Kontaktin opettaminen

koiran ja omistajan välille.

Miten olette aloittaneet kontaktiharjoitukse? Olen yrittänyt palkita aina kun koira katsoo minuun, mutta se katsoo ehkä kerran tai kaksi päivässä minua kohti vaikka olen esim. ulkona seissyt ties kuinka kauan odottaen että koira katsoisi minuun :( Ehkä olisi helpompaa opettaa naksuttimella, niin se tietäisi varmasti mistä saa palkan? Koira on siis jo yli puoli vuotias ja tuli meille muutama päivä sitten.

Vai onko suhteen luominen ensin tärkeämpää?

11

1988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • b&b

      Oma mielipiteeni on, että mekaaninen kontaktiopetus kannattaa aluksi unohtaa, ja keskittyä juuri tuohon suhteen luomiseen. Eli luo koiralle turvallinen olo, leiki ja touhua sen kanssa, aseta selkeät rajat ja kohtele pentua reilusti ja kärsivällisyydellä.

      Monet koirat alkavat automaattisesti tarjota kontaktia kun suhde on kunnossa, ja siitä sitä on hyvä lähteä vahvistamaan. Mekaaninen katsekontakti on ihan kiva temppu, mutta ainakaan allekirjoittaneella ja hänen koirillaan se ei ole lainkaan sama asia kuin luonnollisesti syntyvä halu pitää yhteyttä laumaan.

      • paljolti

        Täytyy sitten keskittyä enemmän tuohon suhteen luomiseen nyt aluksi. Ollaan joskus myöhemminkin menossa jollekkin kurssille yms.


    • Suhteen luominen ja kontaktin opettaminen ei mitenkään tyrmää toisinaan,pikemmin täydentää,tai sanoisinko jälkimmäinen kuuluu ensimmäiseen,joten aivan mainiosti niitä voi opettaa vaikka hetimiten kumpaakin.Kuten minä teen pentujen kanssa.Se on myös mukavaa yhdessäoloa ja aivotyötäkin koiralle,alussa varsinkin kun harjoitellaan "uutta".

      Se,että koira haluaa pitää esim.laumaansa yhteyttä,niin ei siihen välttämättä katsekontaktia tarvi,tai tiivistä yhteydenottoa.Yleensä tosin noin toimii esim.paimenkoirat ja muut tietyntyyppiset koirat/rodut.Itsenäisemmät rodut tekee sen yleensä hienovaraisemmin.Jos haluaa tällaisille roduille kiinteämmän kontaktinoton (ottamaan lähelle kontaktia esim.lenkillä,saati vaikeamman katsekontaktin useissa tapauksissa),niin kyllä se silloin kannattaa opettaa.Itsestään se ei kaikille suinkaan tule tule.
      Jos esim.ajattelee katsekontaktin etuja,vaikka koulutuksessa sun muussa,se kannattaa tehdä vahvaksi ja varmaksi.Itsestään sitä ei aina saa,varsinkin itsenäisemmillä roduilla.
      Myöskin mitä nuoremmalla sen aloittaa,niin sen enemmän se saattaa helpottaa monia asioita,sitä on helppo vahvistaa,ja koira alkaa sitä tarjoamaan itsestään.

      Mutta riippuu mitä kontaktilla tarkoittaa.Kiinteätä vai vähemmän kiinteätä,saati koulutuksissa hyödyllisessä katsekontaktista ;)

      Yksi tapa on tehdä se kun olet jo tehnyt,toinen tapa,varsinkin katsekontaktiin on esim.istua koiran kanssa latialla,ja aina kun koira katsoo silmiin (ensin se voi olla nopea vilkaisu),niin nopeasti nanna ja kehut.Myhemmin aikaa voi pidentää,mitä koiraa pitää katsomassa ja käyttää vaikka lelua palkitsemisessa.Oikeassa kohtaan palkitseminen nopeuttaa opimista,joten kannattaa olla tarkkana.Muuten sitten voi toki aina kehua,kun koira ottaa kontaktia,tavalla tai toisella eli vahvistaa.Itsenäisemmille roduille se on nimenomaan tärkeää ;)

      Ja naksu on tosiaan hieno juttu,mutta sen käyttö kannattaa opetella aina huolella.

      • minä koulutan ilman niitä v...

        oikein hienosta oivaltamisesta voin namun antaa.Leikki on parempi palkinto ainakin minun koiralle(suomenlapinkoira)ja onhan ruuan antaminen palkinto,kun istuu ja katsoo sinuun.Ei mikään ihme jos ylipainoisia koiria paljon jotta paikallinen eläinlääkärikin tympääntyneenä kertoi minulle jotta yli 60% sinne tulevista koirista saanut vaivan ylipainon takia.Eli jos kouluttaa koiran nameilla niin se otetaan ruuasta pois aina.


      • minä koulutan ilman niitä v... kirjoitti:

        oikein hienosta oivaltamisesta voin namun antaa.Leikki on parempi palkinto ainakin minun koiralle(suomenlapinkoira)ja onhan ruuan antaminen palkinto,kun istuu ja katsoo sinuun.Ei mikään ihme jos ylipainoisia koiria paljon jotta paikallinen eläinlääkärikin tympääntyneenä kertoi minulle jotta yli 60% sinne tulevista koirista saanut vaivan ylipainon takia.Eli jos kouluttaa koiran nameilla niin se otetaan ruuasta pois aina.

        Ei tarvikkaan,jossain tilanteessa vaan on esim.parempi ;)

        Makupalat kun myös laskee kierroksia,leikkiminen taas nostaa.Yksilöstä taas kiinni kunpaa haluaa.
        Makupaloilla myös jossain tilanteessa on kätevämpi palkata.Myös kannattaa muistaa se,että kun leikillä/lelulla palkkaa,se vaatii saalisviettiä ja osaltaan myös taistelutahtoa.Kaikilla koirilla (roduillakin) sitä ei ole riittävästi,johtuen alkuperäisestä jalostuksesta.On myös rotuja,tietyt isot,joilla ei erityisemmin suosita saalisvietin vahvistamista.

        Myöskin on tilanteita,jossa palkkaamisen on hyvä olla hienovaraisempaa.

        ELI palkkaus haetaan nimenomaan yksilön mukaan,rotuominaisuudetkin joskus täytyen huomioonottaen.

        Ja eiköhän ylipaino kuitenkin johdu ihan muusta,kuin palkkauksesta.Se johtuu siitä,että koira syö enemmän kuin kuluttaa,ja useinmissa tapauksissa on syynä ihan turhanpäiväinen yleinen makupalojen jako kodeissa.
        Ja jos ahkerasti käyttää koulutusnameja,niin varsinkin pikkukoirilla se tosiaan kannattaa huomioida ruuan määrässä.Mutta sehän nyt pitäisi kuulua ihan maalaisjärjellä ajatteluunkin ;)


      • svippe
        molossi kirjoitti:

        Ei tarvikkaan,jossain tilanteessa vaan on esim.parempi ;)

        Makupalat kun myös laskee kierroksia,leikkiminen taas nostaa.Yksilöstä taas kiinni kunpaa haluaa.
        Makupaloilla myös jossain tilanteessa on kätevämpi palkata.Myös kannattaa muistaa se,että kun leikillä/lelulla palkkaa,se vaatii saalisviettiä ja osaltaan myös taistelutahtoa.Kaikilla koirilla (roduillakin) sitä ei ole riittävästi,johtuen alkuperäisestä jalostuksesta.On myös rotuja,tietyt isot,joilla ei erityisemmin suosita saalisvietin vahvistamista.

        Myöskin on tilanteita,jossa palkkaamisen on hyvä olla hienovaraisempaa.

        ELI palkkaus haetaan nimenomaan yksilön mukaan,rotuominaisuudetkin joskus täytyen huomioonottaen.

        Ja eiköhän ylipaino kuitenkin johdu ihan muusta,kuin palkkauksesta.Se johtuu siitä,että koira syö enemmän kuin kuluttaa,ja useinmissa tapauksissa on syynä ihan turhanpäiväinen yleinen makupalojen jako kodeissa.
        Ja jos ahkerasti käyttää koulutusnameja,niin varsinkin pikkukoirilla se tosiaan kannattaa huomioida ruuan määrässä.Mutta sehän nyt pitäisi kuulua ihan maalaisjärjellä ajatteluunkin ;)

        itse käytän namupaloja uusien asioiden opettamiseen, näin saan tarkemman suorituksen alusta asti. sitte ku asia osataan otetaan käyttöön patukat ja pallot joilla saadaan vauhtia ja räväkkyyttä. tapa palkata on todellakin yksilöllinen ja jotkut ovat jopa sitä mieltä että jompikumpi tapa on valittava..molempia ei saisi käyttää mutta tämän väitteen jyrään , koska toimii meillä hienosti.


    • päivä sitten?

      Juu, koitas nyt vaan iloita uudesta kaverista ja anna kodinvaihtaja-paran ottaa kuule sitä kontaktia ihan omaan tahtiinsa.
      Jestas.

    • melkein sama juttu

      Minä neuvon aina koulutuksissa tätä kysyttäessä että pitäkää hauskaa sen koiran kanssa. Eli tosiaan, luodaan se suhde. Kontakti tulee siinä mukana. Kun koiralla on ohjaajan kanssa kivaa, se hakeutuu mielellään ohjaajan seuraan ja odottaa että mitäs kivaa kohta tehtäisiin.

      Eli minun vinkki on että leiki sen koiran kanssa. Osta muutama lelu, pallo, selvitä mistä koira pitää ja lähes päivittäin pieniä leikkituokioita sen koiran kanssa.
      Muista kuitenkin että esim palloa ei saa joka päivä heittää sillä se kiihdyttää koiraa liikaa.

      Muista myös johdonmukaisuus uuden tulokkaan kanssa. Eli mieti miten haluat koiran käyttäytyvän ja alusta asti vaadi siltä niitä asioita. Jos esim haluat että koira odottaa kauniistu ruokakuppiaan niin ihan nyt heti alat vaatimaan siltä että se istuu muutaman sekunnin ja odottaa ole hyvä sanaa. Jos et halua että koira hyppii ihmisten päälle niin se on heti alusta kiellettyä yms.

      TOkihan sen pitää saada kotiutua mutta se tarkoittaa enemmänkin sitä että ei vieraita tai ei viedä sitä vierailulle, ei vieraita koiria tms ennen kuin se tietää kuka sen uusi perhe on. Mutta peruasioita voi ja kannattaa alkaa opettamaan ihan heti. Määrätietoisesti.

    • lisäys

      Ja vielä lisäys että jos koira on tullut pari päivää sitten teille niin totta kai se nyt ensin ihmettelee uutta ympäristöään. Eihän se tuosta vaan tule sisälle taloon ja totea että okei tämä on mun uusi koti ja tota mun pitää totella.

      Anna sille aikaa kotiutua ennen kuin alat tuskailemaan tälläisen asian kuin kontaktin kanssa. Jos sille ei ole ikinä sitä opetettu, jos sen kanssa ei ole ikinä tehty mitään niin miksi ihmeessä se edes katsoisi sinuun. Kyllä se sieltä luonnostaan tulee. Ja jos ei niin sitten alat vahvistamaan sitä. Kontakti ei ole sitä että koira KATSOO sinua vaan se on sitä että koira pitää yhteyttä. Ja uutenä perheenjäsenenä sillä ei ole mitään syytä tehdä niin.

      Paitsi jos on taitava koirankouluttaja...niitähän koirat palvovat oli sitten kyse minuutin suhteesta tai koko elämän kestävästä;)

    • krb

      Meillä harjoiteltiin kontaktia juuri tuolla, että ruokaa odotettiin nätisti istuen ja kun koira katsoi minuun, sanoin ole hyvä. Ja pikkuhiljaa vähän pidensin sitä katsomisajan pituutta ennen luvan antamista.
      Toinen tapa jota käytin (joka on myös luoksetuloharjoitus, mutta on mielestäni parantanut koirani kontaktia minuun) lenkillä oli että minulla oli nameja mukana ja kun koira meni pitkällä remmillä edelläni kutsuin sitä luokseni ja palkkasin heti. tein tätä muutaman kerran lenkillä epäsäännölisesti ja koira pysyy tänä päivänäkin valppaana, josko minulla olisi jotain "asiaa".

      • td3kk

        Minä ainakin ensin opetan kaikki säännöt mitä on kotona ja sitten vasta kun ne osaa niin aletaan harjoittelemaan kontakstin ottoa ja seuraamista. On kyllä totta ettää ensin koiran täyty luottaa omistajaansa täysin. vai?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      361
      8192
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2324
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1692
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1549
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1304
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      121
      1293
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      349
      1116
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1005
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      992
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      111
      911
    Aihe