Pitäisikö Maccia esim eheyttää?

jne.

Peesee koneitahan pitää aina olla eheyttelemässä ja tekemässä muuta päivityshommia niin pitääkö Macille tehdä samanlaisia hommia vai pysyykö se kunnossa ilman sen ihmeellisempiä?

16

1585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei hyviä tiedostojärjestelmiä tarvitse eheytellä, lisäksi ne hoitavat omat huolto- ja ylläpitopuuhansa itsenäisesti. Saa peeceehenkin kunnon tiedostojärjestelmät jos siirtyy esim. Linuxiin.

    • välttämättä haluaa

      Levytyökalulla voi tietysti joskus tarkistaa levyn ja levyn oikeudet.
      Huoltoskriptit voi ajaa manuaalisesti kirjoittamalla terminaalin sudo periodic daily weekly monthly. Komennon suorittamiseen tarvitaan ylläpitäjän salasana. Käyttöjärjestelmä ajaa huoltoskriptit yöllä klo 3:15.

    • -------->

      Kun siirryt UNIX pohjaisiin järjestelmiin, mac ja linuxit niin saat unohtaa haittaohjelmatyökalut, virustorjuntaohjelmat, levyn eheytykset jne. ne ovat Windowsin ongelmia. Tarvitse ainoastaan palomuurin ja ainakin linuxeissa se on kerneliin rakennettu joten sen kanssa sinun ei tarvitse välttämättä olla koskaan missään tekemisissä.

      • mika2

        ....Palomuuriakaan tarvitse, jos ei ole jakoja päällä.


      • Näkisitpä
        mika2 kirjoitti:

        ....Palomuuriakaan tarvitse, jos ei ole jakoja päällä.

        Eikö se Mac OS X jakaa kaikille esim iTunes biisit ja kirjoittimen muille? Nimittäin Welhon asiakkaat ovat raportoineet, että näkevät muiden tiedostot ja pystyvät tulostamaan muiden kirjoittimille?


      • mika2
        Näkisitpä kirjoitti:

        Eikö se Mac OS X jakaa kaikille esim iTunes biisit ja kirjoittimen muille? Nimittäin Welhon asiakkaat ovat raportoineet, että näkevät muiden tiedostot ja pystyvät tulostamaan muiden kirjoittimille?

        ...minä kirjoitin. Kirjoitin ettei palomuuria tarvitse jos jakoja ei ole päällä. Kyllä iTunes osaa jakaa kirjaston muille verkon käyttäjille ja osx osaa jakaa kirjoittimen. Ne jaot eivät ole oletuksena päällä, vaan ne pitää itse kytkeä.


      • pitää itse jakaa
        Näkisitpä kirjoitti:

        Eikö se Mac OS X jakaa kaikille esim iTunes biisit ja kirjoittimen muille? Nimittäin Welhon asiakkaat ovat raportoineet, että näkevät muiden tiedostot ja pystyvät tulostamaan muiden kirjoittimille?

        :Eikö se Mac OS X jakaa kaikille esim iTunes biisit ja kirjoittimen muille?

        Ei jaa vaan käyttäjien on itse pitänyt jakaa tiedostot.


      • niin on turvallisinta
        pitää itse jakaa kirjoitti:

        :Eikö se Mac OS X jakaa kaikille esim iTunes biisit ja kirjoittimen muille?

        Ei jaa vaan käyttäjien on itse pitänyt jakaa tiedostot.

        Joo ja käyttäjän on tarvinnut laittaa töpseli seinään ja kytkeä kone verkkoon. Pahvilaatikossahan se on turvallisin.

        Kyllä sillä koneella pitää jotain tehdäkin. Eikä Mac OS X vakiopalomuuria ei tietääkseni edes pysty kovin hyvin rajoittamaan kuka mitä saa käyttää. Ja jos esim jos haluaa käyttää tulostinta toisesta koneesta, niin samalla kaikki muut Welhon asiakkaat pystyvät sitä käyttämään.


      • vesku_orig
        niin on turvallisinta kirjoitti:

        Joo ja käyttäjän on tarvinnut laittaa töpseli seinään ja kytkeä kone verkkoon. Pahvilaatikossahan se on turvallisin.

        Kyllä sillä koneella pitää jotain tehdäkin. Eikä Mac OS X vakiopalomuuria ei tietääkseni edes pysty kovin hyvin rajoittamaan kuka mitä saa käyttää. Ja jos esim jos haluaa käyttää tulostinta toisesta koneesta, niin samalla kaikki muut Welhon asiakkaat pystyvät sitä käyttämään.

        Welho vilkaista peiliin. Eivät osaa konffata vehkeitään ja ovat tämän myöntäneetkin. Meidän kaapeliverkossa Rovaniemellä ei moista tapahdu, eikä pidäkään.

        Eikä tämä riipu edes käyttöjärjestelmästä.


      • on welhon verkko
        Näkisitpä kirjoitti:

        Eikö se Mac OS X jakaa kaikille esim iTunes biisit ja kirjoittimen muille? Nimittäin Welhon asiakkaat ovat raportoineet, että näkevät muiden tiedostot ja pystyvät tulostamaan muiden kirjoittimille?

        Oman huoneiston verkko kannattaisi eristää palomuurilla muusta maailmasta, kun kerran on mahdollista, että eri Welhon asiakkaat näkevät toisensa ikään kuin olisivat lähiverkossa.

        Erillinen palomuuri lienee käytännöllisin ratkaisu, koska usein tarve jakaa omassa kämpässä esim. iTunesia.


    • tiedostot

      Mac OS X osaa eheyttää vain alle 20Mt kokoiset tiedostot. Jos olet paljon tekemisissä isojen tiedostojen kanssa esim videoiden kanssa ja levy on melkein täynnä, niin levy defragmentoituu. Myös Macille on olemassa useita eheytysohjelmia, valitettavasti ne kaikki ovat maksullisia, eikä Mac OS X käyttöjärjestelmän mukana sellaista tule mukana ollenkaan.

      • teoreettinen ongelma

        Eli levyllä kannattaa pitää vähän tyhjää tilaa. Eiköhän nuo defragmentointi ohjelmat macille ole tarpeettomia. Niillä voi saada vain vahinkoa aikaan.


      • XXLY
        teoreettinen ongelma kirjoitti:

        Eli levyllä kannattaa pitää vähän tyhjää tilaa. Eiköhän nuo defragmentointi ohjelmat macille ole tarpeettomia. Niillä voi saada vain vahinkoa aikaan.

        >Niillä voi saada vain vahinkoa aikaan.

        Mistä tuo tieto on peräisin? Nimittäin on täyttää potaskaa!


      • potaskaa potaskaa
        XXLY kirjoitti:

        >Niillä voi saada vain vahinkoa aikaan.

        Mistä tuo tieto on peräisin? Nimittäin on täyttää potaskaa!

        : Mistä tuo tieto on peräisin? Nimittäin on täyttää potaskaa!

        Se on peräisin ihan Applen omilta sivuilta, joten veikkaan heidän tietävän asiasta enemmän kuin sinun.


      • näyttää..
        potaskaa potaskaa kirjoitti:

        : Mistä tuo tieto on peräisin? Nimittäin on täyttää potaskaa!

        Se on peräisin ihan Applen omilta sivuilta, joten veikkaan heidän tietävän asiasta enemmän kuin sinun.

        Voisitko näyttää missä näin lukee? Itse olen lukenut, että Mac OS X osaa eheyttää vain alle 20Mt kokoiset tiedostot. Ja kun katsoo eheytyssoftalla levyä, niin aika pirstaleina se on. Ja eheytyksen jälkeen nopeutumisen huomaa myös helposti.


      • jne.
        näyttää.. kirjoitti:

        Voisitko näyttää missä näin lukee? Itse olen lukenut, että Mac OS X osaa eheyttää vain alle 20Mt kokoiset tiedostot. Ja kun katsoo eheytyssoftalla levyä, niin aika pirstaleina se on. Ja eheytyksen jälkeen nopeutumisen huomaa myös helposti.

        Ok, kiitos kaikkien vastauksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2491
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1635
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1444
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1305
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1222
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1152
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      82
      1021
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      998
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      942
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      103
      886
    Aihe