Tolkienista

OutO

Hmm. Täältä löytyy paljon tyyppejä jotka pitävät Tolkienia ihan roskana kirjallisuudessa, mutta miettikääpä kuinka moni on edes miettinyt, kuinka paljon kirjailija teki töitä sen kaiken eteen. J.R.R. Tolkien kirjoitti kymmeniä vuosia historiaa 'keksimilleen' kansoille ja teki tosissaan töitä. Olen itse lukenut TSH:sta, Hobitin, Húrinin lasten tarinan, kohta Silmarillionin... Onhan se totta, että ne kaikki, paitsi ehkä Hobitti, ovat vaikealukuisia ja ehkä joidenkin mielestä tylsiä, mutta siinä on vuosien työ. Olen pitänyt muutaman esitelmänkin Tolkienista ja voin sanoa, että hän oli mielenkiintoinen ihminen. Noh, tämä nyt oli vain tämmöinen pieni mielipide, mutta tutustukaapa kirjailijan elämään ja lukekaa Hobitti ensin niin pääsette helpommalla, jos ette jaksa muita aloittaa. Minusta Sormusten herra on aivan fantastista luettavaa jos se vain avautuu. Ei se kaikille avaudukaan.

5

857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiitti ku laitoit ton tänne
      ja jos selailet vanhoja viestejä nii mun nimi näkyy siellä

ja muute aivan totta kun tekee tolkienista tai jostain hänen kirjastaan esitelmän hänestä paljastuu uusia puolia

nimimerkillä kokemusta on^^

• The Rat

> Täältä löytyy paljon tyyppejä jotka pitävät Tolkienia ihan roskana
      > kirjallisuudessa, mutta miettikääpä kuinka moni on edes miettinyt, kuinka
      > paljon kirjailija teki töitä sen kaiken eteen.

Ottamatta kantaa itse kirjailijaan tai hänen tuotantoonsa, oletko siis sitä mieltä, että paska, jonka eteen on nähty paljon vaivaa, ei olekaan paskaa? Itse kyllä näkisin, että lopputulos ratkaisee.

Tolkien todellakin kehitti kokonaisen maailman (joskin olemassaolevan pohjalta), kansat, kielet, historiat, tarustot, ...

Onko se sitten paskaa? Jokainen päättäköön itse. Merkkiteos fantasian puolella se joka tapauksessa on ja suurin osa nykyisistä kliseistä on sen takia niin... Noh... Kliseitä.

Eihän se toki ensimmäinen fantasiateos ollut, ei sinne päinkään, mutta kyllähän se pitkälti määritteli modernimman fantasian, jonka rajoja vasta aivan viime vuosina on yritetty puoliväkisin laajentaa. :)

• OutO

Noh, minusta se ei ole paskaa. :) Minä dikkaan. Kaikki ei.

• The Rat
        OutO kirjoitti:

Noh, minusta se ei ole paskaa. :) Minä dikkaan. Kaikki ei.

Minähän nimen omaan en ottanut kantaa kirjailijaan.

Kyllähän minullekin T-sedän tuotokset uppoavat, vallan mainiosti. Taru löytyy hyllystä kolmeen kertaan (kaksi suomeksi, yksi englanniksi), Hobitti/lohikäärmevuori vain kahteen kertaan, muita teoksia muutama kappale... Loistavaa kamaa.

Pointti oli se, että tehdyn työn määrä ei minusta ole ratkaisevaa. Hyvä työ sinänsä vaatii sitä usein, mutta kyllä huonoakin saa aikaiseksi vaativalla prosessilla.

• faalku

J.R.R. Tolkienin keksimä fantasiamaailma on paremmin harkittu ja keksitty kuin J.K. Rowlingin fantasiamaailma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      113
      3665
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      23
      2739
    3. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      122
      2304
    4. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      6
      2243
    5. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      8
      1964
    6. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      36
      1606
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      58
      1066
    8. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      970
    9. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      74
      942
    10. Miten voitkin olla aina niin fiksu

...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      48
      888
    Aihe