Lapsi oksentaa

apua?!?

Poika 2v on oksentanut koko yön, yhteensä varmaan n. 30 kertaa. Enää ei ole muuta oksennettavaa, niin oksentaa vihreää (sappi?) nestettä. Juominen ei pysy sisällä, oksentaa heti jos annan lusikalla vettä. On väsynyt ja valittaa että mahaan koskee. Päiväkodissa on kyllä mahatautia liikkeellä... Onko tällainen normaalia mahatautia, vai pitäisiköhän viedä lääkäriin? Ja kuinka kauan uskaltaa kotona katsoa tilannetta, ennenkuin pitäisi lääkäriin mennä? Lääkäriin menoa varten pitäisi tilata taksi, mutta ottaako ne oksentelevaa lasta kyytiin? Neuvolassa ei (taaskaan) vastata puhelimeen. Auttakaa!

17

10800

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bcjr

Veisin. Oksentelu noin usein ei sinänsä ole vaarallista mutta jos lapsi alkaa väsymään ja et saa yhtään nestettä pysymään sisällä niin kuivumisvaara on olemassa.

• Madre

Nyt on ainakin Turussa satoja terveyskeskuksissa noroviruksen takia. Epidempia aikaa taasen. Voi tulla joskus todella rajuna toi oksentelu. Sillon pitää viedä sairaalaan jos ei neste pysy siällä. On totta että taksit ei välttämättä ota oksentelevaa lasta kyytiin, mutta kannattaa yrittää. Jätä vaikka asiasta mainitseminen kokonaan. Toivottavasti paranette pian!

• Taloudellisia tappioita

Taksikuski ei todellakaan halua itse sairastua noroon! Ei tautia pidä ehdoin tahdoin tartuttaa. Akuutissa vaiheessa ei neste pysy sisällä. Jos on oksentanut vasta puoli päivää, niin vielä ei kuivuminen uhkaa.

• Madre
        Taloudellisia tappioita kirjoitti:

Taksikuski ei todellakaan halua itse sairastua noroon! Ei tautia pidä ehdoin tahdoin tartuttaa. Akuutissa vaiheessa ei neste pysy sisällä. Jos on oksentanut vasta puoli päivää, niin vielä ei kuivuminen uhkaa.

Itse olisin huolissani ja toimisin juuri neuvomallani tavalla. Raskaana ollessani kärsin välillä runsaista verenvuodoista ja taksilla sairaalaan mennessä lupautusin aina maksamaan siivouksen jos sotken. Toki kannattaa varautua oksennuspussilla tms, niinkuin minäkin aikanaan pyyhkeillä.

• oksentaisikaan!
        Madre kirjoitti:

Itse olisin huolissani ja toimisin juuri neuvomallani tavalla. Raskaana ollessani kärsin välillä runsaista verenvuodoista ja taksilla sairaalaan mennessä lupautusin aina maksamaan siivouksen jos sotken. Toki kannattaa varautua oksennuspussilla tms, niinkuin minäkin aikanaan pyyhkeillä.

Noro tarttu teistä vaikka lapsi ei autoon oksentaisikaan.

• on pahasta

mutta etenkin jatkuva ripulointi aiheuttaa kuivumista. Punnitse lapsi ja seuraa painoa. Nyrkki sääntö on että 10% painosta saa pudota.

Noita ärhäköitä viruksia on liikkeella vähän joka puolella kun hiihtolomat on päällä ja ihmiset kokoontuu ja matkustelee. Otappa yhteyttä päiväkotiin ja kysele mitä muut vanhemmat ovat sanoneet vatsataudin rajuudesta ja kestosta. Lääkäriin en lähtisi lasta viemään ellei sitten vointi romahda kerralla. Lääkärikään ei oikeastaan voi muuta kuin todeta tilanteen. Mitään lääkkeitä näihin pöpöihin ei ole. Ainoastaan sairaalassa voitaisiin sitten antaa nestettä suonensisäisesti ja seurata tilannetta.

Jaksamisia!

• sammakkoprinsessa06

et vielä ole saanut neuvolasta ketään kiinni, niin soitapa numeroon 10023
      se päivystää 24h ja sieltä voi kysyä mitä tahansa terveyteen tai sairauteen liittyvää. Siellä ammattilaisia vastaamassa joten tietää kyllä ja osa neuvoa eteenpäin.

• äiti myös

Minä olisin jo aikaa soittanut päivystykseen ja vienyt sinne!! noin pieni kuivuukin niin nopeasti ja jos mahakin on kovin kipeä..vie heti ellet ole jo vienyt!!

• päivystykseen!

Turha mennä päivystykseen tartuttamaan muita! Ei ne siellä mitään lapselle tee puolen päivän oksentelun jälkeen. Kaveri kävi 2v kanssa kun tämä oli ripuloinut ja oksentanut hiukan vajaan viikon eikä tehnyt muuta kuin nukkui, niin sanoivat lääkärissä vaan että ei tuollainen 15 kiloinen niin äkkiä kuivu.. Tosin paljon lääkäristä kiinni. Joku muu varmaan olisi ottanut jo osastolle. Osmosalia vaan apteekista hakemaan!

• ....

Ihan varmuuden vuoksi!

• Meillä

Meillä oli rotavirus. Alkoi pojalla (13kk) ja miehellä oksentamalla. Muuttui vuorokauden päästä ripuliksi. Kesti yhteensä 2,5 vkoa pojalla. Muilla vähemmän aikaa. Itselläni viikon, itse en oksentanut lainkaan.

Lähde heti lääkäriin! Lapsi saattaa kuivaa pahasti, jos viivyttelet lääkäriin lähtöä! Me oltiin sairaalassa lähes viikko, poika oli letkuruokinnassa. Kuivuma tuli todella nopeasti ja onneksi lähdimme sairaalaan kuitenkin ajoissa.

Osmosal on hyvä aine, mitä antaa pienellä ruiskulla, jos toinen oksentaa kaiken pihalle. Osmosal tasapainottaa kehon suolotilannetta. Jos annat liikaa kerralla, saattaa se tulla samantien ulos ja aine ei ehdi vaikuttamaan. Siksipä ruisku ja pienet määrät esim. minuutin välein on parempi, kuin kitata isompi satsi suoraan.

Suosittelen kuitenkin mielummin heti sairaalaan lähtöä.

• ap.

Yritin kyllä varata taksia lastenistuimella, ja kerroin että lapsi oksentaa. Oli mielestäni reilua sanoa asia suoraan. Seuraus oli se, että taksia ei tullut... Sain yhteyden neuvolaan iltapäivästä, ja kysyin voinko soittaa ambulanssin, mutta siellä sanottiin että ei ambulanssi ole tuollaisia tapauksia varten.

Joten kotona vaan juotin eilisen Osmosalia ja vettä, ja oksentaminen muuttui päivällä ripuliksi. Illalla vielä oksensi kerran, ja yöllä ripuloi, mutta tänään maha tuntuu rauhoittuneen. Vähän jo maistoi vaaleaa leipääkin. Ehkä tästä sittenkin selvittiin ihan kotikonstein!

• Nimetön

Meillä oli noro-virus koko perheellä vuosi sitten. 1vuotias oksensi koko yön (ei edes vesi pysynyt sisällä). Seuraavan päivän oli ripulissa.

Noro-virus on todella tehokas nesteen poisto kuuri,mutta kestää yleensä vain pari vuorokautta. Kyllä varmaan selvisitte tästä jo!:)

Ja tuohon ambulanssi asiaan on pakko puuttua!! Olen itse ambulanssissa töissä ja pääsääntöisesti kuskaamme vanhuksia röntgeniin tms. Minkä ihmeen takia ambulanssi ei muka pientä kärsivää lasta veisi sairaalaan,kun sinne raahataan kaikenmaailman humalaisiakin jotka ovat kaatuneet kadulle (eikä välttämättä tarvitsisi edes sairaala hoitoa!). Kyllä me ainakin tällainen tapaus otettaisiin ehdottomasti!:)

Terv. Kahden lapsosen ensihoitaja äippä

• omista

ystäviä?? Kun ihmetyttää et jos taksi on ainut vaihtoehto lääkärikyydiksi?

• omista
        omista kirjoitti:

ystäviä?? Kun ihmetyttää et jos taksi on ainut vaihtoehto lääkärikyydiksi?

En omista kyllä ketään ystävistäni :) Ainoa AUTON OMISTAVA ystäväni on 2kk ikäisen vauvan äiti, joten häntä en ymmärrettävästi voinut kyytimään pyytää!

• skoda80
        omista kirjoitti:

En omista kyllä ketään ystävistäni :) Ainoa AUTON OMISTAVA ystäväni on 2kk ikäisen vauvan äiti, joten häntä en ymmärrettävästi voinut kyytimään pyytää!

ei sitten tullu mieleen soittaa ihan lääkäriin suoraan vaan päätit sitten kirjoittaa tänne. Että on jotkut tyhmiä. Ei minulle tule mieleen kirjoitella netissä jos lapseni on kipeä että voi voi kun neuvolasta ei vastata apua mitä teen. Ei sitten teilläpäin tunneta sanaa lääkäri? kyllä meillä ainakin terveyskeskuksessa vastaavat puhelimeen ihan hoitajat ja neuvovat jos on jotain omasta mielestä hätänä. Voi lapsi parkaa jolla tuollainen tampio äiti

• ap.
        skoda80 kirjoitti:

ei sitten tullu mieleen soittaa ihan lääkäriin suoraan vaan päätit sitten kirjoittaa tänne. Että on jotkut tyhmiä. Ei minulle tule mieleen kirjoitella netissä jos lapseni on kipeä että voi voi kun neuvolasta ei vastata apua mitä teen. Ei sitten teilläpäin tunneta sanaa lääkäri? kyllä meillä ainakin terveyskeskuksessa vastaavat puhelimeen ihan hoitajat ja neuvovat jos on jotain omasta mielestä hätänä. Voi lapsi parkaa jolla tuollainen tampio äiti

Omaa tyhmyyttäni! Ja kerronpa nyt sitten sinulle ihan huojennukseksi, että toden totta, sain puhelimen päähän lopulta terveydenhoitajan neuvolasta, ja kyllä, yritin soittaa myös terveyskeskukseen, mutta en SINNEKKÄÄN päässyt puhelimella läpi. Olisi varmaan pitänyt mainita asiasta ihan erikseen :)

Ja mitäpä luulet että terveyskeskuksen hoitaja olisi minulle puhelimessa sanonut? Aivan saman mitä neuvolan terveydenhoitaja: jos itseä huolestuttaa, kannattaa lapsi tuoda päivystykseen. Ja tästähän päästään taas tähän kyytiasiaan jne, jne, jne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      109
      1267
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      38
      1005
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      41
      915
    4. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      888
    5. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      46
      717
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      708
    7. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      78
      679
    8. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      66
      658
    9. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34
      606
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      57