Kuinka Harley Bentonista saadaan toimiva

...---...

Jonkin aikaa tätä palstaa seuranneena olen kiinnittänyt huomiota, miten palstalla yleisesti dissataan Thomannin Harley Benton -merkkiä. Itse olen soittanut Harlikalla vuosikausia, ja olen ihan tyytyväinen.

Ensimmäisenä todettakoon, että HB on halpismerkki. Eli HB:t tehdään samoissa kitaratehtaissa kuin vähän kalliimmatkin brändit, mutta ne tehdään ylijäämäpuusta ja -osista. Eli brändikitaran ostaminen merkitsee sitä, että laatu on suunnilleen tasaista, kun taas halpiksen ostaminen merkitsee sitä, että laadunvalvonnasta on tingitty. Hyvällä tuurilla soitin on täsmälleen yhtä hyvä kuin kalliimmat brändikitarat, mutta huonolla tuurilla saat käsiisi susikappaleen. HB:n ostaminen merkitsee, että otat tietoisen riskin, mutta voit voittaakin siinä uhkapelissä.

Nyrkkisääntö on, että älä ikinä osta sitä kaikkein halvinta. Ne ovat todennäköisesti sutta ja sekundaa. Investoi parikymppiä enemmän, niin saat todennäköisesti paremman kepin. Mutta jokaiseen HB:hen pätevät seuraavat ohjeet:

1) Vaihda kielet. HB:n omat kielet ovat täyttä roskaa. Ne eivät pidä virettä, soivat miten sattuvat ja pelkkä kieltenvaihto jo auttaa usein kummasti. HB:n tyyppivika on se, etteivät ne useinkaan pidä virettä. Tämä merkitsee yleensä sitä, että satula on liian tiukka. Vaihda yhdeksikön kielet äläkä soita heavy-plektralla. Ohuemmilla kielillä myös barré-soinnut on helppoja soittaa eikä tule sitä "dud"-ääntä kun yrittää ottaa etusormibarrén.

2) Tarkista nauhasärö. Soita jokaista kieltä jokaisella nauhalla erikseen. Nauhasärö merkitsee sitä, että kieli on seuraavalla nauhalla liian matalalla eikä pääse värähtelemään vapaasti. Tähän auttaa actionin säätö: säädä tallaa korkeammalle. Jos nauhasäröä esiintyy kaulan virityskoneiston puoleisessa päässä, tilanne on ongelmallisempi. Tällöin kaularautaa pitää säätää. Nauhasärö saadaan pois virityskoneiston puoleisesta päästä löysäämällä kaulaa = kiertämällä kaularaudan säätömutteria vasemmalle. Varovasti! Maksimissaan kuudesosakierros kerrallaan, ja anna kaulan asettua ainakin puoli tuntia ennen uutta säätöä.

3) Hio nauhat. Käytä hiomiseen 1500 hiekkapaperia (saa Motonetista) ja tee se hyvin varovasti, veto kerrallaan. Nauhojen hiominen auttaa myös nauhasäröön.

4) Säädä talla. Sekä action että intonaatio voivat olla mitä sattuvat. Action merkitsee kielten fyysistä korkeutta otelaudasta - mitä alempi, sitä helpompi kitaralla on soittaa. Stratocaster-mallisissa kitaroissa action säädetään pienistä heksaruuveista tallapaloissa, kun taas Les Paul- ja SG-tyyppisissä se säädetään tallan peukaloruuveilla. Intonaatio puolestaan merkitsee sitä, että kieli soittaa saman sävelen sekä otelaudan ala- että yläpäästä, oktaavin välein. Intonaatio tarkistetaan 12. nauhalta (täysi oktaavi) ja sitä säädetään tallapaloista. Telecaster-tyyppisissä kitaroissa kahden kielen intonaatio säädetään kerralla.

Tämän pitäisi auttaa itse mekaaniseen sointiin. Sensijaan elektroniikka on toinen juttu. Harley Bentonien mikrofonien laatu vaihtelee rajusti, ja usein kannattaa ostaa humbuckereilla varustettu kitara (Les Paul- tai SG-mallinen), sillä ne eivät hurise. Yksikelaiset mikrofonit voivat olla niin herkkiä, että ne poimivat vahvistimen muuntajasta verkkovirran 50 Hz hurinan, tai sitten niin damiaisia, että niiden signaali on liian heikko kunnon yliohjausta varten.

Hurinaa voi estää tarkistamalla mikkien tinaukset ja sulkemalla mikrofonit Faradayn häkkiin. Se merkitsee mikrofonien kolojen vuoraamista alumiini- tai lyijyfoliolla. Autotarvikeliikkeistä saa metalliteippiä, mikä käy tarkoitukseen.

Jos haluat tuunata kitaraa, vaihda mikit. Usein kannattaa ostaa koko pleksi- ja mikkikokonaisuus valmiina.

Jos satula on kertakaikkiaan susi (kuten muovisatulat usein ovat) eikä kitara pysy vireessä edes vaihtamalla kielet), tilannetta voi yrittää korjata viilaamalla uria leveämmiksi (EI syvemmiksi!) Jos tämä ei auta, kannattaa vaihtaa satula messinkiseksi.

Stratomallisten HB:den vibrakoneisto on täyttä roskaa. Sillä saa kielet nopeasti epävireeseen. Mutta vibra näin yleensäkin on enemmän elvistelyä kuin todellista käyttöä varten. Jos haluat kunnon vibran, hanki jälkiasennuksena Floyd Rose-mallinen.

31

2885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teksti

      Kerrankin joku sanoo harley bentonista posittivistakin. Itellä oli vähän aikaa hb strato, kun ostin huuto.netistä harjoitellakseni maalausta, ja voin sanoa että pesi kyllä squier affinity mallin kunnolla. Eli ihan hyvin kannattaa ostaa ensi sähkikseksi hb, eikä välittää täällä muitten sanomisista

    • Airguitar...

      Ensin ihmettelet miksi kyseinen merkki ei ole kovin suuressa suosiossa ja heti perään luettelet ne monet monet syyt miksi näin on.

      Sen tajuan että jos kitaraan ei todellakaan ole laittaa 100e enempää niin onhan se HB parempi kuin ei mitään. Mutta jos on varaa laittaa muutama huntti lisää kannattaa ehdottomasti ostaa laadukkaampi soitin.
      En usko että aloittelevalla teinillä on halua, taidosta ja rahasta puhumattakaan, alkaa säätämään kohta kohdalta kitaraansa soitettavampaan kuosiin. Eli kaikkine töineen on jo sama laittaa se raha kerralla kunnon soittimeen.

      Bentonilla soittaneena ja aidon fenderstraton omistajana voin vannoa että yksikään tehtaasta tuleva bentonstrato ei ole laadultaan eikä varsinkaan soinniltaan lähelläkään fenderiä. Materiaalit ja osat ei tuurilla parane.

      • ...---...

        laittaa kitaraa soittokuntoon - siis ihan itse - ja opetella siinä samalla tutustumaan kitaran sielunelämään.

        Siis ei kenelläkään kitaristiksi itseään kutsuvalla voi olla peukalo noin keskellä kämmentä! Nuo toimenpiteet ovat aivan perustoimenpiteitä, jotka saattaa joutua tekemään ihan minkä tahansa kitaran kanssa. Kielten vaihto, tallan säätö, kaularaudan säätö, nauhojen hiominen - kaikki aivan perustoimenpiteitä, jotka TÄYTYY osata tehdä itse ja jotka TÄYTYY hanskata, ja jotka kaupan päälle on tehtävissä aivan kotoa löytyvillä työkaluilla.

        Kaikki nuo toimenpiteet löytyvät ns. kädestä-pitäen-ohjeineen Ralph Denyerin Suuresta kitarakirjasta. Niiden avulla jopa se 80-vuotias mummelikin kykenee tekemään em. toimenpiteet.


      • skdlak
        ...---... kirjoitti:

        laittaa kitaraa soittokuntoon - siis ihan itse - ja opetella siinä samalla tutustumaan kitaran sielunelämään.

        Siis ei kenelläkään kitaristiksi itseään kutsuvalla voi olla peukalo noin keskellä kämmentä! Nuo toimenpiteet ovat aivan perustoimenpiteitä, jotka saattaa joutua tekemään ihan minkä tahansa kitaran kanssa. Kielten vaihto, tallan säätö, kaularaudan säätö, nauhojen hiominen - kaikki aivan perustoimenpiteitä, jotka TÄYTYY osata tehdä itse ja jotka TÄYTYY hanskata, ja jotka kaupan päälle on tehtävissä aivan kotoa löytyvillä työkaluilla.

        Kaikki nuo toimenpiteet löytyvät ns. kädestä-pitäen-ohjeineen Ralph Denyerin Suuresta kitarakirjasta. Niiden avulla jopa se 80-vuotias mummelikin kykenee tekemään em. toimenpiteet.

        Eikä TÄYDY osata. Itse vien kitarani huoltoon alan ammattilaiselle. Jos rahasta on kiinni, toki voi itsekin väkertää. Omalla kohdallani enemmän ajan puutetta.


      • airguitar....
        ...---... kirjoitti:

        laittaa kitaraa soittokuntoon - siis ihan itse - ja opetella siinä samalla tutustumaan kitaran sielunelämään.

        Siis ei kenelläkään kitaristiksi itseään kutsuvalla voi olla peukalo noin keskellä kämmentä! Nuo toimenpiteet ovat aivan perustoimenpiteitä, jotka saattaa joutua tekemään ihan minkä tahansa kitaran kanssa. Kielten vaihto, tallan säätö, kaularaudan säätö, nauhojen hiominen - kaikki aivan perustoimenpiteitä, jotka TÄYTYY osata tehdä itse ja jotka TÄYTYY hanskata, ja jotka kaupan päälle on tehtävissä aivan kotoa löytyvillä työkaluilla.

        Kaikki nuo toimenpiteet löytyvät ns. kädestä-pitäen-ohjeineen Ralph Denyerin Suuresta kitarakirjasta. Niiden avulla jopa se 80-vuotias mummelikin kykenee tekemään em. toimenpiteet.

        opas ja muutama kymmenen muutakin ja itse tiedän vuosikymmenien kokemuksella aivan tarkkaan mitä sille kitaralle täytyisi tehdä jos tarvista on.

        Kyse olikin siitä miksi jonkun teinin pitäisi ekaksi alkaa säätämään soitintaan? Tuskin he sen takia ostavat kitaran että pääsevät heti kättelyssä vääntelemään kaulaa tai hiomaan nauhoja varsinkin kun kummatkin asiat väärin suoritettuna pahimillaan pilaavat koko soittimen. Joskun näissä bentoneissa on myös vikoja joita ei millään säädöllä saa kohdalleen kun säätövara loppuu.
        Ajan myötä näihin säätö asioihin voi pikkuhiljaa perehtyä ja varmasti joutuu tutustumaankin ilman minkään "tuunaus" kitaran ostamista.
        Soittelemisiin.


      • juhdfiuswfuipwh
        skdlak kirjoitti:

        Eikä TÄYDY osata. Itse vien kitarani huoltoon alan ammattilaiselle. Jos rahasta on kiinni, toki voi itsekin väkertää. Omalla kohdallani enemmän ajan puutetta.

        ei tauti :) ei voinut olla nauramatta :):):):) siis joku wannabe kitaristiharjoittelija säädättää kitaransa muualla,heh... itse säätämällä saat juuri itsellesi parhaiten sopivan kitaran,kukaan welho ei osaa täysin täyttää toiveitasi,tämä on ikävä kyllä tosi...naurattaa vieläkin...


      • ...---...
        airguitar.... kirjoitti:

        opas ja muutama kymmenen muutakin ja itse tiedän vuosikymmenien kokemuksella aivan tarkkaan mitä sille kitaralle täytyisi tehdä jos tarvista on.

        Kyse olikin siitä miksi jonkun teinin pitäisi ekaksi alkaa säätämään soitintaan? Tuskin he sen takia ostavat kitaran että pääsevät heti kättelyssä vääntelemään kaulaa tai hiomaan nauhoja varsinkin kun kummatkin asiat väärin suoritettuna pahimillaan pilaavat koko soittimen. Joskun näissä bentoneissa on myös vikoja joita ei millään säädöllä saa kohdalleen kun säätövara loppuu.
        Ajan myötä näihin säätö asioihin voi pikkuhiljaa perehtyä ja varmasti joutuu tutustumaankin ilman minkään "tuunaus" kitaran ostamista.
        Soittelemisiin.

        meistä jokainen haluaisi soitella Fendereillä ja Gibsoneilla heti startista, mutta ns. elämän karu tosiasia on, että vain aniharvalla aloittelijalla, varsinkaan teinillä, on a) varaa b) uskallusta investoida kitaraan pariasataa enempää. Varaa sen vuoksi, että teinit harvoin ovat mitään porhoja ja Oy Faija Ab ei välttämättä innostu ideasta saada kuulla päivät pitkään moottorisahan meteliä kotona sisätiloissa, ja uskallusta sen vuoksi, että "entäpä jos tämä innostus sitten laantuukin".

        Ja tästä syystä Harley Bentoneita, Squiereita, Jack and Dannyja ja muita halpiksia a) ostetaan ja b) tullaan ostamaan vastaisuudessakin.

        Jottei pettymyksiä sitten tulisi ja jotta into sitten ei laantuisi heti alkuunsa, niin halusin antaa ohjeen, että miten kitarasta kuin kitarasta saadaan hyvinsoiva ja mitä sille pitää tehdä. On noin 80% todennäköisyys (Stetsonin menetelmällä) että HB on ihan OK ja sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään, mutta sitten on 20% mahdollisuus, että sitä pitää säädellä.

        Itselläni on HB:n Les Paul. Olen itse vaihtanut siihen kielet ja säätänyt kaulaa. Kaulan ruuvia piti vääntää noin 1/3 kierros löysemmälle - kolmosnauhalla oli nauhasäröä. Kun vielä nelos- ja kuutosnauhaa hioi vesihiomapaperilla kevyesti - veto kerrallaan kielen alta - soinnista tuli hyvä. Intonaatioon ei tarvinnut koskea, se oli about laakista paikallaan ohuemmilla kielillä. Kun olen verrannut sointia kaverien kanssa Gibson Les Pauliin ja Epiphone Les Pauliin, se ei juurikaan häpeä siinä seurassa. Suurin ero on siinä, että sointi on metallisempi, huojuvampi ja vähemmän lämmin, enemmän yksikelaisen kaltainen. Mutta yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.


      • JuhanaH
        ...---... kirjoitti:

        laittaa kitaraa soittokuntoon - siis ihan itse - ja opetella siinä samalla tutustumaan kitaran sielunelämään.

        Siis ei kenelläkään kitaristiksi itseään kutsuvalla voi olla peukalo noin keskellä kämmentä! Nuo toimenpiteet ovat aivan perustoimenpiteitä, jotka saattaa joutua tekemään ihan minkä tahansa kitaran kanssa. Kielten vaihto, tallan säätö, kaularaudan säätö, nauhojen hiominen - kaikki aivan perustoimenpiteitä, jotka TÄYTYY osata tehdä itse ja jotka TÄYTYY hanskata, ja jotka kaupan päälle on tehtävissä aivan kotoa löytyvillä työkaluilla.

        Kaikki nuo toimenpiteet löytyvät ns. kädestä-pitäen-ohjeineen Ralph Denyerin Suuresta kitarakirjasta. Niiden avulla jopa se 80-vuotias mummelikin kykenee tekemään em. toimenpiteet.

        ja vastaani ei ole tullut kitaraa jossa noita perusjuttuja ei tarvitsisi tehdä vaikka hintahaitari on ollut 100-4000e. Tuossa aikaisemmin kehuin erästä HB:tä ja nyt kun olen viidellä keikalla soittanut sillä niin olen edelleen samaa mieltä että on hämmästyttävän hyvä peli. Ulkonäöllisistä tekijöistä joutuu tinkimään mutta jos tarkoituksena on soittaa ilman dissaroimista niin asia muuttuu. Minulle ulkonäkö ja valmistusmateriaalit ovat yhdentekeviä jos soittopeli on hyvä. Eikä ole vastaan tullut pitkään aikaan kitaraa joka ei olisi sääolosuhteita kestänyt. Toisaalta, en soita ulkona sateessa kaikukoppa täynnä vettä.


      • ilmakitaran

        omistajalta. Eihän avaaja luvannut että HB:sta säätämällä tulis gibsoni tai edes fenderi vaan että siitä tulee toimiva sähkökitara jolla voi opetella soittamaan. Sehän useimmilla kuitenkin lienee tavoitteena.


      • thoomanni
        ilmakitaran kirjoitti:

        omistajalta. Eihän avaaja luvannut että HB:sta säätämällä tulis gibsoni tai edes fenderi vaan että siitä tulee toimiva sähkökitara jolla voi opetella soittamaan. Sehän useimmilla kuitenkin lienee tavoitteena.

        tuossa jutussa on? Jos siihen bentoniin joka osa aletaan vaihtamaan niin mikä HB se enää on:) Ja rahaa palaa. Mikä oli se suurin syy ostaa hb - halpa hinta:O


      • ...---...
        thoomanni kirjoitti:

        tuossa jutussa on? Jos siihen bentoniin joka osa aletaan vaihtamaan niin mikä HB se enää on:) Ja rahaa palaa. Mikä oli se suurin syy ostaa hb - halpa hinta:O

        vaihtaa joka osaa vaan tehdä perussäädöt.

        Ja ne jokaisen kitaristin on osattava tehdä itse. Siis ihan itse.

        Tuunaaminen on sitten asia erikseen. Thomannilla on onneksi hyvä palautuspolitiikka eli jos kitarasta ei saa kalua säätämälläkään, sen voi palauttaa kuukauden sisään.


      • t..
        ...---... kirjoitti:

        meistä jokainen haluaisi soitella Fendereillä ja Gibsoneilla heti startista, mutta ns. elämän karu tosiasia on, että vain aniharvalla aloittelijalla, varsinkaan teinillä, on a) varaa b) uskallusta investoida kitaraan pariasataa enempää. Varaa sen vuoksi, että teinit harvoin ovat mitään porhoja ja Oy Faija Ab ei välttämättä innostu ideasta saada kuulla päivät pitkään moottorisahan meteliä kotona sisätiloissa, ja uskallusta sen vuoksi, että "entäpä jos tämä innostus sitten laantuukin".

        Ja tästä syystä Harley Bentoneita, Squiereita, Jack and Dannyja ja muita halpiksia a) ostetaan ja b) tullaan ostamaan vastaisuudessakin.

        Jottei pettymyksiä sitten tulisi ja jotta into sitten ei laantuisi heti alkuunsa, niin halusin antaa ohjeen, että miten kitarasta kuin kitarasta saadaan hyvinsoiva ja mitä sille pitää tehdä. On noin 80% todennäköisyys (Stetsonin menetelmällä) että HB on ihan OK ja sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään, mutta sitten on 20% mahdollisuus, että sitä pitää säädellä.

        Itselläni on HB:n Les Paul. Olen itse vaihtanut siihen kielet ja säätänyt kaulaa. Kaulan ruuvia piti vääntää noin 1/3 kierros löysemmälle - kolmosnauhalla oli nauhasäröä. Kun vielä nelos- ja kuutosnauhaa hioi vesihiomapaperilla kevyesti - veto kerrallaan kielen alta - soinnista tuli hyvä. Intonaatioon ei tarvinnut koskea, se oli about laakista paikallaan ohuemmilla kielillä. Kun olen verrannut sointia kaverien kanssa Gibson Les Pauliin ja Epiphone Les Pauliin, se ei juurikaan häpeä siinä seurassa. Suurin ero on siinä, että sointi on metallisempi, huojuvampi ja vähemmän lämmin, enemmän yksikelaisen kaltainen. Mutta yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

        jos on köyhä ja ei oo varaa ku paskaan niin mikäs siinä sitten! \m/


      • vitalis52

        Noh,hieman komppaan vanhaa aihetta. Tuli ostettua tuo kyseinen hb tele na52 .vertailin squier teleä musapalstoilla ja you tubessa. Tulipa käytyä f-musiikissa soittamassakin kyseinen kitara.. Mutta jotenkin tuossa hb:ssä kokin vetosi enemmän, ja hinnaltaan edullisempi. Kitarasta oli monta puolesta ja vastaan kirjoitusta. No se kuitenkin tuli thomannilta hyvin pakattuna,ja niin kuin olin ajatellutkin. En tiedä mutta näöltään hyvä. Viimeistely ?? Voisi sanoa että tuon squierin kanssa samaa laatua. Kielet oli käyttökurjan mukaan daddariot, mutta vaihdoin ne kuitenkin uusiin. Säätöjä kitara vaatikin itselle sopivaksi. Tarkistin sähkö puolen purkamalla kitaran. Kaikki oli ihan ok, tinaukset myös!! Onko tässä laatu parantunut? Noh jotain sanottavaa on kaulan ja bodyn välissä 0.5mm rako..nauhojen päät hiottava, ja kuten sanoin säädöt kohdilleen microfoneista ja kaularauta/ tallan säädöt. Nyt olen tuolla soitellut ja täytyy sanoa että tietynlaiseen soittoon ihan oiva peli..tykkään itse siitä..mutta jos pelottaa ostaa sitä niin älä tee sitä..osta 400-700€ kalliimpi voi olla kylläkin sama laatu??


      • coldschool

        Erinomaisen monet soitonharrastajat tuntuvat tänäpäivänä vievän kitaransa "huoltoon",ikäänkuin se alkaisi olla suunnilleen samaa kuin autoissa "huoltokirjan" täyttäminen.Kuitenkin puu on elävää materiaalia ja kitaratkin tuntuvat ainakin talvella tarvitsevan pientä säätämistä, joka kyllä kannattaa opetella itse tekemään,,mistään vaikeista asioista ei ole kyse.Yksi helpoimmista tavoista on katsoa Youtubesta joku sopiva asiaa käsittelevä video,niitä on tosiaankin valita asti siellä.Onhan se miellyttävämpi myös soitettavana kun säädöt ovat niinkuin ITSE haluat ja saattaapa jokunen eurokin säästyä?Tuota HB:tä tai muuta vastaavaa edullisemman tason soitinta monet käyttävät keikkatilanteissa yms.koska sitä kotona olevaa vuosikerta Gibsonia ei yksinkertaisesti "raaski"työhevosena käyttää.


    • raha vain ratkaisee.

      jos ostan meksikossa tehdyn tratokasterin olet kingi. Jos taas jossain muualla tehdyn olet luuseri.

      Itse ostin yamahan halvan kitarapaketin. Ja sen jälkeen sioitin vahvistimeen 220€.

      Ja homma muuttu täysin. Täällä on monia jotka morkkaa halpiskitaroita. Vaikka monet tehdään samoissa tehtaissa kuin kaliimmat.

      Reilu 200€ sijoitus vahvistimeen taas aukas täysin uuden maailman.

      Eli ei se ole aina kepistä kiinni. Tietty jokainen haluaa aidon straton tai gipsonin. Mutta kyllä halvemmillakin peleillä voi nauttia musiikista. Monasti asia on vain korvien välistä kiinni.

      Ja onhan täällä kiva käydä haukkumassa halpiksia,vaikka nurkassa seisoo saman merkkinen keppi.

      • fffwfwefw

        katselin finlandersin livekonserttia joku aika sitten tv:stä,ja kas kummaa ,basisti veteli menemään squierilla ihan täysin ;) ei se merkistä ole kiinni,soitit sitten humppaa,tai heviä


      • kauppiaalta
        fffwfwefw kirjoitti:

        katselin finlandersin livekonserttia joku aika sitten tv:stä,ja kas kummaa ,basisti veteli menemään squierilla ihan täysin ;) ei se merkistä ole kiinni,soitit sitten humppaa,tai heviä

        mikä muuttuu jos paan puolet rahaa lisää. Vastaus oli vahvistin. Saat saman paketin mutta vahvis on parempi.

        Eli mistä kannataa maksaa. Liian kallista kepasta vai vahvarista.


    • tällasttänäää

      Siis joo itselläni on joku todella halpa HB kitara ja olen harkinnut ostaa uusia kieliä mutta olen itse vielä aloittelija ja en tiedä mitkä olis hyvät kielet jne. nii voisko joku kertoo mitkä kielet olis hyvä laittaa tällaseen kitaraan http://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbstset_2_black.htm

      Ja olen ajatellut ostaa uuden vahvistimen, rolandin micro cubea on suositeltu niin se taitaa olla listalla.

      Ja se vielä että miten tosta kitarasta vaihdetaan nuo mikit ku haluisin vähä erilaiset ku toi keskimikki jää vähä eteen soittaessani :(

      • ouhcföphb

        miten se keskimikki jää eteen? säädä syvemmälle...

        sopiva kielisetti riippuu sinun tottumuksista,yleensä 10-setti sopii aloittelijoille/jonkinaikaa soitteneille hyvin,merkkinä vaikka d´addario tai ernie ball

        osta sellainen vaikka käytetty vahvari jossa on yli 10" elementti,mielellään 12" niin pääsee kitara oikeuksiinsa,unohda nuo ohuesti soivat tulitikkuaskit!


      • asfdasdf
        ouhcföphb kirjoitti:

        miten se keskimikki jää eteen? säädä syvemmälle...

        sopiva kielisetti riippuu sinun tottumuksista,yleensä 10-setti sopii aloittelijoille/jonkinaikaa soitteneille hyvin,merkkinä vaikka d´addario tai ernie ball

        osta sellainen vaikka käytetty vahvari jossa on yli 10" elementti,mielellään 12" niin pääsee kitara oikeuksiinsa,unohda nuo ohuesti soivat tulitikkuaskit!

        Juu kiitos infosta mutta onko suositella jotain tiettyä elementtiä ja kuinka kallis sellane mahtaa olla?


      • asfdasfd
        ouhcföphb kirjoitti:

        miten se keskimikki jää eteen? säädä syvemmälle...

        sopiva kielisetti riippuu sinun tottumuksista,yleensä 10-setti sopii aloittelijoille/jonkinaikaa soitteneille hyvin,merkkinä vaikka d´addario tai ernie ball

        osta sellainen vaikka käytetty vahvari jossa on yli 10" elementti,mielellään 12" niin pääsee kitara oikeuksiinsa,unohda nuo ohuesti soivat tulitikkuaskit!

        siis vahvistinta


      • öldksfhös
        asfdasdf kirjoitti:

        Juu kiitos infosta mutta onko suositella jotain tiettyä elementtiä ja kuinka kallis sellane mahtaa olla?

        katso muusikoiden.net torilta käytettyjä, fender,vox,siinä pari hyvää merkkiä


      • ...---...

        Vaihda .009 tai .010 kielisetti, D'Addario, Ernie Ball, Fender tms. Aloittelijan kannattaa alkaa soittamaan ohuilla kielillä, sillä niillä on helppoa soittaa barreet ja venytykset.

        Kitarasta vaihdetaan mikit niin, että:

        1) Ota kielet pois
        2) Avaa ne 13 ristipääruuvia Straton pleksin reunoista
        3) Irrota pleksi
        4) Irrota sähköjohdot irti piuhaplugista ja irrota maajohto vibrajousien pidikkeestä
        5) Kolvaa sen mikrofonin johdot irti viisiasentokytkimestä ja potikoista, jonka haluat vaihtaa
        6) Irrota mikrofoni pleksistä
        7) Kiinnitä uusi mikrofoni pleksiin
        8) Toista vaiheet 5-1 käänteisessä järjestyksessä.

        MicroCube on ihan OK vekotin.


    • vaihtamalla sen ..............

      Fenderiiin käy myös squier standart sarja tai myymällä sen kalamihelle veneen vara airoksi

      • kuullut että

        Pohjoisen kalamiehet mielellään ostaa niitä kalanperkuualustoiksi...


      • ...---...

        ensin opettelisit edes soittamaan ennenkuin tulet tänne puhumaan yhtään mitään soittimista.

        Tosimies saa vaikka vara-airon soimaan, kun taas peelo ei saa Fenkkuakaan.


      • niitä
        ...---... kirjoitti:

        ensin opettelisit edes soittamaan ennenkuin tulet tänne puhumaan yhtään mitään soittimista.

        Tosimies saa vaikka vara-airon soimaan, kun taas peelo ei saa Fenkkuakaan.

        Joiden aika menee kitaran säätämiseen,eikä soiton treenaukseen,ja joista ei koskaan tule muuta kun säätäjiä.


      • kbbpb
        niitä kirjoitti:

        Joiden aika menee kitaran säätämiseen,eikä soiton treenaukseen,ja joista ei koskaan tule muuta kun säätäjiä.

        ja sinä olet niitä,jotka ei saa soimaan edes ovikelloa :)


    • mikä.niistä

      Noita HB Telecastereita näkyy olevan vaikka kuinka monta eri mallia, onko niissä mitä eroja, paitsi tietysti väritykset?

      • mikä.niistä

        Harley Bentonin Telecasterit ovat tuolla hinnoiltaan alle satasesta vajaaseen pariin sataan:

        https://www.thomann.de/fi/harley_benton_tele_mallin_kitarat.html

        Noiden kalleimpien hinnalla saisi jo melkein Squierin Affinity Telecasterinkin, tiedä sitten kumpi parempi, mutta entä nuo halvimmat 79 ja 89 euroa maksavat? Olisiko tuollainen halpa kuitenkin riittävän hyvä kesällä mukana kuljeteltavaksi patteritoimisen vahvistimen pariksi? Arvosteluissa sanotaan laatua erittäin hyväksi tuohon halpaan hintaan nähden.


    • älälälälälääläläl

      Ei mitenkään. Ne halpisroskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2519
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2234
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      56
      2232
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      173
      1743
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe