Uros vai narttu novascotiannoutaja?

pentunen

Hei!

Ollaan herkitsemassa novascotiannoutajan ostoa, mutta sukupuoli vielä mietityttää. Monet ovat sanoneet, että usein nartut kuuntelevat paremmin ja osaavat keskittyä (kun ei tarvitse kuikuilla muiden narttijen perään urosten takaan) Monesti myös kuulee, että nartut olisivat taipuvaisempia luonteeltaan, ja helpmmin koulutettavissa.

Uroksista puhuttaessa taas kuulee, että monesti niillä on reviirivaisto kova ja nartun kiiman aikaan karkailua. Oman lauman suojeluvietti on tuntemillani koirilla narttuihin nähden suhteellisen voimakas. Novascotiiannoujalilta usein kuulee, että urokset ovat ainakin nuorena todella rasavillejä.

Olen miettinyt, että ottaisin nartun. Toisaalta, jos narttua ei leikkaa, tulee niille juoksut ( valeraskaudet) ja mahdollisuus saada kohtusyöpä, ja sairastua märkäkohtuun suurenee. Myös pelko nisäkasvaimista tulisi steriloimattomalla nartulla. Olisiko hyvä, jos narttupennun sitten leikkauttaisi? Tässä muutama kysymys, joihin toivoisin vastausta:

1. Kuinka nuorena nartun voi steriloida?
2. Kuinka paljon strerilointi suunnilleen maksaa?
3. Vaikuttaako leikkaus näyttelyissä kläymiseen?

4

2788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jke

      1. En tiedä, onko tuohon asetettu jokin raja, jolloin aikasintaan voi koiran steriloida. Yleinen käytäntö tuntuu kuitenkin olevan ekojen juoksujen jälkeen.
      2. Steriloinnin hinta vaihtelee paljon tapauskohtaisesti. Tiedän tapauksia kun on maksanut lähemmäs 300eur.
      3. Näyttelyt ovat nimeomaan (tai ainakin niiden piti joskus olla) koiran jalostukseen kelpaavuutta mittaavia tapahtumia. Lisääntymiskyvyttömän koiran kanssa ei siis näyttelyihin voi mennä. Kaikkiin muihin harrastuksiin ja kokeisiin voi osallistua.

      Sitten tuohon uros vai narttu kysymykseen...

      Itse olen tolleriharrastaja ja tunnen henkilökohtaisesti lukuisia tollereita omistajineen. En osaa sanoa mitään yleistävää, että nartut ovat sellaisia ja urokset tälläisiä. Kuten varmasti rotuun tutustuneena tiedät, ovat yksilölliset erot todella huimia tämän rodun sisällä. Jos haluaa tietyn luonteisen tollerin, kannattaa kiinnittää huomiota koiran isään ja varsinkin emän luonteeseen. Se on se eniten suuntaa antava tekijä, mitä tulee pentujen luonteeseen.

      Ainoa mitä olen itse kuullu harrastajilta, on että nartut olisivat ailahtelevaisempia. Uros reagoi ja toimii samassa tilanteessa aina samoin, mutta narttu saattaa käyttäytyä erilailla päivästä riippuen. Eli minulle uroksia on kehuttu jopa helpommiksi ja "tasaisemmiksi", mutta ota noista nyt sitten selvää...

      Kyllä ne kaikki tollerit ovat sukupuolesta riippumatta rasavillejä riiviöitä pienenä. Kyseessä on onneksi kuitenkin aika nopeasti aikuistuva rotu. Vuoden vanha tolleri käyttäytyy jo melko aikuismaisesti. Omalla uroksellani pahin ikä oli ehdottomasti 6-10kk. Niin helppo ja tottelevainen pentu muuttui yllättäen keskityskyvyttömäksi säheltäjäksi ja alkoi laittamaan paikkoja palasiksi ollessaan yksin. Murrosikä. Myös muiden koirien kanssa ollessaan aina oli kirsu kiinni jonkun nartun piparissa ja yritti kovasti hyppiä selkään. Nyt aikuisemmalla iällä sitä juuri kiinnosta muut koirat, ei nartut eikä urokset.

      Huomaathan, että narttukoirat menevät usein sijoitukseen kun kyse on suhteellisen pienilukumääräisestä rodusta. Eli et välttämättä voi steriloida koiraasi vuosiin. Uroskoiran voi myös kastroida, jos sukupuolivietti tuottaa hankaluuksia. Lisäksi se on paljon yksinkertaisempi ja edullisempi toimenpide kuin nartun sterilointi.

    • tuosta alempaa

      lue vastaukset tuolta alempaa aloituksesta "labbis vai tolleri". mieti nyt vielä tuota tollerin ottamista. minulla on aikanaan ollut yksi, ja vaikka paljon on kokemusta koirista, niin tollerin sielun elämä jäi silti hieman ikuiseksi arvoitukseksi. ovat todella haasteellisia koulutettavia. minulla oli narttu.

      • jke

        Samaa mieltä.. Tässä rodussa todellakin ulkonäkö hämää. Harva osaa ajatella, että joku ärtsyn näköinen palveluskoira, vaikkapa sakemanni tai dobberi on usein naurettavan helppo koulutettava tollerin rinnalla.


      • näin on
        jke kirjoitti:

        Samaa mieltä.. Tässä rodussa todellakin ulkonäkö hämää. Harva osaa ajatella, että joku ärtsyn näköinen palveluskoira, vaikkapa sakemanni tai dobberi on usein naurettavan helppo koulutettava tollerin rinnalla.

        ainakin tuo meidän narttu-tollerimme kokeili jatkuvasti, että onko pakko toimia niin kuin käsketään ja kuka onkaan pomo. tolleri EI todellakaan ole mikään mini-kultainennoutaja! niin, ja aktiviteettiä kannattaa varautua järjestämään urakalla tollerille, ei ole mikään sohva-peruna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7235
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4232
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2039
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1686
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1608
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe