Olen töissä liikkeessä jossa huolletaan ja myydään Saabia, Mazdaa, Subarua, VW:tä, Seatia ja Skodaa...
Usein autoihin joissa on xenonit, on jouduttu vaihtamaan jo hyvinkin pian xenon-valojen umpioita, jopa takuuaikana tätä on esiintynyt. Varsinkin Mazdoissa. Toki muissakin merkeissä tätä on tapahtunut että koko umpio pitää jostain syystä vaihtaa kun valoteho on heikentynyt. Näitä on käynyt ihan max 2v vanhoissakin autoissa.
Lisäksi melkein joka viikko käy meillä asiakkaita jotka nurisee että kun xenon polttimot ei kestä juuri mitään. Että kestävät max 35.000km ja sitten menee vaihtoon. Että se on liian lyhyt aika. Toinen valituksen aihe on hinta joka on totta vie aika suolainen. Mazdaan xenon polttimot maksaa vajaan 100EUR kipale ja VW:hen noin 112,00 EUR/kpl ja Saab 9-5 malliin näkyi maksavan yli 200€/kpl.
Netissä jotkut Philips yleis xenonpolttimot maksaa vain noin 60€/kpl. Toki sekin on kova hinta jos niitä niin usein kuluu.
Lisäksi monessa autotestissä on esim. VW:n kodalla moitittu sitä että xenonit valaisevat toisinaan liian ylös automaattisen korkeudensäädön takia ja että kyltteihin jää outoja katvealueita/kyltit valaistuvat jotenkin huonosti. Monesti myös pitkän xenon-valon valokuvio on saanut moitetta että ei valaise juuri yhtään paremmin kuin lyhyetkään xenonvalot. Eli pitkällä ja lyhyellä valolla ei muka ole xenoneissa tarpeeksi eroa.
Myös meillä käyvät jakeluautojen kuljettajat nurisevat vähän väliä sitä että kun ne xenonit ovat niin inhottavat kun sellaisilla varustettu auto tulee vastaan niin häikäisee muka niin pirusti ja inhottavasti.
Myös autoasentajat tuntuu usein kommentoivan keskenään että eivät ainakaan itselleen hommaa xenon-valoilla varustettua autoa kun ne valot on kuulemma niin ongelmallisia. Tosin moni noista xenoneja haukkuvista autoasentajista ajaa 80-luvun Asconoilla ja Bemareilla.
Xenonit, onko sittenkään järkevä juttu
20
3716
Vastaukset
- .......
Se lienee ihan yleinen ominaisuus, että valoteho häipyy aika nopeasti. Tiedä sitten, mitä vikaa halogeeneissa on, kyllä niiden teho ainakin minulle riittää. Entinen autoni pääsi ennen vaihtoa 9 vuoden ikään ja oli siinä vielä alkuperäiset H4:t, joilla valotehoa oli ihan riittävästi. Itse ainakin inhoan vastaantuelvia autoja, joissa on siniset valot, jotenkin luonnoton väri valolle, ottaa jopa silmiin.
- suunniteltu
Xenonit on suunniteltu Saksan oloihin, jossa päivällä ei käytetä valoja ja autolla ajetaan muutenkin vähemmän. Xenonien lisäksi pitäisi olla päiväajoa varten huomiovalot ja varsinkin Bi-Xenonien yhteydessä lisäpitkät.
- sgfd5
Jostakin kuulin, että jossain merkissä päivävaloina led valot. todella viksu keksintö säästää energiaa ja ovat pitkäikäiset.
- Mä vaan
sgfd5 kirjoitti:
Jostakin kuulin, että jossain merkissä päivävaloina led valot. todella viksu keksintö säästää energiaa ja ovat pitkäikäiset.
on juuri tuollaiset ledeillä varustetut päivävalot. Siis tämä uusin korimalli...
- Xenoneissa
Minäkin pohdin aikanaan, ottaako Bi-Xenonit Jettaan, mutta lisähinta 2035 EUR sai kyllä pitäytymään halogeeneissa. Valoteho olisi varmaan lyhyillä ollut parempi, mutta joku raja sentään siinäkin, kuinka paljon tuosta on valmis maksamaan.
- mutta ne säädöt
Xenonit ovat järkevät, hyvät teholtaan ja kestävyyskin on H7-polttimoihin verrattuna hyvä. Teho tosin vähenee ajan kuluessa, mutta onneksi xenonien lähtötaso on yleensä parempi. Itse en ole ollenkaan huomannut xenonien häikäisevää vaikutusta. Ajan kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa nimenomaan pimeään aikaan, joten ajamattomuudesta ei voi syyttää. Xenonien ongelma taitaankin olla niiden säädettävyys. Muutamaan kertaan olen vierestä katsonut, kuinka testeri näyttää valojen olevan oikein säädetty, mutta pimeällä tiellä tilanne onkin aivan toinen. Pitäisiköhän säätämisessä siirtyä yksinkertaiseen tapaan, eli tasaisella alustalla seinää vasten. Näyttää tuo testeri säätäminen olevan niin pirun vaikeaa. Onneksi säätöruuvit löytyvät umpioista, joten ainahan sitä itse voi säädöt tarkistaa oikeissa olosuhteissa, jos viitseliäisyyttä ja hieman taitoakin löytyy. Tehtaan säädöt ovat yleensä aivan pielessä, jopa siten ettei tavan säädöillä valoja saa kohdalleen.
Häikäisyyn vaikuttaa tosin huomattavasti omankin auton valot. Jos ne ovat heikkotehoiset ja huonosti säädetyt, niin johan häikäisee vastaantulijoiden valot, etenkin jos ei ole tottunut ajamaan pimeällä. Moni jää ihmettelemään vastaantulijoiden sinisiä tai valkoisia valoja ja tuijottaa sitten suoraan niihin. - kaivataan
Kerrot, että "Olen töissä liikkeessä jossa huolletaan ja myydään Saabia, Mazdaa, Subarua, VW:tä, Seatia ja Skodaa..."
Mikä liike on kyseessä?- Mä vaan
eräässä autoalan suurimmista toimijoista Suomessa, jonka kotipaikka on Joensuussa ja jolla on monimerkkiliikeketju ja myös 2 merkin autokauppa-ketju.
- vaan
Mä vaan kirjoitti:
eräässä autoalan suurimmista toimijoista Suomessa, jonka kotipaikka on Joensuussa ja jolla on monimerkkiliikeketju ja myös 2 merkin autokauppa-ketju.
kun nyt sitte saat joskus sen sinisen spesiaalivarianttisi, niin kai ne sitte siellä suuren suuressa työpaikassasi osaa säätää ne valot kohillee, kun määkin pystyn niitä kuusiokololla veivaamaan. hyvät valot jos valoo tarvii ja osaa ne säätää tai onnistuu oikein säädättämään. mahdatko tarvita valoja yleensä ollenkaan kun aina täällä päivystät ???
- kannalta
Itsellä on nyt ensimmäinen pirssi alla missä on xenonit, ja täytyy sanoa että ajajalle ero halogeeneihin on hirmuinen! Valokeilan leveys ja kirkkaus on jotain ihan muuta kuin halogeenien tuikku - ja kun meikäläinen välillä joutuu ajamaan muuallakin kuin pelkästään katuvalojen alla, niin xenonit ovat hinnastaan huolimatta ehdoton valinta. Eli olkoonkin että polttimot maksavat - mutta uusien polttimoiden hinta on kuitenkin aika pientä vielä siihen nähden mitä autoilu yleensä maksaa... ja varsinkin kun perhe on kyydissä, niin olen kyllä valmis näkemisestä maksamaankin!
Häikäisyt sun muut on ihan säätöhommia, eikä ainakaan itseä ole häirinnyt missään vaiheessa yhdenkään vastaan tulevan xenonit - on ne sitten olleet oikein tai väärin suunnatut... ei niihin ole pakko kait tuijotella, vaan voi katsoa sinne tien oikeaan reunaan niinkuin autokoulussa joskus viime vuosituhannella opetettiin?- huolimatta?
Mitä tarkoitat "hinnasta huolimatta"? Olisitko ottanut esim. Jettaan yli 2000 euron hintaiset xenonit?
- kannalta
huolimatta? kirjoitti:
Mitä tarkoitat "hinnasta huolimatta"? Olisitko ottanut esim. Jettaan yli 2000 euron hintaiset xenonit?
Olisin ottanut Jettaan xenonit, ja otin myös juuri tilattuun Passattiimme xenonit... karvaisen hintaiset nekin ovat, mutta Pasuunan halogeenit on niin järkyttävän huonot että ei tuossa voinut ajatellakkaan xenonien ottamatta jättämistä.
Nykyiseen V50 volvoon ne maksoivat 1000€ mikä on mielestäni jo halpa hinta tuon tason valoista. Passatin xenonit eivät ole ihan samaa tasoa, mutta ovat toisaalta kääntyvää mallia joten sikäli kompensoi vähän.
Anyway - En juuri keksi yhtään lisävarustetta mikä menisi xenonien edelle hyödyllisyydessään. - en ottanut
kannalta kirjoitti:
Olisin ottanut Jettaan xenonit, ja otin myös juuri tilattuun Passattiimme xenonit... karvaisen hintaiset nekin ovat, mutta Pasuunan halogeenit on niin järkyttävän huonot että ei tuossa voinut ajatellakkaan xenonien ottamatta jättämistä.
Nykyiseen V50 volvoon ne maksoivat 1000€ mikä on mielestäni jo halpa hinta tuon tason valoista. Passatin xenonit eivät ole ihan samaa tasoa, mutta ovat toisaalta kääntyvää mallia joten sikäli kompensoi vähän.
Anyway - En juuri keksi yhtään lisävarustetta mikä menisi xenonien edelle hyödyllisyydessään.Minä taas jätin tarkoituksella pois ostamastani Golf Variantista varustepaketin, joka sisälsi xenonit ja täysautom.ilmastoinnin.
En halunnut niitä.
Xenoneita ei ole ollut, joten en niitä koskaan kaivannut. Hyvät valot on volkkareissa aina ollut. Täysautomaattinen ilmastointi oli edellisessä, mutta uuteen en sitä halunnut.
Toisaalta asennutin dieseliini lisävarusteena 5 kw eberin & kaukosäädöllä & kiinteällä akkulaturilla. - Mä vaan
en ottanut kirjoitti:
Minä taas jätin tarkoituksella pois ostamastani Golf Variantista varustepaketin, joka sisälsi xenonit ja täysautom.ilmastoinnin.
En halunnut niitä.
Xenoneita ei ole ollut, joten en niitä koskaan kaivannut. Hyvät valot on volkkareissa aina ollut. Täysautomaattinen ilmastointi oli edellisessä, mutta uuteen en sitä halunnut.
Toisaalta asennutin dieseliini lisävarusteena 5 kw eberin & kaukosäädöllä & kiinteällä akkulaturilla.olen tottunut automaatti-ilmastointiin ja minusta se on maanmainio peli, jos vaan toimii moitteettomasti ja sitä muistaa käyttää silloin tällöin talvella ja tekee huollot ajallaan. Enää ei saa Variant Golfiin automaatti-ilmastointia erikseen ilman xenoneita, joten oli niin kuin vähän pakko ottaa ne. Mutta nyt hirvittää kun kuulee ja näkee teoriassa että ne xenonit taitaa sitten olla kuiteskin monessa suhteessa ongelmallisia vaikka niissä on paljon hyvääkin.
Mitä uuden Variant Golfin halogen lähi- ja kaukovalohin tulee niin ne on aika onnettomat ja se on monessa lehdessä/testissäkin todettu. - ex-Mosse
Mä vaan kirjoitti:
olen tottunut automaatti-ilmastointiin ja minusta se on maanmainio peli, jos vaan toimii moitteettomasti ja sitä muistaa käyttää silloin tällöin talvella ja tekee huollot ajallaan. Enää ei saa Variant Golfiin automaatti-ilmastointia erikseen ilman xenoneita, joten oli niin kuin vähän pakko ottaa ne. Mutta nyt hirvittää kun kuulee ja näkee teoriassa että ne xenonit taitaa sitten olla kuiteskin monessa suhteessa ongelmallisia vaikka niissä on paljon hyvääkin.
Mitä uuden Variant Golfin halogen lähi- ja kaukovalohin tulee niin ne on aika onnettomat ja se on monessa lehdessä/testissäkin todettu.Ongelmallisiksi niitä lähinnä valittavat ne jotka eivät moisia omassa autossaan omista - vedä siitä johtopäätös mistä nämä 'ongelmat' johtuvat :)
- oudolta
Asun kahdessa eri maassa, joten mulla on kaksi autoakin. Toisella nyt takana n. 60 tonnia ja toisella n. 75 tonnia, molemmat xenoneilla. Yhtään polttimoa ei ole kummastakaan mennyt, eikä mitään muutakaan ongelmaa ilmennyt. Tänne Portugaliin tilasin juuri uuden auton (VW Tiguan) enkä miettinyt edes sekunnin sadasosaakaan ruksiessani lisävarustelistalta jälleen xenonit - ovat nimittäin suhteellisen halpa henkivakuutus, vähän kuin hyväkuntoiset talvirenkaat Suomen talvessa. Ennen olin sitä mieltä, että auton varusteilla ei ole mitään väliä kunhan automaattilaatikko ja ilmastointi vaan löytyvät; nykyisin voin tinkiä vaikka noista kummastakin, kunhan autossa on xenonit! Mutta täähän on vaan mun kokemukseen perustuva mielipide... Kiitos ja anteeksi.
- mieltä
reipas 120tkm ja vajaa 3 vuotta xenoneilla.
Alkuperäiset polttimot ja hyvin näkee.
Edelliseen sai H7 polttimot vaihtaa kerran vuodessa. Pimeällä se tuo näkeminen vaan parantaa omaa ja muiden turvallisuutta. - Mä vaan
mieltä kirjoitti:
reipas 120tkm ja vajaa 3 vuotta xenoneilla.
Alkuperäiset polttimot ja hyvin näkee.
Edelliseen sai H7 polttimot vaihtaa kerran vuodessa. Pimeällä se tuo näkeminen vaan parantaa omaa ja muiden turvallisuutta.automerkissä nuo tuntuvat vaan renaavan kaikista eniten. Jokaviikko käy joku auto jossa valoteho heikentynyt, polttimo palanut ennen aikojaan/liian äkkiä tai umpio kellertynyt jne. Saabissa myös ongelmaa xenoneissa&umpioissa. VW:n, Seatin ja Skodan kohdalla vähiten ongelmia xenoneissa meillä.
- "audi_man"
Mä vaan kirjoitti:
automerkissä nuo tuntuvat vaan renaavan kaikista eniten. Jokaviikko käy joku auto jossa valoteho heikentynyt, polttimo palanut ennen aikojaan/liian äkkiä tai umpio kellertynyt jne. Saabissa myös ongelmaa xenoneissa&umpioissa. VW:n, Seatin ja Skodan kohdalla vähiten ongelmia xenoneissa meillä.
suolainen hinta xenoneilla..häikäisee nii pirusti ei kestä aina ne menee rikki ei näytä tarpeeksi valoa..mitä vielä..ihmiset rutisevat kummallisista asioista..ilmeisesti eivät omista xenoneita..ja ovat vaan kateellisia..ja panettelevat sitten täällä asioitaan.no mene ja tiedä kuitenkin itse ostin ja laitoin xenon sarjan autooni syksyllä kun ajattelin että on hyvä investointi turvallisuutta ajatellen..5000k ehkä 8000 tai 7000k olisivat paremmat no syksyn aikana 3 kertaa tuli hirvi tiellä vastaan ja sen verran voin sanoa että valo teho on aivan eriluokkaa kuin tavallisen halogeenin..ennakointi aikaa enemmän kun näkee paremmin..sun muuta..pussiin tuli kyllä huomattava kolo mutta mitä sitten..rahaa se vaan on..ja kerran se kirpaisee..ja kestäähän tuo xenon polttimo moninkertasesti verrattuna halogen polttimoon..eikä sinne laakkoselle sitä autoa kannata viedä polttimon vaihtoon ja mesota että taas ne otti 100eskoo tunnin työstä..:D no mutta niin se vaan on että ne xenonit on parhaat..hyvää kevään alkua kaikille..:)
- Mä vaan
"audi_man" kirjoitti:
suolainen hinta xenoneilla..häikäisee nii pirusti ei kestä aina ne menee rikki ei näytä tarpeeksi valoa..mitä vielä..ihmiset rutisevat kummallisista asioista..ilmeisesti eivät omista xenoneita..ja ovat vaan kateellisia..ja panettelevat sitten täällä asioitaan.no mene ja tiedä kuitenkin itse ostin ja laitoin xenon sarjan autooni syksyllä kun ajattelin että on hyvä investointi turvallisuutta ajatellen..5000k ehkä 8000 tai 7000k olisivat paremmat no syksyn aikana 3 kertaa tuli hirvi tiellä vastaan ja sen verran voin sanoa että valo teho on aivan eriluokkaa kuin tavallisen halogeenin..ennakointi aikaa enemmän kun näkee paremmin..sun muuta..pussiin tuli kyllä huomattava kolo mutta mitä sitten..rahaa se vaan on..ja kerran se kirpaisee..ja kestäähän tuo xenon polttimo moninkertasesti verrattuna halogen polttimoon..eikä sinne laakkoselle sitä autoa kannata viedä polttimon vaihtoon ja mesota että taas ne otti 100eskoo tunnin työstä..:D no mutta niin se vaan on että ne xenonit on parhaat..hyvää kevään alkua kaikille..:)
Enhän mä täällä mitään rutise xenoneista vaan nään ja kuulen kun näitä autoja joissa ongelmia on tulee meille Lahteen huoltoon lähes päivittäin missä näitä ongelmia on xenoneissa... ja milloin mitäkin. Tuskin ne ihmiset niitä rutinoita päästään keksii ja varsinkin matukoissa noita xenonongelmia on riesaksi asti. Niin ja kaikissa niissä autoissa on ollut oikeasti xenonit joista nämä huoltoon tulijat on napisseet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211688
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen75798- 1760
- 46731
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta60653