Mökilläni on ko. säädin ja 130w paneeli. Akkuina on paketin mukana tulleet, onko ne nyt 115Ah, kaksi kappaletta, sekä Bilteman 110Ah akut. Nyt huomasin talvilomalla, että säädin laskee jostain syystä akkujen varaustilan väärin, eli ilmoittaa, että varaustilaa on enää 30% jäljellä ja alkaa katkomaan virtaa. Kun käyttää pääsulakkeen nollilla, onkin varaustilaa yhtäkkiä 70%. Akkujen omat indikaattorit näyttävät vihreätä koko ajan, eli sen perusteella akuissa on vielä potkua jäljellä. Mikä tällaisen "sekoilemisen" aiheuttaa?
Tuo Bilteman akku on vuoden vanhempi, kuin nuo paketin mukana tulleet, mutta vaikuttaa ihan normikuntoiselta. Huomasin syksyllä myös, että tullessani mökille, säädin näytti jotain 84% varaustilaa, mutta kun käytti pääsulaketta nollilla, oli varaustilaa 100%. Toimiikohan tuo säädin nyt ihan oikein, vai kuuluuko tuo vaan ominaisuuksiin?
Minulla on aggregaattikin ja siinä kiinni joku automaatti(auto-)laturi 30A, joka ei kuitenkaan "jaksa" tyontää noihin akkuihin, kuin 1-2 A latausta, mikä sekin viittaisi ihan täysiin akkuihin. Aiemmin, ennen paneeleita, tuo laturi työnsi siihen Bilteman akkuun (tyhjään) kuitenkin välillä 6-7A latausta.
Naps NC30
22
15007
Vastaukset
- ehkä ne akut
Kannattaa vaihtaa samalla kertaa eikä eriaikoina ja tuntuu aika hurjalta akkukapasiteetiltä tuohon paneeliin (130W) verrattuna.
Tarvitsisi lisää paneelitehoa mutta ehkä tuo akkumäärä mitä pitäisi ladata on liian suuri eli jos kulutusta on niin eihän tuo paneeli riitä tähän vuodenaikaan millään lataamaan ja eriarvoiset akut sotkevat loput.- Naps NC30
Niin, siis ei kai sillä mitään väliä ole tällasena vuodenaikana, onko siinä 130W vai 260W paneelitehoa, kun se ei lataa kuitenkaan yhtään, kun aurinko ei paista. Ja kun paistaa, riittää paneeli lataamaan akut täyteen. Mutta miksi se säädin ei anna kaikkia tehoja ulos, vaan laskee jollain ihme keskiarvolla, eikä huomioi akuston kapasiteettia? Myyjä sanoi, ettei haittaa, vaikka olisi rinnalla vuoden vanha akku, heillä kuulemma kaksi vuotta vanha akku on rajana uusien akkujen rinnalla. Onko tuossa säätimessä jotain asetusta, missä laitettaisiin arvoksi tuo koko akuston kapasiteetti, eli 340Ah? Sitten kun käyttää pääsulakkeen nollilla, se antaa taas käyttää akkuja, silloin säädin näyttää 70% varausta.
- Herr Doktor
Naps NC30 kirjoitti:
Niin, siis ei kai sillä mitään väliä ole tällasena vuodenaikana, onko siinä 130W vai 260W paneelitehoa, kun se ei lataa kuitenkaan yhtään, kun aurinko ei paista. Ja kun paistaa, riittää paneeli lataamaan akut täyteen. Mutta miksi se säädin ei anna kaikkia tehoja ulos, vaan laskee jollain ihme keskiarvolla, eikä huomioi akuston kapasiteettia? Myyjä sanoi, ettei haittaa, vaikka olisi rinnalla vuoden vanha akku, heillä kuulemma kaksi vuotta vanha akku on rajana uusien akkujen rinnalla. Onko tuossa säätimessä jotain asetusta, missä laitettaisiin arvoksi tuo koko akuston kapasiteetti, eli 340Ah? Sitten kun käyttää pääsulakkeen nollilla, se antaa taas käyttää akkuja, silloin säädin näyttää 70% varausta.
Itselläni on ko. säädin.
Se on ns. älykäs säädin joka "oppii" akun kunnon.
Nyt sinulla on ilmeisimmin kaksi akustoa joidenka kunto ja sitä kautta jännite ovat keskenään erilaiset.
Laite on älykkyydestään huolimatta "tyhmä", eli elää jonkin ohjelmoidun algoritmin mukaan. Oletusarvona on mm. akkujen latauksen vastaanottokyky, joka saattaa erilaisten ja eri-ikäisten akkujen suhteen saattaa säätimen skitsoon tilaan.
Itselläni ei ole koskaan ilmennyt vastaavaa.
Vanhassa mökissämme on STECA 1515, eli NAPS NC15 eijoka on aina toiminut odotetulla tavalla.
Molemmat akustot rakentuvat samanlaisista ja samanikaisita akuista. - Biltema-akku
Herr Doktor kirjoitti:
Itselläni on ko. säädin.
Se on ns. älykäs säädin joka "oppii" akun kunnon.
Nyt sinulla on ilmeisimmin kaksi akustoa joidenka kunto ja sitä kautta jännite ovat keskenään erilaiset.
Laite on älykkyydestään huolimatta "tyhmä", eli elää jonkin ohjelmoidun algoritmin mukaan. Oletusarvona on mm. akkujen latauksen vastaanottokyky, joka saattaa erilaisten ja eri-ikäisten akkujen suhteen saattaa säätimen skitsoon tilaan.
Itselläni ei ole koskaan ilmennyt vastaavaa.
Vanhassa mökissämme on STECA 1515, eli NAPS NC15 eijoka on aina toiminut odotetulla tavalla.
Molemmat akustot rakentuvat samanlaisista ja samanikaisita akuista.Saattaa tuossa olla perääkin, täytyy kokeilla irrottaa tuo Bilteman akku ja kokeilla niilla kahdella samanikäisellä, miten se säädin käyttäytyy.
- on nii vaikiaa
Meillä on myös tuo naps 30 tai mikä sen nimi on virallisesti. Kuitenkin, sama ongelma eli näyttää kapasiteettiä olevan 50% mutta, kun sen resetoi niin se pomppaa 100%. Outoahan se on, mutta sekin vaikuttaa meillä, että kun otan suoraan akusta invertteriin välistä virtaa niin silloin säädin sekoilee. Toisaalta, irroitin tuon invertterin koemielessä niin silloinkin säädin sekoilee. Kai sillä säätimellä on oma elämä, eli muisti ja laskee ihan omia. Kaipaisin tyhjentävää vastausta, ken tietää.. Itse kun on "tumpelo harrastaja".
- on nii vaikiaa
Eli meillä paketin mukana tullut 1 akku (115) ja paneli(75).
- Herr Doktor
Säädin seuraa jatkuvasti akuston tilaa purkauksen ja latauksen suhteen. Se päättelee ajan mittaan akuston kunnon ja varaustilan jännitteen funktiona.
Mikäli akustoa ladataan tai puretaan säätimen ohitse sekoaa koko logiikka. Säädin ei kykene päättelemään akuston tilasta mitään loogista tällaisissa tapauksissa.
Kuitenkin taas ajanoloon akustoa normaalisti käytettäessä säädin pääsee jyvälle akuston tilasta.
Jotta säädin toimisi oikein tulee kaiken latauksen ja purun tapahtua säätimen kautta.
Mikäli on tarkoitus ohittaa säädin, kannattaa harkita kokonaan toisen tyyppisen säätimen hankintaa. - jos on tietoa
Herr Doktor kirjoitti:
Säädin seuraa jatkuvasti akuston tilaa purkauksen ja latauksen suhteen. Se päättelee ajan mittaan akuston kunnon ja varaustilan jännitteen funktiona.
Mikäli akustoa ladataan tai puretaan säätimen ohitse sekoaa koko logiikka. Säädin ei kykene päättelemään akuston tilasta mitään loogista tällaisissa tapauksissa.
Kuitenkin taas ajanoloon akustoa normaalisti käytettäessä säädin pääsee jyvälle akuston tilasta.
Jotta säädin toimisi oikein tulee kaiken latauksen ja purun tapahtua säätimen kautta.
Mikäli on tarkoitus ohittaa säädin, kannattaa harkita kokonaan toisen tyyppisen säätimen hankintaa.Millainen säädin sen pitäisi olla kun lataus tapahtuu säätimen kautta, mutta akkua puretaan säätimen ohi?
Perussäädin siis riittäisi, tosin sitä ei kannata alkaa vaihtamaan, eli joku "jutska" pitäisi olla mistä näkee akun varaustilan? - Herr Doktor
jos on tietoa kirjoitti:
Millainen säädin sen pitäisi olla kun lataus tapahtuu säätimen kautta, mutta akkua puretaan säätimen ohi?
Perussäädin siis riittäisi, tosin sitä ei kannata alkaa vaihtamaan, eli joku "jutska" pitäisi olla mistä näkee akun varaustilan?Venetarvikeliikkeistä löytyy jännitteen mittaukseen perustuvia laitteita. Niiden sanoma on toinen kuin NAPS:in. Jännitteestä on mahdotonta päätellä akun todellista kapasiteettia Ah:n muodossa ja siten myös käytettävissä olevaa sähkön määrää.
Varaustila on kuitenkin verannollinen jännitteeseen jonka perusteella määritellään prosentteina akun varaustilan.
Tällaisen laitteen näyttämää ei kuitenkaan voi tarkkuudessa verrata NAPSiin.
Mikset käytä invertteriä NAPSin kautta?
Aggregaatilla lataaminen NAPSin kautta käy ainoastaan mikäli laturia voi käyttää varavoimana, eli se ei tarvitse vastajännitettä akusta toimiakseen. - ei onnistu
Herr Doktor kirjoitti:
Venetarvikeliikkeistä löytyy jännitteen mittaukseen perustuvia laitteita. Niiden sanoma on toinen kuin NAPS:in. Jännitteestä on mahdotonta päätellä akun todellista kapasiteettia Ah:n muodossa ja siten myös käytettävissä olevaa sähkön määrää.
Varaustila on kuitenkin verannollinen jännitteeseen jonka perusteella määritellään prosentteina akun varaustilan.
Aggregaatilla lataaminen NAPSin kautta käy ainoastaan mikäli laturia voi käyttää varavoimana, eli se ei tarvitse vastajännitettä akusta toimiakseen.Siis siinä säätimessähän on "onnettomat" ne virran ulosottoliittimet.Ja kun minulla on invertterin ottopuolella n.100mm2 kaapelit niin ei ne oikein mahdu lataussäätimeen =)
Invertterissä kuitenkin ruutia sen 4kWmaks./3kW jatkuvaa... - on nii vaikiaa
Herr Doktor kirjoitti:
Venetarvikeliikkeistä löytyy jännitteen mittaukseen perustuvia laitteita. Niiden sanoma on toinen kuin NAPS:in. Jännitteestä on mahdotonta päätellä akun todellista kapasiteettia Ah:n muodossa ja siten myös käytettävissä olevaa sähkön määrää.
Aggregaatilla lataaminen NAPSin kautta käy ainoastaan mikäli laturia voi käyttää varavoimana, eli se ei tarvitse vastajännitettä akusta toimiakseen.Voinko vetää piuhan säätimestä invertteriin? Olin jostain kuullut, että se ei jostain syytä ole mahdollista..? Mitä tarkoitit agregaatti hommalla. Voinko ladata säätimen kautta akkuja. Mulla on tuo ctek:n laturi. Siitäkin olen luulossa, että akkuja ei voi ladata säätimen kautta. No, mä olenkin ihan täys amatööri:) Miten muut naps-miehet ja naiset ovat toteuttaneet järjestelmänsä?
- Herr Doktor
ei onnistu kirjoitti:
Siis siinä säätimessähän on "onnettomat" ne virran ulosottoliittimet.Ja kun minulla on invertterin ottopuolella n.100mm2 kaapelit niin ei ne oikein mahdu lataussäätimeen =)
Invertterissä kuitenkin ruutia sen 4kWmaks./3kW jatkuvaa...ei NAPS NC 30 sovi ollenkaan. Itselläni on STECA TAROM säädin ja siihen kytkettynä STECA Shuntti joka mittaa amppeerit ulos/sisään aggregaatti/invertteri.
