Bora vs Golf

Koeajoista

Monet ovat kehuneet Boraa paremmaksi ajaa kuin Golfia. Tässä vähän omia kokemuksia.
Appivanhemmilla kaksi vuotta vanha Bora pienimmällä konellaa jolla olen ajanut noin 4000km
ja viime vkonloppuna oli sijaisautona Bora 1.6 koneella. Itse en henk koht tykkää ajotuntumasta.
Kytkinpoljin kauhean lepsu ja ottaa mielesetäni turhan ylhäällä. Jarrut iskee heti lukkoon joten
vaatii aikamoista totuttelua. Ratti on aivan älyttömän iso, kuin kahvilan pöytä ja auton
ulkopintoja on vaikea hahmottaa kaupunkiajossa ja parkkeerauksessa. Ajamani koneet olivat myös aikas voimattomia. Tässä siis negatiivisia puolia, positiivisiakin löytyy vaikka muille jakaa, mutten niitä tähän nyt levittele. Mitäänhän ei voi kehua, vain haukkua...
Itsellä on puolitoista kk vanha Golf Variant Tdi-koneella, jolla olen ajanut 8500km. Ostin auton
ilman koeajoa. Vähän pelotti, kun aikasempi Pösö 406 oli kuin unelma maantiellä. Mutta olen
ollut erittäin tyytyväinen ostokseen. Ajomukavuus on erittäin hyvä, auto liikkuu livakasti ja
kulutus on kohtuullinen. Volkkarin penkeistä en ole kauheasti koskaan innostunut, niinpä otin
auton Trendline-varustelulla ja nykyiset urheilupenkit on mukavammat kuin Tv-tuoli!
Ilmastointi tuntui olevan Borassa tehokkaampi, mistä lie johtuu tai sit se on vaan mun päässä.
Kaksi vuotta vanhassa Borassa on kuskin ovessa lapsilukkonappi, jolla saa takaovet ja lasit
toimintakelvottomiksi sisältäpäin. Erittäin hyvä varuste. Näissä uusissa samasta napista saa vain
lasit toimimattomiksi. Miksiköhän? Lapsilukkonamiskuukkeli on paljon hyödyllisempi kuin lasien kytkentänappi.
Vaihdelaatikko on pakin suhteen Volkkareissa kummallinen. Pakki ei mene juuri koskaan ensi yrittämällä päälle vaan kytkin pitää nostaa ja painaa pohjaan uudestaan. luulin että
autossani on vikaa mutta Borat tekivät samaa. Onko muilla vastaavaa härdelliä?
Ei kait tässä sen kuumempia.

8

1661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakki

On kokemusta useammasta Golfista ja vain -03 mallisessa ei pakki mene aina ekalla, täytyy nostaa kytkin välillä. Kaikissa muissa Golfeissa vaihteisto on pelannut loistavasti. Vaan eipä tuo haittaa mutta ihmetyttää, kun aikaisemmin tekivät toimivia.
      Uutena IV koppasessa oli tyyppivikana ykkösen tahmaaminen.

• Pena

Eli -03 Variant "kolopallo" ja pakki on tahmea. Laitan sen päälle ja päästän jarrulla niin että "auto liikahtaa" ja sitten laitan uudestaan pakin päälle. Tällöin vaihde menee kunnolla päälle. Golfin vaihteisto on saman tuntuinen kun -89 230Te -MB:ssä josta kokemusta paljon. Ja Mersun manuaalithan on aikas huonoja ollut tuohon aikaan..

• Jaska

Tässä taas niitä mutu-tuntumalla kirjoitettuja höpöjuttuja. Boran ja Golfin kytkin, jarrut, alusta ym. ovat samoja. Myös moottorit ovat samoja. Tietenkin, jos ajaa dieseliä ja bensamoottorista, ovat ne vähän erilaisia, mutta sekin johtuu moottorista ei Boran ja Golfin eroista sinänsä.

• yrjö

Eivät moottorit vaihteistot ym. ole samanlaisia.

Edellämainitut osat eivät ole edes samassa maassa tehtyjä eikä myöskään autot ole kaikki saksalaisia.
        Kyllä minulla ainakin 2003 Golf variantti on ensimmäinen auto jossa on vaihdehankaluuksia.
        Vaihde jopa pomppaa pois päältä kerran kuussa.

Aluksi lohduteltiin että käytössä notkistuu, nyt yli 10 000 km mittarissa puhutaan hyvin tarkasta säädöstä.

Vikaan tottuu muutomassa kuukaudessa, mutta minä kun joudun ajamaan useita samanluokan autoja se hieman haittaa.

Mutta kaikissa autoissa on vikoja enkä tiedä sitä parasta, siksi ostamme kaikki erimerkkisiä.
        (5 autoa).

• Jaska
        yrjö kirjoitti:

Eivät moottorit vaihteistot ym. ole samanlaisia.

Edellämainitut osat eivät ole edes samassa maassa tehtyjä eikä myöskään autot ole kaikki saksalaisia.
        Kyllä minulla ainakin 2003 Golf variantti on ensimmäinen auto jossa on vaihdehankaluuksia.
        Vaihde jopa pomppaa pois päältä kerran kuussa.

Aluksi lohduteltiin että käytössä notkistuu, nyt yli 10 000 km mittarissa puhutaan hyvin tarkasta säädöstä.

Vikaan tottuu muutomassa kuukaudessa, mutta minä kun joudun ajamaan useita samanluokan autoja se hieman haittaa.

Mutta kaikissa autoissa on vikoja enkä tiedä sitä parasta, siksi ostamme kaikki erimerkkisiä.
        (5 autoa).

Golfin ja Boran osat (kytkimet, vaihteistot, moottorit) ym.) ovat sillä tavoin samoja, että ne ovat samoista raaka-aineista tehtyjä, identtisiä ja täyttävät samat laatukriteerit. Sillä, missä maassa ne on valmistettu, ei ole merkitystä. Komponenttien yksilöerot ovat mallin sisällä yhtä suuret kuin mallien välillä.

• sam
        Jaska kirjoitti:

Golfin ja Boran osat (kytkimet, vaihteistot, moottorit) ym.) ovat sillä tavoin samoja, että ne ovat samoista raaka-aineista tehtyjä, identtisiä ja täyttävät samat laatukriteerit. Sillä, missä maassa ne on valmistettu, ei ole merkitystä. Komponenttien yksilöerot ovat mallin sisällä yhtä suuret kuin mallien välillä.

Uskon että olet VW myyntimies.

Minulla on ainakin erillaiset uskomukset laatuun.
        Kyllä työpaikan moraalista alkaen kaikki vaikuttaa laatuun.

Tässä yksi esimerkki laadusta ja moraalista.
        Ei Vw mutta muussa suositussa autossa oli joku tärkeä pistoke laitettu huolimattomasti paikoilleen. Eli se oli rikkoutunut.
        Kaverini auto hinattiin kolme kertaa korjaamolle.
        Niin ja niitä huolimattomasti laitettuja pistokeita oli ehditty asentaa useita.

Vaikka "robotit" tekee paljon, jää vielä paljon ihmisillekin.

Niin on esim. kokemusta laadusta ja heikkenemisestä.
        1969 kuplalla ja 1975 Golffillani ajoin yli 130 tkm. Kaiken itse huoltaen, öljyt tulpat ja kärjet ja suodattimet, eikä todella muuta.

Kuinka toimii ne Golffit ja Passatit joissa on espanialaiset sytytyspuolat. KYSYN VAAN ?
        Kai puolet jättää ennen kuin 50 000 km on ajettu tielle. Sytytyspuolien, sekä imusarjan jäätymisen ym. vuoksi.

• Golf TDI
        sam kirjoitti:

Uskon että olet VW myyntimies.

Minulla on ainakin erillaiset uskomukset laatuun.
        Kyllä työpaikan moraalista alkaen kaikki vaikuttaa laatuun.

Tässä yksi esimerkki laadusta ja moraalista.
        Ei Vw mutta muussa suositussa autossa oli joku tärkeä pistoke laitettu huolimattomasti paikoilleen. Eli se oli rikkoutunut.
        Kaverini auto hinattiin kolme kertaa korjaamolle.
        Niin ja niitä huolimattomasti laitettuja pistokeita oli ehditty asentaa useita.

Vaikka "robotit" tekee paljon, jää vielä paljon ihmisillekin.

Niin on esim. kokemusta laadusta ja heikkenemisestä.
        1969 kuplalla ja 1975 Golffillani ajoin yli 130 tkm. Kaiken itse huoltaen, öljyt tulpat ja kärjet ja suodattimet, eikä todella muuta.

Kuinka toimii ne Golffit ja Passatit joissa on espanialaiset sytytyspuolat. KYSYN VAAN ?
        Kai puolet jättää ennen kuin 50 000 km on ajettu tielle. Sytytyspuolien, sekä imusarjan jäätymisen ym. vuoksi.

Mistähän oikein kirjoitat - Sam?

Edellinen kirjoittaja sanoi, että mitenkä Boran ja Golfin malleissa olisi laatueroja, kun autot kasataan samoista osista. Bora on porrasperäinen Golf eli käytännössä siis sama auto ulkonäköä lukuunottamatta.

Miten kirjoituksesi liittyi tähän, muutoin kuin että kysyit espanjalaisten puolien kestävyyttä Golfissa?

No kaikkea sitä voi suustaan päästää ulos, mutta koittaisit edes liittää sen jotenkin asiaan jota käsitellään ;)

• sam
        Golf TDI kirjoitti:

Mistähän oikein kirjoitat - Sam?

Edellinen kirjoittaja sanoi, että mitenkä Boran ja Golfin malleissa olisi laatueroja, kun autot kasataan samoista osista. Bora on porrasperäinen Golf eli käytännössä siis sama auto ulkonäköä lukuunottamatta.

Miten kirjoituksesi liittyi tähän, muutoin kuin että kysyit espanjalaisten puolien kestävyyttä Golfissa?

No kaikkea sitä voi suustaan päästää ulos, mutta koittaisit edes liittää sen jotenkin asiaan jota käsitellään ;)

Esimerkiksi sytytyspuolia valmistetaan useassa maassa.
        Niitä "espanialaisia" laitettiin Golf Farmariin ja joihinkin Passatteihin.
        En ole kuullut että ainakaan tänä keväänä muut Golf mallit olisivat jääneet tielle kuin farmari.

Minäkin valitsin farmarin, koska "firma" maksaa, mutta kyllä mielestäni muut Golffit on paljon laadukkaampia.
        Tiedätkö muuten missä Suomeen tuotavat farmarit valmistetaan???
        Tiedätkö missä muut 3 ja 5 oviset.

Niin ja tiedoksi että useita muitakin osia valmistetaan useissa maissa, miksikö.
        Siksi että autonvalmistus ei lamaantuisi vaikka joku osia valmistava paja menisi lakkoon tms.
        Toiseksi aina kun alihankkijat antaa edullisemman tarjouksen sitä kokeillaan.

"Rauhanaikana" kun osia saa ne otetaan lähimmältä tuottajalta. Joten siksi on eri osia eri malleissa.

Jos väität että osat testataan, niin kerroppa kuka on testannut ne sytytyspuolat. Vast. ostaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe