buddhalaisuus

ja perhe

olenko ainoa joka taistelee kotona omasta tavasta elää?olenko ainoa jonka mielestä buddhan opetusten seuraaminen perhe elämässä on lähes mahdotonta?päihteettömyys olisi se mihin pyrkiä ja se on osoittautunut lähes ylivoimaiseksi saavuttaa, jos käy töissä ja on rankkaa.vaikeaa olla sellainen kun on.ilman päihteitä.
haaste se on, mutta itsellä on tilanne, ettei mitään välimallin ratkaisua löydy.vaikeudet seuraa heti.helpompaa olisi asua yhteisössä ,jossa päihteettömyys ja muut henkiset arvot on kaikilla samat.kuinka muilla nämä asiat nivoutuu?jos toinen ottaa jotain niin vähänkin menneisyyttä omaava on heti altis samaan käytäntöön.mikä on tärkeää,rahan ansaitseminen vaikka joutuisi luopumaan harjoitusohjeesta vai oman elämän tavan arvostaminen?elämä on kärsimystä...auttakaa.

10

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pavut ovat tervaallisiä

      Raivoraittiina Suomessa oleminen samalla kun elää normaalia elämää saattaa tosiaan olla vaikeaa, eikä Buddhan opetusten päämäärä tietenkään ole vaikeuttaa elämäämme vaan se että voimmme elää ja kuolla paremmin.
      Sinua ehkä helpottaa tietää että on olemassa buddhalaisia koulukuntia joissa on terve ja käytännönläheinen suhtautuminen päiheisiin ja seksiin, muunmuassa timanttipolku-buddhalaisuus jota itse harjoitan kuuluu tähän joukkoon.
      Buddhalaisuutta voi harjoittaa joko munkkina, maallikkona tai joogina ja siinä missä munkeilla on vaikuttavan pitkät listat siitä mitä tulee välttää ja maallikoilla on viisi maallikko-lupausta, joogit työskentelevät puhtaan näkemyksen kanssa ja joko ottavat ulkoisia lupauksia tai eivät. Meidän lähestymistapamme päihteisiin on ainakin aika käytännönläheinen eli jos pystymme jakamaan iloa ja hyviä tuntemuksia muiden kanssa niin hyvä niin. Huumeita ei tietenkään suositella ja jos tiedämme että alkoholin nauttiminen saa meidät toimimaan typerästi, sitäkin tulisi tietenkin välttää. Kuka tahansa joka turvautuu pysyviin arvoihin, eli absoluuttiseeen päämäärään, Buddhan antamiin opetuksiin jotka johtavat meidät siihen ja ystäviimme polulla voi pitää itseään buddhalaisena, ja kun löydämme suuntauksen jossa tunnemme olevamme kotonamme ja aloitamme harjoittamaan tämän suuntauksen mukaisesti voimme kutsua itseämme buddhalaisiksi harjoittajiksi.
      Jos siis luottamus päämäärään, polkuun ja tukeen tällä polulla on jo valmiina, kyse on siis siitä että löydät buddhalaisen suuntauksen joka sopii tyyliisi!

    • lähtöön.

      Suurin osa munkeista syö esimerkiksi lihaa mitä he lahjoituksina ihmisiltä saavat ja viinakin heille maittaa. Ei liha tai vaikka kupin ottaminen tee munkinsa jotenkin vähemmän valaistunutta tai haittaa mitenkään hänen valitsemaa tietä.

      Onko muuten kovin henkistä vaatia toiselta samoja arvoja kun vaatiin itseltään? Eihän sen toinen ihmisen tarvi perheessä edes olla Buddhalainen. Jos sinulla on ongelmia niin sinun on itse selvittävä niiden yli, jollet selviä niin älä sälytä tästä vastuuta jollekin muulle.

    • Pistaasihalva

      Kun saat asian itsellesi selväksi eli motivoitua itsesi vähentämään päihteiden käyttöä radikaalisti, voit selittää rauhallisesti perheellesi, että sinä nyt vaan haluat elää elämäsi näin. Sillä voi olla aika hämmästyttävä vaikutus.

      • vinkeistänne...

        joo ei henkistä ole vaatia samaa kuin itseltä ,mutta helpottaa se jos on yhteinen linja.sen verran on kuitenkin havaintoja aiheesta ,että välillä on hyvä olla pidempiä jaksoja selvinpäin,ihan jo vaihtelua sekin.alkoholi tuntuu olevan mielen myrkky,se ei mitenkään kyllä tee helpommaksi seuraavan aamun meditaatiota tai aamu joogaa.ainakin mun mielelle se ei sovi.välillä tekis mieli tehdä "buddhat" ja lähteä menemään ,mutta ei sekään oikein tunnu oikealta.ongelmia kai on niin buddha-kuin ei buddhalaisilla.mutta kun uskoisin ja toivoisin jonkilaisen välimallin harmonian löytyvän.turhauttavaa on koittaa edetä henkisesti,yleviä ajatuksia opiskelemalla ,mutta kun on vaikeaa saada ne toimimaan nyky maailmassa.kaiken turhan välttäminen kai on se pointti...kyllähän sitä voi kehittyä hitaasti ja varmastikin?


      • Pistaasihalva
        vinkeistänne... kirjoitti:

        joo ei henkistä ole vaatia samaa kuin itseltä ,mutta helpottaa se jos on yhteinen linja.sen verran on kuitenkin havaintoja aiheesta ,että välillä on hyvä olla pidempiä jaksoja selvinpäin,ihan jo vaihtelua sekin.alkoholi tuntuu olevan mielen myrkky,se ei mitenkään kyllä tee helpommaksi seuraavan aamun meditaatiota tai aamu joogaa.ainakin mun mielelle se ei sovi.välillä tekis mieli tehdä "buddhat" ja lähteä menemään ,mutta ei sekään oikein tunnu oikealta.ongelmia kai on niin buddha-kuin ei buddhalaisilla.mutta kun uskoisin ja toivoisin jonkilaisen välimallin harmonian löytyvän.turhauttavaa on koittaa edetä henkisesti,yleviä ajatuksia opiskelemalla ,mutta kun on vaikeaa saada ne toimimaan nyky maailmassa.kaiken turhan välttäminen kai on se pointti...kyllähän sitä voi kehittyä hitaasti ja varmastikin?

        Tottakai sitä voi kehittyä hitaastikin - pääasia on se, ettei heitä hommaa sikseen ajattelemalla "antaa olla".

        Mitä nykymaailmaan tulee, en usko että se on mahdotonta. On vain tehtävä omaa elämää koskevia valintoja joka päivä, ja niitähän me joka tapauksessa teemme koko ajan: lähdenkö bisselle vai lenkille?

        Eli kannattaa tehdä pieniä valintoja ja päätöksiä, jotka kartuttavat sitä hyvää karmaa elämässä. Hedelmiä tulee poimittavaksi kyllä myöhemmin - ja silloin olet iloinen siitä mitä valitsit.


      • asioiden laita
        Pistaasihalva kirjoitti:

        Tottakai sitä voi kehittyä hitaastikin - pääasia on se, ettei heitä hommaa sikseen ajattelemalla "antaa olla".

        Mitä nykymaailmaan tulee, en usko että se on mahdotonta. On vain tehtävä omaa elämää koskevia valintoja joka päivä, ja niitähän me joka tapauksessa teemme koko ajan: lähdenkö bisselle vai lenkille?

        Eli kannattaa tehdä pieniä valintoja ja päätöksiä, jotka kartuttavat sitä hyvää karmaa elämässä. Hedelmiä tulee poimittavaksi kyllä myöhemmin - ja silloin olet iloinen siitä mitä valitsit.

        kummasti välillä saa huomata toistuvan sen ,että vähän aikaa menee hyvin. lenkkeily ja terveelliset elämäntavat saa vallan elämässä.sitten taas tulee (varsinkin talvis aikaan)kauhea takapakki.ympäristön paine vain tekee sen kerta toisensa jälkeen.alkaa lipsua meditaatiosta,ottaa keiton jos toisen että ei tää nyt mitään ja sitä rataa.kunnes olen huomannut, että ne asiat ,harjoitukset ja ohjeet ei enää tunnu kiinnostavilta ja tärkeiltä.mä oon sitä mieltä ,että näin se harha yrittää hiipiä mieleen ja on muuten onnistunut useasti.
        vastaavasti olen huomannut miten erilainen mielen tila tulee terveelisten elämän tapojen seuraamisesta.tämä taistelu on vaikeaa itselle ja välillä läheisille.
        mutta tähän asti olen kyllä palannut polulle ,koska ei tuo onnea ja iloa se että luovuttaisi.jep,pieniä ratkasuita...niistä syntyy iso hedelmä.
        oikeestaan täs kun miettii, niin harjoitusten seuraaminen on jo sinällään sisältöä elämään.
        kun oon ne välil unohtanu ni alamäki on alkanut.onko tuttua?


      • Pistaasihalva
        asioiden laita kirjoitti:

        kummasti välillä saa huomata toistuvan sen ,että vähän aikaa menee hyvin. lenkkeily ja terveelliset elämäntavat saa vallan elämässä.sitten taas tulee (varsinkin talvis aikaan)kauhea takapakki.ympäristön paine vain tekee sen kerta toisensa jälkeen.alkaa lipsua meditaatiosta,ottaa keiton jos toisen että ei tää nyt mitään ja sitä rataa.kunnes olen huomannut, että ne asiat ,harjoitukset ja ohjeet ei enää tunnu kiinnostavilta ja tärkeiltä.mä oon sitä mieltä ,että näin se harha yrittää hiipiä mieleen ja on muuten onnistunut useasti.
        vastaavasti olen huomannut miten erilainen mielen tila tulee terveelisten elämän tapojen seuraamisesta.tämä taistelu on vaikeaa itselle ja välillä läheisille.
        mutta tähän asti olen kyllä palannut polulle ,koska ei tuo onnea ja iloa se että luovuttaisi.jep,pieniä ratkasuita...niistä syntyy iso hedelmä.
        oikeestaan täs kun miettii, niin harjoitusten seuraaminen on jo sinällään sisältöä elämään.
        kun oon ne välil unohtanu ni alamäki on alkanut.onko tuttua?

        Ehkä sinua lohduttaa hiukan se, että kun pääsee vähän pidemmälle, tajuaa ettei noilla lipsumisilla sinänsä ole mitään VÄLIÄ, väliä on oikeastaan vaan sillä että meditoi. Ainakin minulle.

        Ja jossain vaiheessa lipsumiset vain yksinkertaisesti lakkasivat kiinnostamasta, siis sellainen elämä. Samalla loppuivat myös kaikenkarvaiset sisäiset taistelut. Tänään vain elän ja meditoin, meditoin ja elän, kaiken aikaa. En vain halua elämääni enää mitään mikä aiheuttaisi elämääni turhia jännitteitä ja epävarmuuksia, niitä kun tulee matkan varrelle ihan pyytämättäkin. Elämä on juuri nyt helppoa.

        Sitä voi myös ikään kuin katsella tulevaisuuteensa - 10 tai 20 vuoden päähän. Jos en olisi meditaatiota löytänyt, olisin tällä hetkellä joko tehnyt itsemurhan tai alkoholisti tai ainakin vakavasti sairas. Mieti, mihin suuntaan saavut, jos kuljet polkua A tai polkua B. Tsemppiä sinulle!


      • sama meininki.....
        Pistaasihalva kirjoitti:

        Ehkä sinua lohduttaa hiukan se, että kun pääsee vähän pidemmälle, tajuaa ettei noilla lipsumisilla sinänsä ole mitään VÄLIÄ, väliä on oikeastaan vaan sillä että meditoi. Ainakin minulle.

        Ja jossain vaiheessa lipsumiset vain yksinkertaisesti lakkasivat kiinnostamasta, siis sellainen elämä. Samalla loppuivat myös kaikenkarvaiset sisäiset taistelut. Tänään vain elän ja meditoin, meditoin ja elän, kaiken aikaa. En vain halua elämääni enää mitään mikä aiheuttaisi elämääni turhia jännitteitä ja epävarmuuksia, niitä kun tulee matkan varrelle ihan pyytämättäkin. Elämä on juuri nyt helppoa.

        Sitä voi myös ikään kuin katsella tulevaisuuteensa - 10 tai 20 vuoden päähän. Jos en olisi meditaatiota löytänyt, olisin tällä hetkellä joko tehnyt itsemurhan tai alkoholisti tai ainakin vakavasti sairas. Mieti, mihin suuntaan saavut, jos kuljet polkua A tai polkua B. Tsemppiä sinulle!

        oisin itsekkin ties missä mieron tiellä(ilman meditointia) ja se rata on valmiina aina sivuluisun alkaessa.
        tosiaan joo se on parempi tie, mitä on jo välillä saanut kulkea,elää ja meditoida,meditoida ja elää.
        siispä siitä edestakaisin sahauksesta suivaantuneena ,pyrin entistä innokkaammin oikealle tielle!kiitos ja onnea ja menestystä myös sulle!


    • tuttu lääke.

      Kun elämäsi ei sovi persoonallisuudellesi, voit pahoin.

      Persoonallisuuttasi et voi muuttaa luonnollisin keinoin, rakenna elämäsi kehykset persoonallisuutesi mukaiseksi.

      Vaikka onnistuisit siinä, ei se takaa murheetonta elämää mutta tasapaino on löydettävissä ja olisi hyvä löytää, meillä kun on vain yksi elämä tälle tietoisuudelle.

      • vie mut hautaan

        siksi pyrin pääsemään eroon egoni ongelmista ja tulla siksi joka olen.eli pyrin kohti valaistumista mieluummin.kiitos vain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe