mitä ruokaa voi antaa rotalle?

notkis

moi me ollaan hankkimassa rottaa tiedän kyllä että rotta tarvitsee ainakin siemeniä ja leipää ja kanan munaa mutta ei se sillä pelkästään elä että mitä muuta niille vois antaa? p.stänne voi kirjottaa muustakin hoidosta olen iloinwen jos vastaatte

20

1997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • notkis

      ja sitte viel multa voi kysyä jostain muusta kuin ruuasta

    • notkis

      jos on tyttö ja poika rotta eikä halua saada poikasia niin pitää erottaa ne toisistaan p.s jos olet hankkimassa niin aina pitää ottaa kaksi :)

      • juoppoartisti

        Rottia tulee aina olla vähintään kaksi (koska ovat laumaeläimiä) ja niiden on ehdottomasti oltava samaa sukupuolta. Eli joko naaras ja naaras tai uros ja uros, ei missään nimessä urosta ja naarasta.

        Ja mitä siihen ruokintaan ja muuhun tulee niin sinuna lukisin hieman lisää rotista (vaikka kesyrotta foorumilta) ennen hankintaa.


      • notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

        Rottia tulee aina olla vähintään kaksi (koska ovat laumaeläimiä) ja niiden on ehdottomasti oltava samaa sukupuolta. Eli joko naaras ja naaras tai uros ja uros, ei missään nimessä urosta ja naarasta.

        Ja mitä siihen ruokintaan ja muuhun tulee niin sinuna lukisin hieman lisää rotista (vaikka kesyrotta foorumilta) ennen hankintaa.

        voi ottaa uroksen ja naaraan jos haluu saada poikasia


      • notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

        Rottia tulee aina olla vähintään kaksi (koska ovat laumaeläimiä) ja niiden on ehdottomasti oltava samaa sukupuolta. Eli joko naaras ja naaras tai uros ja uros, ei missään nimessä urosta ja naarasta.

        Ja mitä siihen ruokintaan ja muuhun tulee niin sinuna lukisin hieman lisää rotista (vaikka kesyrotta foorumilta) ennen hankintaa.

        et nyt oijkee ymmärtäny juoppoartisti mä tiiän kaikesta muusta kun ruuasta ja sä varmaa sait sellasen käsityksem että en tiiä mistää mitää tää on muitakin varten et ne saa myös tietoo ketkä ei tiiä


      • juoppoartisti
        notkis kirjoitti:

        et nyt oijkee ymmärtäny juoppoartisti mä tiiän kaikesta muusta kun ruuasta ja sä varmaa sait sellasen käsityksem että en tiiä mistää mitää tää on muitakin varten et ne saa myös tietoo ketkä ei tiiä

        Viestiesi ulosannista päätellen arvelin että olet melko nuori ja hankkimassa ensimmäisiä rottiasi...
        Mikäli näin on suosittelen samaa kuin edellisissä postauksissani. Kun hankkii ensimmäisiä rottia ei kannata edes harkita poikueen teettämistä. (ihan vain muillekin)


      • notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

        Viestiesi ulosannista päätellen arvelin että olet melko nuori ja hankkimassa ensimmäisiä rottiasi...
        Mikäli näin on suosittelen samaa kuin edellisissä postauksissani. Kun hankkii ensimmäisiä rottia ei kannata edes harkita poikueen teettämistä. (ihan vain muillekin)

        joo mä oon kyl aika nuori kohta vasta 9 mutta kyllä mäkin voin tietää paljon oon lukenu kirjoja ja muita rotta juttuja netistä


      • notkis
        notkis kirjoitti:

        et nyt oijkee ymmärtäny juoppoartisti mä tiiän kaikesta muusta kun ruuasta ja sä varmaa sait sellasen käsityksem että en tiiä mistää mitää tää on muitakin varten et ne saa myös tietoo ketkä ei tiiä

        en ookka


      • juoppoartisti
        notkis kirjoitti:

        joo mä oon kyl aika nuori kohta vasta 9 mutta kyllä mäkin voin tietää paljon oon lukenu kirjoja ja muita rotta juttuja netistä

        No enhän minä sitä etteikö nuori voisi tietää asioista.
        Mitäs siun vanhemmat pitävät ideasta että sinulla on kohta kymmenkunta nakkia huoneesi nurkassa? 0___0


      • notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

        No enhän minä sitä etteikö nuori voisi tietää asioista.
        Mitäs siun vanhemmat pitävät ideasta että sinulla on kohta kymmenkunta nakkia huoneesi nurkassa? 0___0

        mun äiti vaan haluu rottia ja mäki


      • ........
        notkis kirjoitti:

        voi ottaa uroksen ja naaraan jos haluu saada poikasia

        Poikasia ei TODELLAKAAN teetetä niin, että rottauros ja -naaras asuvat koko elämänsä yhdessä. Muuten siinä käy niin, että koko koti hukkuu rottiin eikä koko ajan tiineenä oleminen ole tervettä emollekaan.

        Siis kuten edellinen kirjoittaja jo sanoikin, aina tulee hankkia vähintään kaksi rottaa ja samaa sukupuolta. Satunnaisen harrastelijan ei kannata juuri poikasia alkaa tehtailla...

        Ja rottien tulee saada ravinnokseen monipuolista niille tarkoitettua siemenseosta (esim. Suparat, ei mitään marketin sekamömmöjä). Kannattaa tosiaan lukea esimerkiksi kesyrottafoorumia, sieltä saa oikeaa tietoa ja kysyäkin voi.


    • notkis

      oon jo miettiny kolme nimeä notkis,laku,hansu ja rottia on tulossa kaksi ne pitäis jotenkin sopii yhteen ja toivon et ne olis söpöjä ja erikoisia nimiä

      • rottatuile

        Noihan on hienoja nimiä, Hansu ehkä vähän tavallinen, mutta Notkis ja Laku on tosi hauskoja erikoisia :) Katsoppas vaikka linkkiä http://hopeasade.suntuubi.com/?cat=17 siellä vinopino aakkosjärjestyksessä nimiä, osa ihan hauskojakin. Onnea rotan hankintaan :)


      • notkis
        rottatuile kirjoitti:

        Noihan on hienoja nimiä, Hansu ehkä vähän tavallinen, mutta Notkis ja Laku on tosi hauskoja erikoisia :) Katsoppas vaikka linkkiä http://hopeasade.suntuubi.com/?cat=17 siellä vinopino aakkosjärjestyksessä nimiä, osa ihan hauskojakin. Onnea rotan hankintaan :)

        kiitos vaan kaikille ketkä ehdottavat nimiä tai näyttävät sivuja ja muutenkin kirjoittavat tänmne kivoja juttuja :)


      • notkis
        notkis kirjoitti:

        kiitos vaan kaikille ketkä ehdottavat nimiä tai näyttävät sivuja ja muutenkin kirjoittavat tänmne kivoja juttuja :)

        isabella,ekku,iines,dippi,dino,tiia,tipsu ja hipsu


    • **Ziip**

      Siis olet hankkimassa kahta rottaa, jotka ovat eri sukupuolia? sanot tietäväsi kaiken tarpeellisen rotista paitsi ruokinnan?

      sanoit: "joo joo voi ottaa uroksen ja naaraan jos haluaa poikasia"
      - ei, ei voi. Niin kuin jo kerrottiin, rottia pitää olla kaksi ja _samaa_ sukupuolta. (kerroin tämän vain varmistaakseni että tosiaan ymmärsit).

      Todella outoa. Miten voit tietää muun paitsi ruokinnan? Suosittelen lukemaan kasvattajien sivustoja ja rottafoorumia läpi vaikka äitisi kanssa. Tässä muutama linkki:
      http://kapsi.fi/~mystiqe/
      http://koti.welho.com/jlessig_/
      http://www.kanashow.com/kesyrotat
      http://munmaailma.net/rottanurkka/aloitus.htm
      http://kesyrottaboksi.dyndns.org/index.html

      yhdistys ja foorumi:
      http://www.kesyrottayhdistys.fi/
      http://kesyrottayhdistys.fi/forum/index.php

      • juoppoartisti

        No niin, siinähän se tuli tiivistettynä linkkien kera. :)
        Nimimerkin Notkis tekstejä olen lukenut muistakin topiceista ja tullut siihen tulokseen että neiti? kaipaa hieman tietoa muistakin osaalueista rottien hoidossa.

        En ole ilkeä, olen realisti.


    • pekkonen
    • rotalle voi syöttää miltei mitä tahansa, tietyissä rajoissa. suolaista ei saa paljoa antaa, eikä liioin rasvaa. Sillointällöin voi makkaraa yms antaa. Meidän rotat tykkää ylikaiken auringonkukan siemenistä, manteleista, riisimuroista, rotanruuasta, maissista... miltei mistä tahansa... kissanminttuakin ovat pussista ryöstäneet.

    • Pia 95

      Moi... Rotta on sekasyöjä,jolle maistuu kasvikset kuin liha. Rotalle voi tarjota esim kasviksia hedelmiä, vähänrasvaista lihaa, kissan- tai koiranruokaa, keitettyä kananmunaa, maustamatinta jugurttia,Keitettyä pastaa´,puuroa,velliä soseita,lähes mitä vain. Näitä lisä ruokia täytyy tarjota kohtuullisesti. Liian rasvainen ruoka lihottaa rotan herkästi aiheuttaen esim ripulia.eli ei maustettua ruokaa eikä mitään tulista. Rotan hampaat kasvavat jatkuvasti joten ne tarvitsevat jatkuvasti työtä pysyäkseen kunnossa. Hyviä nakerrus vaihtoehtoja ovat korput,näkkileipä ja lehti puden oksat.Ja häkkiin pitää sijoitaa suolakivi josta rotta saa sinkkiä jodia,kuparia,mangnesiumia ym.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terno Hedman Oy

      Onko kokemuksia tästä yrityksestä?
      Tampere
      20
      2279
    2. Mahtava huomata

      Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      31
      1645
    3. Pettymys faneille? Lisätietoa Katri Helena vierailusta Vain elämää -ohjelmassa: "Nytten..."

      Katri Helena - tuo sinivalkoinen suomalainen ääni ja laulajalegenda - on tällä kaudella mukana yllätysvieraana Vain eläm
      Vain elämää
      10
      1600
    4. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      172
      1542
    5. Mitä ajattelet tästä kaikesta

      Palstailusta ylipäätään ja se miten asiat menee?
      Ikävä
      33
      1286
    6. Mä koin helpompana

      Kun emme nähneet. Vaikka ensimmäinen ero repi sydäntä. Pakotat mut tuntemaan tunteita joita en saisi ja tiedät miten syv
      Ikävä
      8
      1212
    7. Luovutitko jo nainen?

      En ole itse päässyt vielä kunnolla edes alkuun. Oikeasti sä oot hyvä nainen ja hyvällä asenteella varustettu. Tykkään ja
      Ikävä
      55
      968
    8. Parkanolainen tappoi Tampereella Hämeenkadulla

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ampumiskahakasta-ruovedella-vuosien-vankeustuomio-rivitalon-pihalle-ilmestyi-hauliko
      Parkano
      17
      885
    9. Kysytään nyt sitten vielä

      Mitä ajattelisit siitä jos ottaisin yhteyttä sinuun? Yrittäisin jälleen saada sinuun yhteyden ja kertoa edelleen tuntei
      Ikävä
      38
      845
    10. Olin koko ajan

      Mukanasi tässä. Halusin että tunnet tunteita ja olet tärkeä. Sä ansaitsit tämän kaiken. Päästän sinut nyt lentoon ja to
      Ikävä
      72
      763
    Aihe