Ohessa sivu jolta löydät nuo vehkeet
http://www.stecasolar.com/en/kat/uid_kategorien/0000581/id_matchcode/up_telekom_laderegler/bop/0/chksum/e436e63b08fa16acdd9d0fffba0ab559/beetools.html
kysy lisää tarvittaessa - Herr Doktor
on nii vaikiaa kirjoitti:
Voinko vetää piuhan säätimestä invertteriin? Olin jostain kuullut, että se ei jostain syytä ole mahdollista..? Mitä tarkoitit agregaatti hommalla. Voinko ladata säätimen kautta akkuja. Mulla on tuo ctek:n laturi. Siitäkin olen luulossa, että akkuja ei voi ladata säätimen kautta. No, mä olenkin ihan täys amatööri:) Miten muut naps-miehet ja naiset ovat toteuttaneet järjestelmänsä?
säätimen kautta. Tämä edellyttää:
- teet vaihtokytkimen aurinkopaneeli/aggregaatin syöttämä laturi. Paneelit eivät kestä 25 A:n virtaa
- säädin kestää 25 A:n virran.
Miksei invertteriä voi käyttää säätimen kautta?
NAPS:in liittimet ovat pieniä, kannattaa kytkeä 10 mm2 piuha/liitin ja rakentaa erilliset kytkennät sisään ja ulos meneville laitteille jne.
eri asia on riittääkö säätimen amppeerit invertterin syöttämiseen? - hieman--
Herr Doktor kirjoitti:
ei NAPS NC 30 sovi ollenkaan. Itselläni on STECA TAROM säädin ja siihen kytkettynä STECA Shuntti joka mittaa amppeerit ulos/sisään aggregaatti/invertteri.
Ohessa sivu jolta löydät nuo vehkeet
http://www.stecasolar.com/en/kat/uid_kategorien/0000581/id_matchcode/up_telekom_laderegler/bop/0/chksum/e436e63b08fa16acdd9d0fffba0ab559/beetools.html
kysy lisää tarvittaessaMulla on siis Steca PR3030 eikä naps, mutta sama asia vissiin.
Olis kyllä hyvä jos tosta taromista ja shuntista ois jotain suomeksikin,toi lontoo ei taivu kaikilta osiltaan ihan täydellisesti mulla.
Mutta kyllä se mun steca nyt sen verran sopii järjestelmään,että saa sillä paneelien avustuksella akut ainakin ladattua, vaikkakin kulutusvirtoja ei pysty mittaamaan.Eli sen tärkein tehtävä kyllä onnistuu. - Herr Doktor
hieman-- kirjoitti:
Mulla on siis Steca PR3030 eikä naps, mutta sama asia vissiin.
Olis kyllä hyvä jos tosta taromista ja shuntista ois jotain suomeksikin,toi lontoo ei taivu kaikilta osiltaan ihan täydellisesti mulla.
Mutta kyllä se mun steca nyt sen verran sopii järjestelmään,että saa sillä paneelien avustuksella akut ainakin ladattua, vaikkakin kulutusvirtoja ei pysty mittaamaan.Eli sen tärkein tehtävä kyllä onnistuu.Toi paketti mikä minulla on Tarom shuntti maksaa muistaakseni noin 350 - 400 €. Eli mikäli tuolla tulet toimeen niin se on halvin ratkaisu.
- Auttakaa!!!!
Herr Doktor kirjoitti:
- teet vaihtokytkimen aurinkopaneeli/aggregaatin syöttämä laturi. Paneelit eivät kestä 25 A:n virtaa
NAPS:in liittimet ovat pieniä, kannattaa kytkeä 10 mm2 piuha/liitin ja rakentaa erilliset kytkennät sisään ja ulos meneville laitteille jne.
eri asia on riittääkö säätimen amppeerit invertterin syöttämiseen?Kertokaas viisaat mistä saan tietoon nuo NAPS NC30 vikakoodien merkitykset kun mulla ei ole ohjekirjaa enää? eli laite herjaa välillä E06 ja näyttää jakoavaimen kuvaa...minulla pitäisi olla kaikki täysin kunnossa tässä koko aurinkokennojärjestelmässä. Minulla on kaksi 90W kennoa sekä riittävän paksut johdot varmasti joka välissä, ohjainlaitteena tuo edellä mainittu ja akkuina kaksi täysin uutta Sunwind:n 245ah eli yhteensä 490ah kapasiteettia...mistä vikakoodi voisi tulla???
- Auttakaa!!!!
Herr Doktor kirjoitti:
eri asia on riittääkö säätimen amppeerit invertterin syöttämiseen?Kertokaas viisaat mistä saan tietoon nuo NAPS NC30 vikakoodien merkitykset kun mulla ei ole ohjekirjaa enää? eli laite herjaa välillä E06 ja näyttää jakoavaimen kuvaa...minulla pitäisi olla kaikki täysin kunnossa tässä koko aurinkokennojärjestelmässä. Minulla on kaksi 90W kennoa sekä riittävän paksut johdot varmasti joka välissä, ohjainlaitteena tuo edellä mainittu ja akkuina kaksi täysin uutta Sunwind:n 245ah eli yhteensä 490ah kapasiteettia...mistä vikakoodi voisi tulla???
- Wattipää
Auttakaa!!!! kirjoitti:
Kertokaas viisaat mistä saan tietoon nuo NAPS NC30 vikakoodien merkitykset kun mulla ei ole ohjekirjaa enää? eli laite herjaa välillä E06 ja näyttää jakoavaimen kuvaa...minulla pitäisi olla kaikki täysin kunnossa tässä koko aurinkokennojärjestelmässä. Minulla on kaksi 90W kennoa sekä riittävän paksut johdot varmasti joka välissä, ohjainlaitteena tuo edellä mainittu ja akkuina kaksi täysin uutta Sunwind:n 245ah eli yhteensä 490ah kapasiteettia...mistä vikakoodi voisi tulla???
Tuolta manuaali:
http://www.wirefreedirect.com/download/steca/steca_pr_manual.pdf
E06 tuon mukaan että paneelia ei olisi kytketty säätimeen. - Wattipää
Wattipää kirjoitti:
Tuolta manuaali:
http://www.wirefreedirect.com/download/steca/steca_pr_manual.pdf
E06 tuon mukaan että paneelia ei olisi kytketty säätimeen.Vielä sen verran että itsellänikin oli aikoinaan Stecan (sama kuin NAPS) säädin, ja jos oikein muistan sekin vilkutti joskus tuota E06:sta. Muistaakseni se teki sitä juuri näin keskikesällä illalla / yöllä.
Voisiko syynä olla nämä valoisat kesäyöt, valoa on öisin, mutta latausta ei silti synny ja systeemi ei ymmärrä sitä? - Auttakaa!!!
Wattipää kirjoitti:
Vielä sen verran että itsellänikin oli aikoinaan Stecan (sama kuin NAPS) säädin, ja jos oikein muistan sekin vilkutti joskus tuota E06:sta. Muistaakseni se teki sitä juuri näin keskikesällä illalla / yöllä.
Voisiko syynä olla nämä valoisat kesäyöt, valoa on öisin, mutta latausta ei silti synny ja systeemi ei ymmärrä sitä?KIIITOS loistavasta vastauksestasi! Mieleeni tuli vielä se, että jos tuo "vika" on tuollainen hetkittäinen (minulla tuo vika koodi tuli juurikin vasta illasta näkyviin) niin tarviiko tuollaista vikakoodia ns. resetoida vai rupeaako säädin toimimaan normaalisti vian eli pimeyden hävittyä? Jos säädin jää errori tilaan niin koko viikon latauksethan menee siinä tapauksessa hukkaan, jos säädin ei toimi ennen resetointia... =(
- Wattipää
Auttakaa!!! kirjoitti:
KIIITOS loistavasta vastauksestasi! Mieleeni tuli vielä se, että jos tuo "vika" on tuollainen hetkittäinen (minulla tuo vika koodi tuli juurikin vasta illasta näkyviin) niin tarviiko tuollaista vikakoodia ns. resetoida vai rupeaako säädin toimimaan normaalisti vian eli pimeyden hävittyä? Jos säädin jää errori tilaan niin koko viikon latauksethan menee siinä tapauksessa hukkaan, jos säädin ei toimi ennen resetointia... =(
Ei mielestäni tarvinnut resetoida, eli toimi sitten aamulla taas ihan hyvin.
Tuo voi olla ihan yleinen "ominaisuus" Suomen oloissa näin keskikesällä. Välttämättä sitä ei moni edes huomaa.
Tarkkaile tilannetta, jos se koodi ilmaantuu päivälläkin, niin sitten tarkista paneelin liitokset. Muuten ei varmaan syytä huoleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574