Kysyn kaikilta äideiltä ja isiltä kenellä on vähintään kolme lasta:
Miten kolmen (tai useamman) kanssa pärjää? Varsinkin,kun kaikki on reilusti alle kouluikäisiä.
Meille on tulossa kolmas lapsi. Ennestään poika 3v ja tyttö 1v. Taloudellinen puoli huolettaa,kun on iso asuntolaina ja paljon laskuja... Tämä vauva oli vahinko,ehkäisy petti,mutta en missään olosuhteissa voisi aborttia tehdä joten nyt on siis vaan saatava homma toimimaan.:)
Miten onnistuu ulkoilu monen lapsen kanssa? Kävelemään lähteminen on vissiin aika ongelma,kun meillä on vaan kahdelle paikka rattaissa. Entäs autossa? Pitääkö ostaa joku minibussi,että pääsee liikkumaan?:D
Kaikki vaan mitä mieleen tulee,niin kirjoittakaa! Olen pienessä paniikissa,kun juuri sain tämän kolmannen tulosta tietää.
KOLME LASTA!!??
7
3471
Vastaukset
- tai neljä
Meil on neljä lasta, ikäeroa 1v 3kk ja 4v, nuorin on iltatähti. Ei kande panikoida, asiat järjestyy kyl. Ekat kolme lasta oli menossa mukana koko ajan lisäksi oli koira. Asuimme kerrostalossa ja hissiin mahtui rattaat, koira, lapset ja äitikin. Asuntona oli kolmio, henkilöauto oli farmarimallinen, mahtui koira ja rattaat ja muutkin tavarat kun reissuja tehtiin. Esikoinen käveli, vauva oli rattaissa ja keskimmäinen sisaristuimessa. Meillä ainakin isommat lapset olivat vauvan synnyttyä vielä isompia vaikka olivatkin pieniä, omatoimisuus lisääntyy,pitivät toisistaan huolta jne. Joo, nyt lapset ovat 20v, 16v, 15v ja 3v. Vanha sananlasku sanoo, et lapset tuovat leivän tullessaan joten turha murhe pois ja nauttimaan odotuksesta. Välillä voi olla rankkaakin mutta näin jälkikäteen voi ihmetellä omaa jaksamistaan ja luovuuttaan eri tilanteissa. Ai nii, esikoinen oli ja on vieläkin erityislapsi. Tsemppiä teille ja onnea tulevaan.
- 1v3kk ikäeroilla
Vaikeaa oli. Kaikki vaipoissa ja jäin yh:ksi kun nuorin oli 5vk... Huh! Onneksi tukea sain äidiltäni. Mutta selvisin hajoamatta ja nyt pojat jo kouluikäisiä ja olen niin ylpeä siitä, että jaksoin!!!
Eli vaikeaa oli, mutta ei sitä silloin huomannut, kun oli sen verran tekemistä...
Kaksi nuorinta pääsi rattailla kauppaan, vanhin joutui (silloin 2,5v) kävelemään, tai talvella pulkassa. Oli jonkun aikaa se seisoma teline rattaissa, mutta poika halusi mielummin kävellä...
Minibussi olisi varmasti hyvä idea, mutta me pärjättiin ihan henkilö autolla... Farmari tällä hetkellä! - kolmen äiti 78
Meillä kanssa kolme lasta ja kaikki alle kouluikäisiä (nyt lapset poika 5v, tyttö 4v ja poika 1,5v). Lisäksi meillä on myös iso koira.
Kun nuorin syntyi esikko oli 3,5v ja kakkonen 2,5v.
Lenkitettiin koira joka aamu aina kahden kanssa ja sama homma jatkui kun kolmonen syntyi. Vauva vaunuissa, kakkonen seisomatelineellä tai pyörällä ja esikoinen pyörällä mukana.
Pyörien talviteloille laiton jälkeen kaksi vanhempaa joko kävelivät lenkit mukana tai seisoivat vuoronperään (ja välillä myös samaan aikaan) seisomatelineellä.
Ulkoiltiin aina vauvan uniaikaan, koska kuopus ei vaunuissa ole ikinä viihtynyt hereillä ollessaan.
Ehkäpä voisit tuplarattaisiin ostaa seisomatelineen (vanhin kyllä jaksaa siinä jo seistä jos vain viitsii), niin pääsisit "helposti" liikkumaan ja ulkoilemaan. Kakkonen teillä kuitenkin vielä kovin pieni kun nuorin syntyy, niin hän vielä varmasti tarvitsee sen istumapaikan ulkoillessa.
meillä ei ole tila-autoa. Mutta silloin kun tämä nuorin syntyi, niin meillä oli auto jossa ei ollut edessä turvatyynyä ja mulla oli silloin vauvan turvakaukalo edessä ja kakkonen viisipistevöissä takana ja esikoinen korokeistuimessa takana.
Koko perheellä kun lähdettiin reissuun niin ängin itseni taakse näiden kahden väliin.
Jokunen kk sitten vaihdettiin auto ja siinä on edessä turvatyyny joten kaikki lapset takana. Kolmonen keskellä viisipistevöissä selkämenosuuntaan (ei lannevyökiinnitystä keskellä)ja kaksi muuta reunoilla korokeistuimilla.
Mun mielestä sen kolmannen tulo ei oikeastaan vaikuta kuluihin paljonkaan vauva-aikana, jos vaan olet säästänyt ainakin suurempia tavaroita (vaunut, pinniksen, sitterin, kaukalon yms.). Meillä ainakaan kulut eivät mitenkään olennaisesti ole muuttuneet tän kolmannen syntymän jälkeen(hän on nyt 1,5v). Olin ja olen säästänyt kummankin edellisen vaatteet ja kun ihan pienet vaatteet ei miksikään ole mennyt (tytöllä meillää meni ehkä enempi vaatetta pois vauva-aikana koska oli niin kova pulauttelemaan). Juuri miettisinkin että mulla on esim toppapukuja tuolla 104cm asti jotka ovat tosi hyvässä kunnossa joten niihinkään ei rahaa vielä muutamana talvena mene kuopuksen osalta ;)
Toki kun nuo tuosta kasvavat ja alkavat enemmissä määrin harrastamaan sun muuta niin kyllähän sitä rahaa tietysti enemmän menee kuin kahden lapsen vastaavaan määrään, ja ruokaankin varmasti uppoaa enemmän kun on enemmän syöjiä (ja meillä pojat kyllä syövät hyvin) mutta ihmetellään sitä sitten ;)
Kyllä te varmasti pärjäätte!!!! Homma asettuu uomiinsa kun se kolmas sieltä syntyy, älä turhaan panikoi :)
Onnea odotukseen!!!!!! - kaksi vaan
Kolmesta en tiedä, mutta tuohon ulkoilukysymykseen tartuin: meillä ei ole kahden kanssakaan tarvittu tuplia kun käytössä on ollut kantoliina. Joko niin että vauva liinassa ja isompi rattaissa, tai niin että vauva vaunuissa ja isompi liinaan selkään jos väsähtää kävelemään. Lähipuistossa ollaan siis käyty yleensä ihan ilman rattaita, vauva (useimmiten unilla) liinassa ja isomman kanssa on voinut touhuta kaikenlaista.
Tuommoisen "hands freen" hankkimista ja käytön opettelua suosittelen kyllä!- Nimetön
Millainen tuo liina on käytössä ja millainen liina olisi paras? Niitähän on erilaisia,sellaisen rengasliinan olen nähnyt.
Minulla on TODELLA huono selkä. Jaloissa on sentin pituusero jota ei ulkopuolinen huomaa,mutta minulle se aiheuttaa kamalat kivut. En pysty mitään kantamaan mitään painavaa,tms. Ottaako kantoliina pahasti selän päälle?
- christine83
eli teidän tilanne on melkeimpä kun meillä!!
meillä on esikois tyttö joka täytti 4v ja kuopus täytti juuri 1v ja meille syntyy pian uusi vauva!
7 viikkoa laskettuun siis enää...tämä kolmas oli myös vahinko.
meillä on iso talo ja laina,farmari löytyy jo ennestään ja nyt on upo uudet tuplarattaatkin!(kantoliina on aivan karsea)
mutta,silti huolettaa tuleva,että kuinka pärjätään !!
siis eihän tässä muuta paniikkia,mutta kun kuopus on vielä niin peini...kyllä jännmittää tämä arki sitten.. - menee jo
ihan rutiinilla. Kaksostenrattailla pärjäätte, sillä eihän 3-vuotias niissä enää viihdy. Eikös hän voi jo pyöräillä? Normaaliin perheautoon mahtuu kaikki kolme. Ulkoilun helppous riippuu tietysti olosuhteista, mutta tuskin se vauva juuri menoa haittaa.
Usko vaan, pärjäätte paljon paremmin kuin olisit koskaan uskonut. Ei kolmas lapsi ole mikään katastrofi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424370
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1384109- 643766
- 1153682
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans343557Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe743393- 902962
- 542845
- 252656
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142364