Olen 28-vuotias leidi. Nykyisten 2,5 vuotta vanhojen silmälasien kanssa tuli ongelmia, kun toinen sanka oli miltei irti. Huomasin asian pari viikkoa sitten ja kävin kysymässä varaosia. Malli on jo niin "vanha", ettei heillä ollut varaosia. Lopulta yksi erivärinen varasanka onnistuttiin paikantamaan naapurikaupungin liikkeestä. Se tilattiin liikkeeseen ja asennettiin viikko sitten. Nyt sen jälkeen olen kärsinyt päänsärystä joka päivä, tänään tulee tasan viikko. Alkuun en kiinnittänyt asiaan huomiota, koska päänsärystä kärsin aina joskus ja siihen voi olla niin monta syytä (päätetyöskentely, liian vähäinen ulkoilu, niskat jumissa, unenpuute..). Kroonisista kivuista jo vuosien ajan kärsivänä sitä on tottunut, että aina sitä jostain kirpaisee. Viikkoa putkeen en ole kuitenkaan päänsärystä ennen kärsinyt (jos ei lasketa kokemaani kahta lievää aivotärähdystä 3 vuotta sitten - niiden välissä aikaa 6kk -, jolloin päässä jytisi 2-3 viikon ajan).
Aloin miettiä, mikä olisi muuttunut ja triggeroinut säryn. Vasta toissapäivänä kun yritin tarkempaan miettiä, tuli kuitenkin mieleeni, että päänsärky alkoi jetsulleen seuraavana päivänä kun uusi sanka oli laitettu. Mietin, josko sangan asentoa tulisi korjata. Kävin eilen sitä korjauttamassa, eikä päänsärky ole lähtenyt minnekään. Uusikaan sanka kun ei loputtomiin vääntämistä kestä sekään, olisin toivonut selviäväni kahdella vääntämisellä..mutta vieläkään eivät kehykset tunnu oikein istuvan päässä oikein ja päätä särkee. Lienee siis vielä huomenna edessä reissu liikkeeseen.
Voisiko tämä pitkittynyt päänsärky todella johtua lasien virheasennosta? Jos, niin mitä jos käynneistä huolimatta optikko ei saa laseja hyvään asentoon? Uusia laseja olen kyllä hankkimassa, mutta sillä välin kuitenkin pärjättävä näillä nykyisillä.
Vahvuudet ovat pysyneet nyt 2,5 vuoden ajan samoina. Sain lasit 13-vuotiaana ja teinivuosina vahvuuksia sai muutella puolen vuoden välein. Vasta nyt tuntuu näkö tasaantuneen. Käyn silmälääkärissä vuosittain näön ja silmänpaineen tarkastuttamassa (molemmilla isoäideillä glaukoomaa) pysyäkseni ajan tasalla.
2005 saamani vahvuudet nykyisissä laseissa ovat:
oikea sf -4.0, cyl 0.25, ax 170
vasen sf -4.0, cyl 0.25 ax 170
kaukolasit
Miten näitä lukemanumeroita itse asiassa luetaan, on aina kiinostanut.. Hajataittoa on ollut nuorempana, mutta se ns.parani enkä tarvinnut sen tuomaa porrastusta linsseissä enää.
Viime näöntarkastuksessa helmikuussa vahvuudet ihan samat. Oikeaan silmään tullut pikkuriikkisen lisää miinusta, mutta lukema on niin pieni ettei lääkärin mukaan "niin pientä miinuslukulisäystä ole olemassa". Nähdä siis pitäisi.
Voiko tämä kokemani päänsärky johtua laseista? Koska mitään muutakaan en itse keksi. Uusi sanka on ainoa muutos, mikä sillä aikavälillä on missään tapahtunut.
Mietteitä otetaan mielenkiinnolla vastaan :)
Päänsärkyjen syynä lasien virheasento?
6
1747
Vastaukset
- Tai sitten ei?
Harvemmin laseista toinen sanka rikkoutuu itsestään. Onko mahdollista että ne on murjoutuneet joskus? Samassa yhteydessä on ollut mahdollista että ne ovat muutenkin vääntyneet. Nenäsillasta, kulmasta, keskeltä? Mikäli laseihisi on ainoastaan vaihdettu ruuvikiinnitteinen aisa, eikä kolarivauriota ole korjattu, ovat lasisi kenties todella virheasennossa. Perusvirheesi 4dpt ei salli suurta poikkeamaa alkuperäis asennukseen. Cyl arvo, 0,25 ei aseta niin suurta täsmällisyys vaadetta.
Oikeaoppista kääntämistä aisasi kestää uskomattoman paljon, ole siis huoleti. Omatoimista ei.
Olet oikeassa, tarvitset uudet lasit kolarivaurioisten tilalle. Korjattu on aina korjattu. Sen tuntee näkömukavuudessa.
Kerro pieni täsmennys. Tarkoitatko "miinuslukulisäyksellä" lukemista tarkoittavaa, vaiko sanaa luku, numeraalisessa mielessä?- toden sanoisi...
Kiitos vastauksestasi! Nenätukiakin väänsivät siinä uutta sankaa laitettaessa, joten sielläkin virheasento suuresti mahdollinen. Pitää pyytää että katsovat sitä uudestaan. Rillit eivät mitään "väkivaltaa" ole kokeneet, käytössä lienevät kuluneet. Toisen sangan ruuvi löystyi, sangan "hölskymisestä" tilanteen itse alunperin huomasin. Ruuvin edestä puuttui jokin pala, irronnut joskus, en tiedä missä vaiheessa.
"Miinuslukulisäyksellä" tosiaan tarkoitin lukua numeraalisessa mielessä. Eli miinuslukemaa piirun verran tullut lisää, mutta ei niin paljon että lisää vahvuutta tulisi linssiin. Lisäys niin pieni, silmälääkärin mukaan "olemattoman pieni".
Huomenissa menossa sankaa uudestaan väännätyttämään. Pitää vaikka pyytää, että sillä härvelillä silmien keskipisteen suhteessa linsseihinkin tsekkaisivat...
- lasien/piilarien käyttäjä
Mulla on ainakin niin herkkä pää, että jos lasit vähänkin painaa korvan takaa tai nenältä, ilmaantuu aika äkkiä päänsärky tai migreenikohtaus. Sun kannattaa vaan käydä optikolla niin kauan kun tuntuu lasit hyvältä päässä. Sun päänsärkys voi mun mielestä ainakin ihan hyvin johtuu sun lasien asennosta.
Mulla on vahvuutta -5,25 molemmissa silmissä ni tiedän hyvin sen tunteen, että lasien kanssa on pärjättävä. Ei vaan oo vaihtoehtoo.
Jos sun laseja ei jostain syystä saada kuntoon, harkitse piilareiden ottamista rinnalle niin kauaksi aikaa, kun saat uudet lasit hankittua.
Tsemppiä, mee vaan rohkeasti uudelleen optikolle.- uudestaan liikkeeseen
Kiitos tsempistä! Vinkkurassa kyllä tuntuvat olevan, joten toivottavasti kolmas kerta toden sanoisi ja vääntö saataisiin onnistumaan. Aikamoista säätämistä tuntuu nyt olevan, kun lasit alunperin saadessani oli niin hyvä tuuri että 2,5 vuotta mentiin alkuperäisillä säädöksillä. Noh, nyt sitten näin.
Piilareita ei oo vielä koskaan ollut, mieli kyllä joskus tekisi kokeilla. On tuossa yhdet nykyisiä edeltävät, millä voi hätätilanteessa porskuttaa jonkin aikaa.
Kiitos tosi paljon ajatuksista ja kannustuksesta! - edelliseen...
uudestaan liikkeeseen kirjoitti:
Kiitos tsempistä! Vinkkurassa kyllä tuntuvat olevan, joten toivottavasti kolmas kerta toden sanoisi ja vääntö saataisiin onnistumaan. Aikamoista säätämistä tuntuu nyt olevan, kun lasit alunperin saadessani oli niin hyvä tuuri että 2,5 vuotta mentiin alkuperäisillä säädöksillä. Noh, nyt sitten näin.
Piilareita ei oo vielä koskaan ollut, mieli kyllä joskus tekisi kokeilla. On tuossa yhdet nykyisiä edeltävät, millä voi hätätilanteessa porskuttaa jonkin aikaa.
Kiitos tosi paljon ajatuksista ja kannustuksesta!Tulipa typovirhe...elikä tarkoitin, että on yhdet nykyisiä edeltäneet lasit mitä hätätapauksessa voi käyttää.
Syvä henkäys ja eikun huomenna optikolle uudestaan. Uusia lasejakin taas saa vähän etsiskeltyä ja katsasteltua kivoja kehyksiä.
- ...mikä ihmeessä neuvoksi?!
Toissapäivänä kävin väännätyttämässä sankoja ja saivatkin niitä parempaan asentoon. Nenätyynyt tai sangat eivät hierrä pahemmin enää, mutta päänsärky on pysynyt samana. Toissapäivänä kun kolmannen kerran väännettiin, päivällä pysyi hedari jopa poissa, mutta vain palatakseen illalla takaisin.
2,5-vuotias veljentyttö oli sinä päivänä hoidossa parin tunnin ajan ja ihmeen kautta silloin pää ei juuri särkenytkään. Isovanhemmat (omat vanhempani) olivat myös paikalla tyttelin kanssa leikkimässä, joten ei ollut niin suurta painetta jaksaa - jos särky pahentuisi, voisin aina mennä lepäämään.
Ilo oli kuitenkin ennenaikainen, koska illalla särky palasi takaisin.
Olen ihan loppu, kun ei päänsäryn kanssa saa tehdyksi yhtään mitään. Kroonisten kipujeni takia usein ainoa mahdollinen rentoutusajanviete on television katselu tai lukeminen, mutta päänsärky ei pahemmin pidä kummastakaan aktiviteetista. Täytän vuosia tulevalla viikolla ja syntymäpäivien juhlistaminen elokuvaillan merkeissä ystävän luona voipi olla kortilla, jos päänsärky ei taukoa..:(
En enää vaan keksi, mistä tämä voisi johtua. Nukkumisessa, syömisessä tai muussa ei niin kummaa muutosta ole tapahtunut, mikä olisi voinut toimia triggerinä säryn alkamiselle. Kipulääkitykset on koko ajan olleet samat, ei mitään muutoksia niissäkään (muutokset niissä olisivat muuten voineet vaikuttaa). Kun uusi sanka laitettiin, alkoi seuraavan iltana hedari kuin PUM vain!
Taitaa olla pakko käydä terveyskeskuksen päivystyksessä tästä kysymässä, jos ei viikolla tunnu vieläkään taukoavan. 2 viikkoa jatkunut päänsärky alkaa ajatuksena jo huolettamaan. Okei, se voi johtua monesta eri syystä, mutta silti huoli alkaa hiipiä myös sinne mieleen.
Toivottavasti huoli on turha, mutta kun keksisin vaan syyn mistä tämä johtuu. Päätäkään en muista mihinkään pamauttaneeni. Aiemmin elämässä olen 2 lievää aivotärähdystä saanut niinkin nololla tavalla, kuin pamauttamalla pääni kiviseinään sängyssä kääntyessäni. Molemmat kerrat sattui 6kk aikana ja pää jytisi 2-3 viikkoa. Kävin lääkärissä molemmilla kerroilla, mutta kun ei tajunta tai tasapaino juuri mennyt, ei niitä luokiteltu kovin ison luokan tärskyiksi.
Auts, kädet tosi kipeät tämänkin kirjoittamisesta...krempoissa löytyy kyllä. Ajatukset tai empatiat otetaan kiitollisena vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1573250EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403022- 1121535
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1501264Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621097Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661067- 601037
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373989- 43896
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23893