Mikä täällä on budjettina risteilylle?

utelias risteilijä

Kun minusta tuntuu, että minulla noilla reissuilla menee liikaa rahaa.

Oletteko selvinnyt alle tonnilla kahdelta hengeltä?

Kyseessä normaali promenade-hytti, ateriat A la Cartessa viineineen, normaalit iltajuomingit (ei känniä), 50 euroa kruunuiksi, vajaa satanen matkoihin helsinkiin, 100 - 200 verovapaat tuliaiset ja pienet syömingit laivalla ja hytissä.

Alkaa tuntua jo siltä että parilla ruotsin risteilyllä pääsisi kanarialle...

50

3572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä on

      mutta siellä Kanarilla pitää myös elää eikä pelkkä matka ole kuluista kuin 30%.

    • leveillä

      mulla riittää Tukholman reissuun 100€

      • Commodore matkaaja

        Meidän kolmihenkinen perhe matkaa Commodore-sviitissä. Hytin hintaan kuuluu mm. aamiainen ja loungen antimet lukuunottamatta alkoholituotteita. Tukholmaan mennessä syömme Bristo Maximessa. Siihen kuluu ruokineen ja juomineen noin 150€. Taxfreessa kuluu mennessä noin 100€. Paukkuihin menee seuraava satanen. "Hajuvesikauppaan" menee helposti 150€. Saman verran menee "käsilaukkukauppaan". Muksu ostaa Legoja 50€:lla. Hieronnat ja muut hoidot vievät pari satasta. Joskus jopa kampaajalle sijoitan 100€.
        Kruunuiksi vaihdetaan vain 100€, koska kortti käy lähes kaikkialla.
        Paluumatkalla syömme El Capitanissa. Sinne menee ruokiin ja juomiin yhteensä noin 120€. Tuliaisiin kuluu pari kolme sataa. Jälleen paukkuihin satanen.

        Matkustamme noin 4-6 kertaa vuodessa vähintään Tukholman risteilylle.


      • Anonyymi
        Commodore matkaaja kirjoitti:

        Meidän kolmihenkinen perhe matkaa Commodore-sviitissä. Hytin hintaan kuuluu mm. aamiainen ja loungen antimet lukuunottamatta alkoholituotteita. Tukholmaan mennessä syömme Bristo Maximessa. Siihen kuluu ruokineen ja juomineen noin 150€. Taxfreessa kuluu mennessä noin 100€. Paukkuihin menee seuraava satanen. "Hajuvesikauppaan" menee helposti 150€. Saman verran menee "käsilaukkukauppaan". Muksu ostaa Legoja 50€:lla. Hieronnat ja muut hoidot vievät pari satasta. Joskus jopa kampaajalle sijoitan 100€.
        Kruunuiksi vaihdetaan vain 100€, koska kortti käy lähes kaikkialla.
        Paluumatkalla syömme El Capitanissa. Sinne menee ruokiin ja juomiin yhteensä noin 120€. Tuliaisiin kuluu pari kolme sataa. Jälleen paukkuihin satanen.

        Matkustamme noin 4-6 kertaa vuodessa vähintään Tukholman risteilylle.

        Hmm, paljon et kyllä tiedä. Commodore-hytti ei ole sviitti, sviitit on kyllä samalla käytävällä, ne on ne keulahytit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm, paljon et kyllä tiedä. Commodore-hytti ei ole sviitti, sviitit on kyllä samalla käytävällä, ne on ne keulahytit.

        Kyllä tätä tietämystä kannattikin odotella 13 vuotta!


    • Deipyle

      tonni tahtoo mennä meilläkin, vaikka pääosin kaikki ostettavat ostamme Tukholmasta. Vaihdan n.500-600 euroa kruunuiksi, jotka sitten kuluvat vaate/laukku-hankintoihin, sisustustavaroihin, xbox-peleihin, heräteostoksiin Teknik Magasinet -kaupoissa..

      Laivalla ruuat, naposteltavat ja seurustelujuomat, turhan iso osa pelikoneisiin.. Jotain tax freesta ja Parfymeriasta, ei paljon, mutta kuitenkin. Viime reissulla meni reilu 800e.

    • näin ainaki meillä

      No meillä menee Ruotsin laivallekans alle joku 100€ ku jättääkaikki turhat ostamatta..

      • niinpä niin

        Jos ei halua hemmotella itseään hyvällä ruualla a la cartessa, eikä nauttia maisemista tai katsella promenaden ihmisvilinää ikkunahyteissä tai juoda hyviä paukkuja tai laadukkaita viinejä, niin mikä sinne laivalle oikeastaan vetää?

        Onke se vain bilettäminen selvin päin?

        Vai kenties olette liikkeellä pienten lasten kanssa, silloinhan kaikka tuo edellä mainittu voisi jäädä poiskin...

        Kaikki me elämme tavallamme. Minulle tuntuu vain vieraalta ajatus tahtoa laivalle mahdollisimman vähällä rahalla, vain vaihtelun vuoksi...?


      • vaihtelua arkeen
        niinpä niin kirjoitti:

        Jos ei halua hemmotella itseään hyvällä ruualla a la cartessa, eikä nauttia maisemista tai katsella promenaden ihmisvilinää ikkunahyteissä tai juoda hyviä paukkuja tai laadukkaita viinejä, niin mikä sinne laivalle oikeastaan vetää?

        Onke se vain bilettäminen selvin päin?

        Vai kenties olette liikkeellä pienten lasten kanssa, silloinhan kaikka tuo edellä mainittu voisi jäädä poiskin...

        Kaikki me elämme tavallamme. Minulle tuntuu vain vieraalta ajatus tahtoa laivalle mahdollisimman vähällä rahalla, vain vaihtelun vuoksi...?

        Voinko kysyä, että oletteko te kaikki yli 200 euroa risteilymatkallanne rahaa käyttävät jotakin kansanedustajia, tai Nokian tai Fortumin omistajia tai ylemmässä tehtävässä ko. paikoissa tms.?

        Minusta tuntuu vieraalta ajatus mennä risteilylle juomaan alkoholijuomia, ja varsinkin hankkia humalatila.
        Vähemmällä toimeentuleville matkalaisille
        voi usko vain, olla risteilykin tapahtuma, josta mennään hakemaan vaitelua normaaliin arkeen, eli mennään vaihtelun vuoksi.


      • Commodore matkaaja
        vaihtelua arkeen kirjoitti:

        Voinko kysyä, että oletteko te kaikki yli 200 euroa risteilymatkallanne rahaa käyttävät jotakin kansanedustajia, tai Nokian tai Fortumin omistajia tai ylemmässä tehtävässä ko. paikoissa tms.?

        Minusta tuntuu vieraalta ajatus mennä risteilylle juomaan alkoholijuomia, ja varsinkin hankkia humalatila.
        Vähemmällä toimeentuleville matkalaisille
        voi usko vain, olla risteilykin tapahtuma, josta mennään hakemaan vaitelua normaaliin arkeen, eli mennään vaihtelun vuoksi.

        Ihan tavallinen perhe. Mies autoalalla (ei myyjä) ja itse varastossa töissä. Poika vielä koulussa.
        Laivamatkailu on meille hemmottelua, luksusta joka katkaisee arjen. Miksi pitää maksaa rahaa siitä, että matkustaa epämukavasti ikkunattomassa meluisassa hytissä? Sellaisesta en maksaisi lanttiakaan.
        Seisovaan pöytään en mene siksi, että haluan ruoalta muutakin kuin vatsan täytettä. Ei riitä että saan kasan katkarapuja ja simpukoita, haluan makuelämyksen ja silmänruokaa. Sitä paitsi muutamat kanssamatkustajat ovat niin öykkäröiviä eivätkä osaa pienimpiäkään ruokatapoja, ne kuvottavat. Näitä on myös ala cartessa, mutta minun ei tarvitse heidän kanssaan olla ruokaa hakemassa samasta pöydästä.
        Eipä ole kännimatkaa tehty kertaakaan, kun on ollut jälkikasvu mukana. Lähinnä juomissakin keskitytty makunautintoihin eli ei perinteisiä oluita ja siidereitä lonkeroineen, vaan kuohuviiniä ja maukkaita punaviinejä lasi kerrallaan nauttien.
        Etelään olisi kieltämättä mukava matkata, mutta osa perheestä pelkää lentämistä, joten se on mahdotonta toistaiseksi. Ehkä sitten kun jälkikasvun voi jättää viikoksi tai pariksi sukulaisille...


      • Clubi-
        Commodore matkaaja kirjoitti:

        Ihan tavallinen perhe. Mies autoalalla (ei myyjä) ja itse varastossa töissä. Poika vielä koulussa.
        Laivamatkailu on meille hemmottelua, luksusta joka katkaisee arjen. Miksi pitää maksaa rahaa siitä, että matkustaa epämukavasti ikkunattomassa meluisassa hytissä? Sellaisesta en maksaisi lanttiakaan.
        Seisovaan pöytään en mene siksi, että haluan ruoalta muutakin kuin vatsan täytettä. Ei riitä että saan kasan katkarapuja ja simpukoita, haluan makuelämyksen ja silmänruokaa. Sitä paitsi muutamat kanssamatkustajat ovat niin öykkäröiviä eivätkä osaa pienimpiäkään ruokatapoja, ne kuvottavat. Näitä on myös ala cartessa, mutta minun ei tarvitse heidän kanssaan olla ruokaa hakemassa samasta pöydästä.
        Eipä ole kännimatkaa tehty kertaakaan, kun on ollut jälkikasvu mukana. Lähinnä juomissakin keskitytty makunautintoihin eli ei perinteisiä oluita ja siidereitä lonkeroineen, vaan kuohuviiniä ja maukkaita punaviinejä lasi kerrallaan nauttien.
        Etelään olisi kieltämättä mukava matkata, mutta osa perheestä pelkää lentämistä, joten se on mahdotonta toistaiseksi. Ehkä sitten kun jälkikasvun voi jättää viikoksi tai pariksi sukulaisille...

        matkustin aikoinaan ns. tavis hyteissä a-b, jopa c-luokissa, mutta sitten sen yhden kerran varasin sviitin (Europa). Silloin se maksoi vielä reilut neljäsataa euroa. En ole sen jälkeen matkustanut Silja(nyk.deluxe)-luokkaa alemmissa hyteissä, paitsi reittimatkoilla usein a-luokka. Ikkunan haluan aina vain kun mahdollista. Kumma kyllä, se neljäsataa ei harmittanut pätkääkään, se meinaan riippuu kai siitä mitä kukakin arvostaa. Nykyään risteily ajankohta valitaan sen mukaan, onko vapaana juuri noita em. hyttejä.

        Ja ihan tavallisisissa töissä käyn.


      • myös toisinpäin:
        Commodore matkaaja kirjoitti:

        Ihan tavallinen perhe. Mies autoalalla (ei myyjä) ja itse varastossa töissä. Poika vielä koulussa.
        Laivamatkailu on meille hemmottelua, luksusta joka katkaisee arjen. Miksi pitää maksaa rahaa siitä, että matkustaa epämukavasti ikkunattomassa meluisassa hytissä? Sellaisesta en maksaisi lanttiakaan.
        Seisovaan pöytään en mene siksi, että haluan ruoalta muutakin kuin vatsan täytettä. Ei riitä että saan kasan katkarapuja ja simpukoita, haluan makuelämyksen ja silmänruokaa. Sitä paitsi muutamat kanssamatkustajat ovat niin öykkäröiviä eivätkä osaa pienimpiäkään ruokatapoja, ne kuvottavat. Näitä on myös ala cartessa, mutta minun ei tarvitse heidän kanssaan olla ruokaa hakemassa samasta pöydästä.
        Eipä ole kännimatkaa tehty kertaakaan, kun on ollut jälkikasvu mukana. Lähinnä juomissakin keskitytty makunautintoihin eli ei perinteisiä oluita ja siidereitä lonkeroineen, vaan kuohuviiniä ja maukkaita punaviinejä lasi kerrallaan nauttien.
        Etelään olisi kieltämättä mukava matkata, mutta osa perheestä pelkää lentämistä, joten se on mahdotonta toistaiseksi. Ehkä sitten kun jälkikasvun voi jättää viikoksi tai pariksi sukulaisille...

        Jos kotona tulee vedettyä 3,5€ kuoharia ja halpaa punkkua, laadukkaan, sopivanviileän oluen ensipuraisua risteilyllä ei voita mikään.


      • ketjun aloittaja
        Commodore matkaaja kirjoitti:

        Ihan tavallinen perhe. Mies autoalalla (ei myyjä) ja itse varastossa töissä. Poika vielä koulussa.
        Laivamatkailu on meille hemmottelua, luksusta joka katkaisee arjen. Miksi pitää maksaa rahaa siitä, että matkustaa epämukavasti ikkunattomassa meluisassa hytissä? Sellaisesta en maksaisi lanttiakaan.
        Seisovaan pöytään en mene siksi, että haluan ruoalta muutakin kuin vatsan täytettä. Ei riitä että saan kasan katkarapuja ja simpukoita, haluan makuelämyksen ja silmänruokaa. Sitä paitsi muutamat kanssamatkustajat ovat niin öykkäröiviä eivätkä osaa pienimpiäkään ruokatapoja, ne kuvottavat. Näitä on myös ala cartessa, mutta minun ei tarvitse heidän kanssaan olla ruokaa hakemassa samasta pöydästä.
        Eipä ole kännimatkaa tehty kertaakaan, kun on ollut jälkikasvu mukana. Lähinnä juomissakin keskitytty makunautintoihin eli ei perinteisiä oluita ja siidereitä lonkeroineen, vaan kuohuviiniä ja maukkaita punaviinejä lasi kerrallaan nauttien.
        Etelään olisi kieltämättä mukava matkata, mutta osa perheestä pelkää lentämistä, joten se on mahdotonta toistaiseksi. Ehkä sitten kun jälkikasvun voi jättää viikoksi tai pariksi sukulaisille...

        Täytyy myöntää, että vähän provoilumielessä tämän asian otin puheeksi, kun täällä on aikaisemmin ollut keskustelua, miten halvalla reissusta pääsee.

        Commodore Matkaajan kanssa olen täysin samaa mieltä, ilahduttavaa lukea, että joku on samoissa aatoksissa!

        Joskus muutama vuosi sitten Maximissa suurin osa ruokalijoista oli pukeutunut parhaimpiinsa, kuten mekin siellä syödessämme. Nykyään a la carteen tullaan farkuissa ja silminnähtävästi arkivaatteissa, jopa olen shortseja miehillä nähnyt!

        On melkoinen vastakohta, jos itse haluaa juhlia ruokailua risteilyn kohokohtana, kun jotkut tulevat sinne "vain" syömään. Eikö sellaiset voisi syödä vaikka Mundossa perunamuusia ja lihapullia, tulisi halvemmaksikin!

        On tosi sääli, että ruotsinlaivojen a la carte -ravintoloiden entisajan loistokkuus on hävinnyt.


      • ....
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että vähän provoilumielessä tämän asian otin puheeksi, kun täällä on aikaisemmin ollut keskustelua, miten halvalla reissusta pääsee.

        Commodore Matkaajan kanssa olen täysin samaa mieltä, ilahduttavaa lukea, että joku on samoissa aatoksissa!

        Joskus muutama vuosi sitten Maximissa suurin osa ruokalijoista oli pukeutunut parhaimpiinsa, kuten mekin siellä syödessämme. Nykyään a la carteen tullaan farkuissa ja silminnähtävästi arkivaatteissa, jopa olen shortseja miehillä nähnyt!

        On melkoinen vastakohta, jos itse haluaa juhlia ruokailua risteilyn kohokohtana, kun jotkut tulevat sinne "vain" syömään. Eikö sellaiset voisi syödä vaikka Mundossa perunamuusia ja lihapullia, tulisi halvemmaksikin!

        On tosi sääli, että ruotsinlaivojen a la carte -ravintoloiden entisajan loistokkuus on hävinnyt.

        Kannattaa sitten varmaan valita oikea ravintola hienosteluun. Tällainen on Siljan Helsingin laivoilla Bon Vivant, eikä suinkaan mainitsemasi Maxime.

        http://www.tallinksilja.com/fi/tab2/ships/serenade/restaurants/eating.htm

        "Silja Serenaden à la carte -ravintola on uudistunut rennoksi ja ajattomaksi skandinaavis-provencelaiseksi bistroksi."


      • Utelias risteilijä
        .... kirjoitti:

        Kannattaa sitten varmaan valita oikea ravintola hienosteluun. Tällainen on Siljan Helsingin laivoilla Bon Vivant, eikä suinkaan mainitsemasi Maxime.

        http://www.tallinksilja.com/fi/tab2/ships/serenade/restaurants/eating.htm

        "Silja Serenaden à la carte -ravintola on uudistunut rennoksi ja ajattomaksi skandinaavis-provencelaiseksi bistroksi."

        Sinä et nähtävästi ole matkustanut Serenadella tai Symphonyllä, kun et tuota asiaa tiedä.

        Molemmat mainitsemasi ravintolat ovat a la carte -tyyppisiä, Maximiin on tullut jokunen vuosi sitten alkupala- ja jälkiruokapöytä buffetin tyyliin.

        Luulen, että tuo em. pöytä juuri vie viihtyisyyttä, kun ruokailijat hakevat itse ruokiaan tuon tuostakin.

        Muuten suosisinkin Bon Vivanttia, siellä on parempi ruokalista. Usein (melkeinpä aina) sisäpöydät on varattuja (etukäteisvarausta ei voi tehdä) ja joutuu ruokailemaan "kadulla", ravintolan vieressä olevilla pöydillä promenadella. Ja sellaista ruokailua kukaan ei voi sanoa kovinkaan viihtyisäksi.

        Lisäksi Bon Vivantin pöydät ovat aivan liian lähekkäin. Nauti siinä sitten ruokailusta, jos viereiseen pöytään sattuu joku sellainen keskustelija, jonka mielestä hänen ajatuksensa pitää kaikkien kuulla!

        Huvittavaa muuten tuo ihmisten käsitys, että ruokailija joka ei valitse olutta ruokajuomakseen, on hienostelija! Sattuupa vaan olemaan niin, että punaisen lihan kanssa (jota melkein aina ulkona syön) ei kerta kaikkiaan muu sovi kuin punaviini.

        Ja a la carte -tyyppisen ravintolan valinta ei sekään ole mielestäni hienostelua. Haluan, että ruoka tuodaan minulle eteeni ja saan syödä rauhassa ilman tolkutonta hälinää (vrt. buffet).


      • .....
        Utelias risteilijä kirjoitti:

        Sinä et nähtävästi ole matkustanut Serenadella tai Symphonyllä, kun et tuota asiaa tiedä.

        Molemmat mainitsemasi ravintolat ovat a la carte -tyyppisiä, Maximiin on tullut jokunen vuosi sitten alkupala- ja jälkiruokapöytä buffetin tyyliin.

        Luulen, että tuo em. pöytä juuri vie viihtyisyyttä, kun ruokailijat hakevat itse ruokiaan tuon tuostakin.

        Muuten suosisinkin Bon Vivanttia, siellä on parempi ruokalista. Usein (melkeinpä aina) sisäpöydät on varattuja (etukäteisvarausta ei voi tehdä) ja joutuu ruokailemaan "kadulla", ravintolan vieressä olevilla pöydillä promenadella. Ja sellaista ruokailua kukaan ei voi sanoa kovinkaan viihtyisäksi.

        Lisäksi Bon Vivantin pöydät ovat aivan liian lähekkäin. Nauti siinä sitten ruokailusta, jos viereiseen pöytään sattuu joku sellainen keskustelija, jonka mielestä hänen ajatuksensa pitää kaikkien kuulla!

        Huvittavaa muuten tuo ihmisten käsitys, että ruokailija joka ei valitse olutta ruokajuomakseen, on hienostelija! Sattuupa vaan olemaan niin, että punaisen lihan kanssa (jota melkein aina ulkona syön) ei kerta kaikkiaan muu sovi kuin punaviini.

        Ja a la carte -tyyppisen ravintolan valinta ei sekään ole mielestäni hienostelua. Haluan, että ruoka tuodaan minulle eteeni ja saan syödä rauhassa ilman tolkutonta hälinää (vrt. buffet).

        ... Siljan sivuilta. Maximia ei enää ole. Sen tilalla BISTRO MAXIME.

        Bistroon tuskin täytyy laittaa päälle ykkösiä, koska Siljan ravintolaesittelyjenkin mukaan kyseessä on rennokas ruokapaikka.


      • nuorimies_87
        niinpä niin kirjoitti:

        Jos ei halua hemmotella itseään hyvällä ruualla a la cartessa, eikä nauttia maisemista tai katsella promenaden ihmisvilinää ikkunahyteissä tai juoda hyviä paukkuja tai laadukkaita viinejä, niin mikä sinne laivalle oikeastaan vetää?

        Onke se vain bilettäminen selvin päin?

        Vai kenties olette liikkeellä pienten lasten kanssa, silloinhan kaikka tuo edellä mainittu voisi jäädä poiskin...

        Kaikki me elämme tavallamme. Minulle tuntuu vain vieraalta ajatus tahtoa laivalle mahdollisimman vähällä rahalla, vain vaihtelun vuoksi...?

        Kaveriporukalla oltiin sunnuntaina viikkarilla ja kyllä reissun tarkoitus oli käytössä vain kännääminen.

        Budjetti n.120€/naama ja sillä ostaa hyvin kopan kaljaa tuliaisiksi ja illan juomat(tukevat pohjat luonnollisesti hytissä).

        Bilettämään siis. Laivan viehätys perustuu siihen, että näkee monenlaisia HYVÄNTUULISIA ihmisiä. Ruotsalaisiakin nuoria löytyy. Suurin syy taitaa kuitenkin olla siinä, että ei tarvitse pelätä tuttuihin törmäämistä tms.

        Saa siis juhlia ja örveltää niin paljon kuin sielu sietää! Parin kuukauden päästä uusi reissu.


      • Anonyymi

        Minulla menee n. 200€ yhteensä. Ikkunalliseen hyttiin ehkä budjetti vähän enemmän. Ruokiin ja tuliaisiin keskimäärin toinen satanen. Tietysti jokainen tekee niinkuin parhaakseen kokee. Nimi. Economyclass_68.


    • no minusta ainaki näin

      No minä en lähe ainakaan laivalla hyttejä kattomaan että son mulle aivan sama onko hytissä ikkuna vai ei, en meinaa kuitenkaan istuskella hytissä sitä matkaa.. Tuhlaustahan semmonen on ko "ilmaseksi" näkkee kyllä niitä maisemia jostaki muualtaki ko hytistä. :D

      • commodore-matkaajallemme!

        Vai mitäs tuumaatte!

        Täällähän on hyvä elvistellä, ties vaikka todellisuudessa tuo commodore matk... risteilisi autokannen alla ja unelmoisi paremmasta hytistä täällä.
        Paistaa nimimerkin taakse kattottuna tuollainen!


      • Deipyle

        huomaa kyllä ikäeron; näin vanhemmiten arvostaa enemmän sitä mitä satsaus risteilyn hintaan tuo tullessaan. Viihtyisä hytti, rauhallinen, hienostunut ruokailutila pitkälle päivälliselle, ja ylipäänsä kaiken sujuminen kitkatta nousevat iän myötä biletystä tärkeämmäksi.

        Silloin nuorena (=Viikkari-aikana) oli ihan sama vaikkei hyttiä olisi ollut ollenkaan; viikonloppuristeilyllä tuli nukuttua korkeintaan neljä tuntia ja niistäkin osa yökerhossa. Samaa asennetta alkaa näkyä omissa nuorissamme.

        Mutta meille vanhemmille kiitos seuraavalle risteilylle jotain promesta seuraavaa..


      • on vuodelta???
        Deipyle kirjoitti:

        huomaa kyllä ikäeron; näin vanhemmiten arvostaa enemmän sitä mitä satsaus risteilyn hintaan tuo tullessaan. Viihtyisä hytti, rauhallinen, hienostunut ruokailutila pitkälle päivälliselle, ja ylipäänsä kaiken sujuminen kitkatta nousevat iän myötä biletystä tärkeämmäksi.

        Silloin nuorena (=Viikkari-aikana) oli ihan sama vaikkei hyttiä olisi ollut ollenkaan; viikonloppuristeilyllä tuli nukuttua korkeintaan neljä tuntia ja niistäkin osa yökerhossa. Samaa asennetta alkaa näkyä omissa nuorissamme.

        Mutta meille vanhemmille kiitos seuraavalle risteilylle jotain promesta seuraavaa..

        viime vuosituhannelta edelleen?

        Tuskinpa kaikki lähtevät pröystäilemään hyteillä, monet sinuakin vanhemmat hakevat jotain muuta, ethän yleistä omaa näkemystä.
        Noilla vuorokauden puolitoista kestävillä risteilyllä ei ole paljoa merkitystä hyteillä, harvemmat kun lähtevät sinne asumismielessä.

        Hienostelevat nirppanokat ovat asia erikseen, ja varsinkin sellaiset joilla ei ole asioista oikeaa käsitystä.

        Jokainen taaplaa omaan tyyliinsä.


      • eivät vanhemmat
        on vuodelta??? kirjoitti:

        viime vuosituhannelta edelleen?

        Tuskinpa kaikki lähtevät pröystäilemään hyteillä, monet sinuakin vanhemmat hakevat jotain muuta, ethän yleistä omaa näkemystä.
        Noilla vuorokauden puolitoista kestävillä risteilyllä ei ole paljoa merkitystä hyteillä, harvemmat kun lähtevät sinne asumismielessä.

        Hienostelevat nirppanokat ovat asia erikseen, ja varsinkin sellaiset joilla ei ole asioista oikeaa käsitystä.

        Jokainen taaplaa omaan tyyliinsä.

        pääse pitkille lomille kaksin (tai vaikka ystäväpariskunnan kanssa). Kuitenkin muutaman kerran vuodessa tekee mieli vähän irtautua arjesta - joskus mennään hotelliin vieraaseen kaupunkiin kotimaassa, joskus kylpylään, ja joskus laivalle. Liikkeelle ei lähdetä lärvienvetämismielessä vaan shoppailu, hyvin syöminen ja mukava hytti /huone kuuluvat asiaan. Myös lasten kanssa on ennen kaikkea helppoa reissata laivalla, eikä lasten kanssa todellakaan mennä alakansihyttiin.
        Niin ja meillä laivalla kuluu se noin 500-1000 euroa(sisältää siis hytin kaiken laivalla kuluvan), riippuen ollaanko liikkeellä lyhyemmän vai pitemmän kaavan mukaan ja kaksin vai koko perheellä. Meidän perheellä viikko Etelä-Euroopassa maksaa n. 2000€ toinen mokoma käyttörahoja.


      • mainittu jossain
        eivät vanhemmat kirjoitti:

        pääse pitkille lomille kaksin (tai vaikka ystäväpariskunnan kanssa). Kuitenkin muutaman kerran vuodessa tekee mieli vähän irtautua arjesta - joskus mennään hotelliin vieraaseen kaupunkiin kotimaassa, joskus kylpylään, ja joskus laivalle. Liikkeelle ei lähdetä lärvienvetämismielessä vaan shoppailu, hyvin syöminen ja mukava hytti /huone kuuluvat asiaan. Myös lasten kanssa on ennen kaikkea helppoa reissata laivalla, eikä lasten kanssa todellakaan mennä alakansihyttiin.
        Niin ja meillä laivalla kuluu se noin 500-1000 euroa(sisältää siis hytin kaiken laivalla kuluvan), riippuen ollaanko liikkeellä lyhyemmän vai pitemmän kaavan mukaan ja kaksin vai koko perheellä. Meidän perheellä viikko Etelä-Euroopassa maksaa n. 2000€ toinen mokoma käyttörahoja.

        voi sitä lähteä laivalle rentoutumaan vetämättä lärvejä tai pröystäilemättä.
        Laivalla voi olla täysin oma itsensäkin, ei siis tarvitse elvistellä tms.
        ...on laivalla yleensä hyttejä maihinnousukansillakin, jotka ovat tuon asian vuoksi erittäin käytännöllisiä, eivätkä ole kuitenkaan noita mainitsemiasi alakansi hyttejä (tiedä silti, mihin sinä tuon rajasi olet vetänyt)
        normaalin käytännön mukaan.
        Tuollainen elvistely ja pröystäily täällä on aivan turhaa, eihän kukaan sinua täällä tunne.
        Vaikuttaa monien kirjoittavan tänne vain kohottaakseen kolhuja saanutta egoaan.


      • 27v
        on vuodelta??? kirjoitti:

        viime vuosituhannelta edelleen?

        Tuskinpa kaikki lähtevät pröystäilemään hyteillä, monet sinuakin vanhemmat hakevat jotain muuta, ethän yleistä omaa näkemystä.
        Noilla vuorokauden puolitoista kestävillä risteilyllä ei ole paljoa merkitystä hyteillä, harvemmat kun lähtevät sinne asumismielessä.

        Hienostelevat nirppanokat ovat asia erikseen, ja varsinkin sellaiset joilla ei ole asioista oikeaa käsitystä.

        Jokainen taaplaa omaan tyyliinsä.

        Oon 27v duunari ja itsekin otan aina parhaan mahdollisen hytin. En mä silti pröystäile, kuten sinä kateellinen maan matonen asian ilmaiset. Me vedetään porukalla niitä perseitä välillä ihan niinkun sillon nuorenakin( nuorempanakin). Meillä on vaan helkkaristi mukavampaa, kun on tilaa missä rellestää. Ei tuu poika porukallakaan mitään svante-fiiliksiä missään abc-luokan kopissa.

        Että ota sä vaan ihan minkälainen hyttä tahansa, mutta älä rupea arvostelemaan niitä, jotka haluvat parempaa.

        Toivottavast joskus törmätään laivalla, niin nähdään kumpi on se nirppanokka ja ihan oikeessa olet, että jokainen taplaa tyylillään. Älä sä siis arvostele kenekään hyttivalintoja. Tiiän, että oot kauheen kokenut merenkävijä ja kaikkitietävä, vaikka tosiasiassa sulla ei ole hajuakaan mistään.


      • keskenkasvusta kakaraa
        27v kirjoitti:

        Oon 27v duunari ja itsekin otan aina parhaan mahdollisen hytin. En mä silti pröystäile, kuten sinä kateellinen maan matonen asian ilmaiset. Me vedetään porukalla niitä perseitä välillä ihan niinkun sillon nuorenakin( nuorempanakin). Meillä on vaan helkkaristi mukavampaa, kun on tilaa missä rellestää. Ei tuu poika porukallakaan mitään svante-fiiliksiä missään abc-luokan kopissa.

        Että ota sä vaan ihan minkälainen hyttä tahansa, mutta älä rupea arvostelemaan niitä, jotka haluvat parempaa.

        Toivottavast joskus törmätään laivalla, niin nähdään kumpi on se nirppanokka ja ihan oikeessa olet, että jokainen taplaa tyylillään. Älä sä siis arvostele kenekään hyttivalintoja. Tiiän, että oot kauheen kokenut merenkävijä ja kaikkitietävä, vaikka tosiasiassa sulla ei ole hajuakaan mistään.

        kommentoimaan tähän, kun kasvat aikuiseksi tai edes minun (45 ) ikääni, katsot asioita aivan eri kantilta.
        Olen ehkä eksynyt laivalle jo ennen syntymääsi, luulisin siis tietäväni asiasta vähintään yhtä paljon kuin sinä, jos en jopa enemmän.
        Tulihan sitä joskus otettua noita keulahyttejä,
        mutta ei niissä mitään ihmeellisempää pidemmän päälle ole, eikä ne maksa vaivaa noin lyhyillä väleillä.

        Ja tuolla edellisellä on tapana arvostella eräitä asioita yli 20 vuoden takaisilla omakohtaisilla tiedoilla, joten tuonkaan vuoksi kommenttisi ei kuulune tähän, kun et taustoista tiedä.


      • Deipyle
        keskenkasvusta kakaraa kirjoitti:

        kommentoimaan tähän, kun kasvat aikuiseksi tai edes minun (45 ) ikääni, katsot asioita aivan eri kantilta.
        Olen ehkä eksynyt laivalle jo ennen syntymääsi, luulisin siis tietäväni asiasta vähintään yhtä paljon kuin sinä, jos en jopa enemmän.
        Tulihan sitä joskus otettua noita keulahyttejä,
        mutta ei niissä mitään ihmeellisempää pidemmän päälle ole, eikä ne maksa vaivaa noin lyhyillä väleillä.

        Ja tuolla edellisellä on tapana arvostella eräitä asioita yli 20 vuoden takaisilla omakohtaisilla tiedoilla, joten tuonkaan vuoksi kommenttisi ei kuulune tähän, kun et taustoista tiedä.

        kommenttisi loppuosa tarkoittaa minua..

        Nuorena tosiaan risteilyt oli yhtä sumuista humua ja suosin Vikingiä (ja pidin Siljaa hienostelijoiden varustamona). Hauskaa toki oli eikä hytistä niin väliä -kukas siellä muka aikaa viettää.

        Nyt vanhempana ajattelen ja arvotan oman viihtyvyyteni toisella lailla. Olemme näköjään aikalailla samanikäisiä, joten ihan uteliaisuudesta kysynkin että millaisilla risteilyllä sinä viihdyt? Itse kaadun sänkyyn kutakuinkin Keskiyön Shown jälkeen ja olen aina aamiaisella ennen ruuhkaa. Hytissä tulee kyllä vietettyä aikaa, tai kerroksen ikkunapaikoilla.

        Entäpä sinä? Vieläkö yökerhoa ja läpiyön jatkuvaa biletystä jaksaa?


      • 27v
        keskenkasvusta kakaraa kirjoitti:

        kommentoimaan tähän, kun kasvat aikuiseksi tai edes minun (45 ) ikääni, katsot asioita aivan eri kantilta.
        Olen ehkä eksynyt laivalle jo ennen syntymääsi, luulisin siis tietäväni asiasta vähintään yhtä paljon kuin sinä, jos en jopa enemmän.
        Tulihan sitä joskus otettua noita keulahyttejä,
        mutta ei niissä mitään ihmeellisempää pidemmän päälle ole, eikä ne maksa vaivaa noin lyhyillä väleillä.

        Ja tuolla edellisellä on tapana arvostella eräitä asioita yli 20 vuoden takaisilla omakohtaisilla tiedoilla, joten tuonkaan vuoksi kommenttisi ei kuulune tähän, kun et taustoista tiedä.

        Voi sinua vanhus, ja ennenkaikkea voi sinun vaimo/puoliso parkaasi jos joutuu jossakin kopissa matkustelemaan. Luulis että tuollaisella vanhalla iällä arvostaisi vielä enemmän pientä luksusta. Taidat valkata ulkomaanmatkoillakin yhden tähden motellin.

        Totuus taitaa sattua vanhaa merenkävijää, vai onko niin, että eläke ei taho riittää kunnon matkailuun? Luonnon päällehän se ottaa kun tällänen kakara pystyy parempaan elintasoon myös matkojen suhteen. Ei sitä silti tarvii nettipalstoilla purkaa, vaiks voihan se aika terapeuttista ollakin.


      • kuten sinun.
        27v kirjoitti:

        Voi sinua vanhus, ja ennenkaikkea voi sinun vaimo/puoliso parkaasi jos joutuu jossakin kopissa matkustelemaan. Luulis että tuollaisella vanhalla iällä arvostaisi vielä enemmän pientä luksusta. Taidat valkata ulkomaanmatkoillakin yhden tähden motellin.

        Totuus taitaa sattua vanhaa merenkävijää, vai onko niin, että eläke ei taho riittää kunnon matkailuun? Luonnon päällehän se ottaa kun tällänen kakara pystyy parempaan elintasoon myös matkojen suhteen. Ei sitä silti tarvii nettipalstoilla purkaa, vaiks voihan se aika terapeuttista ollakin.

        Mikähän lienee todellisuus itselläsi?


      • voihan sitä muutenkin
        Deipyle kirjoitti:

        kommenttisi loppuosa tarkoittaa minua..

        Nuorena tosiaan risteilyt oli yhtä sumuista humua ja suosin Vikingiä (ja pidin Siljaa hienostelijoiden varustamona). Hauskaa toki oli eikä hytistä niin väliä -kukas siellä muka aikaa viettää.

        Nyt vanhempana ajattelen ja arvotan oman viihtyvyyteni toisella lailla. Olemme näköjään aikalailla samanikäisiä, joten ihan uteliaisuudesta kysynkin että millaisilla risteilyllä sinä viihdyt? Itse kaadun sänkyyn kutakuinkin Keskiyön Shown jälkeen ja olen aina aamiaisella ennen ruuhkaa. Hytissä tulee kyllä vietettyä aikaa, tai kerroksen ikkunapaikoilla.

        Entäpä sinä? Vieläkö yökerhoa ja läpiyön jatkuvaa biletystä jaksaa?

        kuluttaa aikaa laivalla, ei ole mikään pakko bilettää läpi yön, mistä moisen kuvan sait, siitäkö kun valitsen viikingin?
        Tuosta viihtyvyydestä voi olla montaa mieltä, itse viihdyn punaisilla. Asiakaspalvelu vaikuttaa laivalla paljon kuten tiedät.
        Itse kuljen lähes aina Isabellalla, Långnesin jälkeen (01:00) tulee kömmittyä hyttiin, aamulla hyvissä ajoissa (06:30) meriaamiaiselle.
        Tax freessä tulee aina tutkittua herkkuhylly (juustot, salamit, ym) hyvin tarkaan.
        Lisäksi välillä tekee hyviä löytöjä net-shopista.
        Laivan 8. kannen bulevardilta on hyvät näkymät saaristoon, paljon paremmat kuin hyttien pienemmistä.
        Tuossa nyt vähän mitä haen risteilyltäni, oliko kovin erilainen mitä kuvittelit.
        Kyllä tuo biletys tässä iässä (45 ) on jo ohi elettyä aikaa.


      • Deipyle
        voihan sitä muutenkin kirjoitti:

        kuluttaa aikaa laivalla, ei ole mikään pakko bilettää läpi yön, mistä moisen kuvan sait, siitäkö kun valitsen viikingin?
        Tuosta viihtyvyydestä voi olla montaa mieltä, itse viihdyn punaisilla. Asiakaspalvelu vaikuttaa laivalla paljon kuten tiedät.
        Itse kuljen lähes aina Isabellalla, Långnesin jälkeen (01:00) tulee kömmittyä hyttiin, aamulla hyvissä ajoissa (06:30) meriaamiaiselle.
        Tax freessä tulee aina tutkittua herkkuhylly (juustot, salamit, ym) hyvin tarkaan.
        Lisäksi välillä tekee hyviä löytöjä net-shopista.
        Laivan 8. kannen bulevardilta on hyvät näkymät saaristoon, paljon paremmat kuin hyttien pienemmistä.
        Tuossa nyt vähän mitä haen risteilyltäni, oliko kovin erilainen mitä kuvittelit.
        Kyllä tuo biletys tässä iässä (45 ) on jo ohi elettyä aikaa.

        tosiaan ollut tarkoitus riidellä tai loukata, ihan vaan uteliaisuudesta kysyin miten Vikingillä "tämänikäinen" viihtyy (siis ilman mitään luxus-hyttiä..)kun oma mielikuvani niistä laivoista on tosiaan tuolta nuoruuden vuosilta.

        Kiva kun edes joskus tulee asiallinen vastaus.


      • 27v.
        kuten sinun. kirjoitti:

        Mikähän lienee todellisuus itselläsi?

        Nii, kehumista se on ku kertoo omista tavoista ja kokemuksista ja ei hyväksy sun nirppanokka-asenteita.. Miksiköhän otat sen kehuskeluna... Miksiköhän.. :DD


      • uhmaikäsi katoaa,
        27v. kirjoitti:

        Nii, kehumista se on ku kertoo omista tavoista ja kokemuksista ja ei hyväksy sun nirppanokka-asenteita.. Miksiköhän otat sen kehuskeluna... Miksiköhän.. :DD

        ymmärrät asioita paremmin.


      • Se jolle vastasit
        mainittu jossain kirjoitti:

        voi sitä lähteä laivalle rentoutumaan vetämättä lärvejä tai pröystäilemättä.
        Laivalla voi olla täysin oma itsensäkin, ei siis tarvitse elvistellä tms.
        ...on laivalla yleensä hyttejä maihinnousukansillakin, jotka ovat tuon asian vuoksi erittäin käytännöllisiä, eivätkä ole kuitenkaan noita mainitsemiasi alakansi hyttejä (tiedä silti, mihin sinä tuon rajasi olet vetänyt)
        normaalin käytännön mukaan.
        Tuollainen elvistely ja pröystäily täällä on aivan turhaa, eihän kukaan sinua täällä tunne.
        Vaikuttaa monien kirjoittavan tänne vain kohottaakseen kolhuja saanutta egoaan.

        Kerroin asiallisesti ja elvistelemättä meidän risteilykäyttäytymisestä. Joskus tympii teikäläiset, jotka kirjoittelevat täällä vain ja ainoastaan v**llakseen kaikille jaa väännelläkseen toisten sanomisia.


      • vastasithan kysymykseen
        Se jolle vastasit kirjoitti:

        Kerroin asiallisesti ja elvistelemättä meidän risteilykäyttäytymisestä. Joskus tympii teikäläiset, jotka kirjoittelevat täällä vain ja ainoastaan v**llakseen kaikille jaa väännelläkseen toisten sanomisia.

        joka ei ollut sinulle tarkoitettu, kun et tiedä taustoja.
        Olisit siis voinut välttää tuon väärinkäsityksen kokonaan itse.
        Kysymys ei ollut sinulle tarkoitettu.


      • Mitä taustoja piti tietää?
        vastasithan kysymykseen kirjoitti:

        joka ei ollut sinulle tarkoitettu, kun et tiedä taustoja.
        Olisit siis voinut välttää tuon väärinkäsityksen kokonaan itse.
        Kysymys ei ollut sinulle tarkoitettu.

        Menee henkimaailman puolelle nämä jutut...


      • 27v
        uhmaikäsi katoaa, kirjoitti:

        ymmärrät asioita paremmin.

        Aivan varmasti ymmärrän. Toivon myös, että ymmärrän sinun iässäsi olla hiljaa asioista, joista ei ole kokemusta.


      • kannattaisi alkaa
        27v kirjoitti:

        Aivan varmasti ymmärrän. Toivon myös, että ymmärrän sinun iässäsi olla hiljaa asioista, joista ei ole kokemusta.

        jo sinunkin opetella asioita joita et vielä nuoresta iästäsi johtuen ilmeisesti ymmärrä.
        Aikaahan sinulla on, siitä vaan harjoittelemaan.
        Ymmärrät enemmän kunhan kasvat aikuiseksi myös henkisesti.
        Ei tuo kakaramainen kuva jonka annat itsestäsi ole kovin aikuismainen, mutta aikaahan sinulla on oppia.


      • 27v.
        kannattaisi alkaa kirjoitti:

        jo sinunkin opetella asioita joita et vielä nuoresta iästäsi johtuen ilmeisesti ymmärrä.
        Aikaahan sinulla on, siitä vaan harjoittelemaan.
        Ymmärrät enemmän kunhan kasvat aikuiseksi myös henkisesti.
        Ei tuo kakaramainen kuva jonka annat itsestäsi ole kovin aikuismainen, mutta aikaahan sinulla on oppia.

        "Ei tuo kakaramainen kuva jonka annat itsestäsi ole kovin aikuismainen,"

        Kovin aikuismaiselta vaikutat, kun korjaat tietämättömiä, arvostelet toisten valintoja, mut et sanallakaan kerro omista kokemuksista.

        Sulle se aika ei ole näköjään riittänyt.


    • serenadeee

      Viimeksi meni rahaa äidiltä ja lapselta matkaan 80 euroa yhteensä, sis bussikuljetukset satamaan ja takaisin kotiin, promenadehytissä (mukana samassa hytissä toinen äiti ja lapsi mutta tänä oli meidän osuus).
      Ruokailimme mennen tullen grilliravintolassa , lapset söivät paluumatkalla lihapullia ja muusia omasta halustaan toisessa ravintolassa. rahaa aamupaloineen ja pikkuvälipaloihin meni yhteensä noin 80 euroa.
      Lapsella oli käytössä omaa rahaa 50 euroa jonka tuhlasi kokonaan :)
      Tax free-myymälään saimme menemään noin 50 euroa ja äiti törsäsi uuteen tuoksuun 50 euroa.
      Tukholmassa ostettiin vain lapselle 22 euron edestä vaatetta.
      Paluumatkalla pulahdimme vielä altaaseen lasten kanssa ja uimareissun hinnaksi tuli juomineen ja välipaloineen n 25 euroa.
      Lisäksi äidin drinksuihin ja muihin yhteisiin huvituksiin meni rahaa noin vajaa 100 euroa, tarkkaa summaa ei nyt ole muistissa, ja äiti ei ollut humalassa!
      Että n 450 euroa meni rahaa yhteensä Tukholman risteilyllä ja kaikilla oli kivaa :)
      Ihan edullisestikin on mahdollista matkustaa.

    • Mandy-33

      Halvalla selvii, kun käy usein. 20-40€ mikäli ei osta mitään ihmempää. Keskiarvo n. 30€ reissu.

    • eurojen myötä...

      Ennen markka-aikaan 500 mk oli jo kelpo summa.
      Nykyään tuntuu, ettei 100 eurolla saa juuri mitään!

      Jos tosiaan satasella selviätte laivalla vuorokaudesta, onneksi olkoon!

      Tuohon pitää hytin olla jo melkein ilmainen ja ruoat hotkaista Mundosta, ellei sitten elä pelkällä oluella ;)

      Juomat tietysti verovapaasta tarjoushyllystä.

      Lukeudun tuohon aloittajan mainitsemaan ryhmään. Tosin harrastan kaksipäiväisiä ruotsinristeilyjä, jolloin rahaa palaa toisinaan ylikin tuon tonnin.

      Voisihan sitä varmaan säästää esimerkiksi vaihtamalla juomasekoitukset olueeseen, a la carte illalliset Mundon perunamuusiin, tuliaiskonjakit olutkoriin ja promenade-hytin C-luokan ikkunattomaan.

      Mutta kun maissa ei tule käytyä kapakoissa lainkaan, ei tunnu niin pahalta pari kertaa vuodessa laittaa vähän reilummin menemään, on se kuitenkin sen arvoista!

    • Anonyymi

      Hytti 700, syömiset kahdelta mennen tullen 300, virkistysjuomat 30, ostokset 250. Tollanen 2000 Tukholman maaostokset huomioiden.

    • Anonyymi

      Laivalla käytettynä siinä 600 euroa.

      • Anonyymi

        2,20€. Tuon verran maksaa kahvikupponen Finlandialla tai ainakin joskus maksoi.


    • Anonyymi

      Tonnilla aina selvitty.

    • Anonyymi

      Risteilyllä ei olla köyhiä eikä kipeitä. Kotona voi rouskutella näkkäriä mut risteilyllä nautiskellaan.

    • Anonyymi

      Varsinainen iloittelupaikka , kaikki ylihinnoiteltua ja paikat tännä aikaansa viettäviä ulkomaalaisia , siis muualta kuin pohjoismaista , ei tuohon sakkiin lähtisi enään vaikka maksettaisiin , taso laskenut aivan liikaa ihan tavallisellekin tallaajalle .

      • Anonyymi

        Aivan. Sinähän et vielä ole käyttänyt penniäkään / centtiäkään risteilymatkailuun. Laatukin ajatustasolla surkeaa. Haaveena sinulla olisi, että maksettaisiin kaltaisellesi tallaajalle.


    • Anonyymi

      mä tykkään käydä helsinki tukholma risteilyillä ja sinne yleensä menee rahaa laivalla 300 euroo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe