Vinkkejä objektiiviksi lintukuvaukseen Canon 40D:n kanssa

JL, Tre

Hei!

Olen siirtymässä lintukuvauksessani digiscopingista järkkäriin. Rungoksi olen valinnut Canon 40D:n, mutta objektiivivalinta on vielä tekemättä.

Yritän pysyä objektiivin osalta n.1 500 euron budjetissa. Olen tutkinut ainakin seuraavia vaihtoehtoja:
-canon EF 300/4.0 L IS USM ( mahd. 1.4x tele)
-canon EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM
-tamron AF 200-500/5.0-6.3 DI
-Sigma 170-500mm 5-6.3 DG APO RF Canon

Olisiko kokeneemmilla järkkärikäyttäjillä kokemuksia ko. linsseistä tai muita arvokkaita vinkkejä valinnassa?

32

13393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvaustavasta

      Staattisiin poseerauksiin käy kyllä myös Sigma ja Tamronkin, mutta lentäviin ja liikkuviin kohteisiin on -canon EF 300/4.0 L IS USM ( mahd. 1.4x tele) ainut järkevä ilman tuota telejatketta.
      Jatketta voi kyllä käyttää staattisiin pönöihin.
      Myös -canon EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM on "pimeä" tilannekuviin. Lintukuvauksessa harvoin ehtii tilanteessa zoomaamaan. zoomaus on tehtävä ennen tilannetta.

      PS. Canon ei ymmärrä pienempää valovoimaa kuin 5,6.
      Niin oli jo FD-sarjasta alkaen.

      • ymmärrä........

        Canonilla olen kuvannut FD- aikana 10-valovoimaisella ilman vaikeuksia.
        6.3- valovoimaiset Sigmat toimii Canonin digirungoissa täysin, käsitarkenteisina jopa 2x -jatkeella.

        Kannattaa kokeilla ennen kuin kommentoi...

        Nykyisin käytän kuitenkin tuota 300/4 ( 1.4x ).

        Lintukuvissa ei tuollakaan kannata täyttä aukkoa käyttää, jos haluaa teräväksi muutakin kuin silmän.


      • Kyllä Canon valmistaa pienempi valovoimaisa opiskoja. Itselläni on ollut tilaisuus kuvata f8,0 valovoimaisella opiskalla, eikä ollut mitään ongelmia.

        Pitkät teleopiskat ovat poikkeuksetta melko heikko valovoimaisia. Tämä painon pitämiseksi kohtuullisena.


      • Tunnistus
        hexi kirjoitti:

        Kyllä Canon valmistaa pienempi valovoimaisa opiskoja. Itselläni on ollut tilaisuus kuvata f8,0 valovoimaisella opiskalla, eikä ollut mitään ongelmia.

        Pitkät teleopiskat ovat poikkeuksetta melko heikko valovoimaisia. Tämä painon pitämiseksi kohtuullisena.

        Loppuu 5,6:n
        Miltähän vuosisadalta sinäkin olet kotoisin?
        Siitä on kauan kun Canon teki huonompivalovoimaisia kuin 5,6.
        http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=111


      • Enemmän kuin
        ymmärrä........ kirjoitti:

        Canonilla olen kuvannut FD- aikana 10-valovoimaisella ilman vaikeuksia.
        6.3- valovoimaiset Sigmat toimii Canonin digirungoissa täysin, käsitarkenteisina jopa 2x -jatkeella.

        Kannattaa kokeilla ennen kuin kommentoi...

        Nykyisin käytän kuitenkin tuota 300/4 ( 1.4x ).

        Lintukuvissa ei tuollakaan kannata täyttä aukkoa käyttää, jos haluaa teräväksi muutakin kuin silmän.

        Sinä, mutta se siitä.

        Yleensä telejatkekin vaatii valotuksen korjauksen.
        Se mainitaan käyttöohjeessakin.
        Peilitele vaatii myös Canonissa korjauksen.
        Kaikki objektiivit, jotka ei välitä tarvittavaa ja hyväksyttävää tietoa rungolle vaatii korjauksen.

        Yksikään omistamani Tamron, tai muukaan "piraatti" (omistanut 5 kpl) ei ole valottanut oikein Canonissa.

        Himmentäminen on luku sinänsä, mutta se ei kuulu tähän ongelmaan.


      • Tunnistus kirjoitti:

        Loppuu 5,6:n
        Miltähän vuosisadalta sinäkin olet kotoisin?
        Siitä on kauan kun Canon teki huonompivalovoimaisia kuin 5,6.
        http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=111

        Canon tekee pitkiä telejäkin. Yli 1200mm polttoväliset eivät kaikki ole F5,6 valovoimaisia. Näitä tosin ei kaikkia valmisteta kuin tilauksesta. Itse en omista mitään pitkää teleä, mutta olen nähnyt sellaisia.


      • Turhaa
        hexi kirjoitti:

        Canon tekee pitkiä telejäkin. Yli 1200mm polttoväliset eivät kaikki ole F5,6 valovoimaisia. Näitä tosin ei kaikkia valmisteta kuin tilauksesta. Itse en omista mitään pitkää teleä, mutta olen nähnyt sellaisia.

        Teoriaa.
        Ei löydy kaupanhyllystä. Canon on lopettanut tuollaisten tekemisen aikaa sitten. Tilauksesta saa kyllä mitä tahansa.
        Onhan Canonilla yli 5 merisiäkin teleitä, mutta ne onkin manuaalilaseja ja kuljetukseen vaaditaan traktori.


      • hoi....
        Enemmän kuin kirjoitti:

        Sinä, mutta se siitä.

        Yleensä telejatkekin vaatii valotuksen korjauksen.
        Se mainitaan käyttöohjeessakin.
        Peilitele vaatii myös Canonissa korjauksen.
        Kaikki objektiivit, jotka ei välitä tarvittavaa ja hyväksyttävää tietoa rungolle vaatii korjauksen.

        Yksikään omistamani Tamron, tai muukaan "piraatti" (omistanut 5 kpl) ei ole valottanut oikein Canonissa.

        Himmentäminen on luku sinänsä, mutta se ei kuulu tähän ongelmaan.

        Se että jokin yhdistelmä vaatii korjauksen on ominaisuus, ei mikään vika tai haitta.

        Ongelma on vain omassa asenteessasi.

        Saatat tietääkin enemmän, olenhan aivan aloittalija, vasta 70-luvun alusta näitä hommia opetellut...


      • se on vika
        hoi.... kirjoitti:

        Se että jokin yhdistelmä vaatii korjauksen on ominaisuus, ei mikään vika tai haitta.

        Ongelma on vain omassa asenteessasi.

        Saatat tietääkin enemmän, olenhan aivan aloittalija, vasta 70-luvun alusta näitä hommia opetellut...

        Jos kameraa pitää esisäätää jokaiselle objektiiville erikseen.
        Moista ei ole tarvinnut tehdä missään muussa kameramerkissä kuin Canonissa.


      • ksjdun:...
        ymmärrä........ kirjoitti:

        Canonilla olen kuvannut FD- aikana 10-valovoimaisella ilman vaikeuksia.
        6.3- valovoimaiset Sigmat toimii Canonin digirungoissa täysin, käsitarkenteisina jopa 2x -jatkeella.

        Kannattaa kokeilla ennen kuin kommentoi...

        Nykyisin käytän kuitenkin tuota 300/4 ( 1.4x ).

        Lintukuvissa ei tuollakaan kannata täyttä aukkoa käyttää, jos haluaa teräväksi muutakin kuin silmän.

        Mikähän linssi oli 10 valovoimainen?
        Canonilla oli kyllä FL 11/1200 mm.
        FD sarjassa valovoima nostettiin vähintään 5,6:ksi, ja polttovälivalikoima rajattiin 5,6/800:n. Se oli pakko, koska kameran valonmittaus ei näyttänyt ollenkaan pienempiä valoarvoja täydelle aukolle, kuin 5,6.
        Canonilla oli yli 1000 millinenkin (1200-1600) FD lasi, jonka valovoima oli 5,6, mutta se ei ollut yleisessä myynnissä. Ainastaan vuokratavaraa.

        Kun FD-sarjan rungosta ottaa objektiivin pois näyttää valotusmittari aukoksi 5,6!
        Kamera ei siis ollenkaan tunne sitä pienempiä täyden aukon valovoimia, eikä näytä niitä.
        Myös telejatketta käytettäessä tuli katsoa, ettei yhteisvalovoima mennyt 5,6.ta huonommaksi.
        Tuo 5,6 on myös raja, jossa mikroprisma ja leikkokuva lakkaa toimimasta.
        Olen kuitenkin jäävi väittämään, miten hyvin valotus toimii (AF:äähän ei FD:ssä ole), koska minulla ei ole koskaan ollut 5,6 valovoimaista heikompia laseja.

        Eräällä tutulla oli jokin "piraatti FD 6,3/400 mm ja hän oli kiusaantunut, kun kamera uskotteli sen olevan 5,6 valovoimainen.

        Digi huononsi objektiivitkin. Wanhaan hyvään aikaan (FD) kansa nauroi itsensä hengiltä, jos jollakin oli 5,6 valovoimanen normaaliobjektiivi. 1,8:akin katsottiin halveksuen.


      • Pentaxisti
        se on vika kirjoitti:

        Jos kameraa pitää esisäätää jokaiselle objektiiville erikseen.
        Moista ei ole tarvinnut tehdä missään muussa kameramerkissä kuin Canonissa.

        Ei pisä käyttää Tamroneita. Ne todella vaati korjauksen yksilöllisesti, myös muissa kameramerkeissä.
        Suurilla aukoilla piti alivalottaa ja pienillä ylivalottaa ja jokainen objektiivi toimi erilailla.
        Eräs laajakulma vaati jopa kahden aukon alivalotuksen, eikä tarkentunut 20 metriä kauemmas. Se nyt ei ollut suuri haitta, sillä 2 aukon himmennyksellä se ylti jo horisontin taakse.


    • kolehti kiertää....

      http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1307

      Jos tuon raskisi ostaa niin ei olisi vähään aikaan vaihto mielessä...

    • Luontokuvaus on kivaa

      Kiinteä kolmesatanen ja niin paljon valovoimaa, kuin kukkaro sietää. Kannattaa seurailla myös käytettyjä vaihtoehtoja.

      • Kukkola

        Tämä voisi olla aika kova juttu, vaan mistä tällaista voisi tavoitella käytettynä?


      • Pääasiassa käytetyillä kuvaava
        Kukkola kirjoitti:

        Tämä voisi olla aika kova juttu, vaan mistä tällaista voisi tavoitella käytettynä?

        Rajalalla on laaja käytettyjen tarjonta - ja melko kovat hinnat. Huomaa, että eri liikeiden käytetyt ovat eri sivuilla ja vain Helsingin liikkeen tiedot ovat hakumoottorissa muiden olessa tiedostoina.

        http://www.rajalacamera.fi/www/page.php?cat=18

        MR-Kamera on iso käytettyjem liike, joka on parhaimmillaan keskikoossa ja vanhemmissa malleissa.

        http://www.digipartner.com/mr3/

        Pääkaupunkiseudulla FotoTapio ja EP-kamera ovat tunnettuja liikkeitä.

        Jos ostat yksityiseltä, niin ainakin kolmannes hinnaasta pois verrattuna liikkeestä ostettuun käytettyyn, koska liike joutuu nykyään antamaan takuun.


    • D 200

      on hyvä. Yllätyin itsekin, kun testailin sitä. Oli helppo tehdä ostopäätös - hinta-laatu -suhde ylivertainen!!!

      • Nikon D200

        Ostin saman optiikan viime syksynä ja kerkisin sitä hieman kokeilemaan. Tulokset ovat olleet hyviä. Kohtalaisen hyvään tulokseen olen päässyt sillä myös käyttäessäni Sigman 1,4xAPO EX jatketta. Automaattitarkastus toimii mainiosti myös tuon jatkeen kanssa koska max valovoima on vielä 5,6.


    • Lintukuvaaja

      Hei,

      Mainitsemistasi objektiiveistä paras lintukuvaukseen on tuo canon EF 300/4.0 L IS USM. Valovoimaa ei voi korostaa liiaksi lintukuvaksessa ja sitä tuo objektiivi tarjoaa kilpailukykyiseen hintaan. Näin pitkässä putkessa on kuvanvakaaja on mielestäni lähes välttämätön, erityisesti lintukuvauksessa jossa kuvaus tapahtuu monesti aamun ja illan hämärinä tunteina.

      Itse olen kuvannut tuolla 1.4 yhdistelmällä, joka himmentää kuvaa yhden aukon verran, mutta sen avulla pääsee riittävän lähelle kohdetta.

      canon EF 300/4.0 L IS USM kannattaa tilata tällä hetkellä USA:sta, hyvän dollari-euro suhteen takia. Yhdellä eurolla saa 1.53 dollaria(5.3.2008), joten putken saa tilattua useamman sata euroa halvemmalla, kuin Suomesta. Mielestäni turvallisin, luotettavin, nopein ja muutenkin paras nettikauppa on BHphoto. http://www.bhphotovideo.com/

      • JL, Tre

        Kiitos kaikille näkemyksensä esittäneille. Useiden eri konsultaatioiden ja oman taustatyön perusteella päädyin monen teistäkin suosittelemaan Canon 300mm f4 l is usm -valintaan, ja 1,4x -telejatkeeseen.
        Laitoin nämä tilaukseen Saksasta. Säästö oli merkittävä.

        Kuvauksellista kevättä kaikille!


    • on hyvä

      Tarkentaa nopeammin kuin nuo mainitsemasi zoomit, ja on 100mm enemmän polttoväliä kuin tuossa 300mm:ssä.

      Lintukuvaajien suosiota tuo on nauttinut pitkään keveytensä, tarkennusnopeutensa ja tarkan piirtonsa ansiosta. Eikä hintakaan päätä huimaa.

      • juupelssonni

        tyhmä kysymys tyhmästä päästä..mitä tarkoittaa kun tuolla viestiketjun alussa puhutaan kameran esisäätämisestä (canon), mitä se esisäätäminen tarkoittaa? Itse kuvannut peilitelellä canonin rungolla ja en tiedä moista säätämistä vieläkään, olenko oikeasti näin ulalla valokuvauksesta.


      • hsksudn..
        juupelssonni kirjoitti:

        tyhmä kysymys tyhmästä päästä..mitä tarkoittaa kun tuolla viestiketjun alussa puhutaan kameran esisäätämisestä (canon), mitä se esisäätäminen tarkoittaa? Itse kuvannut peilitelellä canonin rungolla ja en tiedä moista säätämistä vieläkään, olenko oikeasti näin ulalla valokuvauksesta.

        Sitä minäkin ihmettelen.
        Jos kuvaa RAWia ei mitään korjauksia tarvita. Jpg-menee usein pieleen, vaikka olisi mikä kamera ja objektiivi. Varsinkin, jos koko kuva on tasavärinen, kuten lumi.
        Kaverin Nikon ei edes suostunut tarkentamaan muutaman metrin päässä olleeseen laulujoutseneen. Vasta jalkoihin tarkentaminen toimi. tämä ei nyt kuulu varsinaiseen asiaan.

        Eräs tuttu kyllä ottaa aina koekuvan (Canon 5D M2) ja sitten korjaa ja korjaa ja väittää, että ylivalottuu ja joskus harvoin alivalottuu.
        Minä en kokeile, enkä korjaa, vaikka kuva kameran näytöllä näyttäisi väärin valottuneelta ei se kuitenkaan ole sitä tietikoneen näytöllä.

        Canonin FD-sarjan telejatkeissa kyllä kehotettiin miinustamaan valotusta 1/3 aukkoa, mutta koskaan en muistanut sitä tehdä, eikä se "virhe" silti mitenkään näkynyt kuvissa.
        Digikameroissa en ole telejatkeita tarvinnut.


      • juupelssonni
        hsksudn.. kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen.
        Jos kuvaa RAWia ei mitään korjauksia tarvita. Jpg-menee usein pieleen, vaikka olisi mikä kamera ja objektiivi. Varsinkin, jos koko kuva on tasavärinen, kuten lumi.
        Kaverin Nikon ei edes suostunut tarkentamaan muutaman metrin päässä olleeseen laulujoutseneen. Vasta jalkoihin tarkentaminen toimi. tämä ei nyt kuulu varsinaiseen asiaan.

        Eräs tuttu kyllä ottaa aina koekuvan (Canon 5D M2) ja sitten korjaa ja korjaa ja väittää, että ylivalottuu ja joskus harvoin alivalottuu.
        Minä en kokeile, enkä korjaa, vaikka kuva kameran näytöllä näyttäisi väärin valottuneelta ei se kuitenkaan ole sitä tietikoneen näytöllä.

        Canonin FD-sarjan telejatkeissa kyllä kehotettiin miinustamaan valotusta 1/3 aukkoa, mutta koskaan en muistanut sitä tehdä, eikä se "virhe" silti mitenkään näkynyt kuvissa.
        Digikameroissa en ole telejatkeita tarvinnut.

        todellakin ulalla, laitoinpa minkä tötterön tahansa canon runkooni ja kuvaan AV ja TV sekä myös M asetuksilla, kuvaus on helppoa, harvoin kuva yli valottuu tai alivalottuu, ei tartte kuin hieman pikaisesti miettiä mitä on taustana tai kohteena ja sen mukaan pikaisesti pyöräyttää säätörullaa peukalolla haluamaansa suuntaan ja se on siinä, pikainen tarkistus onko liian tumma tai liian vaalea ja sen mukaan uusi, mutta pienempi korjaus tai sitten tilanteissa joissa en ole varma valotuksesta ja ei ehdi korjailla niin käytän valotuksen haarukointia, miksi se on niin vaikeaa, jos hallitsee kameransa säädöt vaikka unissaan niin ei yksi ylivalottunut kuva ole vaikea korjata, pienellä peukalon liikkeellä, sitten on jotain mätää jossain jos joutuu jatkuvasti vaan korjaamaan ja korjaamaan..kuvaan myös nikonin putkilla jotka toimii mykkänä canonin rungossa sovitteella sekä myös peilitelellä joka myös on mykkä eli manuaalinen eikä sen kummempia ongelmia..


      • fotari-61
        juupelssonni kirjoitti:

        todellakin ulalla, laitoinpa minkä tötterön tahansa canon runkooni ja kuvaan AV ja TV sekä myös M asetuksilla, kuvaus on helppoa, harvoin kuva yli valottuu tai alivalottuu, ei tartte kuin hieman pikaisesti miettiä mitä on taustana tai kohteena ja sen mukaan pikaisesti pyöräyttää säätörullaa peukalolla haluamaansa suuntaan ja se on siinä, pikainen tarkistus onko liian tumma tai liian vaalea ja sen mukaan uusi, mutta pienempi korjaus tai sitten tilanteissa joissa en ole varma valotuksesta ja ei ehdi korjailla niin käytän valotuksen haarukointia, miksi se on niin vaikeaa, jos hallitsee kameransa säädöt vaikka unissaan niin ei yksi ylivalottunut kuva ole vaikea korjata, pienellä peukalon liikkeellä, sitten on jotain mätää jossain jos joutuu jatkuvasti vaan korjaamaan ja korjaamaan..kuvaan myös nikonin putkilla jotka toimii mykkänä canonin rungossa sovitteella sekä myös peilitelellä joka myös on mykkä eli manuaalinen eikä sen kummempia ongelmia..

        Kyllä ainakin 50D kuvatessa FD putkien kanssa
        kuva pukkaa alivalottuun täydellä aukolla ja
        ylivalottuun himmennettäessä. En tiedä miksi
        taitaa olla Canonin omimaisuus. Olympuksella
        ei vastaavaa ongelmaa esiinny


      • kuimänii
        fotari-61 kirjoitti:

        Kyllä ainakin 50D kuvatessa FD putkien kanssa
        kuva pukkaa alivalottuun täydellä aukolla ja
        ylivalottuun himmennettäessä. En tiedä miksi
        taitaa olla Canonin omimaisuus. Olympuksella
        ei vastaavaa ongelmaa esiinny

        tuota valotuksen korjausta ja rungon esisäätämistä? Mitä se tarkoittaa? Itselläni EOS 40 D ja ei mitään ongelmaa vaikka kuvaan peilitelellä ja manuaalisilla fd-putkilla sekä myös Nikonin objektiiveilla..miksi minun ei tarvitse esisäätää runkoa, vai enkö tajua mitä se tarkoittaa, en kyllä edes tiedä kuinka tämä tapahtuu, tämä esisäätäminen..
        Kuvaan aina AV ka TV asetuksilla sekä joskus P, M asetuksilla, valistakaahan minua tässä asiassa.


      • Myös kokemusta omaav
        kuimänii kirjoitti:

        tuota valotuksen korjausta ja rungon esisäätämistä? Mitä se tarkoittaa? Itselläni EOS 40 D ja ei mitään ongelmaa vaikka kuvaan peilitelellä ja manuaalisilla fd-putkilla sekä myös Nikonin objektiiveilla..miksi minun ei tarvitse esisäätää runkoa, vai enkö tajua mitä se tarkoittaa, en kyllä edes tiedä kuinka tämä tapahtuu, tämä esisäätäminen..
        Kuvaan aina AV ka TV asetuksilla sekä joskus P, M asetuksilla, valistakaahan minua tässä asiassa.

        Mitähän esisäätämisellä tarkoitetaan, en tiedä. Totuus on kuitenkin se, että objektiivi, jossa ei ole tunnistusnastoja vaatii aina pienemmän tai suuremman valotuskorjauksen.
        Kun itse aloitin Canonin digillä ja omistin paljon FD-objektiiveja, niin luulin, että selviäisin pelkällä sovitteella. Pian kuitenkin huomasin, että valotus oli onnenkauppaa.
        Parhaiten toimi objektiivit, joiden valovoima oli alkuaan 5,6. Niissä korjaustarve oli pienempi, mutta esim. 2,8 ja suurempivalovoimaiset vaati vähintään kahden aukon korjauksen ja lisähankaluutena oli sekin, että runko tarjosi mahdollisuuden vain kahden aukon korjaukseen.
        JPG-kuvaus oli liki mahdotonta, mutta RAW oli useimmiten korjattavissa jälkikäteen, vaikka valotus oli väärin.
        Pahinta asiassa on se, että himmennys muuttaa korjaustarvetta.


    • jeesse

      Ite suosittelen ehdottomasti tota. Mulla on itellä vastaava nikkorin malli ja erittäin tyytyväinen olen ollut.

      Harjottelu vaiheessa vasta kuvaaminen mulla, mutta jos kiinnostaa niin tuolta löytyy muutamia kuvia kyseisellä objektiivilla.

      jessekarjalainen.kuvat.fi

    • kuimänii

      Niin, edelleenkin on auki tuo kysymykseni tuosta valotuksen korjaamisesta ja rungon esisäätämisestä??? mielestäni aika ufomainen juttu.

      Ei mene jakeluun ei..itse kun kuvaan niin aina säädä valotusta, aukkoa jne jne..

      Mielestäni jos vaatii että valotusta ei tarvitsisi säätää lainkaan niin silloin on syytä hankkia joku..joku ixus vai mitä näitä pokkareita oli jossa ei muuta kun antaa palaa vaan, kamera hoitaa kaiken ja salama räpsyy vaikka kuuta kuvais.

    • mitään ongelmaa

      Kyllä se on niin, että jos pitää säätää jotakin niin useimmilta tänne kirjoittavilta jää kuva ottamatta.
      Se on tuo säätö monille ihan mahdotonta kun siinä pitäisi ymmärtää jotakin.

      Kyllä kamerassa pitää olla vähintään automaattisalama, automaattinen vatkaaja, automaattinen valotus, automaattitarkennus, auto ISO, automaattinen kohinanpoisto ja automaattinen valkotasapaino. Muuten ei aloittaja tarkoittama lintukuvaus ole mahdollista, kai?

    • Pöl l ö

      Canon 55-250 isillä! Varma nakki!!

    • LinnutKuviksi
    • sunnuntai kuvailija

      Itselläki on Canon EOS 1100d ja 55-250mm objektiivi kuvanvakaimella ja niillä pärjään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe