miksi kela korvaa vain fysioterapeuttien tekemät hieronnat? Asiakkaat yleensä kokevat nimenomaan hieronnan hoidossaan toimivimmaksi osuudeksi, ei sähköhoitoja ym. Miksi koulutettujen hierojien antama hieronta ei ole korvauskelvollista, mutta fysioterapeuttien, jotka ovat opiskelleet hierontaa about 2 viikkoa (koulutetut hierojat vuoden pääaineenaan)????
fysioterapeutithan lähinnä hierovat, olen nähnyt sen työskennellessäni fysioterapeutilla. Näistä hoidoista muuten sai kela-korvauksen, kun asiakas kävi "fysioterapeutti-liikkeessa".
Aika muuttaa kela-korvaus-systeemiä.
Vielä haluaisin selvennystä siihen, miksi esim. näkövammaiset hierojat voivat ilmoitella hierovansa puoleen hintaan. Miksi näin? Saavatko elantonsa joltakin muulta taholta ja tekevät työtä sitten harrastuksekseen ja auttaakseen vain kärsiviä tms. Nämä hinta-ilmoittelut tekevät paljon hallaa normaalikuntoiselle hierojalle, jonka tuntihinta on sitten reilusti enemmän kuin näkövammaisen....
kela-korvauksista
24
2313
Vastaukset
- Tarjoustalossa
Onhan noita kaikenlaisten hierojien ilmoituksia, missä on tarjosuhintoja.
Mun kokemus on, että fysioterapeutit leikkivät erilaisilla vempaimilla. Itselläni on aivan mahtava näkövammainen hieroja. Hieroo tosi hyvin. Hän työskentelee fysioterapialaitoksessa ja on kallis.
Pari kertaa olen tarjousten perässä käynyt kokeilemassa jotain tarjoushierojia. Olivat kyllä ihan ihme runtelijoita. Ja aivan liian nopeita.
Oli sulla kyllä paskasti sanottu, että "Nämä hinta-ilmoittelut tekevät paljon hallaa normaalikuntoiselle hierojalle, jonka tuntihinta on sitten reilusti enemmän kuin näkövammaisen..."
Mihin siinä hieromisessa näköä tarvitaan? Uskoisin jopa, että näkövammaien hieroja osaa kuulostella hierottavaansa paremmin kuin näkevä.- täälläpäin
Sitä nyt vain ihmettelee, miten joku voi tehdä työtä puoleen hintaan... Että saako kenties toimeentulon joltakin muulta taholta. Asiakkaat vertaa sitten tämän halvan hierojan hintoja (ja niitä kyllä mainostaakin säännöllisesti. Hierontataidosta en kirjoittanut mitään, en koe siinä olevan eroa näkevällä tai näkövammaisella. Mutta hinta ihmetyttää, kun siitä ei verojen ja maksujen jälkeen jäisi käteen enää mitään.
- niin ....
täälläpäin kirjoitti:
Sitä nyt vain ihmettelee, miten joku voi tehdä työtä puoleen hintaan... Että saako kenties toimeentulon joltakin muulta taholta. Asiakkaat vertaa sitten tämän halvan hierojan hintoja (ja niitä kyllä mainostaakin säännöllisesti. Hierontataidosta en kirjoittanut mitään, en koe siinä olevan eroa näkevällä tai näkövammaisella. Mutta hinta ihmetyttää, kun siitä ei verojen ja maksujen jälkeen jäisi käteen enää mitään.
vaikka olen itse koulutettu hieroja, en lähtisi vähättelemään fysioterapeuttien osaamista ihan tuolla mallilla
"Miksi koulutettujen hierojien antama hieronta ei ole korvauskelvollista, mutta fysioterapeuttien, jotka ovat opiskelleet hierontaa about 2 viikkoa (koulutetut hierojat vuoden pääaineenaan)???? "
Fysioterapeuttien koulutus on kyllä laajempi kuin hierojien koulutus, vaikka hieronta-osuus olisi vain 2 viikkoa ...
Kyllä he tekevät muutakin kuin "leikkiä vempaimilla", tiedän koska minulla on sairas lapsi joka on tarvinut fysioterapiaa syntymästä saakka ja tulee todennäköisesti aina tarvitsemaan. Kertakaan hänen kanssa ei ole käytetty mitään sähkö-hoitoa tai vastaava, enkö minä, hierojana, olisi koskaan voinut auttaa häntä niin paljon kuin fysioterapeutti.
Kyllä fysioterapeutit tekevät muutakin kuin hierontaa ...
Mutta toki, olisi oikeudenmukaista että asiakkaat saisivat sama korvaus Kelalta samasta hierontapalvelusta.
Näkövammaisille hierojille on minusta vähän turhaa olla katteellinen, en kyllä vaihtaisi paikkaa heidän kanssa (vaikka kunnioitan heitä), mutta heidän vammansa en haluaisi itselle. Eikö näkövammaisia hierojia voi olla edes niin paljon että ne keikuttaisivat koko ammattikunta !
Omalle paikakunnalleni tuli uusi koulutettu hieroja, hän tarjoaa 30 min à 18,- ja 45 mn à 20,-
se on jo minusta ongelmallisempi ... - tuota...
niin .... kirjoitti:
vaikka olen itse koulutettu hieroja, en lähtisi vähättelemään fysioterapeuttien osaamista ihan tuolla mallilla
"Miksi koulutettujen hierojien antama hieronta ei ole korvauskelvollista, mutta fysioterapeuttien, jotka ovat opiskelleet hierontaa about 2 viikkoa (koulutetut hierojat vuoden pääaineenaan)???? "
Fysioterapeuttien koulutus on kyllä laajempi kuin hierojien koulutus, vaikka hieronta-osuus olisi vain 2 viikkoa ...
Kyllä he tekevät muutakin kuin "leikkiä vempaimilla", tiedän koska minulla on sairas lapsi joka on tarvinut fysioterapiaa syntymästä saakka ja tulee todennäköisesti aina tarvitsemaan. Kertakaan hänen kanssa ei ole käytetty mitään sähkö-hoitoa tai vastaava, enkö minä, hierojana, olisi koskaan voinut auttaa häntä niin paljon kuin fysioterapeutti.
Kyllä fysioterapeutit tekevät muutakin kuin hierontaa ...
Mutta toki, olisi oikeudenmukaista että asiakkaat saisivat sama korvaus Kelalta samasta hierontapalvelusta.
Näkövammaisille hierojille on minusta vähän turhaa olla katteellinen, en kyllä vaihtaisi paikkaa heidän kanssa (vaikka kunnioitan heitä), mutta heidän vammansa en haluaisi itselle. Eikö näkövammaisia hierojia voi olla edes niin paljon että ne keikuttaisivat koko ammattikunta !
Omalle paikakunnalleni tuli uusi koulutettu hieroja, hän tarjoaa 30 min à 18,- ja 45 mn à 20,-
se on jo minusta ongelmallisempi ...Omalle paikakunnalleni tuli uusi koulutettu hieroja, hän tarjoaa 30 min à 18,- ja 45 mn à 20,-
HEH HEH...ei ole vissiin matikka kohdallaan kaverilla,tunti on sitten varmaankin 21 egee ;)
Minä en piittaisi/märehtisi noista fyssäreistä,antaa niitten tehdä sitä omaa hommaansa.Kyllä asiakas tietää kun se hierontaa haluaa,minne se sitten menee!!(Tälläkin hetkellä mulla on asiakkaita jotka
lähetteestä huolimatta tulevat mielummin koulutetulle hierojalle)
t:Koulutettu hieroja/urh.hieroja vuodesta -94 - Ppk1
täälläpäin kirjoitti:
Menisit sen näkövammaisen hierojan luo ja kysyisit suoraan millä hän elelee?? Eikö ole hienoa, jos joku pystyy tekemään työtä myös muustakin syystä kuin rahan ahneudesta!! Sinun mielestä ilmeisesti kaikkien vammaisten pitäsi vain syödä sossun pullaa kotona, eikä tulla meidän "normaalien" markkinoille. Paranna vaan omaa ammattitaitoasi, niin toivottavasti sinullekin riittää asiakkaita.
- mutta mutta
Ppk1 kirjoitti:
Menisit sen näkövammaisen hierojan luo ja kysyisit suoraan millä hän elelee?? Eikö ole hienoa, jos joku pystyy tekemään työtä myös muustakin syystä kuin rahan ahneudesta!! Sinun mielestä ilmeisesti kaikkien vammaisten pitäsi vain syödä sossun pullaa kotona, eikä tulla meidän "normaalien" markkinoille. Paranna vaan omaa ammattitaitoasi, niin toivottavasti sinullekin riittää asiakkaita.
" Eikö ole hienoa, jos joku pystyy tekemään työtä myös muustakin syystä kuin rahan ahneudesta!! "
Muuten en ota kantaa keskusteluun, mutta tämä kohta on kyllä TODELLA syvältä jostakin. Jos joku tekee töitä toimeentulonsa eteen, niin eikö ole aivan oikeutettua saada siitä ELANTONSA ?????
Miten sinä itse olet järjestänyt asian ????
Pummaamalla, siipeilemällä vai perimällä ????
- "talkootöitä"
jos joku tekee selvästi paikallista hintatasoa alemmalla hinnalla ja joutuu vielä pitkään ilmoittelemaan lehdissä, niin "jossakin" on vikaa ja se vika on yleensä käden jäljessä. Heitä en kadehdi...korkeintaan säälin hieman, sillä yleensä he kuitenkin häviävät kuvasta parin vuoden sisällä. Hieronta ei ole tuote, joka on joka liikkeessä vakio laadultaan. Kun on riittävän hyvä, niin voi hinnoitella itsensä kannattavasti riippumatta muiden "puuhasteluista".
Jos kelakorvausta käytetään väärin fysikaalisissa, eli PELKÄSTÄ hieronnasta maksatetaan osa yhteiskunnalla, niin se on väärin ja etu menee aika tavalla pelkästään epärehelliselle yrittäjälle. Ainakin toimintapaikkakunnallani fysikaalisten hoitolaitosten ja ammatinharjoittaja(hierojien) hintatasoero on enemmän kuin tuo 16 € / h (kelakorvaus tunnilta).... Eli asiakas maksaa hieronnastaan enemmän verrattuna ammantinharjoittaja (hierojaan) vaikka kelaltakin "nyhdetään" osa..... Tälläistä kuulee paljon tapahtuvan, lienekö sitten "urbaania legendaa", sillä ainakaan lehdissä ei näy uutisia kiinnijäämisistä.
No maailma ei ole täydellinen.... Itse olen pyrkinyt kehittämään omaa toimintaani ja ammattitaitoa ja käyttämään aikaa vähemmän epäkohtien märehtimiseen. "tuttaa" ainakin vähemmän ja tuntuu näinkin pärjäävän.
t: koulutettu hieroja / itsenäinen ammatinharjoittaja - tsuhnaiivana
...tein konkan ja jouvuin työkkärin ja sossun luukulle ja pimmeissä hommissa män selekä ja liäkär miäräs yksityiseen fysioterapijaan niin kela korvas mutta sossu ei korvaa, koska 100 kilometrin piässä ois ollunna julukinen palavelu aluvesairaalassa ja nyt liäkrä valehtelloo, jotta mie oun itte vuatina piäsyy yksityiselle... Ja tiä ei sattuna Savossa, meillä ei onnistuis...
- tarkoittanit
ka ku ei oikee selvinnyy... Sie oot tullunna epäreilusti kohdelluksi mutta mitennii, tarkemmi.
- tähän että
Itse toimin fysioterapeuttina yksityisessä fysikaalisessa hoitolaitoksessa ja olen aikaisemmalta ammatiltani urheiluhieroja. On hyvä tietää että fysioterapeutin tehtävistä vain yksi pieni osa-alue on hieronta. Yksityisellä sektorilla hieronta on voi olla kuitenkin varsin merkittävä hoitomuoto osana fysioterapiaa. Itsellä tällähetkellä noin puolet annetuista hoidoista sisältää hierontaa osana terapiaa ja loput on rangan manuaalista käsittelyä, liikehoitoa, muuta fysikaalista hoitoa, kuntosaliohjausta sekä neurologista fysioterapiaa. Itse koen olevani hyvä hieroja jo pelkästään aikaisemman koulutukseni pohjalta, mutta voin sanoa että löytyy myös fysioterapeutteja jotka osaavat hieroa hyvin ilman hierojan koulutusta. Tämän mahdollistavat alan lisäkoulutukset sekä tietenkin työkokemus.
Kela ei siis korvaa hierontaa, jota suorittavat pääsääntöisesti hierojat. Kela sen sijaan korvaa terapeuttisen harjoittelun johon kuuluu fysikaalinen hoito, sekä siihen liittyvan hieronta hoito. Fysikaalisiin hoitoihin kuuluu mm.sähkökipuhoidot pinta- ja syvälämpöhoidot sekä asiat jotka mainitsin aiemmin itse hieronnan lisäksi tekeväni. Lisäksi hoitoon kuuluun fysioterapeuttinen alkututkimus, sekä kirjallinen omatoimisten harjoitteiden ohjaus ym.
Pelkkä hieronta jota hierojat suorittavat sopisi monille hoitomuodoksi, mutta totuus valitettavasti on se että koetut vaivat eivät yleensä korjaudu pelkällä hieronnalla, se voi lievittää oireita, mutta ei poista oireen aiheuttajaa. Vika voi olla myös muulla kuin lihaksistossa kuten nikama tasolla. Syyt näihin oireisiin löytyy yleensä liian vähäisistä liikunta tottumuksistä, liian kuormittavasta työstä tai lihashuollon puutteestä. Juuri näihin asiohin fysioterapeutti yrittää vaikuttaa, joihin hieroja ei yleensä pysty.
Väite siitä että mielestäsi fysioterapeutit lähinnä hierovat onkin siis mielestäni väärä, tai sitten olet ollut sellaisessa paikassa töissä, jossa fysioterapiaa toteutetaan väärin perustein. Tosin asiakkaat käsittävät usein esim. rangankäsittelyn tai liikehoidon kansan kielessä hieronnaksi, minkä vuoksi käsitys hieronnasta vääristyy.
Kun itse aloitin opiskelut fysioterapeutiksi kuvittelin että urheiluhierojana osaan kaiken tuki- ja liikuntaelimistöstä, eikä fysioterapeutin koulutus anna minulle muuta kuin mahdollisuuden tehdä kelan lähete asiakkaita. Onneksi kuitenkin silmäni avaituivat koulutuksen myötä tähän monipuoliseen ammattiin, jonka terapia menetelmiin kuuluu muutakin kuin hieronta! Ei herneitä nenään kiitos!- mutta vasin merkittävä osa?
Kyllä hierojatkin käyvät läpi työn vaikutuksen jumien syntymiseen, tottumukset yleensä. liikunnan puutteen huomioiminen ja kannustaminen itseä auttaviin liikuntamuotoihin. Missä koulussa tällaisia asioita ei ole huomioitu? Lämpö- ja kylmähoitoja voidaan antaa hieronnan ohella, ei niin, että itse mennään hoidon ajaksi kahville vaan hierotaan toista kohtaa.
Tietoa fysioterapeuteilla on ehkä enemmän, siis koulutietoa, mutta kokemuksen myöstä monet hierojat päihittäisivät fysioterapeutit taas mennen tullen.
Kyse ei ole näiden kahden ammatin vastakkainasettelusta vaan siitä, että hieronta voisi (koska se on merkittävä osa hoitoa, ja myös hierojat osaavat ohjata asiakasta) olla korvattavissa myös kelasta.
Varsinkin kun väestö ikääntyy, niin hieronta voi olla yksi tekijä, että ihminen lihaksineen pysyy mahdollisimman pitkään omatoimisena. - kyllä!
mutta vasin merkittävä osa? kirjoitti:
Kyllä hierojatkin käyvät läpi työn vaikutuksen jumien syntymiseen, tottumukset yleensä. liikunnan puutteen huomioiminen ja kannustaminen itseä auttaviin liikuntamuotoihin. Missä koulussa tällaisia asioita ei ole huomioitu? Lämpö- ja kylmähoitoja voidaan antaa hieronnan ohella, ei niin, että itse mennään hoidon ajaksi kahville vaan hierotaan toista kohtaa.
Tietoa fysioterapeuteilla on ehkä enemmän, siis koulutietoa, mutta kokemuksen myöstä monet hierojat päihittäisivät fysioterapeutit taas mennen tullen.
Kyse ei ole näiden kahden ammatin vastakkainasettelusta vaan siitä, että hieronta voisi (koska se on merkittävä osa hoitoa, ja myös hierojat osaavat ohjata asiakasta) olla korvattavissa myös kelasta.
Varsinkin kun väestö ikääntyy, niin hieronta voi olla yksi tekijä, että ihminen lihaksineen pysyy mahdollisimman pitkään omatoimisena.samaa mieltä kanssasi, että pelkkä hierontahoito voitaisiin korvata myös hierojan suorittamana, mutta ongelma onkin siinä, että miten pelkkää hierontaa tarvitseva henkilö osaittaisiin ohjata hierojalle fysioterapeutin sijaan. Nykyisen lähete käytännön takia se ei ole mahdollista. Valitettavasti lääkärit kiireestään johtuen eivät juurikaan tutki potilasta, vaan kirjoittavat lähetteen yleensä potilaan kertoman oirekuvan perusteella ja diagnoosi on vain suuntaa antava kuten tensioneck tai lumbago ym. ns. "heittodiagnoosi". Tämän jälkeen pallo onkin hoitajalla joka tekee perusteellisen tutkimuksen, jonka perusteella suunnittelee hoidon ja sen toteutuksen. Tutkimuksen suorittajalta vaaditaan valmius laajaan erotusdiagnostiseen tutkimiseen, millä pois suljetaan erivaihtoehtoja oireiden aiheuttajasta. Hierojan koulutus rajoittaa tutkimisen lähinnä nivelten liikkuvuuden sekä lihaskireyksien tutkimiseen ym. mikä on hieronnan kannalta oleellista, eikä sisällä kuin murto-osan siitä mitä fysioterapeutin täytyy osata.Tutkiminen on kuitenkin koko hoidon perusta.
Kerronpa yhden surullisen esimerkin oikeasta elämästä missä tämä tutkiminen kostautui potilaalle.
Potilas oli reväyttänyt selkänsä nostotilanteessa jonka vuoksi hakeutui lääkärin luokse. Lääkäri ei juurikaan tutkinut potilasta, vaan kertoi että kyseessä on noidannuoli, joka säteilee vasempaan alaraajaan ja paranee itsestään noin viikossa. Hoidoksi kehoitti liikumaan kevyesti, määräsi särkylääkettä ja lähetteen fysioterapeutille tarkempiin tutkimuksiin jos oireet pitkittyisivät. Diagnoosiksi lääkäri kirjoitti lumbago acuta, johon liittyy iskiaskipu. Viikon jälkeen oireet eivät olleet helpottaneet, ja potilas päätti fysioterapeutin sijaan hakeutua tutulle koulutetulle hierojalle, jonka luona oli aiemminkin hierottanut selkäänsä. Hieroja oli tehnyt joitakin testejä potilaalle mm. SLR- testin joka oli positiivinen jo 30 asteessa. Diagnoosiksi hieroja oli kertonut si-nivelen lukkiutuman jota oli sitten yrittänyt availla hieronnan lisäksi mm. kiskaisemalla potilasta jalasta. Hieroja oli hoitanut potilasta yhteensä seitsemän kertaa, jonka jälkeen oireet alkoivat pahentua. Tämän jälkeen potilas hakeutui hoitoon fysioterapeutille tämän si-nivel ongelmansa takia kun lähetekin oli jo valmiina. Fysioterapeutti tutki potilaan, ja epäili heti tehtyjen testien perusteella välilevyn pullistumaa. Lisäksi potilaalle oli kehittynyt peroneuspareesi vasempaan alaraajaan sekä alaselän ja pakaran kipu alkoi olla hallitsematonta. Fysioterapeutti lähetti potilaan välittömästi fysiatrin konsultaatioon, joka taas lähetti kiireellisenä magneetti kuvaukseen. Magneetti kuvasta löytyi kaksi massiivista prolapsia L4-5 ja L5-S1 väleistä, mikä vaati nopeaa leikkausta. Potilas leikattiin viikon sisällä, mutta hermojuurivaurio oli kerennyt syntyä, mikä tulee aiheuttamaan jatkuvia kipuja potilaalle sekä vaikeuttamaan potilaan kävelyä loppuelämän.
Syyllistä tapahtumaan on varmaan turha etsiä, mutta fakta tässä tapauksessa on että aikaa kerkesi kulua 2kk selän trauman syntymisestä ennen kuin potilaan pullistuma todettiin magneettikuvassa. Nopeampi toiminta olisi voinut välttää hermojuurivaurion. Juuri tämän takia tutkiminen on koko hoidon perusta kuten jo aikaisemmin mainitsin.
Mikäli hierojat otettaisiin mukaan kelan korvauksen piiriin, vastuu olisi silloin lääkäreillä. Heidän tulisi tutkia potilaat riittävän perusteellisesti, jonka perusteella voitaisiin erotella hierontaa tarvitsevat muusta kuntoutuksesta. Tästä tulisi kuitenkin todennäköisesti ongelmia, koska esim. terveyskeskuslääkärin tutkiminen tuki-ja liikuntaelimistön osalta voi olla heikkoa.
Väite siitä että kokeneet hierojat päihittävät fysioterapeutin mennen tullen. Tarkoitat varmaan käden taidoissa eli hieronnassa. Olen samaa mieltä asiasta. Muuhun osaamiseen ei varmaan tarvitse ottaa kantaa, on varmaankin itsestään selvyys. - öåöåö
kyllä! kirjoitti:
samaa mieltä kanssasi, että pelkkä hierontahoito voitaisiin korvata myös hierojan suorittamana, mutta ongelma onkin siinä, että miten pelkkää hierontaa tarvitseva henkilö osaittaisiin ohjata hierojalle fysioterapeutin sijaan. Nykyisen lähete käytännön takia se ei ole mahdollista. Valitettavasti lääkärit kiireestään johtuen eivät juurikaan tutki potilasta, vaan kirjoittavat lähetteen yleensä potilaan kertoman oirekuvan perusteella ja diagnoosi on vain suuntaa antava kuten tensioneck tai lumbago ym. ns. "heittodiagnoosi". Tämän jälkeen pallo onkin hoitajalla joka tekee perusteellisen tutkimuksen, jonka perusteella suunnittelee hoidon ja sen toteutuksen. Tutkimuksen suorittajalta vaaditaan valmius laajaan erotusdiagnostiseen tutkimiseen, millä pois suljetaan erivaihtoehtoja oireiden aiheuttajasta. Hierojan koulutus rajoittaa tutkimisen lähinnä nivelten liikkuvuuden sekä lihaskireyksien tutkimiseen ym. mikä on hieronnan kannalta oleellista, eikä sisällä kuin murto-osan siitä mitä fysioterapeutin täytyy osata.Tutkiminen on kuitenkin koko hoidon perusta.
Kerronpa yhden surullisen esimerkin oikeasta elämästä missä tämä tutkiminen kostautui potilaalle.
Potilas oli reväyttänyt selkänsä nostotilanteessa jonka vuoksi hakeutui lääkärin luokse. Lääkäri ei juurikaan tutkinut potilasta, vaan kertoi että kyseessä on noidannuoli, joka säteilee vasempaan alaraajaan ja paranee itsestään noin viikossa. Hoidoksi kehoitti liikumaan kevyesti, määräsi särkylääkettä ja lähetteen fysioterapeutille tarkempiin tutkimuksiin jos oireet pitkittyisivät. Diagnoosiksi lääkäri kirjoitti lumbago acuta, johon liittyy iskiaskipu. Viikon jälkeen oireet eivät olleet helpottaneet, ja potilas päätti fysioterapeutin sijaan hakeutua tutulle koulutetulle hierojalle, jonka luona oli aiemminkin hierottanut selkäänsä. Hieroja oli tehnyt joitakin testejä potilaalle mm. SLR- testin joka oli positiivinen jo 30 asteessa. Diagnoosiksi hieroja oli kertonut si-nivelen lukkiutuman jota oli sitten yrittänyt availla hieronnan lisäksi mm. kiskaisemalla potilasta jalasta. Hieroja oli hoitanut potilasta yhteensä seitsemän kertaa, jonka jälkeen oireet alkoivat pahentua. Tämän jälkeen potilas hakeutui hoitoon fysioterapeutille tämän si-nivel ongelmansa takia kun lähetekin oli jo valmiina. Fysioterapeutti tutki potilaan, ja epäili heti tehtyjen testien perusteella välilevyn pullistumaa. Lisäksi potilaalle oli kehittynyt peroneuspareesi vasempaan alaraajaan sekä alaselän ja pakaran kipu alkoi olla hallitsematonta. Fysioterapeutti lähetti potilaan välittömästi fysiatrin konsultaatioon, joka taas lähetti kiireellisenä magneetti kuvaukseen. Magneetti kuvasta löytyi kaksi massiivista prolapsia L4-5 ja L5-S1 väleistä, mikä vaati nopeaa leikkausta. Potilas leikattiin viikon sisällä, mutta hermojuurivaurio oli kerennyt syntyä, mikä tulee aiheuttamaan jatkuvia kipuja potilaalle sekä vaikeuttamaan potilaan kävelyä loppuelämän.
Syyllistä tapahtumaan on varmaan turha etsiä, mutta fakta tässä tapauksessa on että aikaa kerkesi kulua 2kk selän trauman syntymisestä ennen kuin potilaan pullistuma todettiin magneettikuvassa. Nopeampi toiminta olisi voinut välttää hermojuurivaurion. Juuri tämän takia tutkiminen on koko hoidon perusta kuten jo aikaisemmin mainitsin.
Mikäli hierojat otettaisiin mukaan kelan korvauksen piiriin, vastuu olisi silloin lääkäreillä. Heidän tulisi tutkia potilaat riittävän perusteellisesti, jonka perusteella voitaisiin erotella hierontaa tarvitsevat muusta kuntoutuksesta. Tästä tulisi kuitenkin todennäköisesti ongelmia, koska esim. terveyskeskuslääkärin tutkiminen tuki-ja liikuntaelimistön osalta voi olla heikkoa.
Väite siitä että kokeneet hierojat päihittävät fysioterapeutin mennen tullen. Tarkoitat varmaan käden taidoissa eli hieronnassa. Olen samaa mieltä asiasta. Muuhun osaamiseen ei varmaan tarvitse ottaa kantaa, on varmaankin itsestään selvyys.on eroja fyssäreissä ja hierojissa niin kuin on myös viineissä.Mutta on kyllä totta siinä että että fyssärit hallitsee ja tuntee neurologiia ynnä muuta paremmin.Monet asiakaat kylläkin eivät koe saavansa fyssarin hieronnasta mitään apua .sanovat sen olevan kuin ""lehmän henkäys""
- sinänsä
kyllä! kirjoitti:
samaa mieltä kanssasi, että pelkkä hierontahoito voitaisiin korvata myös hierojan suorittamana, mutta ongelma onkin siinä, että miten pelkkää hierontaa tarvitseva henkilö osaittaisiin ohjata hierojalle fysioterapeutin sijaan. Nykyisen lähete käytännön takia se ei ole mahdollista. Valitettavasti lääkärit kiireestään johtuen eivät juurikaan tutki potilasta, vaan kirjoittavat lähetteen yleensä potilaan kertoman oirekuvan perusteella ja diagnoosi on vain suuntaa antava kuten tensioneck tai lumbago ym. ns. "heittodiagnoosi". Tämän jälkeen pallo onkin hoitajalla joka tekee perusteellisen tutkimuksen, jonka perusteella suunnittelee hoidon ja sen toteutuksen. Tutkimuksen suorittajalta vaaditaan valmius laajaan erotusdiagnostiseen tutkimiseen, millä pois suljetaan erivaihtoehtoja oireiden aiheuttajasta. Hierojan koulutus rajoittaa tutkimisen lähinnä nivelten liikkuvuuden sekä lihaskireyksien tutkimiseen ym. mikä on hieronnan kannalta oleellista, eikä sisällä kuin murto-osan siitä mitä fysioterapeutin täytyy osata.Tutkiminen on kuitenkin koko hoidon perusta.
Väite siitä että kokeneet hierojat päihittävät fysioterapeutin mennen tullen. Tarkoitat varmaan käden taidoissa eli hieronnassa. Olen samaa mieltä asiasta. Muuhun osaamiseen ei varmaan tarvitse ottaa kantaa, on varmaankin itsestään selvyys.Aika jännä tilanne, että lääkäri määrää "tarkempiin tutkimuksiin" fysioterapeutille oireiden pitkittyessä.... Täälläpäin pakkaavat kyllä ohjaamaan ERIKOISLÄÄKÄRILLE ! ?
Kahdessa kuukaudessa traumasta (välilevytyrä) oireet ehtivät kummasti pahentua (tulehdustila hermojuuressa) tai jopa muuttua. Jos ei ole verrata magneettikuvaa heti tapahtuman jälkeen, on aika mahdotonta sanoa, milloin välilevytyrä on tullut.
Eräällä ystävälläni (kilpaileva voimanostaja) oli aika pahoja selkävaivoja. Hän hakeutui tutkimuksiin (ihan lääkärille)..otettiin magnettikuvat... ei mitään poikkeavaa. Ohjeena oli : "urheiluharrastukselle ei esteitä ja treeniä halujen ja kykyjen mukaan"
Kesäaika kun oli käsillä, niin muutenkaan kova harjoittelu ei maittanut ja hän harjoittelikin tosi keveästi ja selän vaivojen takia aikoi keskittyä penkkipunnerruksen harjoitteluun.
Kolmen kuukauden kuluttua selkä oli entistä pahemmassa kunnossa (vaikka hän ei tehnyt ei kovia jalka- eikä alaselkä harjotteita ollut tehnyt) Ja hän hakutui uudestaan tutkimuksiin kun ei enää wc-reissuilla tiennyt oliko aloittanut, lopettanut vai tehnyt mitään.
"sormipuristustestin" (sormi pyllyyn..siis lääkärin... ja puristus) osoittaessa sulkijalihasten voimapuutoksen samalta reissulta yliopistolliseen keskussairaalaan ambulanssilla 200 km.Magneettikuvat osoittivat NYT massiivisen välilevytyrän ja saman tien leikkuupöydälle. (Sopivasti kun ruokakaan ei ollut maittanut)
(ja tämäkin tarina on tosi....ihmeellinen on maailma) - tarinat
sinänsä kirjoitti:
Aika jännä tilanne, että lääkäri määrää "tarkempiin tutkimuksiin" fysioterapeutille oireiden pitkittyessä.... Täälläpäin pakkaavat kyllä ohjaamaan ERIKOISLÄÄKÄRILLE ! ?
Kahdessa kuukaudessa traumasta (välilevytyrä) oireet ehtivät kummasti pahentua (tulehdustila hermojuuressa) tai jopa muuttua. Jos ei ole verrata magneettikuvaa heti tapahtuman jälkeen, on aika mahdotonta sanoa, milloin välilevytyrä on tullut.
Eräällä ystävälläni (kilpaileva voimanostaja) oli aika pahoja selkävaivoja. Hän hakeutui tutkimuksiin (ihan lääkärille)..otettiin magnettikuvat... ei mitään poikkeavaa. Ohjeena oli : "urheiluharrastukselle ei esteitä ja treeniä halujen ja kykyjen mukaan"
Kesäaika kun oli käsillä, niin muutenkaan kova harjoittelu ei maittanut ja hän harjoittelikin tosi keveästi ja selän vaivojen takia aikoi keskittyä penkkipunnerruksen harjoitteluun.
Kolmen kuukauden kuluttua selkä oli entistä pahemmassa kunnossa (vaikka hän ei tehnyt ei kovia jalka- eikä alaselkä harjotteita ollut tehnyt) Ja hän hakutui uudestaan tutkimuksiin kun ei enää wc-reissuilla tiennyt oliko aloittanut, lopettanut vai tehnyt mitään.
"sormipuristustestin" (sormi pyllyyn..siis lääkärin... ja puristus) osoittaessa sulkijalihasten voimapuutoksen samalta reissulta yliopistolliseen keskussairaalaan ambulanssilla 200 km.Magneettikuvat osoittivat NYT massiivisen välilevytyrän ja saman tien leikkuupöydälle. (Sopivasti kun ruokakaan ei ollut maittanut)
(ja tämäkin tarina on tosi....ihmeellinen on maailma)vahvistavat haluni tehdä yhteistyötä fysioterapeutin kanssa.
Jos en saa mitään positiivista tulosta 3-5 kerran jälkeen ohjaan useammin asiakas tutulle fysioterapeutille, joka puolestaan lähettää minulle pelkästään hierontaa haluavat asiakkaat.
Kaikki voitta ... - kannattaisi
kyllä! kirjoitti:
Väite siitä että kokeneet hierojat päihittävät fysioterapeutin mennen tullen. Tarkoitat varmaan käden taidoissa eli hieronnassa. Olen samaa mieltä asiasta. Muuhun osaamiseen ei varmaan tarvitse ottaa kantaa, on varmaankin itsestään selvyys.Silti kannattaisi jo tutkivan lääkärin erotella "pelkällä" hieronnalla kuntoon tulevat ja ohjata heidät koulutetun (ja motivoituneen) hierojan hoitoon. Tulee yleensä asiakkaale edullisemmaksi ilman kelan korvauksiakin. Näin täällä ainakin meilläpäin jo ainakin osa lääkäreistä tekeekin.
Se että on fysioterapeutti ei estä olemasta hyvä myös hierontatyössä, mutta pidempi ja monipuolisempi koulutus (ja haluttomuus hieroa ?) näkyy suoraan vain hintatasossa.
(verrokkina rautalankamalli: kummalle viet auton öljynvaihtoon...konetekniikan diplomi-insinöörille vai autoasentajalle ????) - EY-tuomioistuimessa
kannattaisi kirjoitti:
Silti kannattaisi jo tutkivan lääkärin erotella "pelkällä" hieronnalla kuntoon tulevat ja ohjata heidät koulutetun (ja motivoituneen) hierojan hoitoon. Tulee yleensä asiakkaale edullisemmaksi ilman kelan korvauksiakin. Näin täällä ainakin meilläpäin jo ainakin osa lääkäreistä tekeekin.
Se että on fysioterapeutti ei estä olemasta hyvä myös hierontatyössä, mutta pidempi ja monipuolisempi koulutus (ja haluttomuus hieroa ?) näkyy suoraan vain hintatasossa.
(verrokkina rautalankamalli: kummalle viet auton öljynvaihtoon...konetekniikan diplomi-insinöörille vai autoasentajalle ????)Tästä epäkohdasta on kantelu vireillä EY-tuomioistuimessa, miksi siis KELA korvaa esim. fysioterapian käynneistä mutta ei koulutetun hierojan palveluista. Kanne perustuu siihen, että molemmat (fysioterapeutti ja KOULUTETTU hieroja) ovat TEO:n rekisterissä ja samaan tapaan siis terveydenhuollon ammattihenkilöitä.
- jp.
EY-tuomioistuimessa kirjoitti:
Tästä epäkohdasta on kantelu vireillä EY-tuomioistuimessa, miksi siis KELA korvaa esim. fysioterapian käynneistä mutta ei koulutetun hierojan palveluista. Kanne perustuu siihen, että molemmat (fysioterapeutti ja KOULUTETTU hieroja) ovat TEO:n rekisterissä ja samaan tapaan siis terveydenhuollon ammattihenkilöitä.
Kuka ja milloin on tehnyt kantelun? Löytyykö jostain tietoa kantelun tarkemmasta sisällöstä?
- kuin tuon, että
jp. kirjoitti:
Kuka ja milloin on tehnyt kantelun? Löytyykö jostain tietoa kantelun tarkemmasta sisällöstä?
kantelu on vireillä. Tämän siis kertoi opettajamme (opiskelen paraikaa koulutetuksi hierojaksi), joten tietoa voitaneen pitää varmana.
Lopputuloksena voi siis olla että fysioterapeuttien kela-korvattavuus lakkaa taikka sitten kelakorvaus kattaa myös koulutetut hierojat. Ei tiedä miten käy.. - pelkään pahoin
kuin tuon, että kirjoitti:
kantelu on vireillä. Tämän siis kertoi opettajamme (opiskelen paraikaa koulutetuksi hierojaksi), joten tietoa voitaneen pitää varmana.
Lopputuloksena voi siis olla että fysioterapeuttien kela-korvattavuus lakkaa taikka sitten kelakorvaus kattaa myös koulutetut hierojat. Ei tiedä miten käy..Eduskunnassa istuu aika monta fysioterapeuttia. Ei kansanedustajan kaverin saavutettuja etuja voi loukata. Potilaan etu on tässä asiassa merkityksetön.
Jos kansallista lainsäädäntöämme lähdetään avaamaan, niin lopputulos ilmeisemmin on se, että hierojat pyyhitään pois terveydenhuollon ammattilaisten rekisteristä. Näinhän on tilanne muualla EU:ssa.
Muuten olen sitä mieltä, että opettajasi puhui potaskaa. Koetapa saada häneltä asiasta tarkempaa tietoa ja viitteitä julkisiin lähteisiin. - halukkaita
pelkään pahoin kirjoitti:
Eduskunnassa istuu aika monta fysioterapeuttia. Ei kansanedustajan kaverin saavutettuja etuja voi loukata. Potilaan etu on tässä asiassa merkityksetön.
Jos kansallista lainsäädäntöämme lähdetään avaamaan, niin lopputulos ilmeisemmin on se, että hierojat pyyhitään pois terveydenhuollon ammattilaisten rekisteristä. Näinhän on tilanne muualla EU:ssa.
Muuten olen sitä mieltä, että opettajasi puhui potaskaa. Koetapa saada häneltä asiasta tarkempaa tietoa ja viitteitä julkisiin lähteisiin.Kyllä siellä on muitakin tyrkyllä KELA-korvaus piiriin kuin hierojat; Kiropraktikot, osteopaatit ja naprapaatit... Ja jotenkin tuntuu, että ne menisivät nokkimisjärjestyksessä hierojien edelle.
Ja kun ed.mainituilta ammattirymiltä saa yleensä parempaa akuuttihoitoa kuin fysioterapeuteilta. Ja tosiaan homma voi mennä niin, että KELA-korvaukset lopetetaan kokonaan. - muutama vuosi sitten
halukkaita kirjoitti:
Kyllä siellä on muitakin tyrkyllä KELA-korvaus piiriin kuin hierojat; Kiropraktikot, osteopaatit ja naprapaatit... Ja jotenkin tuntuu, että ne menisivät nokkimisjärjestyksessä hierojien edelle.
Ja kun ed.mainituilta ammattirymiltä saa yleensä parempaa akuuttihoitoa kuin fysioterapeuteilta. Ja tosiaan homma voi mennä niin, että KELA-korvaukset lopetetaan kokonaan.tämä on sitten ihan kuultua ja en voi viitata/googletaa mihinkään..
MUTTA Saksassa vajaa kymmenen vuotta sitten lopetettiin fysitoterapailaitosten valtion tuki ( = vastaava kuin kelakorvaus) ja Heidän "tuetut" hintatasot joutuvat laskeutumaan muiden "ei-tuettujen" tasolle ==> paljon laitoksia suljettiin..... Ja kas kummaa hierojien suosio kasvoi....
Parikin inehmoista on tälläistä kertonut, mutta lieneekö jo totuus kertojan suussa tai kuulijan korvassa muuttunut, kun pakkaa koulutetullakin hierojalla mieluusti oma suu olla lähimpänä :) - hieroja jäsenkorjaaja
halukkaita kirjoitti:
Kyllä siellä on muitakin tyrkyllä KELA-korvaus piiriin kuin hierojat; Kiropraktikot, osteopaatit ja naprapaatit... Ja jotenkin tuntuu, että ne menisivät nokkimisjärjestyksessä hierojien edelle.
Ja kun ed.mainituilta ammattirymiltä saa yleensä parempaa akuuttihoitoa kuin fysioterapeuteilta. Ja tosiaan homma voi mennä niin, että KELA-korvaukset lopetetaan kokonaan.kaikki korvaukset pois, että saataisiin kaikin lähteä samalta viivalta. tulokset puhukoon puolestaan.itseäni oon kouluttanu lähes 4 vuotta kaikkiaan. On epäreilua että toisia yhteiskunta tukee.itsellä riittää töitä ilman lähetteitä mutta olisi joskus kiva ottaa yhteiskunnalta tukea eikä vain antaa.En ole katkera mutta kuitenkin. Tsemppiä hirojat
- ei voi olla syynä
kyllä! kirjoitti:
Väite siitä että kokeneet hierojat päihittävät fysioterapeutin mennen tullen. Tarkoitat varmaan käden taidoissa eli hieronnassa. Olen samaa mieltä asiasta. Muuhun osaamiseen ei varmaan tarvitse ottaa kantaa, on varmaankin itsestään selvyys.ja jos todellakin on... fysioterapeutit tekevätkin mielestäni töitä pilkkahintaan.
Fyaioterapeutitko tekevätkin diagnoosit ja jatkohoitosuunnitelmat ym. Että lääkäri vaan pistää lihasvaivojaan, kipujaam potevan potilaan fyssarilla ja tämä tutkii lopullisesti mikä asiakast oikeasti vaivaa???? Ja ottaa palveluistaan ja hoidoistaan saman kuin koulutettu hieroja, mutta sillä erolla, että hän saa kela-korvaukseen ja hieroja ei, ja hierojalla ei ole jatkohoidollista vastuuta kun taas fysioterapeutilla on, jos diagnoosi osoittautuukin vääräksI?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1542505Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61764
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648