Hmm. Täältä löytyy paljon tyyppejä jotka pitävät Tolkienia ihan roskana kirjallisuudessa, mutta miettikääpä kuinka moni on edes miettinyt, kuinka paljon kirjailija teki töitä sen kaiken eteen. J.R.R. Tolkien kirjoitti kymmeniä vuosia historiaa 'keksimilleen' kansoille ja teki tosissaan töitä. Olen itse lukenut TSH:sta, Hobitin, Húrinin lasten tarinan, kohta Silmarillionin... Onhan se totta, että ne kaikki, paitsi ehkä Hobitti, ovat vaikealukuisia ja ehkä joidenkin mielestä tylsiä, mutta siinä on vuosien työ. Olen pitänyt muutaman esitelmänkin Tolkienista ja voin sanoa, että hän oli mielenkiintoinen ihminen. Noh, tämä nyt oli vain tämmöinen pieni mielipide, mutta tutustukaapa kirjailijan elämään ja lukekaa Hobitti ensin niin pääsette helpommalla, jos ette jaksa muita aloittaa. Minusta Sormusten herra on aivan fantastista luettavaa jos se vain avautuu. Ei se kaikille avaudukaan.
Tolkienista
5
814
Vastaukset
kiitti ku laitoit ton tänne
ja jos selailet vanhoja viestejä nii mun nimi näkyy siellä
ja muute aivan totta kun tekee tolkienista tai jostain hänen kirjastaan esitelmän hänestä paljastuu uusia puolia
nimimerkillä kokemusta on^^- The Rat
> Täältä löytyy paljon tyyppejä jotka pitävät Tolkienia ihan roskana
> kirjallisuudessa, mutta miettikääpä kuinka moni on edes miettinyt, kuinka
> paljon kirjailija teki töitä sen kaiken eteen.
Ottamatta kantaa itse kirjailijaan tai hänen tuotantoonsa, oletko siis sitä mieltä, että paska, jonka eteen on nähty paljon vaivaa, ei olekaan paskaa? Itse kyllä näkisin, että lopputulos ratkaisee.
Tolkien todellakin kehitti kokonaisen maailman (joskin olemassaolevan pohjalta), kansat, kielet, historiat, tarustot, ...
Onko se sitten paskaa? Jokainen päättäköön itse. Merkkiteos fantasian puolella se joka tapauksessa on ja suurin osa nykyisistä kliseistä on sen takia niin... Noh... Kliseitä.
Eihän se toki ensimmäinen fantasiateos ollut, ei sinne päinkään, mutta kyllähän se pitkälti määritteli modernimman fantasian, jonka rajoja vasta aivan viime vuosina on yritetty puoliväkisin laajentaa. :)- OutO
Noh, minusta se ei ole paskaa. :) Minä dikkaan. Kaikki ei.
- The Rat
OutO kirjoitti:
Noh, minusta se ei ole paskaa. :) Minä dikkaan. Kaikki ei.
Minähän nimen omaan en ottanut kantaa kirjailijaan.
Kyllähän minullekin T-sedän tuotokset uppoavat, vallan mainiosti. Taru löytyy hyllystä kolmeen kertaan (kaksi suomeksi, yksi englanniksi), Hobitti/lohikäärmevuori vain kahteen kertaan, muita teoksia muutama kappale... Loistavaa kamaa.
Pointti oli se, että tehdyn työn määrä ei minusta ole ratkaisevaa. Hyvä työ sinänsä vaatii sitä usein, mutta kyllä huonoakin saa aikaiseksi vaativalla prosessilla.
- faalku
J.R.R. Tolkienin keksimä fantasiamaailma on paremmin harkittu ja keksitty kuin J.K. Rowlingin fantasiamaailma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk275225Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133098Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_161292Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.501222Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231124PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1441000Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport43929- 117887
- 37834
- 142763