öljytyypin vaihto

nissan sunny

Terve.


Muistan jonkun väittäneen, että jos auton moottori on pyörinyt vuosikaudet täyssynteettisellä öljyllä voideltuna, ja tämän jälkeen vaihdetaan vaikkapa osasynteettiseen öljyyn, niin tästä öljylaadun vaihdosta ottaisi moottorin tiivisteet kipeää josta taas seuraisi öljyvuotoja. Totta vai tarua?
Kiitosta.

10

1549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........................

      Autojen tiivistemateriaalit eivät tiedä öljyn synteettisyyden asteesta yhtään mitään.

      • ölmann

        Nimenomaan vanhempien moottoreiden tiivisteet kovettuvat käytettäessä täyssynteettistä öljyä. Sunnyyn paras valinta on osasynteettinen tai hyvä mineraali.


      • paskaa...
        ölmann kirjoitti:

        Nimenomaan vanhempien moottoreiden tiivisteet kovettuvat käytettäessä täyssynteettistä öljyä. Sunnyyn paras valinta on osasynteettinen tai hyvä mineraali.

        Vanhempien moottoreiden tiivisteet ovat nimenomaan kovettuneet jo vuosien saatossa pääasiassa lämpötilojen vaikutuksesta, eikä minkään öljylaadun vaikutuksesta.

        Tutkipas hieman öljyjen molekyyliketjujen rakenteita ennen kuin heität mitään essonbaarin hyväksymiä uskomuksia.


      • ihme mies
        paskaa... kirjoitti:

        Vanhempien moottoreiden tiivisteet ovat nimenomaan kovettuneet jo vuosien saatossa pääasiassa lämpötilojen vaikutuksesta, eikä minkään öljylaadun vaikutuksesta.

        Tutkipas hieman öljyjen molekyyliketjujen rakenteita ennen kuin heität mitään essonbaarin hyväksymiä uskomuksia.

        Tyyppi väittää muita paskanpuhujiksi ja sitten kehottaa tutkimaan jotain fucking molekyyliketjuja. Mitä helvetin tekemistä niillä on tiivisteiden kovettumisen kanssa. Nimenomaan öljyjen lisäaineet aiheuttavat eri tiivistelaaduille erilaisia ongelmia , turpoamista tai kovettumista. Olet kyllä melkoinen fakiiri jos kykenet täysin varmasti sanomaan eri moottoreiden tiivistemaskujen sopivuuden eri öljyille.


    • Velkavolvo

      Parikymmentä vuotta olen ajanut milloin täys-, milloin osasynteettisillä. Joskus pitempäänkin yhtämittaa yhdellä laadulla, mutta yleensä vuodenajan mukaan. Erityisempiä tiivisteongelmia ei ole ollut, enkä oikein usko että tiivisteet osaisivat erottaa eri öljytyypit. Pitempiaikainen kuivana säilytys on sitten eri asia.

      • Seikki ite

        Niin, kuten otsikossa jo mainitsin, ei ne tiivisteet öljyn syntteettisyysasteita huomaa mutta kyllä ne voivat reakoida eri öljynvalmistajien käyttämiin puhdistusaineisiin siten, että jossain tapauksissa saavat hetkelisesti aikaan "öljyntihkumista" tiivisteiden välistä.


    • Teinpä tuossa joskus vuonna papu, luupää nissaniin konerempan.
      Aattelin että laitetaanpa koneeseen oikeen kunnon täyssynteettiset oilit.
      No helvata soikoon ,nehän tulivat vetenä tiivisteistä läpi.
      Laitoin sitten tilalle puolsynteettiset eikä sen jälkeen ollut mitään vuoto-onkelmia.
      Tässä tapauksessa ilmeisesti Jaappanilainen tiivistemateriaali ei tykännyt paremmista öljyistä,mene ja tiedä.

      • kesä-talvi

        Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.


      • Jo...
        kesä-talvi kirjoitti:

        Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.

        Että se pioenemi W-luku (winter) ilmaiseel öljyn juoksevuuden kylmänä, ja jälkimmäinen luku taas öljyn juoksevuuden käyttälämpötilassa 100 celsius-astetta.

        Nyt siis laitat talveksi kuumanpään viskoltaan jäykemmät öljyt, ja kesäksi luirummat. Onko järkeä?


      • Tosivastaaja
        kesä-talvi kirjoitti:

        Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.

        LOL et kai ole tosissasi... Se 10W30 on kuumana juoksevampaa kuin tuo 5W40, eli kirjoitat tehneesi juuri päinvastoin kuin pitäisi. Jos tarvitset kesähelteille paksumpaa öljyä, jälkimmäisen luvun pitäisi olla 50. Mutta kyllä se 40 on ihan riittävää sekin, varsinkin Suomen "helteissä" joita nyt ei montaa päivää kesässä nähdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe