Terve.
Muistan jonkun väittäneen, että jos auton moottori on pyörinyt vuosikaudet täyssynteettisellä öljyllä voideltuna, ja tämän jälkeen vaihdetaan vaikkapa osasynteettiseen öljyyn, niin tästä öljylaadun vaihdosta ottaisi moottorin tiivisteet kipeää josta taas seuraisi öljyvuotoja. Totta vai tarua?
Kiitosta.
öljytyypin vaihto
10
1549
Vastaukset
- .........................
Autojen tiivistemateriaalit eivät tiedä öljyn synteettisyyden asteesta yhtään mitään.
- ölmann
Nimenomaan vanhempien moottoreiden tiivisteet kovettuvat käytettäessä täyssynteettistä öljyä. Sunnyyn paras valinta on osasynteettinen tai hyvä mineraali.
- paskaa...
ölmann kirjoitti:
Nimenomaan vanhempien moottoreiden tiivisteet kovettuvat käytettäessä täyssynteettistä öljyä. Sunnyyn paras valinta on osasynteettinen tai hyvä mineraali.
Vanhempien moottoreiden tiivisteet ovat nimenomaan kovettuneet jo vuosien saatossa pääasiassa lämpötilojen vaikutuksesta, eikä minkään öljylaadun vaikutuksesta.
Tutkipas hieman öljyjen molekyyliketjujen rakenteita ennen kuin heität mitään essonbaarin hyväksymiä uskomuksia. - ihme mies
paskaa... kirjoitti:
Vanhempien moottoreiden tiivisteet ovat nimenomaan kovettuneet jo vuosien saatossa pääasiassa lämpötilojen vaikutuksesta, eikä minkään öljylaadun vaikutuksesta.
Tutkipas hieman öljyjen molekyyliketjujen rakenteita ennen kuin heität mitään essonbaarin hyväksymiä uskomuksia.Tyyppi väittää muita paskanpuhujiksi ja sitten kehottaa tutkimaan jotain fucking molekyyliketjuja. Mitä helvetin tekemistä niillä on tiivisteiden kovettumisen kanssa. Nimenomaan öljyjen lisäaineet aiheuttavat eri tiivistelaaduille erilaisia ongelmia , turpoamista tai kovettumista. Olet kyllä melkoinen fakiiri jos kykenet täysin varmasti sanomaan eri moottoreiden tiivistemaskujen sopivuuden eri öljyille.
- Velkavolvo
Parikymmentä vuotta olen ajanut milloin täys-, milloin osasynteettisillä. Joskus pitempäänkin yhtämittaa yhdellä laadulla, mutta yleensä vuodenajan mukaan. Erityisempiä tiivisteongelmia ei ole ollut, enkä oikein usko että tiivisteet osaisivat erottaa eri öljytyypit. Pitempiaikainen kuivana säilytys on sitten eri asia.
- Seikki ite
Niin, kuten otsikossa jo mainitsin, ei ne tiivisteet öljyn syntteettisyysasteita huomaa mutta kyllä ne voivat reakoida eri öljynvalmistajien käyttämiin puhdistusaineisiin siten, että jossain tapauksissa saavat hetkelisesti aikaan "öljyntihkumista" tiivisteiden välistä.
Teinpä tuossa joskus vuonna papu, luupää nissaniin konerempan.
Aattelin että laitetaanpa koneeseen oikeen kunnon täyssynteettiset oilit.
No helvata soikoon ,nehän tulivat vetenä tiivisteistä läpi.
Laitoin sitten tilalle puolsynteettiset eikä sen jälkeen ollut mitään vuoto-onkelmia.
Tässä tapauksessa ilmeisesti Jaappanilainen tiivistemateriaali ei tykännyt paremmista öljyistä,mene ja tiedä.- kesä-talvi
Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.
- Jo...
kesä-talvi kirjoitti:
Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.
Että se pioenemi W-luku (winter) ilmaiseel öljyn juoksevuuden kylmänä, ja jälkimmäinen luku taas öljyn juoksevuuden käyttälämpötilassa 100 celsius-astetta.
Nyt siis laitat talveksi kuumanpään viskoltaan jäykemmät öljyt, ja kesäksi luirummat. Onko järkeä? - Tosivastaaja
kesä-talvi kirjoitti:
Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.
LOL et kai ole tosissasi... Se 10W30 on kuumana juoksevampaa kuin tuo 5W40, eli kirjoitat tehneesi juuri päinvastoin kuin pitäisi. Jos tarvitset kesähelteille paksumpaa öljyä, jälkimmäisen luvun pitäisi olla 50. Mutta kyllä se 40 on ihan riittävää sekin, varsinkin Suomen "helteissä" joita nyt ei montaa päivää kesässä nähdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131254
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1211133- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45855- 99843
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten316797Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592