ISKARIN VAIHTO

Mondeo 01

Omistan farkku mondoen -01.
Ostin uudet takaiskarit, mutta vaihto näyttikin ongelmalliselta.
Miten saa iskarin yläpäästä irti, kun oli niin ahdasta. En ainakaa löytänyt mitään "luukkua" sisäpuolelta. Miten olette saaneet vaihdettua??

21

16212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mundeo

      ...kohtapuolin, joten onks sulla takana tasonsäätö? Jos on, niin olikos iskarit minkähintaiset?

      • mondeo -01

        Ei ole tasonsäätöä. Iskarit maksoivat 58e/kpl


      • oli alkuperäiset
        mondeo -01 kirjoitti:

        Ei ole tasonsäätöä. Iskarit maksoivat 58e/kpl

        iskarit tasonsäädöllä, niin tavalliset iskarit kun vaihtaa tilalle pitää myös jouset vaihtaa. Muuten peräpää jää alemmaksi kuin normaalisti!


    • asentaja..

      Erittäin helppo homma.
      Laippa irtoaa kahdella pultilla pyörän yläpuolelta.
      Auton sisäpuolelta ei ole mitään tehtävissä.

    • samanlainen kuin

      Jos se on "yhtähyvä" kuin mk1 farkussa, niin onnea... (sedan ja liftback on helpompia).
      Yläpään pulttiin ruosteenirrotinta muhimaan, senkin saaminen sinne jo taidetta.
      Pitkällä jatkovarrella ja pulttipyssyllä sinne voi yläpulttiin päästä käsiksi, mutta usein apurunkoon heftattu mutteri irtoaa projektissa ja sinne ei oikein mahdu minkäänlainen avain.
      MK1sessä on usein irroitettava apurunko, jotta yläpäähän pääsee käsiksi, sen jälkeen pyörien suuntaukset jne.

    • 2003

      -03 farkku mondeossa (ambiente) takaiskareiden yläpään irrotus ja kiinnitys on todella hankala homma.
      Pulttiin kyllä ylettyy muutamalla jatkovarrella ja nivelellä. Hankaluutta aiheuttaa enemmän se, että mutteripuoli ei ole hitsattu tukeen kiinni kuten iskarin alapäässä. Tästä johtuen pultti alkaa pyörimään ympäri. Mutteri on niin ahtaassa kolossa että sinne on tosi vaikea saada avainta, ja kun mutteria ei näe, niin pitää avaimen kokoakin arvailla.
      Vaihtoon kului aikaa n. 4-5 tuntia. Seuraavalla kerralla selviää ehkä puolella tuosta ajasta.

      • iskarit

        taakse ja tasonsäätökorjattiin normaaleilla ja uusilla normaaleilla jousilla.

        Jos ei saa pulttia ylhäältä auki normaalikeinoilla, niin ilmeisesti sitten vaan apurunkoa varovasti alaspäin, jolloin pääsee käsiksi paremmin.


      • pitää
        iskarit kirjoitti:

        taakse ja tasonsäätökorjattiin normaaleilla ja uusilla normaaleilla jousilla.

        Jos ei saa pulttia ylhäältä auki normaalikeinoilla, niin ilmeisesti sitten vaan apurunkoa varovasti alaspäin, jolloin pääsee käsiksi paremmin.

        tehdä! Itse vaihdoin kotiautotallissa. Aikaa kyllä meni aika paljon... kokemusta tuli sitäkin enemmän.
        Kyllä iskarit saa vaihdettua kotikonsteinkin - uskallusta peliin.


    • Mondeo -01

      Vaihdatin iskarit merkkihuollossa. Aikaa heiltä meni n. 0,5h ja molemmat takaiskarit oli vaihdettu.
      Apurunko pitää ensin laskea hieman alemmas niin homma näytti huomattavasti helpommalta.
      Kiitoksia vastauksista.

      • Sonohma

        Heh, Olipas hyvä kun tulin lueskeleen jo nyt tänne. "Alapään mutteri hitsattu apurunkoon"... No, niin näköjään oli, minä tyhmä rälläköin irti :-( Apurunkohan vissiin tipahtaa, kun aukaiseen kolme pulttia puoleltaan,,, pääseepähän sitten kätevämmin yläpään pultitkin rälläköimään :-)


    • mikkis*

      - hm vittumainen vaihtaa,18 millin kiintoavain takapultintaa ,joka lukitsee takamutterin sitten räikkäavain ja siihen jatkot ja nivel. mulkku homma irrottaa. mutta jos pultit ei kovin juntturassa niin voi selvitä pikkasen helpomalla.uusien pistämin helpottuu kummasti kuin rasvaa pultit kunnolla ja käyttää muutamankerran pohjassa.kannnataa varata vaihtoon kunnolla aikaa koska, voi muutama ärräpää päästä ennen kuin pultit naksahtaa auki....! hm....! tais siinä muutamatunti itelläkin vierähtää on meinaan pikkasen ahtaat tilat . malttii vaan ja tsemppii kyllä se onnistuu vaikka pikkusen paska homma onkin...! :))

    • Pöljä..

      Jepulis. Hankala vaihtaa näköjään myös korjaamolla. Itsellä farkussa yläpään mutteria ei saatu kiristettyä kunnolla pajalla vaikka kaksi kertaa on yritetty. Vika on kuulemma jossain muualla. No, pari ihan oikeaa asentajaa on todennut sen olevan yläpäästä löysällä. Mahtaa sillä olla jotain merkitystä missä asennossa autoa tutkitaan ja missä asennossa iskarit kiristetetään. Pajalla auto nostettu korista ylös ja taitaa siinä olla vika kun lopullinen kiristys pitää tehdä auto ajoasennossa, eli pyörillä. Löysyy taas todettu ajosilta nosturilla.
      No, ratkaisen tämän ongelman viemällä auton merkkiliikkeeseen missä toivottavasti homma osataan kunnolla tehdä. Kuulemma on tosiaan kaksi tapaa irroittaa iskari yläpäästä. Lasketaan apurunko alas tai porataan reikä hytinpuolelta mistä päästään mutteriin käsiksi. Onneksi seuraava vaihto on vasta 60tkm päästä, vanhat kun kestivät tasan 100tkm....

    • Remonntireiska

      Farmarimallin takaiskarin saa helpointen vaihdettua, kun "katkaisee" jarruputket ja irroittaa apurungon TAKINMAISET kiinnityspultit ja laskee apurunkoa varovasti alaspäin. Homma ei ole kovin hankala, jarrunesteet kannattaa ottaa pois ensimmäiseksi. Jos tasonsäätöiskarit vaihtaa tavalliseksi jouset on myös vaihdettava.

    • möndöö

      Kiva kuulla. Mulla farkussa sama juttu edessä ja toivottavasti huomenna pääsee pakertamaan. Toinen iskari siis yläpäästänsä löysällä ja aika harmistuttava ongelma kylläkin.

    • foordisti

      Tämä ei auta aloittajaa mutta montaa muuta voi.

      Loppupeleissä aika helppo auton perän tunkkaus ylös ja pukittaa (minä laitoin vetokoukun palkista)

      Renkaat veks ja sitten tosiaan jarrunesteet pois ja "katkaisee" sen jarruputken.

      tunkki "taka-akselin" alle ja jousen yläpään kohdalta 2 kpl pultteja auki ja iskarin etupuolelta rungosta 1 kpl pultti pois. Varokaa ettei abs:n johto jää jännitykseen kun laskette tunkin alas.

      Siinä se iskari sitten on helposti vaihdettavissa.

      Kuviakin löytyy tietäis vaan mihin niitä laittais.

      • tyhjä lompsa

        mistähä löytäis nivomaatit -04 farkkuun halavimmalla rinta-juopolla kuopiossa aivan sikahintaiset,,,


      • foordisti
        tyhjä lompsa kirjoitti:

        mistähä löytäis nivomaatit -04 farkkuun halavimmalla rinta-juopolla kuopiossa aivan sikahintaiset,,,

        Nivomaatti???
        Olen alalla töissä mutta nyt ei kellot soi.


      • ldldldp
        foordisti kirjoitti:

        Nivomaatti???
        Olen alalla töissä mutta nyt ei kellot soi.

        Nivomat iskarit, suosittelisin vaihtmaan alaa.....


    • tdcikuski

      Tartteisko joku farmarikorisen mondeon takajouset, jotka on tarkoitettu tasonsäätöiskareiden pariksi. Olisi tuossa sellaiset ylimääräisenä, kun tuli laitettua jäykemmät jouset tavallisten iskareiden kanssa.

    • Matti Nivo

      Nivomat, siis tasosäätöiskari. Älä osta, ovat kohta taas paskana ja 800-1000 e siliänä. Ostat vahvemmat jouset ja tavalliset iskarit, saat paljon halvemmalla eikä eroa huomaa.

    • Ville1976

      Ei tarvi mitään jarruputkia katkoa tai nesteitä laskea pois. Ei muuta kuin taka-akselin 3 pulttia kummaltakin puolelta irti, irroita jarruputket klipseistä irti että antaa myöten kun akselia alkaa laskemaan, toiselta puolelta tunkkaus ylös ja pukki alle, sen jälkeen toiselta puolelta tunkilla ylös ja pukki alle. Sitten pitkällä (noin metrin) jatkovarrella auton takaa iskarin yläpään pulttiin kiinni, 18 mm avain toiselle puolelle vastaan. Alapään mutteri hitsattu kiinni apurunkoon, joten ihan vaan pultin puolelta auki. Helppo homma jos rasvamonttu käytössä, molemmat puolet saa vaihdettua noin puolessa tunnissa. Muista akselia alas laskiessa katsoa, että ohjaintapit menevät omiin reikiinsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe