Pystykarsinta,

sibyllavon

kannattaako? Mihin korkeuteen pitää tehdä, jos haluaa Kemera-tukea? Millä välineellä? Ennen vai jälkeen ensi harvennuksen?

11

4525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaako?

      Jotkut ovat laskeskelleet että pystykarsintaan sijoitetulle kustannukselle saataisiin 3-5% korko. Siis investointi mielessä. Onko tuota sitten käytännössä todettu, vahvasti epäilen että ei.

      Kemera-tuen edellytykset on olleet, karsintakohteen pusto tervettä, hyvä kasvu sekä tiheys ja ikärakenne tasainen. Karsittavia runkoja hehtaarille vähintään 350. Kaikki puut karsitaan samaan minimikorkeuteen, 4 tai 5 metriä. Välineillä ei tuelle merkitystä.

      Ensimmäinen karsinta 5-7m valtapituudessa, toinen 5-10 vuotta ensimmäisestä karsinnasta.

      • luopumassa

        Taisi olla aikansa villitys tuo pystykarsintakin, muuten epäonnistuneita räkämännikköjä yritettiin saaada metsän näköiseksi. Tuskin useimmista tuetuista karsinprojekteista saadaan koskaan laatutukkia, mutta näyttäähän se paremmalta ehkä 20-30 vuoden jälkeen karsinnassa. Tiedä häntä sitten millaisia pihkatulppia siellä sisällä on.
        Ehkä karsinta kannattaa vielä parhaimmilla kasvupaikoilla, jolloin saadaan todellista laatutyveä ja koivullakin, mutta siinä lienee paras tyytyä pelkästään kuivien oksien tiputteluun ja tuoreethan pitäisi karsia kesällä ja erittäin huolellisesti.


    • taisi loppua

      Tuen piti loppua viime vuodenvaihteessa. Saattoi ehkä tulla jatkoa, en tiedä...

    • Puolueeton tarkkailija

      Katsoppa kesäkuun tyynenä iltana jotain pystykarsittua ensiharvennettua koivikkoa, joka peilailee veden pinnasta. Voiko kauniimpaa näkyä olla? Se, että näkee oman koivikkonsa tuollaisena korvaa hyvin kaiken pystykarsintaan käytetyn ajan ja vaivan.

    • jatkuvat

      vielä.en käsitä mistä noita käsityksiä puun pilalle menosta syntynyt,olen itse sahauttanut puita joita pappani oli karsinut joskus 50-60 luvun vaihteessa. niissä ainakin oli oksan päät nätisti sisällä eikä mitään vikaa havaittavissa.on sitten eri asia jos aletaan katkoon jotain yli 4cm oksia ja muutenkin huono runkosia puita siinä ei järkeä.
      se että saako niistä sitten myydessä paremman hinnan onkin jo kysymys merkki,mutta kaunista katseltavaa ainakin ovat ja saa halvalla naapurin kateeksi.

      • Mehtäsika

        Kai suurin osa karsijoista sitä työtä tekee,laadun kanssa ei liene juurikaan tekemistä,omien kokemusteni mukaan jos kaikki rungot karsii niin valo lisääntyy,valon lisääntymisen myötä myös lämpö ja oksamassa muuttuu aikanaan ravinnoksi,omissa "kansankokeissa" kokokarsinta on ollut huomattava kasvunedistäjä.
        Koivun karsinta ainakin liian rohkeasti lisää väri/lahovikaa,ainakin tuttavan vaneritehtaan pomon mukaan.
        Kuusen talvikarsinnassa en ainakaan omissa "kokeissani" ole huomannut mitään negatiivistä.
        Hirmuisia hintojahan karsituista puista lupailivat joskus 80 -luvulla kun valtion varoin karsivat,mutta lienee se puoli laitettava vaalien ääntenkalastelun piikkiin.


    • ainakin

      Pystykarsin männyt ja kuuset. Aloitan karsinnan jo 5-7m puustossa. Jätän 8 viimeistä vuosikasvua koskematta .Suuremmistkin puista olen karsinut oksat vaikka ne olisivat kuinka paksuja tahansa. Jos oksan kohta ei korjaantuisikaan ,niin eihän siintä kuitenkaan olisi tullut laatupuuta. Se on sitten tulevaisuudessa ostajan päänsärky mitä puulle tekee. Karsinnan aloita metsän reunapuista, koska siellä on ne suurioksaisemmat puut. Tukia en ole hakenut, vaan teen karsintaa vuosien saatossa vähitellen.

      • sibyllavon

        olen katsellut metsiä ja huomannut, että esim männyn oksat pikkuhiljaa kuivuvat ja putoilevat. Itse olen ajatellut tuota valoisuuden lisääntymistä. On helpompi liikkua, kun oksat eivät törrötä. Silmäniloakin on. Oksat maatuvat luultavasti nopeammin maassa ja ravinteet vapautuvat. Että tukien saamiseksi pitää karsia kahdesti, oli minulle uusi asia. Karsiminen on hyvää hyötyliikuntaa eläkeläiselle.


      • Metsällinen
        sibyllavon kirjoitti:

        olen katsellut metsiä ja huomannut, että esim männyn oksat pikkuhiljaa kuivuvat ja putoilevat. Itse olen ajatellut tuota valoisuuden lisääntymistä. On helpompi liikkua, kun oksat eivät törrötä. Silmäniloakin on. Oksat maatuvat luultavasti nopeammin maassa ja ravinteet vapautuvat. Että tukien saamiseksi pitää karsia kahdesti, oli minulle uusi asia. Karsiminen on hyvää hyötyliikuntaa eläkeläiselle.

        Joku höpötti omiaan. Ei tietenkään tarvita kahta karsintaa tuen saamiseksi. Nyt on kiire karsia, kuukausi korkeintaan aikaa tänä keväänä. Elokuulla voi taas aloitella männiköissä. Viimeisin tieto on se, että vanha laki on voimassa koko tämän vuoden. Ensi vuonna karsintatukea ei enää saa.


      • oikaisu
        Metsällinen kirjoitti:

        Joku höpötti omiaan. Ei tietenkään tarvita kahta karsintaa tuen saamiseksi. Nyt on kiire karsia, kuukausi korkeintaan aikaa tänä keväänä. Elokuulla voi taas aloitella männiköissä. Viimeisin tieto on se, että vanha laki on voimassa koko tämän vuoden. Ensi vuonna karsintatukea ei enää saa.

        Ei höpottänyt. Lue uudelleen Kemera-tuen edellytykset. Viimeinen osa oli vastaus kysymykseen ennen vai jälkeen harvennuksen.

        Tukea myönnetään vain yhteen karsintakertaan.

        Se karsitaanko kerran vai kaksi, riippuu siitä millaista lopputulosta tavoitellaan puun laadussa.

        Pystykarsintaa voidaan tehdä myös keskikesästä alkusyksyyn. Tosin tällöin karsinta vaatii enemmän huolellisuutta ja ammattitaitoa.


    • sahatavaran

      laatuvaatimus taitaa kärsiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      421
      4689
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2334
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1460
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1130
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1015
    Aihe