Työ mäkkärissä

Hamppari-neiti

Kertokaahan millaista on työskentely McDonaldsissa? Onko vaikeaa? Varsinkin jos ei ole ahkera mäkkärin asiakas ollut ennen kun itse olette töihin sinne menneet, niin oliko hankala oppia mitä kaikkea mihinkin ateriaan tms kuuluu? Olen hakemassa mäkkäriin töihin kesän ajaksi, mutta kiinnostaa tietää millaista se sitten käytännössä on.

62

49397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kädestä pitäen

      Kaikki opetetaan kädestä pitäen. Ainoa ongelma mikä itselläni oli, että miten käyttää sormia tarpeeksi vikkelään jotta hampurilainen saadaan 38 sekunnin työstön jälkeen mahdollsimman nopeaa pakettiin. Kaikki muu oli kohtuu yksinkertaista jopa minunkaltaiselleni maalaispojalle. Joten jos osaat vähänkään tehdä kotitöitä niin varmasti pärjäät.

      • mäkkärissä

        panostettu työvoiman riittoisuuteen?Elikkä onko siellä tarpeeksi työvoimaa koska ainakin ajattelisin, että ovat aikas vilkkaita paikkoja.


      • Emli
        mäkkärissä kirjoitti:

        panostettu työvoiman riittoisuuteen?Elikkä onko siellä tarpeeksi työvoimaa koska ainakin ajattelisin, että ovat aikas vilkkaita paikkoja.

        Kyllä työvoimaa on yleensä ollut tarpeeksi. Joskus tiettyinä erikoispäivinä (kaupungissa on jokin suurempi tapahtuma) kiire iskee, mutta kyllä siitä selviää. Joskus keittiössä pitää pärjätä myös yksin, joka ainakin mulle tuotti vaikeuksia, sillä olin suurimman osan ajasta kassalla.


      • tai ainakaan heseen
        Emli kirjoitti:

        Kyllä työvoimaa on yleensä ollut tarpeeksi. Joskus tiettyinä erikoispäivinä (kaupungissa on jokin suurempi tapahtuma) kiire iskee, mutta kyllä siitä selviää. Joskus keittiössä pitää pärjätä myös yksin, joka ainakin mulle tuotti vaikeuksia, sillä olin suurimman osan ajasta kassalla.

        Joskus 16v olin itse hesburgerissa töissä ja ekana työpäivänä mulla oli todella mukava mies siinä perehdyttämässä. Seuraavana päivänä vaihtu tämä perehdyttäjä johki ihan hirveeseen eukkoon. Tuntu että se piti mua alunperinki ihan luuserina. 4pv taisin olla siellä kunnes ne ei enää antanu mulle työvuoroja, ei kertonu syytä miksei jatka työsopimusta. (eikä myöskään tarvi kertoa kun on koeajalla)

        Taisin olla toista päivää töissä kun tämä eukko antoi mulle jonku lapun missä luki erilaisia hampurilaisia mitä pitäisi hakea jostain pakastimesta, kun kysyin että missäköhän kyseinen pakastin sijaitsee ja miltäköhän näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kyllä sillä ilme lävähti alaspäin. Suupielet roikkuen se valitti mulle kun en tiennyt.

        Siinä hesburgerissa oli kyllä yhteishenki pahasti hukassa.

        Itse olen eräässä mäkissä käynyt yleensä la iltaisin, kun haetaan krapularuokaa, niin siellä näyttää olevan ihan tajuton kiire. Välillä huomannut kun nuori, selvästi vasta aloittanut kysyy jotain pomon näköseltä tyypiltä niin on kyllä tylyjä vastauksia. Kerran ainakin kassalla työskentelevä kysyi jotain siitä kassakoneesta niin vastaus oli että "kyllä sinun pitäisi tietää", ja pomo kävelee vaan pois. Ihan järkyttävää toimintaa vielä asiakkaitten kuullen.


      • ex hesetyöläinen
        tai ainakaan heseen kirjoitti:

        Joskus 16v olin itse hesburgerissa töissä ja ekana työpäivänä mulla oli todella mukava mies siinä perehdyttämässä. Seuraavana päivänä vaihtu tämä perehdyttäjä johki ihan hirveeseen eukkoon. Tuntu että se piti mua alunperinki ihan luuserina. 4pv taisin olla siellä kunnes ne ei enää antanu mulle työvuoroja, ei kertonu syytä miksei jatka työsopimusta. (eikä myöskään tarvi kertoa kun on koeajalla)

        Taisin olla toista päivää töissä kun tämä eukko antoi mulle jonku lapun missä luki erilaisia hampurilaisia mitä pitäisi hakea jostain pakastimesta, kun kysyin että missäköhän kyseinen pakastin sijaitsee ja miltäköhän näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kyllä sillä ilme lävähti alaspäin. Suupielet roikkuen se valitti mulle kun en tiennyt.

        Siinä hesburgerissa oli kyllä yhteishenki pahasti hukassa.

        Itse olen eräässä mäkissä käynyt yleensä la iltaisin, kun haetaan krapularuokaa, niin siellä näyttää olevan ihan tajuton kiire. Välillä huomannut kun nuori, selvästi vasta aloittanut kysyy jotain pomon näköseltä tyypiltä niin on kyllä tylyjä vastauksia. Kerran ainakin kassalla työskentelevä kysyi jotain siitä kassakoneesta niin vastaus oli että "kyllä sinun pitäisi tietää", ja pomo kävelee vaan pois. Ihan järkyttävää toimintaa vielä asiakkaitten kuullen.

        Tahtoisin iteki kommentoida asiaa koska vietin elämäni tähänasti kamalimmat neljä kuukautta hesessä... Työ ei sovi ihmiselle joka stressaantuu helposti kiireisissä tilanteissa, joita varsinkin viikonloppuisin ja muina päivinä kuten loma-aikoina riitti! Jonot kasvoivat koko ajan, asiakkaat tuijottivat närkästyneinä kelloaan, hampurilaisia piti koittaa kaikessa hässäkässä saada vietyä pöytään ja sitten vielä ruokasalikin olisi pitänyt pitää siistinä; roskikset tyhjentää ja pöytiä pyyhkiä.. Ei joka päivä siis tällainen ollut mutta tuollainen käsitys minulle on työstä siellä päähän jäänyt koska tuo kiire oli aivan kamalaa. Saattaahan tuossa olla toimintaa rakastavalle tms ihmiselle hyvä työ mutta halusin vain sanoa ettei kyseinen duuni tosiaankaan kaikille sovi.


      • vbght
        ex hesetyöläinen kirjoitti:

        Tahtoisin iteki kommentoida asiaa koska vietin elämäni tähänasti kamalimmat neljä kuukautta hesessä... Työ ei sovi ihmiselle joka stressaantuu helposti kiireisissä tilanteissa, joita varsinkin viikonloppuisin ja muina päivinä kuten loma-aikoina riitti! Jonot kasvoivat koko ajan, asiakkaat tuijottivat närkästyneinä kelloaan, hampurilaisia piti koittaa kaikessa hässäkässä saada vietyä pöytään ja sitten vielä ruokasalikin olisi pitänyt pitää siistinä; roskikset tyhjentää ja pöytiä pyyhkiä.. Ei joka päivä siis tällainen ollut mutta tuollainen käsitys minulle on työstä siellä päähän jäänyt koska tuo kiire oli aivan kamalaa. Saattaahan tuossa olla toimintaa rakastavalle tms ihmiselle hyvä työ mutta halusin vain sanoa ettei kyseinen duuni tosiaankaan kaikille sovi.

        kuulemma 9 h. työpäivä ilman sen kummempia ruokataukoja. aluksi 6 egee tunti, koeajan jälkeen 8 € kuulostaa orjatyöpaikalta.


      • tytski88
        vbght kirjoitti:

        kuulemma 9 h. työpäivä ilman sen kummempia ruokataukoja. aluksi 6 egee tunti, koeajan jälkeen 8 € kuulostaa orjatyöpaikalta.

        Olin itse hesessä 7viikkoa. Kassan opin yhdessä päivässä,hyvän ohjaajani kanssa. Kone ohjaa sinua koko ajan.. jos joku haluaa kerrosaterian painat sitä ja sitten kone kysyy millä juomalla, ranskalaiset vai jotkin muut lisukkeet,ja samat kysymykset mitä kone kysyy sinulta kysyt asiakkaalta! helppoa =).. Voin kyllä kertoa että en siellä pitempään olisi jaksanut olla. huono palkkakin. ja paljon SIIVOOMISTA ja TISKAAMISTA :P kassalla olo, se oli parasta.


      • :))
        tytski88 kirjoitti:

        Olin itse hesessä 7viikkoa. Kassan opin yhdessä päivässä,hyvän ohjaajani kanssa. Kone ohjaa sinua koko ajan.. jos joku haluaa kerrosaterian painat sitä ja sitten kone kysyy millä juomalla, ranskalaiset vai jotkin muut lisukkeet,ja samat kysymykset mitä kone kysyy sinulta kysyt asiakkaalta! helppoa =).. Voin kyllä kertoa että en siellä pitempään olisi jaksanut olla. huono palkkakin. ja paljon SIIVOOMISTA ja TISKAAMISTA :P kassalla olo, se oli parasta.

        Edellinen kirjoitti että koneessa lukee kysymys mikä esitetään asiakkaalle, siis otatko aterian rankalaisille jne. Yleensä ku menee vaikka heseen ja sanoo että kerrosateria fantalla niin sen jälkeen kassalla työskentelevä aina kysyy että millä juomalla.. :) Kokeilkaapa ;)


      • ex-hese-ja-mäkkiläinen
        tai ainakaan heseen kirjoitti:

        Joskus 16v olin itse hesburgerissa töissä ja ekana työpäivänä mulla oli todella mukava mies siinä perehdyttämässä. Seuraavana päivänä vaihtu tämä perehdyttäjä johki ihan hirveeseen eukkoon. Tuntu että se piti mua alunperinki ihan luuserina. 4pv taisin olla siellä kunnes ne ei enää antanu mulle työvuoroja, ei kertonu syytä miksei jatka työsopimusta. (eikä myöskään tarvi kertoa kun on koeajalla)

        Taisin olla toista päivää töissä kun tämä eukko antoi mulle jonku lapun missä luki erilaisia hampurilaisia mitä pitäisi hakea jostain pakastimesta, kun kysyin että missäköhän kyseinen pakastin sijaitsee ja miltäköhän näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kyllä sillä ilme lävähti alaspäin. Suupielet roikkuen se valitti mulle kun en tiennyt.

        Siinä hesburgerissa oli kyllä yhteishenki pahasti hukassa.

        Itse olen eräässä mäkissä käynyt yleensä la iltaisin, kun haetaan krapularuokaa, niin siellä näyttää olevan ihan tajuton kiire. Välillä huomannut kun nuori, selvästi vasta aloittanut kysyy jotain pomon näköseltä tyypiltä niin on kyllä tylyjä vastauksia. Kerran ainakin kassalla työskentelevä kysyi jotain siitä kassakoneesta niin vastaus oli että "kyllä sinun pitäisi tietää", ja pomo kävelee vaan pois. Ihan järkyttävää toimintaa vielä asiakkaitten kuullen.

        Tuollaista esimiestoimintaa ei voi kyllä yleistää Heseen/Mäkkiin. Kyllä tuollaista voi tulla huonolla tuurilla vastaan ihan millä alalla tahansa. Yksittäiset huonot kokemukset eivät kerro alasta välttämättä mitään ja asiakkaana ei voi kokonaistilannetta hahmottaa. Itse olen ollut töissä molemmissa yrityksissä ja voin kyllä sanoa, että hyvää asiakaspalvelukokemusta sain opiskelujen ohella. Hakemusta sinne vaan :)


      • aika sentään
        vbght kirjoitti:

        kuulemma 9 h. työpäivä ilman sen kummempia ruokataukoja. aluksi 6 egee tunti, koeajan jälkeen 8 € kuulostaa orjatyöpaikalta.

        onko tuo edes minimipalkkaa vastaava, kyllä tosiaan kannattaa miettiä menoa näihin paikkoihin...ilmankos omistajat rikastuu


      • mie vain
        :)) kirjoitti:

        Edellinen kirjoitti että koneessa lukee kysymys mikä esitetään asiakkaalle, siis otatko aterian rankalaisille jne. Yleensä ku menee vaikka heseen ja sanoo että kerrosateria fantalla niin sen jälkeen kassalla työskentelevä aina kysyy että millä juomalla.. :) Kokeilkaapa ;)

        Sieltä ku valitsee jonkun aterian, niin sitten pitää valita lisuke ja sitten juoma... yhtäkään kysymystä siä koneella ei oo...


      • Tietoinen..
        aika sentään kirjoitti:

        onko tuo edes minimipalkkaa vastaava, kyllä tosiaan kannattaa miettiä menoa näihin paikkoihin...ilmankos omistajat rikastuu

        Hesessä ja Mäkissä on molemmissa samat palkat, koska palkkaa maksetaan tessin mukaisesti. Ja tuntipalkka on harjottelu ajan jälkeen n.9 e. Ja siihen lisät päälle. Mikään suureen tunnettuun ketjuun kuuluva yritys ei voi maksaa liian pientä palkkaa, se huomattaisi heti..


      • tai ainakaan heseen kirjoitti:

        Joskus 16v olin itse hesburgerissa töissä ja ekana työpäivänä mulla oli todella mukava mies siinä perehdyttämässä. Seuraavana päivänä vaihtu tämä perehdyttäjä johki ihan hirveeseen eukkoon. Tuntu että se piti mua alunperinki ihan luuserina. 4pv taisin olla siellä kunnes ne ei enää antanu mulle työvuoroja, ei kertonu syytä miksei jatka työsopimusta. (eikä myöskään tarvi kertoa kun on koeajalla)

        Taisin olla toista päivää töissä kun tämä eukko antoi mulle jonku lapun missä luki erilaisia hampurilaisia mitä pitäisi hakea jostain pakastimesta, kun kysyin että missäköhän kyseinen pakastin sijaitsee ja miltäköhän näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kyllä sillä ilme lävähti alaspäin. Suupielet roikkuen se valitti mulle kun en tiennyt.

        Siinä hesburgerissa oli kyllä yhteishenki pahasti hukassa.

        Itse olen eräässä mäkissä käynyt yleensä la iltaisin, kun haetaan krapularuokaa, niin siellä näyttää olevan ihan tajuton kiire. Välillä huomannut kun nuori, selvästi vasta aloittanut kysyy jotain pomon näköseltä tyypiltä niin on kyllä tylyjä vastauksia. Kerran ainakin kassalla työskentelevä kysyi jotain siitä kassakoneesta niin vastaus oli että "kyllä sinun pitäisi tietää", ja pomo kävelee vaan pois. Ihan järkyttävää toimintaa vielä asiakkaitten kuullen.

        purkautuessa, on työnantajan pyydettäessä annettava "Työsopimuksen purkamisen keskeiset syyt".
        Oli kyse sitten koe aika tai pidempi työsuhde.
        Näin kerrottiin Länsi-Uudenmaan työsuojelupiiristä.


      • ---
        tai ainakaan heseen kirjoitti:

        Joskus 16v olin itse hesburgerissa töissä ja ekana työpäivänä mulla oli todella mukava mies siinä perehdyttämässä. Seuraavana päivänä vaihtu tämä perehdyttäjä johki ihan hirveeseen eukkoon. Tuntu että se piti mua alunperinki ihan luuserina. 4pv taisin olla siellä kunnes ne ei enää antanu mulle työvuoroja, ei kertonu syytä miksei jatka työsopimusta. (eikä myöskään tarvi kertoa kun on koeajalla)

        Taisin olla toista päivää töissä kun tämä eukko antoi mulle jonku lapun missä luki erilaisia hampurilaisia mitä pitäisi hakea jostain pakastimesta, kun kysyin että missäköhän kyseinen pakastin sijaitsee ja miltäköhän näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kyllä sillä ilme lävähti alaspäin. Suupielet roikkuen se valitti mulle kun en tiennyt.

        Siinä hesburgerissa oli kyllä yhteishenki pahasti hukassa.

        Itse olen eräässä mäkissä käynyt yleensä la iltaisin, kun haetaan krapularuokaa, niin siellä näyttää olevan ihan tajuton kiire. Välillä huomannut kun nuori, selvästi vasta aloittanut kysyy jotain pomon näköseltä tyypiltä niin on kyllä tylyjä vastauksia. Kerran ainakin kassalla työskentelevä kysyi jotain siitä kassakoneesta niin vastaus oli että "kyllä sinun pitäisi tietää", ja pomo kävelee vaan pois. Ihan järkyttävää toimintaa vielä asiakkaitten kuullen.

        Ite oon ollut mäkisää ja hesessä töissä, ja hesessä oli vähän kivempaaa koska sattu kohalle mukavammat ihmiset. MUtta tolla alalla on ihan hirveesti mulkkuja töissä, että se on onnesta kiinni että onko juuri siinä ravintolassa johon meet, niin vähän vai paljon niitä.
        Jokaisessa paikassa on kuitenkin muutama tollanen. Yleensä sellaset jotka on ollut siellä vähän kauemmin töissä (eli pomot) on niin vittuuntuneita itseensä ja työhönsä, niin ne on just tollasii. SIellä mäkissä (ruoholahti!!) niin oli melkein kaikki tollaisia. ÄLÄ MISSÄN NIMESSÄ MENE AINAKAAN RUOHIKSEEN!


      • ex mansikanpoimija
        aika sentään kirjoitti:

        onko tuo edes minimipalkkaa vastaava, kyllä tosiaan kannattaa miettiä menoa näihin paikkoihin...ilmankos omistajat rikastuu

        Jostakin se työelämä on aloitettava ja ei tuo palkka nyt kauhean huonolta kuullosta etenkään kesätyöläisen palkaksi.

        Itse aloitin työurani mansikkamaalla ja tietysti kesä oli sateinen. Urakkapalkalla siellä ei oikein tienannut juurikaan muuta kuin kipeän selän, oppipahan arvostamaan rahaa. Säästöä ja kuntoa tuli tietysti siitä kun polkupyörällä ajeli 15km suuntaan sinne pellolle, ei sinne linja-autojakaan kulkenut =)

        Sen jälkeen duunia onkin painettu ulkomaita myöten, monenlaista paikkaa ja alaa on nähty. Työkaverit ratkaisevat monesti kuinka viihtyisä työpaikka on, vaikka itse homma olisi anaalista niin hyvä työilmapiiri pelastaa kummasti.


      • syljin aina
        ex hesetyöläinen kirjoitti:

        Tahtoisin iteki kommentoida asiaa koska vietin elämäni tähänasti kamalimmat neljä kuukautta hesessä... Työ ei sovi ihmiselle joka stressaantuu helposti kiireisissä tilanteissa, joita varsinkin viikonloppuisin ja muina päivinä kuten loma-aikoina riitti! Jonot kasvoivat koko ajan, asiakkaat tuijottivat närkästyneinä kelloaan, hampurilaisia piti koittaa kaikessa hässäkässä saada vietyä pöytään ja sitten vielä ruokasalikin olisi pitänyt pitää siistinä; roskikset tyhjentää ja pöytiä pyyhkiä.. Ei joka päivä siis tällainen ollut mutta tuollainen käsitys minulle on työstä siellä päähän jäänyt koska tuo kiire oli aivan kamalaa. Saattaahan tuossa olla toimintaa rakastavalle tms ihmiselle hyvä työ mutta halusin vain sanoa ettei kyseinen duuni tosiaankaan kaikille sovi.

        syvät kurkkuklimpit majoneesi kastikkeisiin sun muihin hampurilaisten väliin. :)) jäin lopulta kiinni muttei mitään meteliä nostaneet, koska olisi imago ja myynti karahtanut HETIMITEN KARILLE LOLTZ :DDD


      • joissa ei
        tai ainakaan heseen kirjoitti:

        Joskus 16v olin itse hesburgerissa töissä ja ekana työpäivänä mulla oli todella mukava mies siinä perehdyttämässä. Seuraavana päivänä vaihtu tämä perehdyttäjä johki ihan hirveeseen eukkoon. Tuntu että se piti mua alunperinki ihan luuserina. 4pv taisin olla siellä kunnes ne ei enää antanu mulle työvuoroja, ei kertonu syytä miksei jatka työsopimusta. (eikä myöskään tarvi kertoa kun on koeajalla)

        Taisin olla toista päivää töissä kun tämä eukko antoi mulle jonku lapun missä luki erilaisia hampurilaisia mitä pitäisi hakea jostain pakastimesta, kun kysyin että missäköhän kyseinen pakastin sijaitsee ja miltäköhän näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kyllä sillä ilme lävähti alaspäin. Suupielet roikkuen se valitti mulle kun en tiennyt.

        Siinä hesburgerissa oli kyllä yhteishenki pahasti hukassa.

        Itse olen eräässä mäkissä käynyt yleensä la iltaisin, kun haetaan krapularuokaa, niin siellä näyttää olevan ihan tajuton kiire. Välillä huomannut kun nuori, selvästi vasta aloittanut kysyy jotain pomon näköseltä tyypiltä niin on kyllä tylyjä vastauksia. Kerran ainakin kassalla työskentelevä kysyi jotain siitä kassakoneesta niin vastaus oli että "kyllä sinun pitäisi tietää", ja pomo kävelee vaan pois. Ihan järkyttävää toimintaa vielä asiakkaitten kuullen.

        Jos pomon käyttäytyminen on alaisia kohtaan tuollaista. Siis jos joskus olen sellaista nähnyt, en enää siihen Heseen ole mennyt. Pieni teko, mutta en halua tukea sellaisia Hesejä joissa pienimunainen pomo kohentaa itsetuntoaan nolaamalla pieniä aloittelevia ahkeria työläisiä. Mäkkäriä en käytä lainkaan koska kannatan kotimaisia.

        keski-ikäinen


      • ...
        ex-hese-ja-mäkkiläinen kirjoitti:

        Tuollaista esimiestoimintaa ei voi kyllä yleistää Heseen/Mäkkiin. Kyllä tuollaista voi tulla huonolla tuurilla vastaan ihan millä alalla tahansa. Yksittäiset huonot kokemukset eivät kerro alasta välttämättä mitään ja asiakkaana ei voi kokonaistilannetta hahmottaa. Itse olen ollut töissä molemmissa yrityksissä ja voin kyllä sanoa, että hyvää asiakaspalvelukokemusta sain opiskelujen ohella. Hakemusta sinne vaan :)

        joo mulla on mahtava esimies... kysyy siltä jotain niin se vaan hymyilee ja kävelee pois.. ja kun joku kone on rikki se vaan sanoo että korjaa se ja taas vaan pois =)


      • kalle
        Emli kirjoitti:

        Kyllä työvoimaa on yleensä ollut tarpeeksi. Joskus tiettyinä erikoispäivinä (kaupungissa on jokin suurempi tapahtuma) kiire iskee, mutta kyllä siitä selviää. Joskus keittiössä pitää pärjätä myös yksin, joka ainakin mulle tuotti vaikeuksia, sillä olin suurimman osan ajasta kassalla.

        en menisi mihinkään roskaruokapaikaan töihin, sielä tulisi syötyä enemmän roskaruokaa, tietysti jos haluaa kuolla nuorena, en käy nykyään oikeastaan koskaan roskaruokapaikoissa syömässä,ei nälkä lähde kun hetkeksi ja on vielä pahuksen epäterveelistä, enkä ainakaan töihin menisi mistään rahasta sellaseen paikaan.


      • Tapiiri
        kalle kirjoitti:

        en menisi mihinkään roskaruokapaikaan töihin, sielä tulisi syötyä enemmän roskaruokaa, tietysti jos haluaa kuolla nuorena, en käy nykyään oikeastaan koskaan roskaruokapaikoissa syömässä,ei nälkä lähde kun hetkeksi ja on vielä pahuksen epäterveelistä, enkä ainakaan töihin menisi mistään rahasta sellaseen paikaan.

        Ei kai siellä mikään pakko ole roskaruokaa vetää. Mulla ainakin on omat eväät mukana, jääkaapissa on paikka työntekijöiden eväille ja sit vaan jauhelihakeitto mikroon. Joskus tulle toki ranskalaisia vedettyä, mutta tulisi niitä muutenkin joskus syötyä. Vaikka kyllä monet syö useamman kerran viikossa paikan sapuskoita, mutta se on kai jokaisen oma valinta.


      • daniela...
        tai ainakaan heseen kirjoitti:

        Joskus 16v olin itse hesburgerissa töissä ja ekana työpäivänä mulla oli todella mukava mies siinä perehdyttämässä. Seuraavana päivänä vaihtu tämä perehdyttäjä johki ihan hirveeseen eukkoon. Tuntu että se piti mua alunperinki ihan luuserina. 4pv taisin olla siellä kunnes ne ei enää antanu mulle työvuoroja, ei kertonu syytä miksei jatka työsopimusta. (eikä myöskään tarvi kertoa kun on koeajalla)

        Taisin olla toista päivää töissä kun tämä eukko antoi mulle jonku lapun missä luki erilaisia hampurilaisia mitä pitäisi hakea jostain pakastimesta, kun kysyin että missäköhän kyseinen pakastin sijaitsee ja miltäköhän näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kyllä sillä ilme lävähti alaspäin. Suupielet roikkuen se valitti mulle kun en tiennyt.

        Siinä hesburgerissa oli kyllä yhteishenki pahasti hukassa.

        Itse olen eräässä mäkissä käynyt yleensä la iltaisin, kun haetaan krapularuokaa, niin siellä näyttää olevan ihan tajuton kiire. Välillä huomannut kun nuori, selvästi vasta aloittanut kysyy jotain pomon näköseltä tyypiltä niin on kyllä tylyjä vastauksia. Kerran ainakin kassalla työskentelevä kysyi jotain siitä kassakoneesta niin vastaus oli että "kyllä sinun pitäisi tietää", ja pomo kävelee vaan pois. Ihan järkyttävää toimintaa vielä asiakkaitten kuullen.

        Samaa minäkin voisin sanoa hesburgerista. Olin sieillä noin kuukauden töissä ja kyllä riitti. Perehdyttäjä oli mukava ja aluksi ajattelinkin, että tämähän on ihan ok.

        Kuitenkin tutustuttuani esimieheeni, kamala nainen. Kohteli väärin, apua ei saanut kysyä tai vastaukset olivat todella töykeitä. Valitti sellaisista asioista kuten se, että liikuin kuulemma liian hitaasti viemässä ruokia pöytään. Näin ei todellakaan ollut. Yhtenä päivänä kerroin, että olin lähdössä koska työpäiväni päättyi. Tämä sanoi vaan, että vasta sitten kun pöydät ovat siistit. Minun oli siis siistittävä salia vielä kun työaika oli ohi----omalla ajalla siis.

        Tällä järjellä en sellaiseen suostuisi enää ikinä. Tälläistä siellä, ei varmasti kaikkialla..


      • 5+14
        --- kirjoitti:

        Ite oon ollut mäkisää ja hesessä töissä, ja hesessä oli vähän kivempaaa koska sattu kohalle mukavammat ihmiset. MUtta tolla alalla on ihan hirveesti mulkkuja töissä, että se on onnesta kiinni että onko juuri siinä ravintolassa johon meet, niin vähän vai paljon niitä.
        Jokaisessa paikassa on kuitenkin muutama tollanen. Yleensä sellaset jotka on ollut siellä vähän kauemmin töissä (eli pomot) on niin vittuuntuneita itseensä ja työhönsä, niin ne on just tollasii. SIellä mäkissä (ruoholahti!!) niin oli melkein kaikki tollaisia. ÄLÄ MISSÄN NIMESSÄ MENE AINAKAAN RUOHIKSEEN!

        mutta kaikissa työpaikoissa on mulkkuja tai vähintään se yksi kiintiö-mulkku. Asia ei riipu alasta tai työntekijöiden koulutusasteesta.


    • ex mäkki

      Itse olin useita vuosia sitten töissä mäkkärissä. Siellä opetettiin kaikki perusteellsesti ja työ ei ollut kovin vaikeaa. Meillä oli tosi mukavaa töissä, ja mukavat ihmiset. Palkkakin oli ihan kohtuu hyvää koska ilta ja viikonlopputöistä tuli lisät. Ainoa huono puoli oli että jonkin ajan kuluttua tuli minulle todella pahat ruvet ja ihottumat käsiini ja silmäni vähän turposi, siis olin allerginen jollekkin siellä, jouduin lopettamaan työt. En tiedä että mikä kyseinen aine oli. Ikinä en ole ollut millekkään allerginen ja aina olen kuitenkin syönyt mäkkärin ruokia.

      • allerkinen

        eihän sinulla vain ole nikkeliallergia? kolikoiden käsittelystä sai ainakin ennen kätensä ruvelle mutta uusissa euroissa ei nikkeliä pitäisi olla...tai sitten jatkuva käsien pesu ja käytetyt pesu ja siivousaineet!


      • Nimetön
        allerkinen kirjoitti:

        eihän sinulla vain ole nikkeliallergia? kolikoiden käsittelystä sai ainakin ennen kätensä ruvelle mutta uusissa euroissa ei nikkeliä pitäisi olla...tai sitten jatkuva käsien pesu ja käytetyt pesu ja siivousaineet!

        En usko rahalle olevani, vaihdoin työpaikkaa suoraan missä käsittelen myöskin rahoja. Mäkkärissä en voinut olla loppuvaiheessa keittiössä koska rasvat tms. kirvelsivät käsien rikkiolevalla iholla niin paljon, olin enemmän kassalla. Epäilen mahdollisesti jotain kovia pesuaineita. Myöskään kumihanskoja en voinut silloin enään laittaa käteeni kun iho oli rikki. Nämä varmaan johtuivat vaan rikkiolevasta ihosta. Mutta kuitenkin nyt kuuteen vuoteen eikä ennen sitä ole ollut mitään allergioita tai yliherkkyyksiä.. Nooh paha pohtia jälkikäteen, en lähtenyt allergiatesteihin silloin, vaihdoin vaan työpaikkaa.


    • työntekijä85

      Itse olen ollut hesburgerissa kohta vuoden päivät töissä. Osan ajasta osa-aikaisena ja osan ajasta kokopäiväisenä. Työ tosiaankin vaatii hyviä hermoja sekä tietynlaista kestävyyttä. Omalla työpaikallani työporukka oli paras mahdollinen, jonka ansiosta työtä jaksoin tehdä. Alku tietenkin on jokaiselle hankalaa, reseptiikan ja työtehtävien opettelu.Mutta itse olen tykännyt olla ja työ on mielestäni ihan ok. Mieluummin hesessä olen kuin esim. siivoojana :D pitää osata ottaa negatiivista palautetta vastaan ilman että ottaa sen henkilökohtaisesti asiakkailta. Kiire on toisinaankin kova ja kaikkia hommia pitäisi tehdä samaan aikaan. mutta kokeilemalla tirdät onko työ sinulle sopivaa! Tsemppiä!

      • mäkkärityöntekijä

        Olen itse nyt ollut mäkissä 6pv töissä ja odotukset on ylittynyt. Kouluttajana oli tosi mukava nainen, joka opetti kaiken kädestä pitäen ja hän vuoropääliköt yms oli kans heti sillee, että tuu rohkeesti kysymään, jos on joku epäselvää tai ongelmaaa! Ja niin oon tehny ja hyvin on menny (: Työntekijät juttelee toisilleen kaikkee, on otettu meidät uudet tosi kivasti vastaan! Ja työntekijät auttaa toisiaan! Palkka on opiskelijalle hyvää ja työkokemus tosi arvokasta! joten suosittelen kyllä lämpimästi ainakin mäkkiä. Hesestä ei tietoa

        Ja kyllä tosiaan tulee henkilökunta-alejen takia ostettua ruokaa aika usein, mutta ei se ainakaan mulle niin vaarallista ole. tekee ihan hyvää!


    • Picmakki

      Tässä näet miten Bigmac syntyy:
      http://www.youtube.com/watch?v=Xedkk1xvgeo&feature=related
      Helppoa eikö vain?

      Samaa voi harjoitella kotona:
      http://www.youtube.com/watch?v=uqVCk2oDpSE

      Mutta jos olit menossa mactehtaalle töihin niin katso sitte tämä:
      http://www.youtube.com/watch?v=5HPnULHzJVc&feature=related

      Ja muista ravintolassa kun ollaan töissä niin aina on erikoistoiveita toteutettavana :)
      http://www.youtube.com/watch?v=VpDJpg2eW4o&feature=related
      Nostan hattua tuolle vuoropäällikölle joka tohon pystyy! :)

      Mukavia hetkiä hampurilaisten parissa sinulle !!

      • kysymys sulle

        Paljasta mulle big macin kastikkeen resepti. Se on niin hyvää.


      • Suomessa eri lailla

        Pihvit laitetaan tuoreena hampurilaiseen.


      • mäkkiläinen

        Tuo ei kyllä ole YHTÄÄN samanlaista kuin miten hampurilaiset tehdään Suomen mäkkäreissä! :D


    • Nomatti

      Jos olet kiinnostunt syömisestä ravintoloissa niiin Mc tarjoaa parhaat puitteet opetella mikä on leipää / pihvi / ketsuppia / salattia / jne jne...

      • mäkkiduunari

        Oon ollu mäkissä jo reilun vuoden töissä ja ehdottomasti kannattaa mennä. Työ ei aina ole mukavan leppoisaa, hektisiä päiviäkin tulee vastaan jollonka sun paineensietokyky vaan kasvaa ja ajan myötä pystyy hallitsemaan hermonsa pahassakin kaaoksessa.
        Kokemus asiakaspalvelualalta on aina hyvä asia, ja siinä todellakin kehittyy koska mäkkärissä käy ihmisiä laidasta laitaan ja kaikkien kanssa on pakko tulla toimeen. Palkka on harjottelujakson jälkeen hyvä jos on ahkerasti töissä. Hygienia-asioita tulee opittua myös. Plus että työajat on älyttömän joustavia.


      • mäkissä töissä.
        mäkkiduunari kirjoitti:

        Oon ollu mäkissä jo reilun vuoden töissä ja ehdottomasti kannattaa mennä. Työ ei aina ole mukavan leppoisaa, hektisiä päiviäkin tulee vastaan jollonka sun paineensietokyky vaan kasvaa ja ajan myötä pystyy hallitsemaan hermonsa pahassakin kaaoksessa.
        Kokemus asiakaspalvelualalta on aina hyvä asia, ja siinä todellakin kehittyy koska mäkkärissä käy ihmisiä laidasta laitaan ja kaikkien kanssa on pakko tulla toimeen. Palkka on harjottelujakson jälkeen hyvä jos on ahkerasti töissä. Hygienia-asioita tulee opittua myös. Plus että työajat on älyttömän joustavia.

        ensinnäkin mäkkäri ja hese on kaks aivan erilaista työpaikkaa. oon ollu mäkkärillä puol vuotta ja siinä ajassa tuntenu monta jotka on aiemmin ollu hesellä, eikä niitä kannata paljoa verrata.

        TYÖPORUKKA: yleensä mäkkärillä on tosi kiva ja tiivis työporukka, varsinkin pienemmissä ravintoloissa. sen puolesta töissä viihtyy ja voi heittää vitsiä työpäivän aikana. työajan ulkopuolellakin tulee vietettyä aikaa, ja on järjestettyjä tapahtumia.

        ITSE TYÖ: kassatyö on hektistä, ja siihen sopii tietynlainen luonne. asiakkaille tulee olla aina ystävällinen, ja on opittava nopea reagointi eri tilanteisiin ja muutenkin on hyvä olla nopea toiminnassa. kun on viisi tilausta kesken ja pitäisi ottaa seuraavaa vastaan vaikka autokaistalta, on samalla pystyttävä pakkaamaan edellistä tilausta mukaan. Keittiössä on yleensä hieman rauhallisempaa, vaikka sielläkin asiat saa tehdä vauhdilla. koko ajan tälläistä kiirettä ei suinkaan ole, vaan ainoastaan ruuhkaisina hetkinä.

        OHEISTYÖ: mäkkärillä siivotaan paljon. siivotaan salia, pyyhitään pöytiä, pestään vessoja, tiskataan, pestään grillejä, pestään lattioita, pyyhitään kaikkia pintoja jne jne jne. jos tälläinen on yltiövastenmielistä, ei kannata tulla mäkkäriin. (itse vihaan yli kaiken kaikkia kotitöitä kotona mutta töissä ne on ihan kivoja, eli ei kannata kuitenkaan tän takia luovuttaa)

        TYÖAJAT: JOUSTAVIA! se on mäkkärissä oikeen hieno homma, eri kuin olla kassalla töissä, saat vapaaksi sen päivän minkä tarvitset. jos haluat viikonlopun vapaaksi, sovi etukäteen ja kaikki järkätään. tällainen kokemus on ainakin mulla ollut. meillä taas on se huono puoli että vuorot on usein lyhyitä (Väh. 4h), mikä on välillä turhauttavaa.

        TAUOT: palkallisia kahvitaukoja ei ole. yli 6h päivässä on puolen tunnin tauko. palkaton. alle 6h päivään sisältyy yleensä 15min tauko. röökillä saa käydä päivän mittaan.

        LISÄTIEDOT: mäkkärillä ei käytetä tekokynsiä, kynsilakkaa, korvakoruja, kaulakoruja eikä muutakaan sellasta. plus että jos olet keittiössä saat varautua siihen että käsiin tulee jonkin verran palovammoja. ei se kivaa ole mutta pitää kestää:S tiskaaminen ja aineet saattaa kuivattaa käsiä, mulla ainakin, mutta rasvaus on kaiken ajao.

        palkka on ensimmäiset 320h muistaakseni 6.70, tosin nyt on niitä yleiskorotuksia. 320h on sellanen 3-4 kuukautta. sen jälkeen palkka on 8.70, mikä on jo oikeen mukava. ja ens syksystä lähtien 9.00.

        ei mäkkäri huono työpaikka ole, ja se on plussaa että pomot on usein nuoria, eli samanhenkistä porukkaa löytyy. kivointa on se, että asiat tehdään oikein ja ammattitaidolla, vaikkakin sellanen yltiösäännöstely käy joskus hermoille.hieno puoli on myös se, että työntekijän hyvinvointia ajatellaan, ja päälliköt ovat rohkaisevia.


      • hassua...
        mäkissä töissä. kirjoitti:

        ensinnäkin mäkkäri ja hese on kaks aivan erilaista työpaikkaa. oon ollu mäkkärillä puol vuotta ja siinä ajassa tuntenu monta jotka on aiemmin ollu hesellä, eikä niitä kannata paljoa verrata.

        TYÖPORUKKA: yleensä mäkkärillä on tosi kiva ja tiivis työporukka, varsinkin pienemmissä ravintoloissa. sen puolesta töissä viihtyy ja voi heittää vitsiä työpäivän aikana. työajan ulkopuolellakin tulee vietettyä aikaa, ja on järjestettyjä tapahtumia.

        ITSE TYÖ: kassatyö on hektistä, ja siihen sopii tietynlainen luonne. asiakkaille tulee olla aina ystävällinen, ja on opittava nopea reagointi eri tilanteisiin ja muutenkin on hyvä olla nopea toiminnassa. kun on viisi tilausta kesken ja pitäisi ottaa seuraavaa vastaan vaikka autokaistalta, on samalla pystyttävä pakkaamaan edellistä tilausta mukaan. Keittiössä on yleensä hieman rauhallisempaa, vaikka sielläkin asiat saa tehdä vauhdilla. koko ajan tälläistä kiirettä ei suinkaan ole, vaan ainoastaan ruuhkaisina hetkinä.

        OHEISTYÖ: mäkkärillä siivotaan paljon. siivotaan salia, pyyhitään pöytiä, pestään vessoja, tiskataan, pestään grillejä, pestään lattioita, pyyhitään kaikkia pintoja jne jne jne. jos tälläinen on yltiövastenmielistä, ei kannata tulla mäkkäriin. (itse vihaan yli kaiken kaikkia kotitöitä kotona mutta töissä ne on ihan kivoja, eli ei kannata kuitenkaan tän takia luovuttaa)

        TYÖAJAT: JOUSTAVIA! se on mäkkärissä oikeen hieno homma, eri kuin olla kassalla töissä, saat vapaaksi sen päivän minkä tarvitset. jos haluat viikonlopun vapaaksi, sovi etukäteen ja kaikki järkätään. tällainen kokemus on ainakin mulla ollut. meillä taas on se huono puoli että vuorot on usein lyhyitä (Väh. 4h), mikä on välillä turhauttavaa.

        TAUOT: palkallisia kahvitaukoja ei ole. yli 6h päivässä on puolen tunnin tauko. palkaton. alle 6h päivään sisältyy yleensä 15min tauko. röökillä saa käydä päivän mittaan.

        LISÄTIEDOT: mäkkärillä ei käytetä tekokynsiä, kynsilakkaa, korvakoruja, kaulakoruja eikä muutakaan sellasta. plus että jos olet keittiössä saat varautua siihen että käsiin tulee jonkin verran palovammoja. ei se kivaa ole mutta pitää kestää:S tiskaaminen ja aineet saattaa kuivattaa käsiä, mulla ainakin, mutta rasvaus on kaiken ajao.

        palkka on ensimmäiset 320h muistaakseni 6.70, tosin nyt on niitä yleiskorotuksia. 320h on sellanen 3-4 kuukautta. sen jälkeen palkka on 8.70, mikä on jo oikeen mukava. ja ens syksystä lähtien 9.00.

        ei mäkkäri huono työpaikka ole, ja se on plussaa että pomot on usein nuoria, eli samanhenkistä porukkaa löytyy. kivointa on se, että asiat tehdään oikein ja ammattitaidolla, vaikkakin sellanen yltiösäännöstely käy joskus hermoille.hieno puoli on myös se, että työntekijän hyvinvointia ajatellaan, ja päälliköt ovat rohkaisevia.

        Mulla on sama juttu tossa siivoomisessa että ei mitään ongelmaa töissä siivota tai siistiä paikkoja.. mutta kotona se on ihan hirveen raskasta! Nytkin roskat lojuu ympäri keittiötä ja tiskit pitäis laittaa koneeseen, töissä olisin jo tehnyt tuon! :) En tiedä mikä siiinä on ettei kotona jaksa!

        Hyvä muuten kuulla on että positiivisia kokemuksia mäkistä tai hesestä. Itse kirjoitin aikasemmin tähän palstalle että ei kannata mennä töihin varsinkaan hesburgeriin. Varsinkaan itäkeskuksen hesburgiin. No toivottavasti siellä on mukavampaa porukkaa nykyään töissä kuin silloin 7v sitten.

        Muistan joskus siellä itiksen hesessä kun olin joku 4pv töissä niin olin yhden la vuorossa jossa siistin vain pöytiä, vein roskia, pyyhin tarjottimia jne. Itiksen hesessä oli kyllä hirveä ruuhka, vielä kun oli lauantai! Välillä joku tuli sanomaan minulle että mene pyyhkimään tarjottimia, 15s päästä seuraava tuli sanomaan että vie tuonne paperia, sitten taas joku tulee valittamaan kun ei ole roskista viety.. Työkaverit olivat silloin todella törkeitä! Itse olen hoitoalalla, sieltäkin kuulee kaikenlaista kommenttia hirveistä työtovereista. Omalle kohdalle ne kamalat työkaverit sattuivat vain hesburgerissa...


    • .......

      ....ole joku oma yliopisto?

    • ..töissä..

      ..vuosituhannen alussa ennen opiskelujani. Työ sinällään oli tosi helppoa, jos vaan jaksoi puurtaa kiireessäkin. Eli ei mitään kovaa aivotyöskentelyä vaan työtä!

      Noin vuoden verran jaksoin puurtaa, kunnes lopulta sain tarpeekseni "pikkupomoista" ja heidän hitleröinnistään. Kerran en voinut jäädä ylitöihin, kun oli menoja. Näistä menoista olin jo etukäteen ilmoittanut ja sanonut, että sinä päivänä en voi jäädä ylitöihin (siis meillä oli lähes pakko jäädä ylitöihin, jos tuli kiirettä). No, kumminkin..Kun työni päättyi, ilmoitin vuoropäällikölleni lähdöstäni. Ei kuulemma voinut vielä lähteä kun oli niin paljon asiakkaita. Lähdin kumminkin vedoten siihen, että tästä olin jo aiemmin ilmoittanut.

      Seuraavana työpäivänä jouduin vuoropäällikön puhutteluun. En kuulemma saisi lähteä noin vain töistä (vaikka varsinainen työaikani oli päättynyt!!!). Sanoi, että omat menot ei saa olla ylitöiden esteenä!

      Otin loparit.

    • .........

      Ite olin Hesessä 4pvä kunnes otin loparit, ehdottomasti huonoin duuni ikinä. Ekana päivänä vain huudettiin kun en osannut ulkoa mitä kaikkiin eri hampurilaisiin tulee ("Öö tota, olen ollut täällä tunnin..") ja toisena mun odotettiin pärjäävän keittiössä aivan omillani. Se oli täys katastrofi kun hampurilaisiin meni väärät majoneesit ym. ja lähdin ihan itse neljäntenä päivänä himaan. Muuten olen pärjännyt hyvin duunipaikoissani. Ja niin, tein 6-7 tunnin päiviä täysin tauotta mikä menee jo laittomaksi. Että on kyllä heset ja mäkit tullu kierrettyä kaukaa sen jälkeen.

      • helsinki1

        Riippuu varmasti tosi paljon yksiköstä, missä olet ollut töissä. Itse olen ollut 3 vuotta hesellä ja parhaat duunikaverit ikinä. En ois näin kauan jaksanutkaan, jos duunikaverit ois ollut veemäisiä. Toki niitä urpojakin on matkan varrella kohdannut, mutt aika vähän.


      • .............
        helsinki1 kirjoitti:

        Riippuu varmasti tosi paljon yksiköstä, missä olet ollut töissä. Itse olen ollut 3 vuotta hesellä ja parhaat duunikaverit ikinä. En ois näin kauan jaksanutkaan, jos duunikaverit ois ollut veemäisiä. Toki niitä urpojakin on matkan varrella kohdannut, mutt aika vähän.

        Kuulosti tutulta tuo että huudetaan ekana päivänä kun ei tiedä mitä tulee mihinkin hampurilaiseen. Itse myös kokenut vastaavaa. En tiennyt miltä näyttää joku kalahampurilaisen sämpylä niin kauhee valitus... En ymmärrä miten ne luulee että uusi työntekijä tietää kaiken hampurilaisten täytteistä!

        Joskus helsingin forumin mäkissä oltiin kaverin kanssa ja nähtiin kuinka joku pikkupomo ihan kiusasi ja nöyryytti uutta työntekijää asiakkaitten silmien edessä. Harmittaa kauheesti kun en tehnyt valitusta kyseisestä eukosta silloin.


    • kuulut aikaisemmin

      nauraa suomenkieli on sitten hupaisaa

    • ex-heseläinen

      Itse olin noin puol vuotta hesessä. Paskaa duunia ja orjatyön paiskimista. Alle 6 tunnin vuoroihin ei sisältynyt edes ruokataukoa! Meinasin kuolla nälkään ja itkin joka ilta kun tulin kotiin. Minun vastuullani oli joka ilta klo 22 siivota koko saamarin ravintola, samalla kun vuoropäällikkö surffaili irc-galleriassa!
      Älä hae mihinkään pikaruokaloihin! Päivästä toiseen sai kuunnella mulkkuja työntekijöitä ja pomoa.

      • santtu

        Ootko oikeassa vedossa ku olla pitää. Hese ei oo ku namikoitten kasvatuslaitos, eikä ne siitä mitään ees ymmärrä. ja nää itsekeskeiset vp:t on ihan perseestä. jos muuta ei ollu valittamista tuli vp keittiöön ja järjesteli sämpyläpussit uuteen järjestykseen ja sano suoraan ettei mulle vittuilla,, vaikka pussit on ollu samassa jäjestyksessä jo ainaki sen aikaa ku mä oon ollu siellä eli vuoden päivät. otan loparit mut käyn silti hesessä syömässä...hullujahan riittää. ei ole mun paikka. kusellakan ei saanu käydä ilman lupaa,


    • ex-pikistyöntekijä

      Jos sinulla on yhtään minkäänlaista koulutusta, niin älä hae mihinkään pikaruokalaan! saat paiskia siellä yksin kun muut komentaa vieressä!

      • muttei sen kauempaa

        Viime kesänä olin noin 3 kuukautta töissä mäkkärissä ja ihan hyvin viihdyin. Tietysti tuollainen työ on mitä on ja jos ei jaksa töitä tehdä ei kyllä pärjää. Itse olin koko kesän kassalla, joten tavallaan pääsi n helpommalla kuin ne, jotka joutuivat myös keittiössä olemaan paljon.
        Huonoja puolia työssä on välillä älytön kiire ja jos työkaverit ovat kaikkea muuta kuin mukavia, voi olla ettei työ kauaa jaksa kiinnostaa. Onneksi tuossa mäkkärissä, jossa itse olin oli paria poikkeusta lukuun ottamatta todella mukavaa väkeä töissä. Myöskään kaikki työt, siivous, filtraaminen (?), roskien vieminen yms. eivät niitä kaikkein mukavimpia töitä ole. Myös asiakkaiden valitus saattaa välillä käydä hermoille, varsinkin jos asia ei ole oma vika.
        Hyviä puolia on kyllä työn joustavuus, kun pystyy jonkin verran työvuoroihin vaikuttamaan. Ylitöihin ja siihen että yhtäkkiä pyydetään töihin kannattaa kyllä varautua.
        Lopulta ehkä se asenne on tärkein, sillä pitää antaa asioiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja osata ottaa asioita myös huumorilla. Aina ei voi kaikilla olla hyvä päivä.
        Niin ja harjoittelijan palkka oli reilu 7 euroa lisät ja muilla reilu 8 euroa muistaakseni.


    • alku...

      Hese ainakin mainosti että hyvä lähtöpaikka esim. ravintolapäälliköksi...

    • #supersankarit quakenet

      McDonaldsin idea perustuu siihen että jokainen työntekijä on kuin pieni mutteri isossa koneistossa. Hänet koulutetaan tekemään tietty toiminto ja tuon oppii vaikka 10 vuotias. Tuosta syystä McDonaldsissa on niin suuri vaihtuvuus työntekijöiden kesken koska sisään tulee väkeä, työt on helppo oppia, uusi työntekijä pääsee helposti vanhan tilalle, ja koneisto jatkaa pyörimistä ja tahkoo miljardeja omistajilleen mutta burgerinflippaajat saavat minimipalkkaa.

      • not4me

        Itse en moista paskaa söisi enkä muillekkaan möisi..oli palkka tai työolosuhteet mitä tahansa. Sen verran kehoani kunnioitan ja alas katson kyseisiä yrityksiä !


      • -_-
        not4me kirjoitti:

        Itse en moista paskaa söisi enkä muillekkaan möisi..oli palkka tai työolosuhteet mitä tahansa. Sen verran kehoani kunnioitan ja alas katson kyseisiä yrityksiä !

        Itse olin vähän reilu kolme kuukautta mäkkärissä duunissa. Eka viikko oli aika stressaava, koska tietyt vuoropääliköt olettivat, että kaiken osaa kunhan sen kerran näkee tehtävän. Kunhan burgerit ja siivoaminen alkoi sujua ilman sen suurempaa ähkimistä duuni alkoi olla ihan mielekästä. Pääosin tosin hyvän porukan ansiosta. Ihan lyömätöntä sakkia koko rafla täynnä, maks pari vähän nihkeetä persoonaa. Isoin ongelma siis oli vuoropäälikkö, joka keskittyi vittuiluun opettamisen sijaan. Stressiin tottuu ja nopeasti siinä vääntääkin jo reilussa 30 sekunnissa muutamaa burgeria kerralla ( maks 8 ). Tösuhde vaan päättyi ennen koeajan päättymistä, mikä lienee nykyisin enemmänkin sääntö kuin poikkeus mäkkärissä - uudet työntekijät ovat halvempia. Sen kummempia syitähän irtisanomiseen ei tarvita, riittää jos sanotaaan että homma ei toimi.


      • CoolFacer
        -_- kirjoitti:

        Itse olin vähän reilu kolme kuukautta mäkkärissä duunissa. Eka viikko oli aika stressaava, koska tietyt vuoropääliköt olettivat, että kaiken osaa kunhan sen kerran näkee tehtävän. Kunhan burgerit ja siivoaminen alkoi sujua ilman sen suurempaa ähkimistä duuni alkoi olla ihan mielekästä. Pääosin tosin hyvän porukan ansiosta. Ihan lyömätöntä sakkia koko rafla täynnä, maks pari vähän nihkeetä persoonaa. Isoin ongelma siis oli vuoropäälikkö, joka keskittyi vittuiluun opettamisen sijaan. Stressiin tottuu ja nopeasti siinä vääntääkin jo reilussa 30 sekunnissa muutamaa burgeria kerralla ( maks 8 ). Tösuhde vaan päättyi ennen koeajan päättymistä, mikä lienee nykyisin enemmänkin sääntö kuin poikkeus mäkkärissä - uudet työntekijät ovat halvempia. Sen kummempia syitähän irtisanomiseen ei tarvita, riittää jos sanotaaan että homma ei toimi.

        Sanoisin, että taukojen yms. puuttumisesta on aivan turha valittaa missään. Jos haluat pitää sovitun tauon, niin pidät sen, ajatellen tietenkin onko se mahdollista juuri sillä hetkellä. Jos et ehdi pitämään niin ilmoitat, että tulet seuraavaksi myöhemmin töihin taukojen keston verran tms. Jos ei ole ns. aikaa pitää taukoja, eikä niistä pidä itse kiinni, niin silloin olet vapaaehtoisesti tauon töissä. Yksinkertainen asia. Ketään ei voi erottaa taukojen pitämisen takia, mikäli niistä on sovittu. Joku taas haluaa olla mallityöläinen, eikä pidä taukoja tai ota niitä muussa ajassa takaisin. Annat ehkä itsestäsi kunnon työmyyrän kuvan, mutta turha silloin on niistä valittaakaan. 45 minuttia taukoja jäi kiireessä väliin? No hätä sanot esimiehelle, että näin kävi ja tulet hiljaisena päivänä myöhemmin töihin tai pidät tauot myöhemmin? What's the problem, I don't even...


      • sbisciv
        CoolFacer kirjoitti:

        Sanoisin, että taukojen yms. puuttumisesta on aivan turha valittaa missään. Jos haluat pitää sovitun tauon, niin pidät sen, ajatellen tietenkin onko se mahdollista juuri sillä hetkellä. Jos et ehdi pitämään niin ilmoitat, että tulet seuraavaksi myöhemmin töihin taukojen keston verran tms. Jos ei ole ns. aikaa pitää taukoja, eikä niistä pidä itse kiinni, niin silloin olet vapaaehtoisesti tauon töissä. Yksinkertainen asia. Ketään ei voi erottaa taukojen pitämisen takia, mikäli niistä on sovittu. Joku taas haluaa olla mallityöläinen, eikä pidä taukoja tai ota niitä muussa ajassa takaisin. Annat ehkä itsestäsi kunnon työmyyrän kuvan, mutta turha silloin on niistä valittaakaan. 45 minuttia taukoja jäi kiireessä väliin? No hätä sanot esimiehelle, että näin kävi ja tulet hiljaisena päivänä myöhemmin töihin tai pidät tauot myöhemmin? What's the problem, I don't even...

        Orjatyötä paskapalkalla saa kenet vaan repimään työsopimuksen paskaksi ekan viikon jälkeen.
        Ite en edes jaksa kirjoitella omia pinajais viikkoja siellä semmonnen paskaläävä se on että huhuh.


    • milja..

      Aloitin muutama kuukausi sitten työt Hesburgerilla. Ja oon tykännyt paikasta todella paljon!! esimies on tiukka ja tarkka niinku kuuluukin, mutta todella mukava ja oikeudenmukainen kaikkia kohtaan. Muistakaan työkavereista ei oo pahaa sanottavaa, tuun kaikkien kanssa toimeen ja kaikilta pystyy apua tarvittaessa pyytämään. Hesburgerilla työskenteleminen vaatii tietynlaista luonnetta. Vuoropäälliköillä on oikeus pyytää työntekijöitä siivoilemaan paikkoja ja tekemään mitä hommia vaan, ja siihen pitää sopeutua. Kassalla ei pärjää ujo hiirulainen. Siinä pitää olla ripeä ja reipas ja myydä side ordereita sekä suositella asiakkaalle ateriaa isompana. Hesburgerilla kiillotetaan hirveästi kaikkia kaapin ovia/laatikoita yms. ja siellä riittää siivoamista ihan kaikille joka päivä. Jos siivoushommat tuntuu ylitsepääsemättömiltä niin ei Heselle kannata hakea.

      Itselläni paikkaan perehdyttäminen oli vaan aika huonoa. Kukaan ei oikein kertonut mitään asioita jos niitä ei ite kysynyt. Ennen kun alotin Hesburgerilla työt, sain luettavaksi perehdyttämiskansion mutta ei siinäkään ihan kaikkia asioita ollut. Eli kannattaa kysellä kaikkia mahdollisia asioita mistä ei oo varma. Kassakoneen käytön oppi aika nopeasti.

      Palkasta ei oo valittamista, se on melkein 10e/h ollut alusta asti lisät päälle.

      Iloiseet, mukavat, joustavat, nöyrät ja reippaat työntekijät pärjää Hesburgerilla.

    • Vähempi riittää :))

      Käy katsomassa Hakaniemen Siltasaarenkadun Mc Donalds- ravintolassa henkilökuntaa. Yksikin minua "palvellut" nuorimies antoi viimeviikolla ranskalaispussin suoraan käteeni ilman tarjotinta ja kysyi: "Kai tää menee ihan näin vaan?!?". Sanoin että "Joo, tänkerran...". Olin odottanut kyseisiä ranskalaisia noin 7 minuuttia sillä kyseinen herra unohti ilmoittaa kassalla että ranskalaiset ovat loppu ja pitäisi odottaa niitä. Olisin jättänyt kaikki ostokset tekemättä mutta kai tämäkin on ennalta suunniteltua ettei ilmoiteta asiakkaalle sillä muuten moni lähtisi kalppimaan. Juolahti mieleen että kyseinen ruokala ottaa suojatyöpaikkalaisia työhön, sillä nuorta miestä vaivasi armoton hitaus ja muutenkaan kehon motoriikka ei aivan pelannut. Päätin että antaa kyseisen nopean "tehoruokalan" hankkia asiakkaansa niistä jotka jaksavat ymmärtää työntekijän hitautta. Eli älä yhtään stressaa vaikka et heti oppisi nopeutta tai motoriikka ei heti ota totellakseen. Mäkkärin kassalle pääsee ihan vähemmilläkin avuilla :))) Palkka on onneksi suhteutettu työn vaativuuteen... Heko...

      • käy kokeilee

        Voi V---U teitä pellejä jotka haukutte mäkkäri-/hesefuunareita! Te että kestäis viikkoakaan siellä. 3 vuotta olen opiskelun ohella työtä tehnyt ja NIIN monen nähnyt hajoavan siellä! Menkää te arvostelijat seuraamaan yhden ihmisen vuoron työtaakka ja tulkaa sitten uudestaan arvostelemaan tanne!
        Kokeile itse tehdä 45 asteen lämmössä duunia 7 tuntia ilman taukoa. Kuuntele vittuilua, siivoa paskat salista ja vessan pöntön vierestä kuset, yrjöt yms eritteet. Siinä alkaa huimata, nälättää, särkeä päätä, jalkoja..
        Ja sen jälkeen toista se monta kertaa viikossa ja sitten kerro kuinka oma motoriikkasi toimii.
        En ikinä suosittelisi kenellekkään tätä duunia.


      • isjgoirejgioregjioej
        käy kokeilee kirjoitti:

        Voi V---U teitä pellejä jotka haukutte mäkkäri-/hesefuunareita! Te että kestäis viikkoakaan siellä. 3 vuotta olen opiskelun ohella työtä tehnyt ja NIIN monen nähnyt hajoavan siellä! Menkää te arvostelijat seuraamaan yhden ihmisen vuoron työtaakka ja tulkaa sitten uudestaan arvostelemaan tanne!
        Kokeile itse tehdä 45 asteen lämmössä duunia 7 tuntia ilman taukoa. Kuuntele vittuilua, siivoa paskat salista ja vessan pöntön vierestä kuset, yrjöt yms eritteet. Siinä alkaa huimata, nälättää, särkeä päätä, jalkoja..
        Ja sen jälkeen toista se monta kertaa viikossa ja sitten kerro kuinka oma motoriikkasi toimii.
        En ikinä suosittelisi kenellekkään tätä duunia.

        joissain vessoissahan lukee että pyttyyn saa laittaa vain vessapaperia. Kusille ja paskoille on keksittävä jokin muu paikka :D


    • JEpajeepeee

      Mä oon ollu nyt 2 päivää mäkkärissä töissä. Siis ihan kesätyönä. Mun perehdyttäjä on tosi mukava, tarkka ja huomauttaa virheistä mutta tosi ystävälliseen sävyyn. Vähän vaikeuksia on ollu muistaa mitä tulee mihinkin hamppariin mutta eiköhän se siitä lähe käyntii! :)

    • Juupa juu

      Vaikka onkin jo muutaman vuoden vanhempi viesti niin aattelin nyt kumminkin vastata ku samassa tilanteessa olen. : D
      Mielummin hakisin tosiaan tohon mäkkäriin, kuin heseen! Hesessä kävin kerran haastattelussa ja toiste en mene! Siinä mitä haukkumista sain kestää sen 10 minuutin ajan niin oli jo ihan tarpeeks kestämistä.
      Pomolla ei selvästikään hajuakaan miten saa motivoituneen ja iloisen tytön asiakaspalvelutehtäviin. Varmasti sillä ainakin että haukkuu ensin ammattitodistuksen lyttyyn (arvostelu nykyään 1-3 ja minulla pelkästään 2 ja 3 siellä). Sen jälkeen etukäteen sanoo että apinakin osaa tämän homman, mutta ethän SÄ tätä varmana opi. Jos kysyt apua, saat potkut. Jos et osaa heti, saat potkut. Perehdytystä ei anneta. Niin ai niin, tälä oottele et soittelen perään, sen verran ajanhaaskaustahan tämä oli.

    • abrabr

      Mäkissä olen ollut. Työ on helppoa, mutta kiireistä, asiakkaita on laidasta laitaan, saat paljon paskaa niskaan, kun joku hienodiiva eksyy pikaruokalaan ja muka on odottanut liian kauan ilmankurkkusipuli,lisäpihvijnejne.. kanahampurilaista(palveluaikaa mennyt 5 min, pelkkä pihvin kypsyminen vie tuon ajan melkein), välillä teinit tulevat kusettaaan, että olet myynyt heille juuston, vaikkei kyseistä tilausta löydy kassoilta. Ala sitten etsiä kassahistoriaa.. Eli ei sovi helposti stressaavalle ja herkälle ihmiselle, joka ei pysty 1) toimimaan ryhmässä 2) ystävällisesti asiakkaiden kanssa 3) hallitsemaan tunteitaan.

      Mitä menee pöytään ja mitä tilauksista puuttui? Ruuhka-aikana saattaa olla melkein 10 tilausta, osa mukaan, osa pöytään. Mukaan tilaukset yleensä ihan easy, niistä puuttuu yleensä kaikki. Pöytiin tilauksissa kassakone ei näytä, mitä olet jo antanut asiakkaalle, joten oman muistin tulee pelittää ja muistaa mistä tilauksista puuttu nugetit, mistä ranskalaiset, mistä feast, mistä bicmac, bicmac erikoistilaus... Kuka halus mukaa ketsuppia, kuka jotaa muuta..

      Ryhmähenki vaihtelee mäkissä. Mulle alettiin jo ekalla viikolla kertomaan, ketkä on niitä "hyviä tyyppejä" ja ketkä "kusipäitä, joista kukaan ei pidä". Paskanjauhantaa ei-pidetyistä oli tarpeeksi ja se välittyi asiakkaidenkin korviin. Itse en mennyt uutena tähän mukaan, sanoin vain, että ne ovat teidän välisiä asioita, enkä ota kantaa erimielisyyksiin. Olinkin hyvissä suhteissa ravintolapäällikköön, vuoropäälliköihin sekä duunareihin..

      Ainiin, herkkänenäisellekään ei suositella. Asiakkaat kyllä osaavat joka ikinen päivä paskoa pöntön kannen reunoille (en tajua miten), oksentaa kassatiskille jne. Ja TE korjaatte ne. Aivan mukisematta.

      Kiireessä kuljet pää kolmantena jalkana: samaa aikaa hoida asiakas, avaa vessa, vie tilaukset pöytään, valmista ranskalaiset, pidä sali siistinä, täytä fronttia: eli että mukeja yms on koko ajan tarpeeksi.

      Mutta lopputulos: mäkki ei ole ehkä unelmaduunini, mutta se antoi paljon: paineensietokyky parane hyvin paljon, kyky suhtautua v*mäisiin valehteleviin ja liiotteleviin asiakkaisiin parani, sinisilmäisyys heitä kohtaan loppui..

      Mitä vielä? Mäkissä ei meil ollu työterveyshuoltoa, työkengät piti itse maksaa, palkattomat (rööki)tauot silloin kun vuoropäällikkö ehkä kerran päästi 7 h päivässä, näitäkin jaettiin hyvin epätasapuolisesti. Alle 6 h päivissä 9 min aikaa safkata.. ainiin ja ruokis tulee pitää mäkissä, ei ollut meillä jääkaappia eväille, joten oli jokapäivä pakko safkaa mäkkiruokaa

      Suosittelenko? Kyllä, väliaikaiseksi. Mutta lähtekää ajoissa, älkääkä jämähtäkö. My motto: Run, and never look back!

    • kiitttimulleriitti

      Itsehän olen juuri aloittanut työt ja nyt jo mitta alkaa olemaan täynnä. Itse työ voisi muuten toimia, mutta vituttaa meidän uusien työntekijöiden koulutustapa (=mikä koulutus?) ja rasittavat vuoropäälliköt.

      Kyllä muitakin työpaikkoja on, missä palkka on parempaa ja henkilökuntakin paljon rennompaa.

    • mc for ever

      hah :D :D oon ollu mäkkäris 5v3kk ja vaikka välillä työ on aika rankkaa ja kiireistä niin tykkään siitä hommasta tosi paljon. meijän mäkissä on ainaki aivan huippu porukka töissä. myös töiden ulkopuolella pidetään yhteyttä ja välillä järjestellään erilaisia illanistujaisia omalla porukalla.

      oon yh-äiti minkä sanoin jo haastattelussa eli en tee ollenkaan yövuoroja enkä iltaa. en tee myöskään viikonloppuja mikä sopii työnantajalle hyvin.
      mitä tohon palkkaan tulee, tienaan 10,2€ tunnissa, kuukaudessa noin 1000-1200€ tunneista riippuen.. joillekin toi on pien summa, ite oon sillä hyvin pärjänny.

      mitä tulee työhön noin muuten, se ei sovi kaikille eikä ole aina helppoa. kesät on todella kiireistä aikaa kuten myös viikonloput. monilla tuntuu olevan sellainen kuva mäkkäristä et siellä vaan vähän paistetaa pihviä yms. ja ehkä suurin VÄÄRÄ luulo on et siellä saa työn lomassa syödä. tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

      kavereita on tullut todella paljon, tosin löytyy myös henkilöitä kenen kanssa ei vaan nappaa. mut niitä on varmasti joka työpaikassa.

      i

    • Tupla

      Siis tuo palkkahan on täysin perseestä mitäköhän vuokran ja verojen jälkeen edes käteen jää menkää hyvät ihmiset töihin mistä myös maksetaan edes vähän enemmän.

    • Anonyymi

      Olen nyt itse mäkkärissä töissä ollut, ja voin sanoa, että ei ole ollut suosikki työpaikka. En tykkää sillä siellä sinua juoksutetaan varsinkin jos olet uusi, etkä osaa sanoa ei. Älä hae sinne jos tahdot mielenrauhan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe