Täällä Suomi24 -sivuilla on joskus käyty keskustelua automaatin ja manuaalin paremmuudesta. Itse ajan tällä hetkellä automaatilla ja en ole kovin innostunut manuaalista.
Perinteisesti automaattia on vastustettu siksi, kun se on kalliimpi ostettaessa, kiihtyy hitaammin ja kuluttaa kaupunkiajossa enemmän bensaa.
VW Golf Variant 1.4 TSI 90 kW koneella ja 7-portaisella uudella DSG-automaatilla maksaa 24.990 e comfortline varustetasolla, kun se manuaalina maksaa 23.620 e. Suorituskyky on sama ja automaatti vie jopa vähemmän bensaa kaupungissa eli hiilidioksidipäästö on alhaisempi ja sitä kautta tuleva vuosittainen ajoneuvovero karvan verran pienempi.
Itse en oikein keksi autoa vaihtaessani kovin hyvää syytä, miksi kenenkään kannattaisi noilla ehdoilla ostaa uusi Volkswagen Golf bensafarmari manuaalina. Ehkä ainut hyvä syy voisi olla se, että ostaa sen kaikkein halvimman varustetason, jolloin hinta on 22.900 e, joka toki on selvästi vähemmän kuin 24.990 e halvimmasta automaattivaihteisesta. Onko joitakin muita syitä enää vai joko manuaalivaihteisen myynti loppuu?
VW Golf TSI DSG vai manuaali
51
22897
Vastaukset
- kestää...
pitemmän päälle on arvoitus.
- hinta ei
Se on arvoitus, mutta se tiedetään, että jos/kun DSG hajoaa niin korjaaminen on kallista. Kun auto vanhenee ja sen arvo laskee niin mahdollisten korjauskustannusten osuus auton arvosta nousee isoksi ja se voi laskea auton hintaa ja haluttavuutta käytettynä. Voi tulla sellainen vaihtoautohallien seinäruusu.
- ex-Mosse
hinta ei kirjoitti:
Se on arvoitus, mutta se tiedetään, että jos/kun DSG hajoaa niin korjaaminen on kallista. Kun auto vanhenee ja sen arvo laskee niin mahdollisten korjauskustannusten osuus auton arvosta nousee isoksi ja se voi laskea auton hintaa ja haluttavuutta käytettynä. Voi tulla sellainen vaihtoautohallien seinäruusu.
Samoin on perinteisenkin automaatin kanssa, eli kallista on niitäkin korjata kun alkavat reistailla.
- se,
ex-Mosse kirjoitti:
Samoin on perinteisenkin automaatin kanssa, eli kallista on niitäkin korjata kun alkavat reistailla.
manuaalikin kun se alkaa reistailla.
Vaihdelaatikko on melko kallis osa uusia tai korjauttaa, oli se sitten manuaali tai automaati. - DSG:ssä
se, kirjoitti:
manuaalikin kun se alkaa reistailla.
Vaihdelaatikko on melko kallis osa uusia tai korjauttaa, oli se sitten manuaali tai automaati.Harvoin manuaalia nykyisin joutuu korjaamaan.
- Laatikkoexpertti
Dsg-vaihteiston kesto ei ole arvoitus. Dsg-vaihteisto tuli tuotantoon v. 2003 ja ainakaan paikallisen VW-huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi laatikko johon on jouduttu koskemaan. Siihen vaihdettiin joku laakeri takuuseen. Sen sijaan manuaalilaatikoissa on vikoja ollut kuten manuaaleissa yleensäkin. Dsg-laatikon ainoa huoltotoimenpide on öljynvaihto 60 000 km:n välein.
- jeesustelua
Laatikkoexpertti kirjoitti:
Dsg-vaihteiston kesto ei ole arvoitus. Dsg-vaihteisto tuli tuotantoon v. 2003 ja ainakaan paikallisen VW-huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi laatikko johon on jouduttu koskemaan. Siihen vaihdettiin joku laakeri takuuseen. Sen sijaan manuaalilaatikoissa on vikoja ollut kuten manuaaleissa yleensäkin. Dsg-laatikon ainoa huoltotoimenpide on öljynvaihto 60 000 km:n välein.
laatikkoexpertille...siihen vaihdettiin joku laakeri???????......"huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi johon on jouduttu koskemaan"....no niin on volkkarin korjaamolla ollut aina tapana,en tiedä miten ne osaakin pyörittää ja ihmetellä jos jostain käy valittamassa,varmaan koulutetaan tähän samaan värssyyn -ettei ole koskaan ollut vastaavaa ja kuiteskin kun katsoo luotettavuutta volkkarinkin osalta niin on aina ollut peräpään autoja.
- 20+14
jeesustelua kirjoitti:
laatikkoexpertille...siihen vaihdettiin joku laakeri???????......"huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi johon on jouduttu koskemaan"....no niin on volkkarin korjaamolla ollut aina tapana,en tiedä miten ne osaakin pyörittää ja ihmetellä jos jostain käy valittamassa,varmaan koulutetaan tähän samaan värssyyn -ettei ole koskaan ollut vastaavaa ja kuiteskin kun katsoo luotettavuutta volkkarinkin osalta niin on aina ollut peräpään autoja.
Ai VW aina peräpään autoja luotettavuudessa? Kirjoittajalla taitaa olla paha kankkunen.
- kestotesti
20+14 kirjoitti:
Ai VW aina peräpään autoja luotettavuudessa? Kirjoittajalla taitaa olla paha kankkunen.
Saksalainen 100.00 km:n kestotesti kertoo selkeästi volkkarin mukamas laadun. 60 testatun auton joukossa VW tuotteet olivat poikkeuksetta viimeisten joukossa. Olivat korjaamolla satkun aikana useita päiviä normaalien huoltojen lisäksi. Kannattaa lukea Autobildin dauertest, niin silmät avautuvat.
- 7+16=?
kestotesti kirjoitti:
Saksalainen 100.00 km:n kestotesti kertoo selkeästi volkkarin mukamas laadun. 60 testatun auton joukossa VW tuotteet olivat poikkeuksetta viimeisten joukossa. Olivat korjaamolla satkun aikana useita päiviä normaalien huoltojen lisäksi. Kannattaa lukea Autobildin dauertest, niin silmät avautuvat.
Taas kerran. Laatu on eri ihmisille eri asioita. Se, että auto joutuu olemaan 100tkm ajolla pari kertaa enemmän huollossa, ei välttämättä sen omistajan mielestä tee siitä laadutonta. Ja vaikka Toyotaan verrattuna auto ei edes ollut huollossa sen enempää koska Toyotaa pitää joka tapauksessa huollattaa tuplasti mitä Volsuja. Voi olla muut seikat mitkä tekevät kilpailijoista laaduttomampia juuri sen volsun omistajan mielestä.
Toiset kun haluaa nauttia autolla ajamisesta, niin mitä sitten jos joutuu sen pari kertaa korjauttamaan. Mukavuudesta joutuu aina kärsimään. Jollain Toyotalla kärsit joka kilometrillä kun sillä ajat, joten jossain muodossa se kärsimys on aina hoidettava ;)
Valitettavasti edelleenkään ei ole tehty täydellistä autoa - täydellinen ajomukavuus, ei kaipaa huoltoa, ilmainen, ei kuluta polttoainetta jne :) - ööääää
jeesustelua kirjoitti:
laatikkoexpertille...siihen vaihdettiin joku laakeri???????......"huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi johon on jouduttu koskemaan"....no niin on volkkarin korjaamolla ollut aina tapana,en tiedä miten ne osaakin pyörittää ja ihmetellä jos jostain käy valittamassa,varmaan koulutetaan tähän samaan värssyyn -ettei ole koskaan ollut vastaavaa ja kuiteskin kun katsoo luotettavuutta volkkarinkin osalta niin on aina ollut peräpään autoja.
Aina kun vien auton esim. ajovalopolttimen vaihtoon, niin huolto on aivan ihmeissään. Ei koskaan aikaisemmin olla törmätty vastaavaan vikaan, ei yhtään kyllä pysty sanoo miks se ei pala. Ei kait ne koskaa kerro että joka viikko niitä korjataan.
- jop88
Laatikkoexpertti kirjoitti:
Dsg-vaihteiston kesto ei ole arvoitus. Dsg-vaihteisto tuli tuotantoon v. 2003 ja ainakaan paikallisen VW-huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi laatikko johon on jouduttu koskemaan. Siihen vaihdettiin joku laakeri takuuseen. Sen sijaan manuaalilaatikoissa on vikoja ollut kuten manuaaleissa yleensäkin. Dsg-laatikon ainoa huoltotoimenpide on öljynvaihto 60 000 km:n välein.
Oma laatikko vaihdettiin 10tkm jälkeen, ei ole provo ja ei ole kuulemma ainut. Vaihdettiin myös mittaristo ja etuiskareiden laakerit kahteen kertaan eikä vieläkään provo.
- dsg2006
Laatikkoexpertti kirjoitti:
Dsg-vaihteiston kesto ei ole arvoitus. Dsg-vaihteisto tuli tuotantoon v. 2003 ja ainakaan paikallisen VW-huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi laatikko johon on jouduttu koskemaan. Siihen vaihdettiin joku laakeri takuuseen. Sen sijaan manuaalilaatikoissa on vikoja ollut kuten manuaaleissa yleensäkin. Dsg-laatikon ainoa huoltotoimenpide on öljynvaihto 60 000 km:n välein.
Itselläni on ollut nyt 4 vuotta tuo VAG:in versio automaattivaihteistosta. Se on ihastuttava kapistus silloin kuin toimii, minulla rauhallisessa perheajossa se kesti 92000 km, ja siihen loppui. Ehkäpä syynä oli kova talvi, paljon pakkasta ja ehkäpä auringonpilkkuja, mutta lasku uudesta vaihteistosta himpun yli 7000€.
Käsitykseni mukaan ensimmäinen oire oli joitakin viikkoja ennen hajoamista kun aamutuimaan käynnistin autoa normaalista vaihde P-asenossa auto lähtikin starttauksen yhteydessä eteenpäin liikkeelle. Seuraava ilmeinen oire oli hieman myöhemmin samasta paikasta peruuttaessa vaihde R-asentoon ja hieman kaasua... mitään ei tapahtunut.. lisää kaasua ja auto ryntää ETEENPÄIN !!! vaihde R-asennossa. Auto nyt korjattu ja kunnossa mutta siirtyy eteenpäin.... ja minä perinteiseen automaattiin.
Vastaavaa löytyy youtubesta hakusanalla "DSG megatronic" http://www.youtube.com/watch?v=tUnCVonmJ14&feature=related että silleen :( - 2+19
jop88 kirjoitti:
Oma laatikko vaihdettiin 10tkm jälkeen, ei ole provo ja ei ole kuulemma ainut. Vaihdettiin myös mittaristo ja etuiskareiden laakerit kahteen kertaan eikä vieläkään provo.
laatikko sulla on? pitääkö minunkin vaihtaa laatikkoni lääkärissä vai onnistuuko kotona. ja eikä ole vieläkään provo
- reiska`
Laatikkoexpertti kirjoitti:
Dsg-vaihteiston kesto ei ole arvoitus. Dsg-vaihteisto tuli tuotantoon v. 2003 ja ainakaan paikallisen VW-huoltoliikkeen tiedossa ei ole kuin yksi laatikko johon on jouduttu koskemaan. Siihen vaihdettiin joku laakeri takuuseen. Sen sijaan manuaalilaatikoissa on vikoja ollut kuten manuaaleissa yleensäkin. Dsg-laatikon ainoa huoltotoimenpide on öljynvaihto 60 000 km:n välein.
Ja laatikkoexpertti puhuu varmaan olutlaatikostaan, mistä raju känni taas päällä.
- DSG:llä
Vain muutaman päivän kokemuksella TSI (103kw) plus DSG (6-lovinen), en voi kuin ihmetellä molempien sujuvaa yhteistoimintaa.
Moottorin ominaisuuksista on täälläkin taistettu peistä, mutta ei voi kuin sanoa, että upeasti pelittää. Vääntöä löytyy riittävästi jo tyhjäkäyntikierroksista alkaen.
DSG pelaa kuin ajatus, toimii kuten hyvän automaatin tuleekin, keppiä en todellakaan viitsisi enää heilutella.
Useille tuo automaatti on kuitenkin rahakysymys, joten kyllä niitä kepittäjiäkin tulee maailmassa aina riittämään, mutta veikkaan, että he ovat katoava luonnonvara, jos viitsivät kokeilla DSG:n tyyppistä automaattia ennakkoluulottomasti.- tavallinen automaatti
Miten DSG:llä ajaminen eroaa tavallisesta automaattivaihteisella ajamisesta vai eroaako mitenkään?
1. Lähteekö liukumaan taaksepäin ylämäessä, jos nostaa jalan jarrulta? Perinteinen automaattihan ei lähde valumaan taaksepäin.
2. Onko DSG:ssä sama pieni työntö, joka perinteisessä automaatissa eli että menee hölkkävauhtia D:llä, jos ei paina kaasua tasaisella ja pitää varsinkin kylmällä koneella rikastin päällä painaa aika tiukasti jarrua, että pysyisi paikoillaan esim. liikennevaloissa? - DSG:llä ja Tiptronicilla
tavallinen automaatti kirjoitti:
Miten DSG:llä ajaminen eroaa tavallisesta automaattivaihteisella ajamisesta vai eroaako mitenkään?
1. Lähteekö liukumaan taaksepäin ylämäessä, jos nostaa jalan jarrulta? Perinteinen automaattihan ei lähde valumaan taaksepäin.
2. Onko DSG:ssä sama pieni työntö, joka perinteisessä automaatissa eli että menee hölkkävauhtia D:llä, jos ei paina kaasua tasaisella ja pitää varsinkin kylmällä koneella rikastin päällä painaa aika tiukasti jarrua, että pysyisi paikoillaan esim. liikennevaloissa?Edellinen VW oli 1.6 FSI Tiptronicilla joka ei siis valu taaksepäin jyrkähköissäkään mäessä. 1.4 TSI DSG tekee tämän. Asiasta on ihan maininta käyttö-ohjekirjassa.
Käytännössä loivissa "nyppylöissä" jalan ehtii siirtää jarrulta kaasulle ihan normaalisti, eikä auto ehdi valua taaksepäin. Jyrkissä taskuparkeissa suositellaan kässärin käyttöä.
DSG lähtee liikkeelle ihan tyhjäkäynnillä tasaisella, myös loivaan ylämäkeen, mutta rauhallisemmin kuin Tiptronicilla. Jarrua ei tarvitse painella "hampaat irvessä", vaan kevyt painallus jarrupolkimeen riittää.
- automaatti/DSG
Jos automaatin saa vajaalla 1400 eurolla, niin ehdottomasti se kannattaa valita. Niin paljon mukavuutta se tuo arkiajoon kaupungissa, itsellä Jetta TSI DSG. Ja mitä tuo 1400 euroa on auton kokonaishinnassa? Useimmat meistä rahoittavat hankinnan osamaksurahoituksella, jolloin tuo automaatti tuo kuukausimaksuun muutaman kympin lisää. Aika tiukassa täytyy talous olla, jos se ei tuota kestä. Sellaisessa tilanteessa ei varmaan kannata autoa hankkia lainkaan.
Manuaali alkaa olla muutaman vuoden päästä katoava luonnonvara, kun ihmiset alkavat karttaa sitä samalla tavalla kuin ilmastoimattomia autoja alettiin karttaa joitakin vuosia sitten. Manuaalilootaiset autot eivät tule menemään käytettyinä kaupaksi 5 vuoden kuluttua, koska ostajat tulevat suhtautumaan niihin samoin kuin ilmastoimattomiin autoihin tänä päivänä.
Ihmetellä täytyy, miksi niin monet yhä tänä päivänä haluavat tehdä autolla ajamisesta epämukavaa. Automaatti, vakionopeussäädin, ajonvakautusjärjestelmä ja ilmastointi ovat nykyään jo ns. hygieniavarusteita autossa kuin autossa.- toimivat...
Kalliita kun eivät...
- uusi variant tdi
Minäpä otin uuden autoni manuaalina ja puoliautomaattisella ilmastoinnilla.
Minä haluan ajaa autoani. Sitten kun haluan kaiken toimivan "automaattisesti", niin palkkaan kuljettajan.
Viiden vuoden päästä teistä automaattikuskeista ei puolet enää osaa ajaa manuaalilla. - nyt ja tulevaisuudessa auto...
uusi variant tdi kirjoitti:
Minäpä otin uuden autoni manuaalina ja puoliautomaattisella ilmastoinnilla.
Minä haluan ajaa autoani. Sitten kun haluan kaiken toimivan "automaattisesti", niin palkkaan kuljettajan.
Viiden vuoden päästä teistä automaattikuskeista ei puolet enää osaa ajaa manuaalilla.Jos me ei osata ajaa manuaalilla viiden vuoden kuluttua, niin onko sillä jotain väliä?
Eihän amerikkalaiset ja japanilaisetkaan aja manuaalilla. - uusi variant
nyt ja tulevaisuudessa auto... kirjoitti:
Jos me ei osata ajaa manuaalilla viiden vuoden kuluttua, niin onko sillä jotain väliä?
Eihän amerikkalaiset ja japanilaisetkaan aja manuaalilla."Eihän amerikkalaiset ja japanilaisetkaan aja manuaalilla."
Niin kun ne ei osaa. :)
mm. Amazing Race kilpailua katsoessa on hyvin voinut todeta, että pelkällä automaatilla ajaneilla on suuria vaikeuksia manuaalilaatikon kanssa.. no nehän ovatkin amerikkalaisia.. :D - SonderKraftWagen
uusi variant tdi kirjoitti:
Minäpä otin uuden autoni manuaalina ja puoliautomaattisella ilmastoinnilla.
Minä haluan ajaa autoani. Sitten kun haluan kaiken toimivan "automaattisesti", niin palkkaan kuljettajan.
Viiden vuoden päästä teistä automaattikuskeista ei puolet enää osaa ajaa manuaalilla.Tjaa...minun näkemys autolla Ajamisesta (isolla A:lla) on jotain ihan muuta kuin Variantin kepittäminen. Ajamiseen kun tarvitaan eräs aivan toinen saksalainen automerkki, jossa on moottori takana. Niin, ja mielellään nuo Ajohommat hoidetaan jollakin moottoriradalla. Se on Ajamista, kun taas Variantin kepittäminen on...Variantin kepittämistä.
Vapaasti lainaten: viiden vuoden päästä teistä automaatti-ilmastoinnin käyttäjistä ei puolet enää osaa käyttää manuaali-ilmastointia. - kuitenkin niin...
uusi variant tdi kirjoitti:
Minäpä otin uuden autoni manuaalina ja puoliautomaattisella ilmastoinnilla.
Minä haluan ajaa autoani. Sitten kun haluan kaiken toimivan "automaattisesti", niin palkkaan kuljettajan.
Viiden vuoden päästä teistä automaattikuskeista ei puolet enää osaa ajaa manuaalilla....että varasi eivät riittäneet DSG:hen? Autolla ajamisesta nautiskelu ja kytkinpolkimen painelu ja kepin vatkaaminen kun on hieman vieras yhdistelmä suurimmalle osalle meistä. Vasta automaatilla voin nauttia ajamisesta, nojata pääni niskatukeen ja vasemman jalkani lepuutustukeen.
DSG optimoi kiihtyvyyden ja kulutuksen ja onkin hauskaa, että vaikka TSI ei ole urheiluauton moottori, pääsee sillä yhdistettynä DSG:hen mukavasti ohituksista ja muista liikennevirtoihin sujahtamisista sujuvasti - paljon sujuvammin kuin ne jotka joutuvat keskittymään sekä vaihtamisen optimointiin että liikenteen seuraamiseen (myös peileistä) samanaikaisesti.
Eipä ole ollut päivittäisen työmatkan (35 km suuntaansa) ajaminen pk-seudun ruuhkissa mukavampaa koskaan aiemmin. Ja mistäköhän syystä? - uusi variant
kuitenkin niin... kirjoitti:
...että varasi eivät riittäneet DSG:hen? Autolla ajamisesta nautiskelu ja kytkinpolkimen painelu ja kepin vatkaaminen kun on hieman vieras yhdistelmä suurimmalle osalle meistä. Vasta automaatilla voin nauttia ajamisesta, nojata pääni niskatukeen ja vasemman jalkani lepuutustukeen.
DSG optimoi kiihtyvyyden ja kulutuksen ja onkin hauskaa, että vaikka TSI ei ole urheiluauton moottori, pääsee sillä yhdistettynä DSG:hen mukavasti ohituksista ja muista liikennevirtoihin sujahtamisista sujuvasti - paljon sujuvammin kuin ne jotka joutuvat keskittymään sekä vaihtamisen optimointiin että liikenteen seuraamiseen (myös peileistä) samanaikaisesti.
Eipä ole ollut päivittäisen työmatkan (35 km suuntaansa) ajaminen pk-seudun ruuhkissa mukavampaa koskaan aiemmin. Ja mistäköhän syystä?"Vasta automaatilla voin nauttia ajamisesta, nojata pääni niskatukeen ja vasemman jalkani lepuutustukeen. "
Olisit vielä kertonut, että voi vetää pienet ns. "nokkaunet" työmatkalla.. :)
Ihan hyvin n. 40 km työmatka aamuruuhkassa Lahdentiellä manuaalilla vaihtaa maisemaa ja mukavasti vääntää 2 litrainen diesel. Kaupunkiajossa on minusta myös mukava. Lisäksi polttoainettakin kuluu vähemmän..
Rahojen loppumisesta en tiedä. Ostin samalla 5 kw eberin kaukosäädöllä ja defan kiinteän akkulaturin. Hankitko sinä nämä vai loppuivatko rahasi?
Muuten on oikein mukava mennä aamuisin valmiiksi lämmitettyyn autoon... Ei tarvitse ikkunoita raapia.. :D - bensakone
uusi variant kirjoitti:
"Vasta automaatilla voin nauttia ajamisesta, nojata pääni niskatukeen ja vasemman jalkani lepuutustukeen. "
Olisit vielä kertonut, että voi vetää pienet ns. "nokkaunet" työmatkalla.. :)
Ihan hyvin n. 40 km työmatka aamuruuhkassa Lahdentiellä manuaalilla vaihtaa maisemaa ja mukavasti vääntää 2 litrainen diesel. Kaupunkiajossa on minusta myös mukava. Lisäksi polttoainettakin kuluu vähemmän..
Rahojen loppumisesta en tiedä. Ostin samalla 5 kw eberin kaukosäädöllä ja defan kiinteän akkulaturin. Hankitko sinä nämä vai loppuivatko rahasi?
Muuten on oikein mukava mennä aamuisin valmiiksi lämmitettyyn autoon... Ei tarvitse ikkunoita raapia.. :DJuu ei rahat loppunut, kun bensakoneeseen riittää lohkari ja sisäpistoke, eikä tarvitse ikkunoita raapia. Samoin otin nahkapenkit, on ne vaan niin mukavat :)
"Lisäksi polttoainettakin kuluu vähemmän.. "
DSG:llä polttoainetta nimenomaan kuluu vähemmän tai korkeintaan saman verran. Katsopa tarkemmin tekniset tiedot. - uusi variant
bensakone kirjoitti:
Juu ei rahat loppunut, kun bensakoneeseen riittää lohkari ja sisäpistoke, eikä tarvitse ikkunoita raapia. Samoin otin nahkapenkit, on ne vaan niin mukavat :)
"Lisäksi polttoainettakin kuluu vähemmän.. "
DSG:llä polttoainetta nimenomaan kuluu vähemmän tai korkeintaan saman verran. Katsopa tarkemmin tekniset tiedot.Eiköhän juuri siksi autojenvalmistajat tee erilaisia autoja, kun toiset haluaa autonsa automaattina ja toiset manuaalina. Ja kukapa ei omaansa kehuisi..
Vaimolle tilattiin tammikuussa myös uusi auto.
Siihen tulee automaattiloota, automaatti-ilmastointi, navi, peruutustutka jne.. ja täysvakuutus.
Viimeisen mainitsemani varusteen valikoin minä. Muut varusteet vaimo halusi, koska hän on ajanut erittäin vähän ja näinollen haluaa keskittyä vain ratinvääntämiseen.. kun on automaatti, niin ei kuulemma tarvitse mitään miettiä.. :) - dasfsd
uusi variant kirjoitti:
"Eihän amerikkalaiset ja japanilaisetkaan aja manuaalilla."
Niin kun ne ei osaa. :)
mm. Amazing Race kilpailua katsoessa on hyvin voinut todeta, että pelkällä automaatilla ajaneilla on suuria vaikeuksia manuaalilaatikon kanssa.. no nehän ovatkin amerikkalaisia.. :DMaailma menee siihen suuntaan kuin amaerikkaiset tekee, eli meilläkin manuaali jää vain urheiluerikois autoihin
- Lootaleikki
"Manuaalilootaiset autot eivät tule menemään käytettyinä kaupaksi 5 vuoden kuluttua, koska ostajat tulevat suhtautumaan niihin samoin kuin ilmastoimattomiin autoihin tänä päivänä."
Nyt on viisi vuotta kulunut tuosta ennnustuksesta, manuaalilootkauppa on siis täysin jumissa nykyään?
Ja tietenkin käytettyjen DSG-laatulootien kauppa kukoistaa!
- Jecccu
Kävin koeajamassa 1.4 TSI:n sekä manuaalilla, että DSG:llä ja oma valintani tässä asiassa on täysin selvä ja se on DSG. En juuri keksinyt manuaaliversiossa mitään syytä sille, miksi sitä ylipitkän liikeradan omaavaa kytkintä olisi erityisen hauska polkea ja muutenkin TSI-moottorin hienot ominaisuudet pääsevät paremmin esiin DSG:n kanssa. Lisäksi DSG:n aiheuttama lisähinta ei minun mielestäni ole kovin paha, jos sitä vertaa joihinkin perinteisiin automaattilaatikoihin.
Joku tietysti pelottelee sillä, että DSG hajoaa (mikä tahansa mekaaninen kapistus voi aina hajota), mutta kannattaa muistaa, että niitä on myyty jo noin miljoonalle asiakkaalle vuodesta 2003 lähtien. Jos DSG olisi pommi, niin asiasta olisi todennäköisesti noussut jo meteliä. - ja tykkään!
Ei ollut epäilystä koeajojen jälkeen kummanka ottaisin. Tuli DSG 103 kW TSI alle. Kyllä on mukava ajella pk-seudun liikennevaloviidakossakin, kun yksi typerä vaihe (kepitys ja poljenta) jäi pois.
- No doubt
Ei ollut kahta kysymystä, DSG:llä tottakai. Tyhmähän olisin ollut jos en tolla hinnalla olisi huolinut puoli-ilmaiseksi automaattia.
- 6/2008
Uudessa lehdessä oli DSG Golfin testi. Ei mitään kauhean hyviä arvosteluja saanut, mm. kulutus oli suurempi kuin manuaalilla.
Huomiota kiinnitti DSG:n lisähinta Saksassa 1750 euroa. 5-ovisen Golf 1.4 TSI DSG:n listahinta Saksassa on 22 975.- Vain esittely
AutoBild-lehdessä 6/2008 oli esitelty uusi golf. Ei siinä mitään koeajoja tai arvosteluja ollut. Volkkarin dsg-vaihteisto on saanut osakseen pelkkää ylistystä ja kehua, myös kulutuksen puolesta. Yleensäkin dsg-vaihteistoa arvostelevat henkilöt jotka eivät ole koskaan päässeet testaamaan ko. vaihteistoa.
- v6power
tottakai dsg tilasin ittelle tammikuussa tsi dsg:n tosi tyhmää vaihella ite.kadut jollet ota dsg:tä
- mieluummin Kanarialle?
Ajattele, mitä saat vajaalla 1400 eurolla:
a) Viikoksi aurinkoon Kanarialle rentoutumaan ja nauttimaan
b) vuoden jokainen päivä rentoutumista ja nauttimista mukavasta ja vaivattomasta ajamisesta
Kumman otat, a:n vai b:n?- sinun vaihtoehdoistasi
A: Ei ole vähäisintäkään hinkua mennä Kanarialle
B: Ei ole pienintäkään halua maksaa lisääntyvästä polttoainekulutuksesta, jonka dsg tuo. Ajaminen on rentoa ja mukavaa ilman alituista miettimistä laatikon uhkaavasta rikkimenosta. - nyt automaatti
sinun vaihtoehdoistasi kirjoitti:
A: Ei ole vähäisintäkään hinkua mennä Kanarialle
B: Ei ole pienintäkään halua maksaa lisääntyvästä polttoainekulutuksesta, jonka dsg tuo. Ajaminen on rentoa ja mukavaa ilman alituista miettimistä laatikon uhkaavasta rikkimenosta.VW Golf Variant TSI 90 kW DSG kuluttaa kaupungissa vähemmän kuin manuaali ja maantiellä saman verran!
Kestävyydestä ei tietty ole niin pitkää kokemusta kuin manuaalilootasta. Uskoisin kuitenkin, että sekään ei ole mikään ongelma. Oman autoni perinteinen automaatti ainakin toimii moitteettomasti ja autolla on jo ikää 8 vuotta ja kilometrejäkin takana lähes 150.000.
- aina manuaali
DSG-automaatti hyötyy EU-mittauksesta. Manuaalit on pakotettu vaihtamaan juuri tietyissä kohdissa. Täten niillä ei voi ajaa EU-mittauksia niin taloudellisesti kuin mahdollista. Automaattit (kuten DSG) saavat vaihtaa missä näkevät parhaaksi.
Normaaliajossa taloudellinen kuski pääsee manuaalilla AINA pienempään kulutukseen kuin DSG:llä.
DSG maksaa enemmän kuin manuaali ja kuluttaa enemmän. Sen mukana tulee myös automaatin kaikki heikkoidet. En keksi mitään syytä valita automaattia.- kiristelijä
Työsuhdeautosta kun on kysymys niin eiköhän se ole ilmanmuuta automaatti... Vai mitä mieltä olette? Ei stressiä korjauksista yms.
- Kaksoiskytkin
Tarkennuksena automaatti-manuaalikeskusteluun; VW:n dsg-vaihteisto ei ole automaattivaihteisto vaan se on itseasiassa manuaalivaihteisto joka toimii kaksoiskytkin-periaatteella. Eli ennen kuin ensimmäinen kytkin päästää irti niin toinen kytkin nappaa kiinni jolloin vaihtonykäystä ei tunnu. Vaihteisto sisältää täsmälleen samat värkit kuin manuaalilaatikkokin. Sitä vain ei tarvitse hämmentää käsin jos ei välttämättä halua. Manuaalivaihtomahdollisuuskin siinä on. Kytkinpoljinta dsg-vaihteisessa autossa ei ole. Samaa vaihteistoa käyttää mm. VW, Audi ja Skoda.
- DSG 7
Kaksoiskytkin kirjoitti:
Tarkennuksena automaatti-manuaalikeskusteluun; VW:n dsg-vaihteisto ei ole automaattivaihteisto vaan se on itseasiassa manuaalivaihteisto joka toimii kaksoiskytkin-periaatteella. Eli ennen kuin ensimmäinen kytkin päästää irti niin toinen kytkin nappaa kiinni jolloin vaihtonykäystä ei tunnu. Vaihteisto sisältää täsmälleen samat värkit kuin manuaalilaatikkokin. Sitä vain ei tarvitse hämmentää käsin jos ei välttämättä halua. Manuaalivaihtomahdollisuuskin siinä on. Kytkinpoljinta dsg-vaihteisessa autossa ei ole. Samaa vaihteistoa käyttää mm. VW, Audi ja Skoda.
Tässä loistava yhdistelmä Skoda Octaviaan asennettuna. Helppo ajettava,hyvä kiihtyvyys 7,8s /100kmh.Keskikulutus 5,4 L sadalla.Mitä muuta voisi noin 26 000€:lla saada? Olen erittäin tyytyväinen autooni ja sen suorituskykyyn ja helppouteen kaupungissa/maantiellä. Manuaali on kyllä historiaa ainakin minulla!
- tietoa!
DSG 7 kirjoitti:
Tässä loistava yhdistelmä Skoda Octaviaan asennettuna. Helppo ajettava,hyvä kiihtyvyys 7,8s /100kmh.Keskikulutus 5,4 L sadalla.Mitä muuta voisi noin 26 000€:lla saada? Olen erittäin tyytyväinen autooni ja sen suorituskykyyn ja helppouteen kaupungissa/maantiellä. Manuaali on kyllä historiaa ainakin minulla!
Jos Volkkari-asentaja sanoo ettei hän missään tapauksessa ostaisi yli 150000 km ajettua Volkkaris DSG-vaihteistolla, niin mitähän siitä voisi päätellä!?
- Variant.
tietoa! kirjoitti:
Jos Volkkari-asentaja sanoo ettei hän missään tapauksessa ostaisi yli 150000 km ajettua Volkkaris DSG-vaihteistolla, niin mitähän siitä voisi päätellä!?
jokaisella yksilöllä on oikeus omaan mielipiteeseensä
olen ajanut erilaisilla automaateilla 15v enkä vaihda pois - uhåh
DSG 7 kirjoitti:
Tässä loistava yhdistelmä Skoda Octaviaan asennettuna. Helppo ajettava,hyvä kiihtyvyys 7,8s /100kmh.Keskikulutus 5,4 L sadalla.Mitä muuta voisi noin 26 000€:lla saada? Olen erittäin tyytyväinen autooni ja sen suorituskykyyn ja helppouteen kaupungissa/maantiellä. Manuaali on kyllä historiaa ainakin minulla!
pitää paikkansa paitsi ei kulutus. Lisää keskikulutukseen 1,6 litraa niin olet oikeilla jäljillä. Dieselillä se pitää paikkansa mutta ei bensa.
- -kytkin-
itseäni kiinnostaa että jos jäät pienesti kiinni vaikka lumeen, niin kuinka helppoa on päästä irti ns. "heijaamalla"... Tämä ihan mielenkiinnosta...??
Tosin osa ei pääse edes manuaalilla millään irti, viime tammikuussa kaupan parkkipaikalla eräs n.40 nainen ja pari päivää myöhemmin n.25v mies olivat kiinni manuaalivaihteisilla ja molemmilla peukalo täysin keskellä kämmentä!! Nainen sammutti auton ainakin viidesti ennenkun suostui päästämään meikää rattiin...
Ja mies kaivatti autoa kaasu pohjassa vain lujemmin kiinni, kunnes kysyi osaisinko auttaa...?:D
Molemmat lähtivät helposti, itse harrastukseni vuoksi monesti joutunut ajamaan autoja irti...
Kaiken tämän itsekehun päätteeksi sanon vielä että autokoulussa pitäisi olla pakollisena kiinnijäämistä käsittelevää ajoa. Munaisaa pääsiäistä.- _kytkin_
automaatilla????
- asiantuntijana
_kytkin_ kirjoitti:
automaatilla????
Automaattivaihteiston pitää olla aito automaatti, ei kaksoiskytkimellä varustettu manuaaliloota, niiku dsg. Ja automaattivaihteisto vaatii vääntävän moottorin, joten ei sovellu pieniin bensamoottoreihin, eikä bensaturboihin, joissa esim.1.4 tsi vaan 200nm vääntöjä. Originaali automaatti ja vääntävä dieselmoottori, on ainoa oikea yhdistelmä, ostaa, ken rahaa on moisen paketin, halvalla saa vaan dsg tsi paketin.
- kulutukset
Ettei nyt kenellekään jäisi epäselväksi niin DSG:n kulutuslukemat ovat vain paperilla pienemmät kuin vastaavan manuaalin. Normitestissä manuaalille on määrätty käytettävät vaihteet eikä sille saada oikeaa kulutusta. Käytännössä manuaali menee aina pienemmällä normaaliajossa. Matka-ajossa erot ovat kuitenkin pieniä.
- tigu 13
dsg tdi lähti kaupasta. Automaatti on paras. Joku muu saa keppiä käyttää, vaikka ajossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803