Kuinka omaishoitajaksi pääsee

-veera

Elikkäs. En mistään ole löytänyt vastausta siihen että "miten omaishoitajaksi pääsee"? Elikkäs: Siis vaaditaanko omaishoitajalta jokin lääkärintarakstus tai pitääkö siihen olla ns. "perusterve"?

14

7813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaisesi

      ei pärjää ilman jatkuvaa sivullisen läsnäoloa.
      Meillä ei saa kuin siinä tapauksessa että on vuodepotilas.
      Joissakin kunnissa saa jopa työsskäyvät omaishoidontukea jos sitoutuvat hoitaman paljon apua tarvitsevaa omaistaan.
      Sosiaalitoimistoon täytyy viedä lääkärintodistus siitä kuinka paljon apua hoidettava tarvitsee.
      Sosiaalitoimistosta käyvät kotona katsomassa millaiset olosuhteet hoidettavalla on.

      Sitten täytetään anomus, siinä on kerrottava yksityiskohtaisesti missä kaikessa apua tarvitaan.
      Sosiaalilautakunta joko hyväksyy tai hylkää anomuksen.
      Riippuu siitä onko kunnalla rahaa, ja onko heidän mielestään tuki tarpeen.
      Päätöksestä voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
      Minä valitin mutta päätös pysyi kielteisenä, perustelivat sillä että ei ole subjektiivinen oikeus ja kunnalla ei ole resusseja useampaan tuen saajaan.
      Nyt monen vuoden jälkeen saan pienimmän mahdollisen tuen vaikka hoidettavani on täysin vuoteeseen sidottu.

      • edelliseen

        Mielestäni omaishoitajaksi ei todellakaan päästä, siihen pestiin joudutaan useimmiten, sai sitten tukea taikka ei.


    • Äityli*

      En oikein tiedä, onko tuo omaishoitajaksi pääseminen ihan oikea sana. Noh, voi olla..en tiedä sitten.

      Omaishoitaja on semmoinen, joka hoitaa vanhusta, vammautunutta tai vammaista omaistaan. "Pääsemiseksi" pitää ottaa yhteyttä kaupungin tai kunnan sosiaalivirastoon, joka tekee ns. kotikäynnin hoidettavan kotona ja kartoittaa hoidon tarpeen ja hoitajan kykeneväisyyden hoitaa ko. sanoisinko työtä... huono sana..mutta kuitenkin. Kunta päättää sitten maksaako siitä omaishoidonpalkkiota vai ei. Omaishoitajan pitää olla tarkkana ja tiukkana sossun kannanottoon. Yrittävät "luistaa" mainitun etuuden maksamisesta. Yhteys siis sosiaalitoimeen ja siitä se selviää.

      • omaishoitajan tukea

        vai katsotaanko se heti niinpäin, että kun kyseessä on vasta keski-ikäinen hoidettava, niin puoliso kuitenkin pysyy siinä rinnalla ja hoitaa aviopuolisonsa "ilmaiseksisin". Eli mitään tukea ei tarvita.

        - Köyhä kunta -


      • hoituli*
        omaishoitajan tukea kirjoitti:

        vai katsotaanko se heti niinpäin, että kun kyseessä on vasta keski-ikäinen hoidettava, niin puoliso kuitenkin pysyy siinä rinnalla ja hoitaa aviopuolisonsa "ilmaiseksisin". Eli mitään tukea ei tarvita.

        - Köyhä kunta -

        Kyllä puoliso voi saada tukea.
        Riippuu avun tarpeesta, hoidon sitovuudesta ym.
        Ei ikä siihen vaikuta eikä sukulaisuus.
        Näinhän sitä voi moni ajatella, että siinä sivussahan se menee, mutta kannattaa kysellä.


    • tukea saavana

      omaishoitajana täytyy pystyä käytännössä huolehtimaan apua tarvitsevan hoitamisesta/auttamisesta. Avuntarvitsijan suhteen kunta on määritellyt ns. kriteerit, mitkä täytyy täyttyä, eli yleensä täytyy olla hyvinkin huonokuntoinen ja paljon apua tarvitseva. Kotikäynti tehdään nimen omaan kunnon arvioimiseksi. Omaishoidon tuki ei ole ns. subjektiivinen oikeus, mutta jos sen saa, siihen on oikeus niin kauan kuin hoitosuhde kestää. Omaishoidon tukea ovat myös hoitajan vapaapäivät, kannattaa ottaa selville, miten kunta ne järjestää ja neuvotella ne itselleen sopiviksi.

    • Helli1

      Aivan! Pitäis hoitaa raha-asiat ym. kodin ulkopuoliset hoidettavan asiat. Mikään ei pelaa, kun ei ole virallisesti omaishoitaja. Kammottava olo!

    • kuntoilu

      Meneppäs Omaishoitajat.fi sivustolle eiköhän selvyyttä löydy. Mutta harkitse tarkkaan kannattaako ryhtyä omaishoitajaksi, voimia se kyllä vaatii.Katso netistä lähin Omaishoitaja yhdistys sieltä saa myös tarvittavaa apua, seillä on myös vertaistuki ryhmiä.

      • 24-7

        Tuota vertaistukea tuputetaan ovista ja ikkunoista, mitä hyötyä on tyhjänpäiväisestä lässytyksestä?
        Epäilen että suurin ongelma jokaisella omaishoitajalla on raha jonka tästä raskaasta työstä saamme, 24/7 kiinni joka ainoa päivä alimmalla korvauksella, miten pärjätä 350€/kk netto kun mitään muita tuloja ei ole, ei tähän tyhjänpäiväinen lässynlässyt auta mitään.


    • omaishoitajaqwe

      Olen omaishoitaja ja päivät menee kotona. Kiitos laman (taas,90-luvun lamakin oli raskas) työpaikalla ei tapahdu mitään, joten nyt ollaan tässä työssä.

      Palkka on se 350 € kk -verot, velkaa onneksi ei ole ja ei muita kuluja

      Aamupala, lääkkeet, päiväruoka, lääkkeet jne. Siinä päivärytmi.

      Muita harmia hommaa sitten eräs perheenjäsen, ei osallistu hoitoon millä lailla.

      Itse hoitajaksi pääsee kun alan ammattilainen käy kotona, tekee työnsä ja sitten ollaan omaishoitaja.

      Jatkuvaa kotona olemista se on, mutta teen mielelläni tätä. Oma perhe on oma.

      Onneksi pärjätään hyvin .

    • Tytär77

      Juuri yritti isäni päästä omaishoitajaksi. 60 v isäni, pitkäaikaistyötön joka hoitaa huonokuntoista isäänsä (ukkiani) ei voi olla isänsä omaishoitaja, koska ukki pääsee vielä kutakuinkin ylös sängystä ja suoriutuu kahvinkeitosta ja kasvojen pesusta itse. Omaishoitotukea kuulemma saa vain, jos omainen on niin huonossa kunnossa, että ei pääse sängystä ylös. Näin sanoi sosiaalityöntekijä. Ukki ei voi kuitenkaan kävellä omatoimisesti edes rollaattorin kanssa! Isä tai minä käymme joka päivä kaupassa, tekemässä ruuat ja auttamassa pesun kanssa.

      Samanaikaisesti työvoimatoimisto pommittaa isääni "kuntouttavilla" ja työharjoitteluilla jossain cv-kirjoittelupajoilla. Ei voi mitään, tulee satikutia kuulemma ylemmältä taholta jos eivät tee kaikkeansa, jotta saavat työttömän puhdetöiden pariin. Laissa lukee, ihmisen elämäntilanteesta viis, voithan käydä työharjoittelun jälkeenkin hoitamassa vanhusta, tai vaikkapa yöllä. 60-v ihminen, ei kauhean hyvässä kunnossa itsekään.

      Kysyttiin olisiko mahdollista saada korvausta vaikka 100 euroa/kk, auttaisi sekin paljon. Ei ei, paperissa lukee näin, eivoi joustaa. Raivostuttavaa toimintaa, edistääkö tälläinen sitten iäkkäiden pärjäämistä?

      • omhoit

        Tuo sosiaalityöntekijä on varsinainen mulkero, lukee papereita kuin piru raamattua.

        Meillä äitini pystyy liikkumaan rollaattorin avulla, pukee itse pesuissa avustan, tosin mitään ei kykene tekemään ei käsitöitä ei keittämään kahvia ei edes kahvia saa kaadettua kuppiinsa.
        Omaishoitajaksi pääsylle on varmaan eri kunnissa ja kaupungeissa suuriakin eroja.

        Tässäkin olisi meidän saamattomalle omaishoitajien nahjus-etujärjestöllemme työsarkaa, mutta kun ei huvita muu kuin ylevien puheitten pito seminaareissa.


    • Jaksammeko

      Hei,ottakaa yhteyttä kotisairaanhoitoon paikkakunnallanne,täällä tulivat tekemään testin äidilleni ja minulle myös,sitten katsoivat pisteemme ja myönsivät sen perusteella omaishoidon tuen minulle.Tasoja on kolme,riippuu varmaan omasta paikkakunnastanne miten ovat järjestäneet asiat.

    • yxomaishoitaja

      kuulostaa omituiselta että kotisairaanhoito päättäisi omaishoidosta?!? Kyllä yleensä sen päätöksen tekee nimenomaan sosiaalivirasto. Ehkä ennenmminkin niin että kotisairaanhoito on suositellut?
      On täysin paikkakunnasta riippuvaista miten omaishoito toimii. Siellä missä ei toimi, kannattaisi tarkkaan harkita muuttoa sellaiselle paikkakunnalle missä asiat toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe