mitä ruokaa voi antaa rotalle?

notkis

moi me ollaan hankkimassa rottaa tiedän kyllä että rotta tarvitsee ainakin siemeniä ja leipää ja kanan munaa mutta ei se sillä pelkästään elä että mitä muuta niille vois antaa? p.stänne voi kirjottaa muustakin hoidosta olen iloinwen jos vastaatte

20

2229

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • notkis

ja sitte viel multa voi kysyä jostain muusta kuin ruuasta

• notkis

jos on tyttö ja poika rotta eikä halua saada poikasia niin pitää erottaa ne toisistaan p.s jos olet hankkimassa niin aina pitää ottaa kaksi :)

• juoppoartisti

Rottia tulee aina olla vähintään kaksi (koska ovat laumaeläimiä) ja niiden on ehdottomasti oltava samaa sukupuolta. Eli joko naaras ja naaras tai uros ja uros, ei missään nimessä urosta ja naarasta.

Ja mitä siihen ruokintaan ja muuhun tulee niin sinuna lukisin hieman lisää rotista (vaikka kesyrotta foorumilta) ennen hankintaa.

• notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

Rottia tulee aina olla vähintään kaksi (koska ovat laumaeläimiä) ja niiden on ehdottomasti oltava samaa sukupuolta. Eli joko naaras ja naaras tai uros ja uros, ei missään nimessä urosta ja naarasta.

Ja mitä siihen ruokintaan ja muuhun tulee niin sinuna lukisin hieman lisää rotista (vaikka kesyrotta foorumilta) ennen hankintaa.

voi ottaa uroksen ja naaraan jos haluu saada poikasia

• notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

et nyt oijkee ymmärtäny juoppoartisti mä tiiän kaikesta muusta kun ruuasta ja sä varmaa sait sellasen käsityksem että en tiiä mistää mitää tää on muitakin varten et ne saa myös tietoo ketkä ei tiiä

• juoppoartisti
        notkis kirjoitti:

et nyt oijkee ymmärtäny juoppoartisti mä tiiän kaikesta muusta kun ruuasta ja sä varmaa sait sellasen käsityksem että en tiiä mistää mitää tää on muitakin varten et ne saa myös tietoo ketkä ei tiiä

Viestiesi ulosannista päätellen arvelin että olet melko nuori ja hankkimassa ensimmäisiä rottiasi...
        Mikäli näin on suosittelen samaa kuin edellisissä postauksissani. Kun hankkii ensimmäisiä rottia ei kannata edes harkita poikueen teettämistä. (ihan vain muillekin)

• notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

Viestiesi ulosannista päätellen arvelin että olet melko nuori ja hankkimassa ensimmäisiä rottiasi...
        Mikäli näin on suosittelen samaa kuin edellisissä postauksissani. Kun hankkii ensimmäisiä rottia ei kannata edes harkita poikueen teettämistä. (ihan vain muillekin)

joo mä oon kyl aika nuori kohta vasta 9 mutta kyllä mäkin voin tietää paljon oon lukenu kirjoja ja muita rotta juttuja netistä

• notkis
        notkis kirjoitti:

en ookka

• juoppoartisti
        notkis kirjoitti:

joo mä oon kyl aika nuori kohta vasta 9 mutta kyllä mäkin voin tietää paljon oon lukenu kirjoja ja muita rotta juttuja netistä

No enhän minä sitä etteikö nuori voisi tietää asioista.
        Mitäs siun vanhemmat pitävät ideasta että sinulla on kohta kymmenkunta nakkia huoneesi nurkassa? 0___0

• notkis
        juoppoartisti kirjoitti:

No enhän minä sitä etteikö nuori voisi tietää asioista.
        Mitäs siun vanhemmat pitävät ideasta että sinulla on kohta kymmenkunta nakkia huoneesi nurkassa? 0___0

mun äiti vaan haluu rottia ja mäki

• ........
        notkis kirjoitti:

voi ottaa uroksen ja naaraan jos haluu saada poikasia

Poikasia ei TODELLAKAAN teetetä niin, että rottauros ja -naaras asuvat koko elämänsä yhdessä. Muuten siinä käy niin, että koko koti hukkuu rottiin eikä koko ajan tiineenä oleminen ole tervettä emollekaan.

Siis kuten edellinen kirjoittaja jo sanoikin, aina tulee hankkia vähintään kaksi rottaa ja samaa sukupuolta. Satunnaisen harrastelijan ei kannata juuri poikasia alkaa tehtailla...

Ja rottien tulee saada ravinnokseen monipuolista niille tarkoitettua siemenseosta (esim. Suparat, ei mitään marketin sekamömmöjä). Kannattaa tosiaan lukea esimerkiksi kesyrottafoorumia, sieltä saa oikeaa tietoa ja kysyäkin voi.

• notkis

oon jo miettiny kolme nimeä notkis,laku,hansu ja rottia on tulossa kaksi ne pitäis jotenkin sopii yhteen ja toivon et ne olis söpöjä ja erikoisia nimiä

• rottatuile

Noihan on hienoja nimiä, Hansu ehkä vähän tavallinen, mutta Notkis ja Laku on tosi hauskoja erikoisia :) Katsoppas vaikka linkkiä http://hopeasade.suntuubi.com/?cat=17 siellä vinopino aakkosjärjestyksessä nimiä, osa ihan hauskojakin. Onnea rotan hankintaan :)

• notkis
        rottatuile kirjoitti:

Noihan on hienoja nimiä, Hansu ehkä vähän tavallinen, mutta Notkis ja Laku on tosi hauskoja erikoisia :) Katsoppas vaikka linkkiä http://hopeasade.suntuubi.com/?cat=17 siellä vinopino aakkosjärjestyksessä nimiä, osa ihan hauskojakin. Onnea rotan hankintaan :)

kiitos vaan kaikille ketkä ehdottavat nimiä tai näyttävät sivuja ja muutenkin kirjoittavat tänmne kivoja juttuja :)

• notkis
        notkis kirjoitti:

kiitos vaan kaikille ketkä ehdottavat nimiä tai näyttävät sivuja ja muutenkin kirjoittavat tänmne kivoja juttuja :)

isabella,ekku,iines,dippi,dino,tiia,tipsu ja hipsu

• **Ziip**

Siis olet hankkimassa kahta rottaa, jotka ovat eri sukupuolia? sanot tietäväsi kaiken tarpeellisen rotista paitsi ruokinnan?

sanoit: "joo joo voi ottaa uroksen ja naaraan jos haluaa poikasia"
      - ei, ei voi. Niin kuin jo kerrottiin, rottia pitää olla kaksi ja _samaa_ sukupuolta. (kerroin tämän vain varmistaakseni että tosiaan ymmärsit).

Todella outoa. Miten voit tietää muun paitsi ruokinnan? Suosittelen lukemaan kasvattajien sivustoja ja rottafoorumia läpi vaikka äitisi kanssa. Tässä muutama linkki:
      http://kapsi.fi/~mystiqe/
      http://koti.welho.com/jlessig_/
      http://www.kanashow.com/kesyrotat
      http://munmaailma.net/rottanurkka/aloitus.htm
      http://kesyrottaboksi.dyndns.org/index.html

yhdistys ja foorumi:
      http://www.kesyrottayhdistys.fi/
      http://kesyrottayhdistys.fi/forum/index.php

• juoppoartisti

No niin, siinähän se tuli tiivistettynä linkkien kera. :)
        Nimimerkin Notkis tekstejä olen lukenut muistakin topiceista ja tullut siihen tulokseen että neiti? kaipaa hieman tietoa muistakin osaalueista rottien hoidossa.

En ole ilkeä, olen realisti.

• pekkonen
    • rotalle voi syöttää miltei mitä tahansa, tietyissä rajoissa. suolaista ei saa paljoa antaa, eikä liioin rasvaa. Sillointällöin voi makkaraa yms antaa. Meidän rotat tykkää ylikaiken auringonkukan siemenistä, manteleista, riisimuroista, rotanruuasta, maissista... miltei mistä tahansa... kissanminttuakin ovat pussista ryöstäneet.

• Pia 95

Moi... Rotta on sekasyöjä,jolle maistuu kasvikset kuin liha. Rotalle voi tarjota esim kasviksia hedelmiä, vähänrasvaista lihaa, kissan- tai koiranruokaa, keitettyä kananmunaa, maustamatinta jugurttia,Keitettyä pastaa´,puuroa,velliä soseita,lähes mitä vain. Näitä lisä ruokia täytyy tarjota kohtuullisesti. Liian rasvainen ruoka lihottaa rotan herkästi aiheuttaen esim ripulia.eli ei maustettua ruokaa eikä mitään tulista. Rotan hampaat kasvavat jatkuvasti joten ne tarvitsevat jatkuvasti työtä pysyäkseen kunnossa. Hyviä nakerrus vaihtoehtoja ovat korput,näkkileipä ja lehti puden oksat.Ja häkkiin pitää sijoitaa suolakivi josta rotta saa sinkkiä jodia,kuparia,mangnesiumia ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      21
      2264
    2. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      83
      1479
    3. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      132
      958
    4. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      142
      741
    5. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      672
    6. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      666
    7. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      13
      627
    8. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      96
      602
    9. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      12
      598
    10. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      561
    11. Jokin ei täsmää

Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi
      Ikävä
      298
      556
    12. On väärin

Tykätä ja haluta sua kun tilanne täysin mahdoton mutta minkäs teet. Mun sisällä roihuaa 🔥 kunpa tietäisit mitä sä minus
      Ikävä
      42
      552
    13. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      44
      549
    14. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      525
    15. Olen ajellut Dieseleillä yli 50 vuotta.

Enkä ole koskaan kaivannut sähköautoa.
      Hybridi- ja sähköautot
      138
      521
    16. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      28
      508
    17. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      36
      500
    18. Mitä tunteita

Sulla vielä on?
      Ikävä
      77
      494
    19. S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi

Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan
      Maailman menoa
      14
      490
    20. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      52
      484
    Aihe