n.12.00 asti pilvisiä joka päivä ja vasta sen jälkeen alkoi aina aurinko paistamaan.Heinäkuussa taas Casablancan rannoilla ja maksullisilla uima-altailla ja vesipuistoissa paljon varakkaampia marokkolaisia sekä ranskalaisia.Kesällä taas tarkoitus suunnistaa samoihin kohteisiin pidemmäksi aikaa.

        Vielä lisäisin että ihan rauhassa saa vaaletukkainen nainen olla, turisteihin on kyllä totuttu ainakin Agadirissa varsinkin ja jos on mies siis mukana.Itse olen esim.rannalla bikinit päällä sekä Agadirissa että Casablancassa, vaikkakin iso ero on siinä että saan olla rauhassa koska mieheni on marokkolainen ja meillä on lapset mukana.


      • senator

        kiitos asiallisesta informaatiosta tällä palstalla.Itse pähkäilen myös kokeilla syyspuolella Marokkoa.onko tietty alue jossa "talvehtii" enemmänkin suomalaisia.Asutko hotellissa vai oletko vuokrannut asunnon paikanpäältä ? Mikähän on asiallisen asumisen hintataso/kk (= oma tasosi)


    • GambiAnu

      Jos siedätte hyvin kuumuutta, kumpikin kohde varmaan käy. Jos vähemmän hyvin, Agadir on parempi meren läheisyyden takia.

      Marrakech on myös yllättävän saasteinen kaupunki, mikä kesällä osaltaan lisännee tukaluutta.

      Agadirista voi tehdä päiväreissun Marrakechiin vaivattomasti.

      Marrakech on tietysti paljon mielenkiintoisempi, Agadir ei niinkään. Mutta kyllä sielläkin saa tuntumaa arabialaiseen elämään ja voi shoppailla.

      Paikalliset tietääkseni suosivat kesällä vuoriston turistikyliä. Viileämpää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1767
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      72
      1591
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1283
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1121
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      755
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      737
    8. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      718
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      715
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    Aihe