stainerpäiväkodeista

tietoa?

Osaisiko joku antaa lisätietoja stainerpäiväkodista? Mitkä ovat suurimmat erot "tavalliseen" päiväkotiin verrattuna? Korostuuko stainerpäiväkodissa todellakin lapsen yksilöllinen huomioiminen ja kodin ja päiväkodin yhteistyö? Mitkä ovat parhaat asiat stainerpäiväkodissa, ja entä mitä huonoja puolia sillä mielestänne on?

Meillä on sellainen tilanne, että voimakastahtoinen, ikäistään ehkä kehittyneempi ja keskusteleva poikani (2,5v) kärsii selvästi nykyisessä päiväkodissaan. Hän itkee usein päiväkotiin lähdettäessä, ja pyytää ettei sinne tarvitsisi mennä. Myös väkivaltaista käytöstä on alkanut esiintyä, lähinnä turhautumiseen liittyen, kun poikani aloitti tässä päiväkodissa. Hän ilmeisesti kokee, että häntä ei kuunnella ollenkaan, ja olen itsekin nähnyt että lasten perustarpeet kyllä jotenkin hoidetaan, mutta aikaa ei ole yhtään enempään. Päiväkodin ja kodin yhteistyöstä ei voi juuri puhua, sillä vaikka miten kyselen päivän kulusta, hoitajat vain vaivaatuneena vastaavat, että "ihan hyvin" on mennyt... Jälkeenpäin on esim. selvinnyt, että poika on jonakin päivänä pudonnut tuolilta, tai ei ole saanut ollenkaan juotavaa koko päivänä, ja silti sanotaan että hyvin menee!

Nykyinen päiväkoti on todellakin liian täynnä, eikä resursseja ehkä ole hoitajillakaan laadukkaampaan hoitoon, joten aion jokatapauksessa joko ottaa lapsen kotihoitoon, tai vaihtaa hoitopaikkaa. Stainerpäiväkoti ainakin vaikuttaisi inhimilliseltä paikalta. Kuinka sinne muuten haetaan, joutuukohan paikkaa odottamaan pitkään, ja onko jotakin valintakriteerejä?

11

2183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä linkistä
    • Steineräiti
      • ja kiitos!

        Kiitos todella paljon tuosta linkistä! Indigolapsen kuvaus vastaa täsmälleen poikaani! En itse tiedä mitä ajatella edellisistä elämistä, mutta jostain syystä poikani on oikeasti aina vaikuttanut "tietävältä", eikä ymmärrä miksi minä en tiedä jotain. Hän myös lukee hämmästyttävän hyvin muita ihmisiä, esim. saattaa sanoa minulle: "äidillä on pää kipeä", vaikka en itse tätä olisi hänelle ilmaissut, tai sanoo kadulla vastaan tulleesta vieraasta ihmisestä: "täti oli surullinen". Väreistä hän on aina ollut todella innostunut, ja sininen on hänen lempivärinsä.

        Haluan perehtyä tähän asiaan lisää, joten jos sinulla on antaa muita linkkivinkkejä/kirjallisuusvinkkejä, olisin tosi kiitollinen!


      • tässä :)
        ja kiitos! kirjoitti:

        Kiitos todella paljon tuosta linkistä! Indigolapsen kuvaus vastaa täsmälleen poikaani! En itse tiedä mitä ajatella edellisistä elämistä, mutta jostain syystä poikani on oikeasti aina vaikuttanut "tietävältä", eikä ymmärrä miksi minä en tiedä jotain. Hän myös lukee hämmästyttävän hyvin muita ihmisiä, esim. saattaa sanoa minulle: "äidillä on pää kipeä", vaikka en itse tätä olisi hänelle ilmaissut, tai sanoo kadulla vastaan tulleesta vieraasta ihmisestä: "täti oli surullinen". Väreistä hän on aina ollut todella innostunut, ja sininen on hänen lempivärinsä.

        Haluan perehtyä tähän asiaan lisää, joten jos sinulla on antaa muita linkkivinkkejä/kirjallisuusvinkkejä, olisin tosi kiitollinen!

        http://www.ultra-lehti.com/kolumnit/kolumni-1102.html

        Tässä todella hyvä ja monipuolinen artikkeli aiheesta. Ultra -lehdessä ollut muutenkin aika ajoin hyviä juttuja Steinerista ja antroposofiasta. Suosittelen lehteä lämpimästi.


    • kokenut

      ei ole sen yksilöllisempi, kuin muutkaan päiväkodit. Kiusaamista esiintyy , mutta siihen puututaan nihkeästi, joten varaudu vaatimaan lapsellesi oikeuksia. Toisaalta, jos hän onkin se kiusaaja, niin saapahan toteuttaa itseään. Suurin ero tavallisiin päiväkoteihin ovat toistuvat rutiinit, tyyliin maanantaina leivotaan, tiistaina retkeillään jne. Henkilökuntaa ja sylejä ei ole tavallista enempää. Ja muista, että lapset on, ainakin meillä, haettava viim. klo 17 ja koulujen loma-aikoina päiväkoti on kiinni. Vanhemmat osallistuvat esim. siivoukseen listan mukaan, samoin erilaisia myyjäisiä ym tapahtumia järjestetään tiheään. Ota yhteys steinerpäiväkotiin ja mene itse katsomaan.

      • sinne vaan

        Niimpä niin. Taas tuo surullinen totuus. Kiusaamista esiintyy ja siihen ei puututa tarpeeksi. Lapset saavat vapaasti toteuttaa itseään ja heikompi kärsii. Olisiko karman laki jonka mukaan lapsetkin saavat toistensa sielua vahingoittaa...koska edellisessä elämässä olivat itse uhreja...en tiedä.

        Sama kouluissa. Väkivaltaa ja kiusaamista.


        Väkivalta ja kiusaaminen ei ole missään nimessä hyväksyttävää.


      • tarjolla:
        sinne vaan kirjoitti:

        Niimpä niin. Taas tuo surullinen totuus. Kiusaamista esiintyy ja siihen ei puututa tarpeeksi. Lapset saavat vapaasti toteuttaa itseään ja heikompi kärsii. Olisiko karman laki jonka mukaan lapsetkin saavat toistensa sielua vahingoittaa...koska edellisessä elämässä olivat itse uhreja...en tiedä.

        Sama kouluissa. Väkivaltaa ja kiusaamista.


        Väkivalta ja kiusaaminen ei ole missään nimessä hyväksyttävää.

        Olen ollut työssä kaupungin päiväkodissa ja useammassa steinerpäiväkodissa.

        Kaikissa puututtiin kiusaamiseen. Päiväkoti-ikäiset lapset vasta opettelevat sosiaalisia taitoja ja alle nelivuotiaat eivät edes tietoisesti kiusaa.

        Koulukiusaamisen tuominen päiväkotikeskusteluun on tarkoitushakuista.


      • niin ja näin
        tarjolla: kirjoitti:

        Olen ollut työssä kaupungin päiväkodissa ja useammassa steinerpäiväkodissa.

        Kaikissa puututtiin kiusaamiseen. Päiväkoti-ikäiset lapset vasta opettelevat sosiaalisia taitoja ja alle nelivuotiaat eivät edes tietoisesti kiusaa.

        Koulukiusaamisen tuominen päiväkotikeskusteluun on tarkoitushakuista.

        En usko kuitenkaan että vanhemmat keksivät omasta päästään negatiivisia kokemuksia.
        Niitä on, mutta myös positiivisia, sitä en epäile.

        Eikö päiväkodeissakin ole normaalisti lapsia, joilla ehkä jo olemassa diagnoosit (häiriökäyttäytymistä). Eikö kaikki ole päiväkodissa vielä aika lailla samalla viivalla, vaikka lapsi ei olisikaan aivan tasapainoinen.
        Ehkä koulussa aletaan erotella häirikköjä erityisluokille, mutta ei steinerkoulussa.

        Varmasti on totta ettei alle nelivuotiaat osaa kiusata. Häiriökäyttäytymistä on kuitenkin aina ja silloin herkimmät lapset kärsivät. Häiriköt siirtävät oman pahan olonsa toisiin lapsiin.

        Steinerkoulussa on selvästi havaittavissa löysyyttä järjestyksenvalvonnassa, vaikkakin useat viittaavat kirjoituksissaan yhteyksistä Hitleriin ja arjalaisen rodun suosimiseen.

        Haen tässä sitä että jos steinerlaisuus katsotaan hyväksi paikaksi tilanteessa jossa lapsi on "erikoislaatuinen" niin helposti kokonaisuudesta tulee levoton. Koska tuolloin kasaantuu yhteen ryhmään liiaksi problematiikkaa.
        Päiväkodeissa olettaisin että tilanne on vielä pahempi osaltaan, koska en tiedä kyseenalaistetaanko lapsen sopeutumista ryhmään koskaan? Joutuvatko häiriköt koskaan vaihtamaan päiväkotia tai voiko steinerpäiväkodista joutua pois?
        Onko tällaisia tapauksia tiedossa? Vai voivatko moniongelmaiset mellastaa rauhassa usean vuoden ajan?

        Varmasti myös ammattilaisena tiedät että aika pienikin lapsi osaa häiriökäyttäytymisen/kiusaamisen. Pikku terroristeja on kyllä olemassa.


      • ei hyvä jos

        vertaan tavalliseen päiväkotiin. Itse yritän saada lasta sieltä pois. Ihan surkeaa, ei ole pätkääkään parempi ja yksilöllisempi kuin tavallinen. Itse asiassa ihan yhtä huono kuin huonoimmat kaupungin päiväkodit.

        Kannattaa vaihtaa vaan toiseen tavalliseen päiväkotiin, ongelma on jossain ja jos ei puhuminen auta niin paikanvaihdos ehkä.


    • RavenAngel

      omasta puolestani voin sanoa, että steinerissa oli ainakin omana lapsuusaikanani pienemmät ryhmät ja huomiota sai aina.
      Steinerpäiväkodeissa ja kouluissa syödään luomuruokaa ja pyritään pitämään homma aina mahdollisimmat simppelinä, ei mitään turhaa häslinkiä.
      Valitettavasti hoitaja pula koskee kaikkia päiväkoteja, Steinereissa pyritään kuitenkin pitämään pienet ryhmäkoot.

      Koko idea on, että lapsi saa toteuttaa itseään mahdollisimman vapaasti ja turvallisesti.
      Olen ollut useita kertoja tuuraamassa Steinerpäiväkodissa, voin suositella!

    • pakkasakka

      Ihmettelen suuresti erään Steinerpäiväkodin käytäntöä. Ennen ruokailua lapset käyvät normaalisti wc-käynnillä. Tämän jälkeen lasten kädet voidellaan jollain tuoksuöljyllä ja harjataan lasten hiukset - SAMALLA HARJALLA KAIKKIEN HIUKSET. Tämä on suorastaan pöyristyttävää. Onkohan se jotenkin antroposofian kannalta suotuisaa levittää mahdollisia täitartuntoja lapsista toiseen. Eikä tästä hiusseremoniasta kerrota/kerrottu vanhemmille ollenkaan. Tieto tulikin lasten suusta, jota sitten ryhdyin selvittämään. Kovasti nikotellen päiväkodinväki suhtautui kun kyselin asiasta. Selkeää vastausta en saanut. Myöhemmin kyseltyäni asiasta muilta tahoilta selvisi, että harjausta todellakin tehdään ja terveystarkastajan vieraillessa harja kuulemma piilotetaan. Miksi moinen salailu? Onko antroposofia todellakin salaisuuksiin verhoutunut sisäpiiri. Lasten kustannuksella tuollainen on mielestäni jopa vaarallista. Lapseni eivät enää ole kyseisessä päiväkodissa. Syitä päiväkodin vaihtoon kertyi lukuisia. Paljon jäi epäselvyyksiä ja kysymyksiä ilman vastauksia. Paikka oli todellinen pettymys vaikka suurin menoin sitä mainostettiin ylisanoin taiteellisuutta ja yksilöllisyyttä korostaen. Vaikka nimellisesti päiväkodista huokui kodin lämpö ja turvallisuus, niin vuorovaikutussuhteet olivat hyvin kireät ja vahvaan auktoriteettiin nojaavat. Mitään omia ratkaisuja ei hyväksytä tai sallita. Ja erityisesti mieleeni jäivät kiusaamistilanteet, joihin puututtiin hyvin nihkeästi. On kuulemma jokin karmallinen seuraus ja siksi lasten tulee itse selvitellä asiansa. Mutta kuinka pitkälle tämän annetaan mennä? Missä on raja? Ei sitä pelkällä pään silittelyllä tai sulalla poskelle sipaisulla kiusaamista kitketä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      161
      28824
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      209
      18538
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      388
      9775
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6405
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4263
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3833
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      41
      2543
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1497
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1255
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      53
      1234
    Aihe