Proosa..

..vai lyriikka?

Heips!

Kumpi on teidän mielestänne helpompaa: kirjoittaa proosaa vai runo?

Proosa voisi tossa olla vaikka lyhytnovelli, muutaman sata sanaa tai joku muu kertomus.

Runoa en koeta tässä määritellä tarkemmin.

Tietenkin muutamaa sataa sanaa tulisi vastata ehkä monta runoa (?).

11

423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä helpompi

kirjoittaa. Toisaalta runon kirjoittaminen on nopeampaa. Runon kirjoittaminen on erilaista. Ehkä yhtä vaikeaa loppupeleissä jos yrittää tehdä jotain viimeisteltyä.

• luontoon

Proosa on huomattavasti helpompaa minulle, mutta on ihmisä, joilta runo tulee helposti. He ovatkin siooin runoilijoita.

• scarabaeus

Koska kirjoitan suht paljon vuoden mittaan, niin tuppaa tulemaan kaikenlaista tekstiä. Runot ovat minulle kyllä sellainen juttu, että ne yleensä tupsahtelevat kuin itsestään. Siis minun "runot".
      Olen siis harrastajakirjoittaja ja kirjoitan kirjoittamisen ilosta.
      Ihan helppoa!
      (... mutta laatu, se laatu!)

Oikeastaan kysymyksesi on jotenkin aika
      tyhmä... entäs itselläsi, quis kulkee?

• toho

risto rasa sanoi kerran, vapaasti lainaten, että hänelle runojen ideat tulevat itsestään ja hetkessä ja se on hyvin luovaa ja vapaata. varsinainen työ alkaa sitten kun pitää hioa ajatus hyväksi runoksi.

tuli vain mieleeni, kun viittasit epälllen runojesi laatuun. ehkäpä jätät työn puolitiehen?

• ..vai lyriikka..

Kiitos VILPITTÖMÄSTÄ komentistasi (..tyhmä..)

Ja voi kysymys ollakin tyhmä, koska esim tuhannen sanan tarinaan kuluu aikaa vähintään monta tuntia.
        A4:n täyteen runoa voi kirjoittaa tunnissa.
        Eli ei oikein voi verrata.

Mutta on minulla kuitenkin mielipide:
        Teen tässä samalla runon:

Purjeet meren yllä
        Lokit takertuvat pyhään toivoon
        jonka itse olen menettänyt.

Kasvit ymmärtävät minua
        ihmiset eivät.
        Mikä vika minusa on?
        Vai maailmassako se on.
        Vika

Kevyesti liidän runoon
        kuitenkin tietäen,
        että turhaa:
        minua ei ymmärrä kukaan
        ihminen.

Tuon tekemiseen meni alle kaksi minuuttia. Kertaakaan en korjannut.
        Sitä ei voi perustella huonoksi. Ei ainakaan niin, että en pystyisi vasta-argumentoimaan.

Mininovellia ei voi tehdä noin helposti.

(ps. olen kirjoitellut tänne nimimerkillä Skeba, vaikka aloitin nyt anonyyminä.)

• scarabaeus
        toho kirjoitti:

risto rasa sanoi kerran, vapaasti lainaten, että hänelle runojen ideat tulevat itsestään ja hetkessä ja se on hyvin luovaa ja vapaata. varsinainen työ alkaa sitten kun pitää hioa ajatus hyväksi runoksi.

tuli vain mieleeni, kun viittasit epälllen runojesi laatuun. ehkäpä jätät työn puolitiehen?

...tämä oli kai tarkoitettu minulle. No ainakin vastaan:

Puolitiessä ollaan juu,
        ja
        matka jatkuu...

• scarabaeus
        ..vai lyriikka.. kirjoitti:

Kiitos VILPITTÖMÄSTÄ komentistasi (..tyhmä..)

Ja voi kysymys ollakin tyhmä, koska esim tuhannen sanan tarinaan kuluu aikaa vähintään monta tuntia.
        A4:n täyteen runoa voi kirjoittaa tunnissa.
        Eli ei oikein voi verrata.

Mutta on minulla kuitenkin mielipide:
        Teen tässä samalla runon:

Purjeet meren yllä
        Lokit takertuvat pyhään toivoon
        jonka itse olen menettänyt.

Kasvit ymmärtävät minua
        ihmiset eivät.
        Mikä vika minusa on?
        Vai maailmassako se on.
        Vika

Kevyesti liidän runoon
        kuitenkin tietäen,
        että turhaa:
        minua ei ymmärrä kukaan
        ihminen.

Tuon tekemiseen meni alle kaksi minuuttia. Kertaakaan en korjannut.
        Sitä ei voi perustella huonoksi. Ei ainakaan niin, että en pystyisi vasta-argumentoimaan.

Mininovellia ei voi tehdä noin helposti.

(ps. olen kirjoitellut tänne nimimerkillä Skeba, vaikka aloitin nyt anonyyminä.)

... se !

oukkidoukki
        sun runos on aika kaukana
        tasapaksuisesta laadusta
        ettei paremminkin vois sanoa
        silkkaa
        anderrrgraunddia

oujeeeeeeeeeeee!

• Skeba
        scarabaeus kirjoitti:

... se !

oukkidoukki
        sun runos on aika kaukana
        tasapaksuisesta laadusta
        ettei paremminkin vois sanoa
        silkkaa
        anderrrgraunddia

oujeeeeeeeeeeee!

Jumalauta scara. Sum pitäis näppäräx mainittun kirjottajan tiättä et Murre kirjoteta isol (se on kato erisnimi).

• kirjoitan ja
        Skeba kirjoitti:

Jumalauta scara. Sum pitäis näppäräx mainittun kirjottajan tiättä et Murre kirjoteta isol (se on kato erisnimi).

hevosista nyt mä yritän/kirjoittaa... muistaakseni näin sykki runosuoneni kun olin jotain 10 v.

Mutta vakavasti puhuen runon voi kyllä kirjoittaa nopeasti, mutta kyllä siihen uppoaa työtä, että runossa olisi "jotain". Runosta on vielä vaikeampi sanoa onko se hyvä vai ei niin hyvä. Skeban runokin on ihan hyvä, mutta hm. voisko sille vielä tehä jotain?

Ja yksi runo on asia erikseen, kirjoitapa 100 hyvää, tai edes 50, se jo rupeaa olemaan raavasta työtä. Itse pystyn kirjoittamaan ehkä 20 hyvää, loput on keskinkertaisia ja muut sitten ihan pelkkää p:tä.

Novellin kirjoittaminen on tavallaan helpompaakin, koska sitä on helpompi arvioida, juoni, henkilöt, kieli. Onhan kyllä runossakin rytmi ja jne. Itselleni proosa on lähempänä, mutta kirjoitan välillä runojakin.

• Skeba
        kirjoitan ja kirjoitti:

hevosista nyt mä yritän/kirjoittaa... muistaakseni näin sykki runosuoneni kun olin jotain 10 v.

Mutta vakavasti puhuen runon voi kyllä kirjoittaa nopeasti, mutta kyllä siihen uppoaa työtä, että runossa olisi "jotain". Runosta on vielä vaikeampi sanoa onko se hyvä vai ei niin hyvä. Skeban runokin on ihan hyvä, mutta hm. voisko sille vielä tehä jotain?

Ja yksi runo on asia erikseen, kirjoitapa 100 hyvää, tai edes 50, se jo rupeaa olemaan raavasta työtä. Itse pystyn kirjoittamaan ehkä 20 hyvää, loput on keskinkertaisia ja muut sitten ihan pelkkää p:tä.

Novellin kirjoittaminen on tavallaan helpompaakin, koska sitä on helpompi arvioida, juoni, henkilöt, kieli. Onhan kyllä runossakin rytmi ja jne. Itselleni proosa on lähempänä, mutta kirjoitan välillä runojakin.

Ei toi mun runo VOI olla hyvä.

Laitoin siihen ihan mitä sattuu.

Olen sanoittanut kronikoita. Eli tehnyt sanoja valmiisiin, tunnettuihin sävellyksiin, esim juhlapäiviä varten.
        Silloin joutuu olemaan tarkkaa tekstin rytmin suhteen; tavumäärien on natsattava. Ja useimmiten ne tehdään riimimuotoon.

Mutta yritän kyseenalaistaa tuollaisen runon (jonka väkersin tonne) viisauden. Se voi olla ihan bullshittiäkin (suom. paskaa).

• Monen aloittelevan kirjoittajan mielestä runoja on helpompi kirjoittaa kuin proosaa, sillä runot ovat lyhyempiä kuin vaikkapa novellit.

Vähän kokeneempi kirjoitaja tietää, että runo on tiiviin muotonsa vuoksi vaatelias kirjallisuuden muoto, eikä runokokoelma siis ole välttämättä sen helpompi kirjoitettava kuin romaanikaan.

Vielä kokeneemmat kirjoittajat tietävät, että jotkut tarinat istuvat paremmin runoon kuin proosaan ja toiset tarinat ovat puolestaan parhaimmillaan proosana. Siksi he kirjoittavat runoa ja proosaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4416
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2511
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2324
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1815
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1552
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      1346
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe