Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Päivänne kotibeaglen omistajana

Kertomuksia kaivataan

moi!

Haluaisin kuulla miten ei-metsästävän Beaglen kanssa eläminen on? siis ihan oikeasti, ja käytännössä. Pääseekö itku kerran viikossa vai joka päivä? :)

Minkälainen on keskiverto päivä, eli monenko tunnin lenkkejä teette?

Onko koira aamuvirkku, eli käytättekö lenkillä jo aamusta, vaikkapa ettei se tuhoa kämppää töissäollessanne? Kuinka monella on tuhoajabeagle?

Meidän entinen metsäbeagle hajotti asunnon yleensä aika perusteellisesti.

haukkuuko koiranne yksin ollessaan?

Mikä on mielestänne maksimi aika beaglelle olla yksin?

Itselläni se nyt ei joutuisi olemaan yksin välttämättä ollenkaan, mutta tulevaisuuden varalta kysyn vaan.

Mulla on ollut metsäbeagle ennen, ja sen kanssa oli vähän hankala ainakin irti ulkoilla, poika jäi yleensä metsään jos sen meni irti päästämään. Remmissä veti taukoamatta. Sen verran vahva rintaranka ettei mitään kuristuspantoja, se mieluummin hirtti itsensä kuin lakkasi vetämästä.

Miten näyttelylinjaisen beaglen irtipito? Onko toivoa tottelevaisuudesta?


Millainen mahdollinen tulevaisuuden tottelevainen ja rauhallinen pentu? Eli kun haen pennun, minkälainen toukka kannattaa valita? Se joka on eniten touhussa ja nenä maassa vai joku muu?

15

3303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lissu

      Siis tarkoitatko beaglea jota ei käytetä metsästykseen vaan on ihan kotikoirana?Tuo sana vaan hämäsi minua kun olen aina luullut,että beagleillä on luonnostaan riistavaisto...

      • aloittaja

        joo siis nuuskuhan se on, sehän kai kuuluu beaglerotuun, mutta siis eli ei-jänistä metsästävä, enemmänkin näyttelylinjainen.


    • Vallu04

      Beagle koulutetaan ihan samalla tavalla kun mikä tahansa koira. Meillä on ajokoira ihan tupakoirana, ei hajoita paikkoja, ei varasta ruokaa, ei mene sohvalle yms. Ei vedä hihnassa, koska se ei ole sallittu, ylittää tien vasta saatuaan luvan... Pelkällä lenkillä käyttämisellä saat hyvin voimakkaan ja virkeän koiran joka itse kyllä järjestää itselleen aktivointia (=tuhoaa kodin), ellet sinä sille järjestä. Jos/kun hankit itsellesi koiran mieti MIKSI? Mitä sen koiran kanssa on tarkoitus tehdä? Jos sen tarkoitus on olla nätisti kotona, osta kaupasta luonnollisen kokoinen lelukoira. Jos aiot harrastaa sen kanssa, valitse siihen harrastukseen sopiva rotu. Koiran jonka kanssa harrastetaan jotain on yleensä kotona ihan rauhallinen, koska miltei jokainen harrastus vaatii koiralle peruskoulutuksen. Ja kaikki kouluttaminen ja harrastaminen tuottaa koiralle päänvaivaa = aktivointia = väsyttämistä. Pelkkä lenkkeily ei riitä, se tietää yleensä ongelmia. Ennen pennun hankkimista suosittelen iltalukemiseksi Tuire Kaimion kirjaa Pennun kasvatus.

      • aloittaja

        Juu. Beaglea varmaan kiinnostaisi etsimisleikit..
        näin videon jossa beaglen piti jotain kahvaa painamalla hankkia itselleen makupala purkista jossa oli joku mekanismi.
        Kiinnostus oli ainakin korvien asennosta päätellen herkeämätön.
        Agility ja toko olisivat varmaan myös ne mitä haluaisin harrastaa.


      • Vallu04
        aloittaja kirjoitti:

        Juu. Beaglea varmaan kiinnostaisi etsimisleikit..
        näin videon jossa beaglen piti jotain kahvaa painamalla hankkia itselleen makupala purkista jossa oli joku mekanismi.
        Kiinnostus oli ainakin korvien asennosta päätellen herkeämätön.
        Agility ja toko olisivat varmaan myös ne mitä haluaisin harrastaa.

        Haku ja jälki on luontaista toimintaa beaglelle. Toko on aina hyvä homma, ja tässä tarkoitan ihan perusjuttuja, ne auttaa ihan arkielämässäkin. Agility on yksi hauskimmista asioista joita koiran kanssa voi tehdä. Jos 2-3 krt/vko treenaat koiran kanssa jotain edellämainituista, lenkkeilet ja leikit koirasi kanssa, en usko että sinulla on minkäänlaista ongelmaa beaglesi kanssa. Paitsi ne tavalliset jotka on kaikkien koirien kanssa....:) Onnea matkaan.


      • lipsaus
        Vallu04 kirjoitti:

        Haku ja jälki on luontaista toimintaa beaglelle. Toko on aina hyvä homma, ja tässä tarkoitan ihan perusjuttuja, ne auttaa ihan arkielämässäkin. Agility on yksi hauskimmista asioista joita koiran kanssa voi tehdä. Jos 2-3 krt/vko treenaat koiran kanssa jotain edellämainituista, lenkkeilet ja leikit koirasi kanssa, en usko että sinulla on minkäänlaista ongelmaa beaglesi kanssa. Paitsi ne tavalliset jotka on kaikkien koirien kanssa....:) Onnea matkaan.

        Joo,edellinen anto ihan hyviä ohjeita beaglesta,mut beagle on kyllä riistaverinen koira joka ei tuu pysymään irti pihassa koulutuksesta huolimatta.Lisäksi olen sitä mieltä et se on onnellisin metsästyksen kaltaisessa työssä.Suosittelen jotain muuta rotua noihin kertomiisi juttuihin koska olen varma et jokin muu toimii paremmin niissä.Jos kuitenkin päädyt beagleen,anna sille myös metsälenkkejä irrallaan pupun metsästysaikaan eihän niitä tarvii ampua.Niitä se rakastaa.


      • aloittaja
        lipsaus kirjoitti:

        Joo,edellinen anto ihan hyviä ohjeita beaglesta,mut beagle on kyllä riistaverinen koira joka ei tuu pysymään irti pihassa koulutuksesta huolimatta.Lisäksi olen sitä mieltä et se on onnellisin metsästyksen kaltaisessa työssä.Suosittelen jotain muuta rotua noihin kertomiisi juttuihin koska olen varma et jokin muu toimii paremmin niissä.Jos kuitenkin päädyt beagleen,anna sille myös metsälenkkejä irrallaan pupun metsästysaikaan eihän niitä tarvii ampua.Niitä se rakastaa.

        Niin, tottahan se on että beaglelta ei pidä odottaa sitä mitä joltain paimenkoiralta.

        agilityssä tai tokossa mulla ei olekaan oikeastaan tavoitteena valita sellaista koiraa joka "toimii kuin junanvessa" niissä hyvin, vaan se on vain harrastus.

        Jos koirasta ei tule kilpatasoista, niin sehän on vain mun mokani kun en ottanut jotain kiltimpää rotua. Jos koira haluaa jänöä, niin siihenkin harrastukseen aion kyllä tutustua, siinähän sekin reissaaminen menee kuin muutkin, ainoa vaan että asetta ei ole.

        Joskus tuntuu että monet valitsevat koiransa sen perusteella, että siitä tulee "helposti hyvä"..

        eli haluavat vain itse "voittaa" koirallaan kisoja, ja pelkäävät ottaa liian hankalaa koulutettavaa.

        Minulle koiran agility- tms, temppujen opetus on lähinnä haaste, jossa matka on tärkeämpi kuin täydellinen perillepääsy.


      • aloiiittaja
        lipsaus kirjoitti:

        Joo,edellinen anto ihan hyviä ohjeita beaglesta,mut beagle on kyllä riistaverinen koira joka ei tuu pysymään irti pihassa koulutuksesta huolimatta.Lisäksi olen sitä mieltä et se on onnellisin metsästyksen kaltaisessa työssä.Suosittelen jotain muuta rotua noihin kertomiisi juttuihin koska olen varma et jokin muu toimii paremmin niissä.Jos kuitenkin päädyt beagleen,anna sille myös metsälenkkejä irrallaan pupun metsästysaikaan eihän niitä tarvii ampua.Niitä se rakastaa.

        Niin, tottahan se on että beaglelta ei pidä odottaa sitä mitä joltain paimenkoiralta.

        agilityssä tai tokossa mulla ei olekaan oikeastaan tavoitteena valita sellaista koiraa joka "toimii kuin junanvessa" niissä hyvin, vaan se on vain harrastus.

        Jos koirasta ei tule kilpatasoista, niin sehän on vain mun mokani kun en ottanut jotain kiltimpää rotua. Jos koira haluaa jänöä, niin siihenkin harrastukseen aion kyllä tutustua, siinähän sekin reissaaminen menee kuin muutkin, ainoa vaan että asetta ei ole.

        Joskus tuntuu että monet valitsevat koiransa sen perusteella, että siitä tulee "helposti hyvä"..

        eli haluavat vain itse "voittaa" koirallaan kisoja, ja pelkäävät ottaa liian hankalaa koulutettavaa.

        Minulle koiran agility- tms, temppujen opetus on lähinnä haaste, jossa matka on tärkeämpi kuin täydellinen perillepääsy.


    • -Ruad-

      Miksi ihmeessä haluat beaglen, jos jo nyt kysele ongelmista, mitä sen kanssa eläminen voi aiheuttaa, kun sille ei anna tekemistä, jota sen kuuluu saada tehdä?

      Mieti, miksi juuri beagle? Siksikö, että se on "niin kivan näköinen, luonteinen ja kokoinen"?

      Kysymys kuuluukin, onko sinulla mitään annettavaa beaglelle, rodunomaista toimintaa?

      On olemassa satoja rotuja, joista varmasti löydät sellaisen, joka sopii paremmin elämäntyyliisi. Mielestäni on aina todella itsekästä ja väärin ottaa metsästyskoiraa, jollei sille pysty tarjoamaan arvoistaan elämää ja tekemistä, jota varten se on olemassa.

      Ns. näyttelylinjaisestakaan harvoin on se veri mihinkään kadonnut, joka sinne jäniksen perään vetää, ja vaistoja ei koirasta saa paraskaan kouluttaja pois. Kaikella ystävyydella. =)

      • keskustelun aloittaja

        No alkajaisiksi: ehkä kimmoitin vastauksesi tavallaan tahallisestikin tyhmällä keskustelunaloituksellani. Tarkoitukseni oli kuitenkin lähinnä puristaa esiin tarinoita, mitä ihmiset tekee beaglejensa kanssa metsästysajan ulkopuolella. Tai juttuja siitä jos beagle ei olekaan metsästyskoirana ollenkaan vaan muista syistä, ja miksi kenties. Ehkä halusin vertaiskokemuksia, onko muita nais- tai miesihmisiä, jotka pyssyttömyydestään huolimatta ovat menestyneet beaglelle sopivien aktiviteettien järjestämisessä. Miten beagle reagoi tilanteisiin, esim kertomuksia siitä miten ko. luppakorvan kanssa on tultu toimeen, mitä senkanssa ollaan keksitty jne.

        Tunnen rodun, olen elänyt samassa kämpässä, tapellen ruoasta ihan aidon beaglen kanssa koko nuoruuteni ja jonkin matkaa aikuisuutta.

        Tämä on vain ensimmäinen kerta, kun olen aikuisena työssäkäyvänä ihmisenä ottamassa ko. koiraa pennusta saakka. Ensimmäinen koirani jäi puutteellisesti koulutetuksi ja sosiaalistetuksi yhteiskuntakelpoiseksi. Vaikka mikään paskakohtelu ei kyennytkään tuota mainiota koiraa täysin pilaamaan, se oli kertakaikkiaan niin mahtava otus, joten halusin vain kuulla kokemuksia. Senkus vain miettiäkseni kuinka paljon todella kasvatus oli pielessä ja kuinka paljon beaglen oma itsepäisyys asiaan vaikutti.

        Itse en tätä ko. koiraa kouluttanut, tai pilannut. Joten ajattelin ottaa vahingon takas, ja ottaa suuresti ihailemani rodun edustajan perheeeni jäseneksi, rakastaa sitä beagletavalla.

        Jotkut tuntuvat uskovan, kun ovat itse rotuun perehtyneet, että KUKAAN muu kuin he eivät tajua, mikä mahtava otus on kyseessä, ja mitä se tarvitsee ollakseen onnellinen.

        Kun beaglea maailmalta metsästää, törmää kahdenlaiseen porukkaan: niihin jotka tekevät koirilla bisnestä ja pyytävät tuosta itsepäisestä ja ahneesta rosvokoirasta tuhatlappusia, koska sen perse sattuu olemaan sopivan muotoinen( tosin vaivannäkö voi olla juurikin sen arvoinen, kun pennutusasioita kehittelee melkein työkseen). Sitten on niitä jotka pitävät beaglea oman aseensa jatkeena, eivätkä suostu myymään niitä kenellekään jolla ei ole kivääriä kourassa.

        Niin että koittakaa jossain vaiheessa tajuta, että joku muukin voi todella olla beagleihmisiä kuin te jänksenajofundamentalistit itse.
        Mitä koira tarvitsee: se haluaa isännän joka on varma otteissaan, ei vahingoita, ei säikähdä turhia pullikointeja viemällä koira piikille- pari naskalihammasta käsivarressa on pelkkää rakkautta, varsinkin jos on pentukoirasta kyse. Tietää että koira on koira. Ja mikä koira, mitä kaikkea siltä voi odottaa. Ottaa asioista selvää ennen kuin toimii.


    • ..kin

      Meillä on 1,5 vuotias beagle sekä metsästys että näyttelykoira.
      Joka aamu käytän n. 10-20 min ulkona ja on kotona päivän n. 8h yksin. Ei ole ainakaan tullut ongelmia yksinolon kanssa kun pennusta asti totuttanut olemaan.
      On hajottanut tyynyjä ja jotain mikä on jäänyt lattialle mutta huonekaluihin ei ole koskenut. Yhden hyvän keinon olen keksinyt, että jätän sille semmoisen lelun päiväksi johon olen jäädyttänyt koiran purkkiruokaa, niin ei tee mitään tuhoja kun taistelee sen kanssa päivän :)
      Olemme kulkeneet tokossa ja hyvin on oppinut kaikki temput. Irtipitäminen onnistuu metsässä ja tulee kyllä luokse kun pari kertaa käskee. Vetäminenkin loppuu kun kunnolla käskee lopettamaan. Ja totteleminen on ihan koulutuksesta kiinni. Voit ehdollistaa pentua tulemaan luoksesi antamalla pienestä pitäen aina makkarapalasen luokse kutsuttaessa.
      Todella ystävällinen ja lapsirakas.
      Olemme myös aloittamassa agilityä.
      Tietääkseni koira ei hauku yksinollessaan.
      Meidän beagle tarvitsee aika paljon aktiviteettaja mutta tunnin lenkki päivässä riittää. Jos haluaa niin pientä koulutusta päivisin kotosalla ollessa.
      Ihan koira :)

    • piitzi

      Meillä nyt 7 kk vanha beagletyttö kotikoirana. Vaatii kyllä seuraa ja huomiota, mutta uskon että siitäkin koira saadaan kun vielä kasvaa. Koskaan ei ole ollut minkäänlaisia yksinolo-ongelmia, vaikka joutuu olemaan sen noin 9 h päivässä yksin. En myöskään ole kuullut sen koskaan haukkuvan. Jonkin verran on tavaroita tuhonnut, mutta tämä lienee pentukoirien yleinen ongelma. Käydään kerran päivässä pidemmällä lenkillä tai vaihtoehtoisesti koirapuistossa riehumassa, tilanteen ja aikataulun mukaan. Luonteeltaanhan beagle tosiaan on äärimmäisen kovapäinen, mutta myös todella, jopa liiankin ystävällinen kaikille vastaantulijoille. Kyseinen yksilö on näyttelylinjainen ja kotikulmilla ollaan nähty jäniskin muutamaan kertaan ilman minkäänlaista reagointia.

    • emppura

      Eli eli. itsellänihän on metsästävä beagle. mutta sitä se on enemmänkin talvella. kesät se on ihan seurakoirana.. En ole kuitenkaan törmännyt vielä omissa beagleissani sellaista, joka olisi tuhonnut huonekaluja tai muuta ollessaan yksin. Saattaa joskus nostaa metelin jäädessään yksin.. Se nyt on vähän turhautunut, kun ei pääse kovin useasti vapaaksi kesäaikaan, kun karkailee helposti naapurin koirien luokse, ja tie on aika vilkas. syrjemmällä pääsee irti ja pysyy kyllä pihapiirissä.
      Muuten lenkkeilytän mahd. paljon ja on kytkettynä vaijeriin, jossa saa liikkua myös aika paljon.

      Niin, ja omasta kokemuksesta voin sanoa että jos on aivan sama ottaako naaras vai uros koiran, ottaisin itse naaraan. vaikka ne ovatkin joskus hiukan työläämpiä, silti ne pysyvät pihapiirissä paremmin.

      niin, ja yleensä beaglet on iloisia, mutta rauhallisia. paitsi jos eivät pääse purkamaan energiaa minnekkään :S :)

    • miiimusa

      EI IKÄÄN BEAGLEA! helpompiakin rotuja löytyy

    • AnkieW

      Moi, itselläni on 5,5v beagleuros ja 11v beaglenarttu. Uros oli riiviö pentuna ja rauhoittui vasta 4v ikäisenä, pentuna koitettiin saada jäljille, mutta lähti aina väärään suuntaan joten siitä tuli ihan citybeagle. Pienen askelrikon takia ei myöskään agilityä eikä näyttelyitä ole harkittu. Käydään päivittäin yhteensä n2t ulkoilemassa 3-4 kertaa. Välillä lenkkiä, välillä puistoillaan tai lähdetään metsään juoksemaan. Jästipäinen kaveri, mutta hyvin olen pitkäjänteisellä koulutuksella saanut siitä hyvin tottelevaisen kaverin. Beagle vaatii paljon mutta antaa myös paljon. Ei se ole niin vaikea rotu kuin kaikki aina väittää. Itse olen pikkutytöstä ollut tekemisissä rodun kanssa enkä vaihtaisi mihinkään.
      Asun kerrostalossa kaksiossa jossa lasitettu parveke jonne koirat kesäisin pääsevät päivisin. Meillä ei ole ollut haukkumisongelmaa eikä ulvomisongelmaa, hyvin koirat viihtyvät. Ei koira tarvitse mitään hehtaaritilaa itselleen, stressaavampaa se on kun on liian iso tila vahdittavana.
      Beagle on ihan hyvä kotikoira, jopa mieluummin se mukavuuden haluisena tuleekin sohvalle viereen makoilemaan eikä minnekään pihalle koppiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe