Hitsaussaumat.

jannukainen

ELikkä miten tommmoset kannattaa käsitellä kun olen tässä autoa rakentamassa.Yritänkö hioa tasaseksi ja paklata sen jälkeen vai miten?Osa tulee näkyvälle aluleelle ja osa ei.Olen kuullut tämmöisen huhun että hitsaussaumat kannattaa tinata?

13

6738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhakri

Kyllä, koritina on hyvä tapa käsitellä hitsisaumat, mikäli ei aio uusia niitä parin vuoden kuluttua.

• jannukainen

elikkä onko olemassa ihan jokin asiaan tarkoittu aine kuten mainitsemasi koritina vai käykö ihan sähköhommissa käytetty tina?

• V.A.G
        jannukainen kirjoitti:

elikkä onko olemassa ihan jokin asiaan tarkoittu aine kuten mainitsemasi koritina vai käykö ihan sähköhommissa käytetty tina?

Joo... aine on koritinaa, jota myyvät ainakin automaaliliikkeet (itse olen ostanut sieltä). Biltemakin myy, mutta aine on todella surkeaa. Muista myös juotospasta.

Tavallinenkin juotostinakin käynee, mutta menekki on niin suurta, ettei kannata sitä käyttää.

Homma on aluksi hankalaa, mutta kaikillehan se "ekakerta" on joskus. Kirjallinen perehtyminen aiheeseen lienee paikallaan.

• fordisti

Ei välttämättä tarvi tinata. Huolellinen hitsaussauman puhdistus hitsaushilseestä, saumojen alashiominen niin hyvin kuin mahdollista. Saumojen päälle kunnon pohjamaali (happopohjamaali on hyvä), sitten kittaamaan normaaleilla autokiteillä. Tinaus on jumalattoman vaikeaa alussa joten ei kannata ensikertalaisella.

• Arska

...mutta turkasen kallista. Koritina on kallista, ja lisäksi pitää olla joku vehje kuumentamista varten. Lisäksi on aina tulipalon ja metallin vetelyn vaara.

• jannukainen
        Arska kirjoitti:

...mutta turkasen kallista. Koritina on kallista, ja lisäksi pitää olla joku vehje kuumentamista varten. Lisäksi on aina tulipalon ja metallin vetelyn vaara.

niin että millä tota koritinaa sit juotetaan?käykö ihan juotin millä olen noita sähköhommia tehnyt?jos käy niin kuin suuri pitäisi olla?tallista löytyy 40-100 wattista juotinta.

• Syde
        jannukainen kirjoitti:

niin että millä tota koritinaa sit juotetaan?käykö ihan juotin millä olen noita sähköhommia tehnyt?jos käy niin kuin suuri pitäisi olla?tallista löytyy 40-100 wattista juotinta.

Itse olen tinaillu saumat ja olen käyttäny pientä kaasu tohoa, tehokas kuumailmapuhallinkin käy. Jos sulta taittuu pakkeloinnit ja maalukset niin tinaaminen ei ole sen vaikeampaa.
        - Saumat pitää olla puhtaat (myös peltien välistä), sitten juotospastaa saumanpäälle.
        - Sitten lämmitystä, kunnes pasta sulaa, pyyhkästään nukkaamattomalla rentulla paska pois ja työnnetään tinatankoo saumaan.
        - Märällä puulastalla siloittelu ennenkuin kovettuu.

Eli kannattaa tehdä pienissä pätkissä (n.10cm) että kerkee tehdä. Puulastana olen käyttäny äitinvanhoja keittiövälineitä jota pidän vesipurkissa.

• pake
        Syde kirjoitti:

Itse olen tinaillu saumat ja olen käyttäny pientä kaasu tohoa, tehokas kuumailmapuhallinkin käy. Jos sulta taittuu pakkeloinnit ja maalukset niin tinaaminen ei ole sen vaikeampaa.
        - Saumat pitää olla puhtaat (myös peltien välistä), sitten juotospastaa saumanpäälle.
        - Sitten lämmitystä, kunnes pasta sulaa, pyyhkästään nukkaamattomalla rentulla paska pois ja työnnetään tinatankoo saumaan.
        - Märällä puulastalla siloittelu ennenkuin kovettuu.

Eli kannattaa tehdä pienissä pätkissä (n.10cm) että kerkee tehdä. Puulastana olen käyttäny äitinvanhoja keittiövälineitä jota pidän vesipurkissa.

koska olen lopettanut moiset tinahommat....!

Koritinaa olisi muutama kilo ja tuota juotospastaa tai juoksutetta myöskin pikkupytyllinen.

Kyllä on niin että nuo kaksikomponenttipakkelit on niin hyviä että nuo tinatyöt on ihan turhia hommia ainakin pääsääntöisesti.
        Aina kun tinaat koria niin maalit palaa kaukaa irti ja saa pelätä pellin venymistä lämmöstä...kas kun nuo nykyautojen pellit tuppaa olemaan niin ohuita...!
        Ja mitä tulee hitsisaumojen ruostumiseen niin sekin on roskapuhetta kuten joku tuossa aiemmin kertoi että saat muutaman vuoden kuluttua hitsata saumat uudelleen....ei pidä paikkaansa kunhan muistat vaan ottaa vanhat mädät pellit *riittävän kaukaa* pois etkä hitsaa uusia saumoja huonoon peltipohjaan pienellä virralla. Älä ikinä jätä vanhoja pellejä uusien alle...olisi varmaan helppoa tehdä niin mutta uusi pelti kyllä hautuu nopeasti peltien välistä. Aina vaan pala pois ja paikka vähällä saumalla kiinni hitsillä.

Putsaa vaan pohjat hyvin ja luota muovin kaikkivoipaisuuteen kuten koko yhteiskuntakin nykyään....joka paikassa!

Mutta jos haluat tinata niin tinaa saat täältä ja neuvot kaupan päälle. Tuo puulasta on oiva peli kuten joku tuossa jo sanoikin ja puhdas moottoriöljy käy myös hyvin sen kyytipojaksi kun levität sillä sulavaa tinaa,se kun estää hyvin lastan palamisen karrelle.

Koritinan käyttö on perusteltua joissakin harvoissa kohteissa tietenkin mutta minulle ei nyt oikein tule mieleen mitä ne olisivat????????

• peksu

totta on että ilman koritinaakin pärjää.. mutta kuten jo tuolla jossakin muuallakin kirjoitin, asenna aina pelti päittäin eikä päällekkäin.. se miten sitten hitsaa turailet sen kiinni on sitten sinun kärsivällisyytesi varassa.. jos et käytä koritinaa, niin puhdista rautaharjalla saumat raudasta nousseesta hiilestä ym. töhnästä ja happopohjamaali vaikka pensselillä sauman päälle siten töpsyttelmällä että kaikkiin koloihin menee varmasti maalia.. toiselle puolen peltiä sama homma.. sitten pakkeli..

koritinan kanssa pelehtiessä tarvitaan siis alustusaine ja itse koritina.. alustusaine on helvetin kallista, muistaakseni melkein 20 euroo parin desin purkki.. mutta eipä sitä paljon sitten kulukaan. koritina maksaa jotakin 5 euroa tanko (n.1*1*30cm). sitä menee alussa varmasti paljon hukkaan mutta kun sen hallitsee, yksi tanko riittänee puolen metrin saumaan.
      teepä vaikka sillä tavalla että ensin tietenkin sudi alustusaine pinnalle (kolot myös), lämmitä kaasulla ainetta niin kauan että se reagoi (siinä oleva tina alkaa sulaa) sitten vaan kuumennat tankoa sulamispisteeseen ja tökkäät sen peltiin. pyörittele tankoa pellissä ja sulata sitä vähän kerrallaan.. pidä reiluja taukoja jotta pelti ei ala vääntyillä. mittaa lämpöä vaikka 10 cm päästä saumasta kädellä, jos siinä uskaltaa pitää kättä hetken niin maali ei vielä vaurioidu. lisää tinaa niin paljon kuin on hyvä.. viimeiseksi otat sen puulastan ja lämmität saumaa niin että tina sulaa uudelleen. sitten vaan alat tasoitella tinaa lastalla.

• Jannukainen

onko tuosta koritinauksesta mitään haittoja lukuun ottamatta moita pellin vetelemis ja maalipinnan palamis vaaroja?

• peksu
        Jannukainen kirjoitti:

onko tuosta koritinauksesta mitään haittoja lukuun ottamatta moita pellin vetelemis ja maalipinnan palamis vaaroja?

käsitykseni mukaan.. Tinahan muodostaa pellin pinnalle tiiviin kerroksen, jonka alle kosteus ei pääse tiivistymään. Toisaalta vaikka ruoste pääsisikin pellille, ei se pääse tinasta läpi sitten millään. Tosi on että ilman tinaakin pärjää, koska nykyiset pakkelit ja pohjamaalit ovat erittäin korkealaatuisia..
        vanhojen autojen entisöinnissä koritina on melkeinpä kuitenkin aina mukana. ja kannattaa muistaa se, että mikään pakkeli ei täytä koloja ja rakoja samalla tavoin kapillaarisesti kuin koritina..
        Ainut haittapuoli on ilmeisesti tinauksen aiheuttama vaiva.. ainakaan autokorjaamoilla sitä ei laiteta enää milloinkaan.. toisaalta sen kyllä huomaa korjausten jälkiä myöhemmin paikkaillessa.

• PJR
        peksu kirjoitti:

käsitykseni mukaan.. Tinahan muodostaa pellin pinnalle tiiviin kerroksen, jonka alle kosteus ei pääse tiivistymään. Toisaalta vaikka ruoste pääsisikin pellille, ei se pääse tinasta läpi sitten millään. Tosi on että ilman tinaakin pärjää, koska nykyiset pakkelit ja pohjamaalit ovat erittäin korkealaatuisia..
        vanhojen autojen entisöinnissä koritina on melkeinpä kuitenkin aina mukana. ja kannattaa muistaa se, että mikään pakkeli ei täytä koloja ja rakoja samalla tavoin kapillaarisesti kuin koritina..
        Ainut haittapuoli on ilmeisesti tinauksen aiheuttama vaiva.. ainakaan autokorjaamoilla sitä ei laiteta enää milloinkaan.. toisaalta sen kyllä huomaa korjausten jälkiä myöhemmin paikkaillessa.

Peksu,
        Olisin tinaamassa vanhan auton muutamaa saumaa kiinni ja pari oikaisua. Näinpä oisin lähinnä pastaa ja neuvoja vailla. Eiköhän hinnasta sovita jos sulla vielä löytyy aineita.

Lähetätkö vaikka mail osoitetta niin saisin sut kiinni. Mahdatko asustaa Helsingin seudulla?

• HHz

Onhan noita ns. "metallikittejä" joista tulee hyvä pohjustus enne lopullista paklaamista ja maalaamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe