Puheen aihe?

-----

Mun pitäis pitää ylihuomenna äikän tunnilla puhe, ja en keksi oikein mitään hyvää aihetta..voisko joku auttaa? oon kauheen huono tällasissä, ja vielä se esiintyminenki jännittää. :S ;D

14

10339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prohvessoori

Italian rautatieverkoston merkitys toisen maailmansodan tarvikejakelussa.

• Jätä pitämättä

Jätä puhe pitämättä, jos se tuottaa liikaa vaikeuksia. Kukaan ei voi pakottaa sinua pitämään sitä. Arvosanojen suhteen voit varmaankin saada vaihtoehtoisen esitysmuodon, kuten kirjallisen esityksen. Koulun tehtävä ei ole nöyryyttää ketään.

• Outolin_tu

Jos et keksi puheenaihetta niin sitten et keksi!! Anna olla ja sano opelle että laittaa jonkun toisen puhumaan tilallesi.. Sinun ei ole pakko esiintyy..

• -----
        Outolin_tu kirjoitti:

Jos et keksi puheenaihetta niin sitten et keksi!! Anna olla ja sano opelle että laittaa jonkun toisen puhumaan tilallesi.. Sinun ei ole pakko esiintyy..

Ei tietenkää ketään voi pakottaa, mutta tulis aika paska numero jos en tee sitä. :D

• nipsutyttö

Ei se tilanteesta livistäminen mitään auta. Totta on, ettei ketään voi pakottaa puhumaan, mutta myöhemmässä elämässä tulee ihan varmasti eteen tilanteita, joissa täytyy osata saada suunsa auki, ja kaikki kokemus siitä tuo itseluottamusta. Koulun puheet on nimenomaan sitä varten, että harjoitellaan suullista ilmaisua. Ei tarvi osata kaikkea, mutta jokaisesta onnistumisesta tulee rohkeutta ja lisäksi on mielettömän helpottunut olo jälkeenpäin, kun tilanne on ohi, eikä se ollutkaan lainkaan niin kamalaa :)

kirjoita puhe (tai sen pääkohdat) paperille ja puhu se kotona pari kertaa läpi ennen esitystä.
      Muista, että jos et heti puheen alusta katso yleisöön, et saa silmiäsi irti paperista enää myöhemmin. Se nyt ei sinänsä haittaa mitään, mutta jos haluat katsoa yleisöön, niin tee se heti alusta alkaen. :)

Ja aiheita? Valitse juttu, josta tiedät jo ennestään ja joka on itsellesi jollain tavalla tärkeä, niin puheen pitäminen on helppoa.
      Mitä jos kertoisit jostain harrastuksesta? Soitatko esim. jotain soitinta, jonka historiasta voisit kertoa? Tai voisit tehdä pienen esittelyn kirjasta, josta pidät. Vai omistatko jonkun lemmikkieläimen? Itse puhuin äikässä meidän koirasta, esittelin sen, kerroin vähän rodusta ja näytin pari valokuvaa. :) Yksi meidän luokkalainen poika taas piti puheen keräilyharrastuksestaan.

Tsemppiä, kyllä se siitä sujuu! :)

• varaa oma nimimerkki

hö? mistä voit olla varma että kaikilla on tulossa myöhemmässä elämässä puheen pito? tyhmä.
        itse olen kieltäytynyt yläasteen jälkeen kaikista puheenpitämisistä, ihan vain periaatteen vuoksi. eli pystyn kyllä pitämään mutta siinä ei ole mitään ideaa niin mikäs siinä jos ei pidä.
        pikemminkin it on noussut kieltäytymisien myötä mitä esitysten mokien jälkeen, kuten monelle on käynyt..
        mitä hittoa siellä edessä pitää käydä jossei kerta kaikkiaan pysty siihen!! tuntuis että opettajat ym. johtokunta haluaa nolata oppilaitansa ja saada heidät masentumaan! veikkaan että yks kaverini on masentunut tuon takia. hän on ammattikoulussa, ensimmäisellä luokalla.
        pitäs kieltää tollaset "pakolliset" puheet, joista kukaan ei uskalla kieltäytyä, vaikka ei uskalla pitää puhettakaan.

• nipsutyttö
        varaa oma nimimerkki kirjoitti:

hö? mistä voit olla varma että kaikilla on tulossa myöhemmässä elämässä puheen pito? tyhmä.
        itse olen kieltäytynyt yläasteen jälkeen kaikista puheenpitämisistä, ihan vain periaatteen vuoksi. eli pystyn kyllä pitämään mutta siinä ei ole mitään ideaa niin mikäs siinä jos ei pidä.
        pikemminkin it on noussut kieltäytymisien myötä mitä esitysten mokien jälkeen, kuten monelle on käynyt..
        mitä hittoa siellä edessä pitää käydä jossei kerta kaikkiaan pysty siihen!! tuntuis että opettajat ym. johtokunta haluaa nolata oppilaitansa ja saada heidät masentumaan! veikkaan että yks kaverini on masentunut tuon takia. hän on ammattikoulussa, ensimmäisellä luokalla.
        pitäs kieltää tollaset "pakolliset" puheet, joista kukaan ei uskalla kieltäytyä, vaikka ei uskalla pitää puhettakaan.

En sanonutkaan, että kaikilla olis elämässä edessä puheen pito, vaan että tulee tilanteita, joissa täytyy saada suunsa auki, eli osata kertoa asioita (vieraillekin ihmisille), esitellä vaikka joku tuote, perustella mielipiteensä jne. Puhekyky on aika positiivinen ominaisuus melkein joka ammatissa, varsinkin sellaisissa, joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä.

No tietysti jos ei tahdo ammattiin, jossa kohdataan asiakkaita, on juttu toinen, mutta yleensä joka duunissa joutuu jollain lailla olemaan tekemisissä ihmisten kanssa.

Eli sanoisin, että enemmän siitä puheen pitämisestä hyötyä on kuin haittaa, ellei sitten esim. luokkahenki ole niin p:stä, että joutuu kärsimään siitä kun toiset oppilaat arvostelee tai nauraa.

Olis kyllä ihan mielenkiintoista kuulla, että pitikö aloittaja nyt sitten sen puheen vai ei, ja miten se meni.

• ----
        nipsutyttö kirjoitti:

En sanonutkaan, että kaikilla olis elämässä edessä puheen pito, vaan että tulee tilanteita, joissa täytyy saada suunsa auki, eli osata kertoa asioita (vieraillekin ihmisille), esitellä vaikka joku tuote, perustella mielipiteensä jne. Puhekyky on aika positiivinen ominaisuus melkein joka ammatissa, varsinkin sellaisissa, joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä.

No tietysti jos ei tahdo ammattiin, jossa kohdataan asiakkaita, on juttu toinen, mutta yleensä joka duunissa joutuu jollain lailla olemaan tekemisissä ihmisten kanssa.

Eli sanoisin, että enemmän siitä puheen pitämisestä hyötyä on kuin haittaa, ellei sitten esim. luokkahenki ole niin p:stä, että joutuu kärsimään siitä kun toiset oppilaat arvostelee tai nauraa.

Olis kyllä ihan mielenkiintoista kuulla, että pitikö aloittaja nyt sitten sen puheen vai ei, ja miten se meni.

juu, pidin sen puheen. meni aika huonosti kun en muistanu ulkoo, nii luin suurinpiirtein paperista.. :D :/ mutta sain 8 ! ;) :O ihmeen hyvin kuiteski meni.

• Masa90

Fobia ja jännitys ovat kaksi eri asiaa.
      Jos henkilöllä on esiintymisfobia, ei hän todellakaan pysty esiintymään yleisölle, koska paniikki ja ahdistus sekoittavat koko elimistön. Normaalissa esiintymisjännityksessä toiminta ei yleensä merkittävästi pahene, vaan joillakin se voi jopa parantaa esiintymistä. Vain asianominen itse tietää, mikä hänelle on paras vaihtoehto esitelmän tekoon.

Jos arvosana vaikuttaa suulliseen esitykseen merkittävästi, voi asianomainen käydä lääkärillä kertomassa tilanteestaan, jolloin lääkäri voi kirjoittaa todistuksen opettajalle siitä, ettei oppilas voi osallistua esitelmän pitoon. Viimeistään silloin opettajan on tarjottava kirjallinen vaihtoehto, joka arvostellaan suullisen sijaa, eikä suullisesta tarvitse tällöön antaa arvosanaa ollenkaan.

• ei tosaankaan..

Minulla on avan JÄRJETÖN esiintymisfobia. Stressaan kouluesitelmien pitoa kuukausia etukäteen. Nimenhuudot ja ääneen vastaamiset ovat järkyttäviä. Esitelmät ja puheet..
        Ne ovat minulle jotain niin hirveää ettei ole mitään järkeä.
        Yleensä lintsaan esitelmistä, mutta jos on pakko mennä pitämään puhetta tai esitelmää, olen luokan edessä suurinpiirtein itku kurkussa ja tunnen koko ajan pyörtyväni kohta.

Mitä ihmettä minä teen, kun ysiluokka alkoi ja pitäisi mahdollisimman hyvät numerot saada, mikä ei ole mahdollista jos saan kaikista suullisista jutuista nelosen..
        Olen yrittänyt kertoa fobiastani opettajalleni ja terveydenhoitajalleni, mutta he vain sanovat, että vapautusta esiintymisistä ei ole mahdollista saada ilman pätevää syytä.. He siis luulevat että liioittelen ja valehtelen.

Eikö järjetön, elämää ja koulunkäyntiä haittaava esiintymisfobia ole jo tarpeeksi pätevä syy saada se helkkarin vapautus esiintymisistä?

• esiintymiskammoinen
        ei tosaankaan.. kirjoitti:

Minulla on avan JÄRJETÖN esiintymisfobia. Stressaan kouluesitelmien pitoa kuukausia etukäteen. Nimenhuudot ja ääneen vastaamiset ovat järkyttäviä. Esitelmät ja puheet..
        Ne ovat minulle jotain niin hirveää ettei ole mitään järkeä.
        Yleensä lintsaan esitelmistä, mutta jos on pakko mennä pitämään puhetta tai esitelmää, olen luokan edessä suurinpiirtein itku kurkussa ja tunnen koko ajan pyörtyväni kohta.

Mitä ihmettä minä teen, kun ysiluokka alkoi ja pitäisi mahdollisimman hyvät numerot saada, mikä ei ole mahdollista jos saan kaikista suullisista jutuista nelosen..
        Olen yrittänyt kertoa fobiastani opettajalleni ja terveydenhoitajalleni, mutta he vain sanovat, että vapautusta esiintymisistä ei ole mahdollista saada ilman pätevää syytä.. He siis luulevat että liioittelen ja valehtelen.

Eikö järjetön, elämää ja koulunkäyntiä haittaava esiintymisfobia ole jo tarpeeksi pätevä syy saada se helkkarin vapautus esiintymisistä?

Kaverini on saanut esiintymisfobiasta vapautuksen, itsekin haluaisin koskan olen myös sitä tyyppiä että jalat tärisevät puhe takeltelee nieleskelen minulle tulee myös hyvin paha oksettava olo sydämmeni pumppaa tuhatta ja sataa ja unohdan sanoa asioita mitä tekstissä lukee. Ajattelin puhua asiasta opettajalleni tai sanoa siitä edes äidilleni että hän voi kirjoittaa lapun en vain pysty esiintymään järkevästi!

• jepsan
        esiintymiskammoinen kirjoitti:

Kaverini on saanut esiintymisfobiasta vapautuksen, itsekin haluaisin koskan olen myös sitä tyyppiä että jalat tärisevät puhe takeltelee nieleskelen minulle tulee myös hyvin paha oksettava olo sydämmeni pumppaa tuhatta ja sataa ja unohdan sanoa asioita mitä tekstissä lukee. Ajattelin puhua asiasta opettajalleni tai sanoa siitä edes äidilleni että hän voi kirjoittaa lapun en vain pysty esiintymään järkevästi!

Otapa sitten kaveristasi mallia ja hanki sinäkin esiintymisfobiasta vapautus. Ei tarvi sitten enää jännittää ja voit esiintyä luonnollisesti.

• the man

miun pitäs pitää puhe rumpujen soitosta, litlle help!?

• Samoin1998

Samoin :P Tai päätin kyllä ite, koska harrastan rumpujen soittoa D:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2945
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe