Otava

`Nea´

Mitä mieltä nimestä? Itse haluaisin sen esikoispojalle antaa, mutta mies on hiukan vastaan. Hänestä se ei olisi hyvä, koska se loppuu a:han ja kun yleensähän on se käytäntö että naisten nimi loppuu a:han (ja miesten o:hon). Olisiko hyvä nimi? Voitaisiinko luulla helposti nimen perusteella tytöksi? Suomessa on 3 naispuolista Otava-nimen saanut. Muita vaihtoehtoja olisivat Orion,Oras ja Julius.

15

2440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Corneelia

      Otava on ihan kiva nimi,tosin siitä tulee heti mieleen tähtikuvio ja kustannusyhtiö. Orion taas on aika hankala ja siitä tulee mieleen ori.(se on myös lääkevalmistaja) Oraksesta tulee mieleen rasvakerros ihon alla tai veresliha. Itse valitsisin noista Juliuksen. Komea, kansainvälinen ja kaikenikäiselle sopiva nimi!

    • Täti

      En tunne ketään Otava-nimistä,
      mutta miellän sen enemmän pojan nimeksi.

      Suomen nimistössä on paljon miehen nimiä,
      jotka loppuvat a-kirjaimeen (Jukka, Mika, Pekka...),
      ettei sen takia tarvitse jättää tätä nimeä antamatta.

      Itse en laittaisi Otavaa kuitenkaan etunimeksi,
      viimeisenä nimenä se menettelisi...

      Vaihtoehdoistasi eniten mieleeni oli Julius.

    • mutta....

      Ehdottomasti ei etunimeksi Otavaa, mutta voisin ehkä jollakin tapaa kuvitella tuon toiseksi/kolmanneksi nimeksi.

      Suomessa ei ole mitään yleistä käytäntöä, jonka mukaan naisten nimet loppuvat eri kirjaimeen kuin miesten nimet. Mutta kuitenkin kun tuo nimi on jo annettu kolmelle tytölle, voi olla, ettei sitä edes hyväksytä pojalle annettavaksi.

      Oras ei ole millään tapaa kaunis nimi. Johtuu ihan siitä merkityksestä mikä sanalla on suomenkielessä.

      Orionista tulee mieleen vain lääketehdas, mutta Julius on oikein hyvä nimi. Suosittelen kuuntelemaan miestäsi tässä asiassa.

      • Corneelia

        Suomessa on paljon nimiä, jotka ovat sekä tytöllä että pojalla hyväksyttäviä. Mm. monet englantilaiset nimet :)


      • Hularimps

        "Suomessa ei ole mitään yleistä käytäntöä, jonka mukaan naisten nimet loppuvat eri kirjaimeen kuin miesten nimet. Mutta kuitenkin kun tuo nimi on jo annettu kolmelle tytölle, voi olla, ettei sitä edes hyväksytä pojalle annettavaksi. "

        Olet hakoteillä. Luultavammin tilanne on täysin toisinpäin. Nimi on selvästi vakiintumassa pojan nimeksi, joten sitä ei kohta enää voi tytöille antaa. Pojalle sen antamisessa ei tule olemaan mitään ongelmia viranomaisten taholta. Kolme tyttöä on suuri vähemmistö 167 pojan joukossa.


      • Anonyymi

        Haista vittu


    • Kukkakimppu I

      Minulle tulisi Otavasta mieleen ensimmäisenä miespuolinen henkilö.

      Tässä vielä muutama o-alkuinen nimi harkintaan:

      Orfeus
      Osiris
      Ossian
      Othello

    • Marienhof

      Maailma on täynnä maita ja kieliä joissa A-loppuiset nimet ovat nimenomaan poikien nimiä. En siis olisi yhtään huolissaan siitä että pojalle ei "saisi" antaa a-loppuista nimeä.
      Muutenkin vastustan nimien kansainvälistymistä eli sitä että joka puolella maailmaa annetaan samoja nimiä, oltaisiin mieluummin ylpeitä omasta kulttuurista ja sen mukaiset nimet.

      Otava on noista nimistä mielestäni mukavin vaihtoehto.

    • tämä?

      Oscar
      Oskar
      Aaron
      Ariel
      Axel

      • ap.

        Itse miellän Arielin tytön nimeksi, vaikka se onkin molemmilla sukupuolilla käytössä. Samoin esim. Jaden kanssa :)


    • entä näin...

      Otava ekanimeksi hieman mietityttää,mutta entä näin JULIUS OTAVA?!

      • ap.

        Olisi tosi kiva. Riittääkö kaksi nimeä? Ettei töki?


      • ehdottajana...
        ap. kirjoitti:

        Olisi tosi kiva. Riittääkö kaksi nimeä? Ettei töki?

        Julius Otavan ehdottajana olen sitä mieltä,että jykevä nimi, ei tarvitse muita nimiä.


    • Eisley

      Otava on ok, vaikka etunimeksi mietityttää. Julius on tosiaan ihan komea, Orasta tai Orionia en laittaisi. Entäs Nietos? Jollain tapaa tuota samaa linjaa, melko harvinainen, mutta selkeästi pojan nimeksi tunnistettavissa.

    • Anonyymi

      Oras on vesihana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe