Hyvä kirja

Forssell

Forssell: Suurella näyttämöllä

Siinä on porvari parhaasta päästä.
Oikea nasse.

5

441

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirja on hyvä silti

Mielenkiintoiset muistelmat totta tosiaan! Kelpaa lukea niin porvarin kuin proletariaatin edustajan (jos nitä enää nykyisin on lainkaan, mehän ollaan kaikki niiiin hyinvoivia). Kirjasta paljastuu sekin, etä sivistys on paljonkin muuta kuin maisterinpaperit. Yleensä juuri sitä, mitä suomalaisilta maistereilta nykyisin puuttuu täysin.

• Muistatteko,
      kun Fiat 600 saattoi ohittaa kuplafolkkarin maantiellä
      kun Laika-koira lensi Sputnik 2:lla ja Lassie palasi kotiin
      kun kokoonnuttiin radion ääreen kuuntelemaan kuunnelmia
      kun nuorisomusiikki oli harvinaista herkkua
      kun tanssi oli syntiä
      kun 40 % huviveron välttämiseksi tanssien alussa piti olla ”arvokkaampaa” ohjelmaa
      kun tytöt alkoivat käydä tansseissa vasta 17-vuotiaina
      kun tytöt teitittelivät ja puhuttelivat idoliaan kunnioittavasti ihailijakirjeissään
      kun meikkaaminen, kauneuspilkku ja purkan jauhaminen oli sopimatonta
      kun kellohameet ja suorat housut olivat muotia
      kun rock’n’roll tuli Suomeen ja Paul Anka esiintyi Linnanmäellä
      kun hiihtolomalla lähdettiin Helsingistä Teinijunalla pohjoiseen ja poliiseja oli hälytetty asemille
      kun lättähatut koettiin pelottavaksi uhaksi
      kun Seura, Apu, Suomen kuvalehti ja Elokuva-aitta olivat suuria aarteita

Poimin tiedot kirjailija, FT Teppo Kulmala on koostamasta juhlakirjasta, Anna pois mun kitarain. Se sisältää Lasse Liemolan tähtiuran vaiheet vuosilta 1957-1966. Siihen on kopioitu runsaasti lehtileikkeitä, käsin kirjoitettuja ihailijakirjeitä, levyjen kansia ja julisteita, lisäksi siinä on paljon valokuvia. Henkilöhakemistoa on seitsemän kaksipalstaista sivua, joten monet muutkin sen ajan idoleista ovat päässeet mukaan kirjaan.

Jos haluatte muistaa lisää, suosittelen kirjan lukemista. Itse en ole kuulunut Lassen ihailijoihin, mutta ihastuin Kulmalan kokoamaan juhlakirjaan. ”Anna pois mun kitarain” -kirjan aion ostaa omaan hyllyyni tuon kauden viihde-elämän käsikirjaksi.

PS: Tiesittekö muuten, että Lasse Liemolaa pidetään ensimmäisenä nuorison idolina Suomessa ja hänet valittiin vuonna 1959 neljänneksi suosituimmaksi suomalaiseksi Juhani Järvisen, Urho Kekkosen ja Väinö Linnan jälkeen? Uskomatonta, miten maailma muuttuu lyhyessä ajassa.

• a-woman1

Muistan, muistan! Juhani Järvisen tosin paremmin kuin Lasse Liemolan; ollaan oltu samaan aikaan urheiluopistossa. Liemolaa en ole nähnyt, mutta kuullut kyllä.
        TK:n kirja kuulostaa mielenkiintoiselta, pitää varmaan hankkia. Kiva, kun kerroit!

• 1943

äitini mielestä. Siksi en kotoa käsin käynyt tansseissa. Lasse Liemolan piti tulla Hyrsynkulman lavalle ja naapurin tyttö sai minut houkuteltua mukaan. Menimme metsän halki pyörillä, matkaa noin 5 km. Kansaa oli valtavasti. Lasse ei jostain syystä tullutkaan. Lavalta jäi mieleen se, että lattia hytkyi, kun mentiin jenkkaa.

• Pitää ehdottomasti ostaa tämä kirja, tiedä vaikka löytyisi omakin kirje sivuilta.

Lasse oli aikansa idoli, ensimmäinen lajissaan Suomessa.
        Kyllä siinä sydän pompotti, kun kuunteli kuinka Lasse lauloi.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      146
      6917
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      5866
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      125
      5056
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      44
      4607
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      55
      4008
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      64
      3160
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      55
      3090
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      25
      2732
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2364
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      16
      2293
    Aihe