Kysymyksiä kasetoinnista

Casetti

Kun muusta ajosta pitäis mennä kasettiyhdistelmän puikkoihin niin opettelua olisi nyt edessä. Joskus kauan sitten (15v) ajoin jokusen keikan muttei ole muistissa miten koneet toimii.

Voisiko joku selittää kasetoinnin eri vaiheet?

Eli kun nuppi on kipattu, laitetaan kärryn aisa alas (?) ja peruutellaan perälauta auki kiinni tasan keskelle kärriä?

Korjailkaa vapaasti...

Sitten mitä?

24

10051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lagunistimake

      isäntäsi aio sinulle esitellä kalustoaan ja eri toimintoja???

      • Casetti

        Eiköhän tuo mahda esitellä, tai varmaan joku muu kuski kun talo ei ole ihan pikkunen. Mutta mukava olis palautella mieleen ja kuulla jos jotakin on vuosien varrella kehitystä tullu.

        Jos joku viittii vaivautua niin kiitos.


      • asentaja reiska

        mitenhän toi jenkkimallin kasetti toimii? on jätkällä voimaa jos työntää käsin kasetin vetäjän päälle ja vetää auoton kiinni kärrin aisaan?????????????????????????????????????????


      • videon perässä
        asentaja reiska kirjoitti:

        mitenhän toi jenkkimallin kasetti toimii? on jätkällä voimaa jos työntää käsin kasetin vetäjän päälle ja vetää auoton kiinni kärrin aisaan?????????????????????????????????????????

        Siellä selitettiin tuo vetäjän peruutus, että sammuttavat auton ja laittavat pakin päälle ja auton perässä on nappi, jolla auto voidaan ajaa starttimoottorilla kiinni aisaan. Siis jos nyt lontoonkielentaitoni oikein tuon väänsi.

        Tuo jäi itsellekin epäselväksi, miksi siellä kasetin perässä piti kävellä. Kyllä se kai kuitenkin konevoimalla kyytiin tuli.


    • Casetti

      Automaatista puhutaan tietty

      1) Katkaistaan yhdistelmä ja aisa alas.

      2) Kipataan nuppikuorma tyhjäksi.

      3) Perälauta avoinna peruutetaan tasaisella paikalla (ei sivuttain vino eikä notkelma) kiinni kärryyn, niin että tapit menee reikiinsä. Peruuttaessa nostetaan tarvittaessa lavan korkeutta niin että tapit kohtaa paikkansa.

      4) Avataan lukot (oliko niitä siinä vai muistanko väärin?)

      5) Ja sitten napista/vivusta telataan laatikko kyytiin.

      6) Suljetaan lukot (oliko tuossa sellaiset?)että loota pysyy kyydissä.

      7) Mennään kippaamaan kuorma. Perävaunun perälauta aukeaa itsekseen (onko edelleen noin?)

      8) Peruutellaan takaisin kärryyn kiinni, tapit reikiinsä ja tarvittaessa säädetään korkeutta.

      9) Lukot auki. (siis jos sellaiset on?)

      10) Telataan loota kärryyn napista/vivusta.

      11) Lukot kiinni, että loota pysyy kärryssä (jos ne on olemassa?)

      Ajetaan eteen nostetaan aisa, johon peruutetaan ja letkut kiinni.

      Meneekö suurinpiirtein noin?

      Kun en vaan muista kaikkea ja ehkä osan omiani...

      • kärryn

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.


      • tuosta
        kärryn kirjoitti:

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.

        Kohta 3 olisi pitänyt mennä seuraavasti:

        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Avataan kasetin lukitus vetäjän lavan keulasta. Laitetaan kasetin...

        Ja 4. kohdan loppuun lisätään vielä, että suljetaan vetäjän kasettilukko. Lukko on tehty siten, että sen ei tarvitse olla auki, kun kasetti ajetaan kyytiin. Lukko aukeaa kasetin lukitustangon osuessa siihen ja jousi vetää sen takaisin kiinni, kun kasetti ajetaan kyytiin. Avattaessa lukkoa avauskahva vedetään pykälän taakse, jolloin lukko pysyy auki.


      • Casetti
        tuosta kirjoitti:

        Kohta 3 olisi pitänyt mennä seuraavasti:

        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Avataan kasetin lukitus vetäjän lavan keulasta. Laitetaan kasetin...

        Ja 4. kohdan loppuun lisätään vielä, että suljetaan vetäjän kasettilukko. Lukko on tehty siten, että sen ei tarvitse olla auki, kun kasetti ajetaan kyytiin. Lukko aukeaa kasetin lukitustangon osuessa siihen ja jousi vetää sen takaisin kiinni, kun kasetti ajetaan kyytiin. Avattaessa lukkoa avauskahva vedetään pykälän taakse, jolloin lukko pysyy auki.

        Letkuvehkeellä en ole koskaan ajanut. Muistelen vaan kovasti jotta nuo lavan lukot olis tarvinnu avata erikseen napista... aikaa tosin on paljon, voin muistaa väärin.


      • on letkukasetissa
        kärryn kirjoitti:

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.

        spiraalijohdot ja letkut, eli kun kasetti ajettu takasin kärriin niin samalla pistetään ilma- ja sähköjohdot kiinni ja otetaan sen verta eteenpäin että aisa sopii nousemaan ja peruutetaan kiinni ja napista jarrut/aisannosto pois päältä, näin meillä


      • kasetti
        on letkukasetissa kirjoitti:

        spiraalijohdot ja letkut, eli kun kasetti ajettu takasin kärriin niin samalla pistetään ilma- ja sähköjohdot kiinni ja otetaan sen verta eteenpäin että aisa sopii nousemaan ja peruutetaan kiinni ja napista jarrut/aisannosto pois päältä, näin meillä

        slp kasetissa aisa nousee automaattisesti kun lava pukataan kärryyn .
        letkuja ei tarvi käydä irroittamassa kun katkaisee vaan voi tehdä sen hytistä.oli kuulemma jo sellaisia liittimiä että kun aisa menee kitaan letkut yhdityy samalla
        KIITOS ruotsalaisten


      • käsijarru

        joo, toi käsijarru tosiaan kannattaa vetästä päälle.
        Viimeistään silloin, kun kasetti paukahtaa veturiin, on juoksua tiedossa. Jos auto karkaa jo ennen kasetin perille menoa niin......isäntä kiittää. :)


      • sm340
        kärryn kirjoitti:

        ...kasettilukko aukeaa, kun vetäjä peruutetaan kärryyn kiinni. Kärryssä oleva tanko ottaa kiinni auton perään ja avaa vivustolla sen lukon. En oikein ole perehtynyt noihin automaattikasetteihin, kun itse ajan letkukasetilla, mutta luullakseni automaattikasetissa vetäjän paineilmatoiminen perälaudan lukko avaa mekaanisesti kasetin perälaudan lukot.

        Letkukasetilla homma menee näin:
        1. Käydään katkaisemassa kärry irti ja kippaamassa nuppikuorma.
        2. Peruutetaan perälauta auki kiinni kärryyn, laitetaan letkut kiinni ja ajetaan kasetti kyytiin. Laitetaan kasetin perälaudan lukkojen ilmaletku kiinni ja käydään kippaamassa kasettikuorma.
        3. Peruutetaan takaisin kiinni kärryyn. Irrotetaan perälaudan ilmaletku ja ajetaan kasetti takaisin kärryyn, irrotetaan hydrauliletkut ja laitetaan aisannostaja päälle.
        4. Ajetaan irti kärrystä ja peruutetaan kita aisaan kiinni. Laitetaan aisannostaja pois päältä ja kytketään perävaunun letkut kiinni ja ei kun uutta kuormaa hakemaan.

        Joissain uudemmissa automaattikaseteissa olen havainnut tuon aisannostajan kytkeytyvän päälle, kun kasetti ajetaan takaisin kärryyn. Eli siihen on rakennettu sellainen vivusto, että nostaja ei kytkeydy päälle, kun kasetti ohittaa vivuston eteenpäin. Kun kasetti osuu vivustoon taaksepäin kulkiessaan, aisannostajaa ohjaava ilmaventtiili kääntyy.

        Automaatti vehkeissä kasetin perälauta aukastaan autonperälaudalla. Kasettilootan yläkulmaan on tuotu käyttövipu jota tökätään painamalla auton perälauta alas kun halutaan lootan perälauta auki.

        Kevät tulee nyt, mutta sitte kun on seuraavan kerran liukasta niin muistakaas letkukasetti miehet ja naisetkin hiekottaa kunnolla kasetointi paikka kun ei vehkeissänne ole nalkkilukkoa!


    • ethradoxxx

      Milloin tuota Robsonia tarvii käyttää, ja miten sen käyttö tapahtuu? Vai tarviiko yleensäkään hirveästi käytellä?

      • tuo robson

        Mikä tuo robson edes on?


      • tarvitsee

        ...mutta silloin kun on pehmeän näköinen paikka kannattaa ne rullat laittaa väliin jo ennen kuin sinne ajaa. Se miten se missäkin autossa toimii vaihteleekin sitten aika tavalla. Joissain laitetaan rullien katkaisija päälle, jonka jälkeen telinnostimen katkaisija käyttääkin rullia. Joissain toimii suoraan omasta katkaisijastaan. Ja rullia saa tietenkin käyttää vain teli alhaalla.


      • ja ne
        tarvitsee kirjoitti:

        ...mutta silloin kun on pehmeän näköinen paikka kannattaa ne rullat laittaa väliin jo ennen kuin sinne ajaa. Se miten se missäkin autossa toimii vaihteleekin sitten aika tavalla. Joissain laitetaan rullien katkaisija päälle, jonka jälkeen telinnostimen katkaisija käyttääkin rullia. Joissain toimii suoraan omasta katkaisijastaan. Ja rullia saa tietenkin käyttää vain teli alhaalla.

        siis laitetaan väliin siten, että eteenpäin ajaessa painetaan katkaisijaa ja annetaan niiden mennä paikoilleen auton liikkuessa. Jos sattuu jäämään kiinni ja rullat joutuu paikoillaan laittamaan väliin, pistetään lukot päälle ja annetaan vetopyörien pyöriä eteen päin samalla, kun rullat menevät väliin.


      • telikarhu....
        ja ne kirjoitti:

        siis laitetaan väliin siten, että eteenpäin ajaessa painetaan katkaisijaa ja annetaan niiden mennä paikoilleen auton liikkuessa. Jos sattuu jäämään kiinni ja rullat joutuu paikoillaan laittamaan väliin, pistetään lukot päälle ja annetaan vetopyörien pyöriä eteen päin samalla, kun rullat menevät väliin.

        tai mikä nyt on.Laita aina väliin kun joudut kippaan huonolla,epätasasella pohjalla.Tukevampi.


      • Sisussa
        telikarhu.... kirjoitti:

        tai mikä nyt on.Laita aina väliin kun joudut kippaan huonolla,epätasasella pohjalla.Tukevampi.

        Sisussa (ainakin uudemissa) kun laittaa rullat väliin, nousee telipyörät pari senttiä ilmaan. Ei varmasti ole tukevampi, kun ei kaikki tassut ole maassa. Pehmeässä eri juttu, kun ne vetoset sen verran painuu kuitenkin.


      • niin merkittävästi
        Sisussa kirjoitti:

        Sisussa (ainakin uudemissa) kun laittaa rullat väliin, nousee telipyörät pari senttiä ilmaan. Ei varmasti ole tukevampi, kun ei kaikki tassut ole maassa. Pehmeässä eri juttu, kun ne vetoset sen verran painuu kuitenkin.

        että ne pitäs pistää sen takia väliin pelkästään että vakauttas, ohjeena antaisin kaikille kuskeille että opetelkaa oikea käyttäminen, hyvissä ajoin väliin, eikä ruoviteta rissat välissä, pinnat häviää silmissä, ite pyrin käyttämään niin vähän kuin mahdollista ja aina liikkeellä ollessa rullat väliin vaikka oltas jo kiinni niin vähän pyöräytetään että imasee väliin tosin harvoin enää päästään omin avuin jos kiinni jo jääty


      • metronomi78
        niin merkittävästi kirjoitti:

        että ne pitäs pistää sen takia väliin pelkästään että vakauttas, ohjeena antaisin kaikille kuskeille että opetelkaa oikea käyttäminen, hyvissä ajoin väliin, eikä ruoviteta rissat välissä, pinnat häviää silmissä, ite pyrin käyttämään niin vähän kuin mahdollista ja aina liikkeellä ollessa rullat väliin vaikka oltas jo kiinni niin vähän pyöräytetään että imasee väliin tosin harvoin enää päästään omin avuin jos kiinni jo jääty

        Joo, itse ainakin pistän rullat aina väliin jo kovalla maalla, kun vähänkin vain epäilyttää perille pääsy - tosin sitä on kyllä rullienkin kanssa jumiin jääty, se on vain sitten vain "korkeemman käres"...


      • haba
        metronomi78 kirjoitti:

        Joo, itse ainakin pistän rullat aina väliin jo kovalla maalla, kun vähänkin vain epäilyttää perille pääsy - tosin sitä on kyllä rullienkin kanssa jumiin jääty, se on vain sitten vain "korkeemman käres"...

        KAK typerat auto kuskit käyttää rullia.Muutenkin se ajaminen tuntuu vaikeelta.Kaivurin hytistä sitä näkee monenlaista pellee.Toisinaan alkaa vituttaan.


      • sisuun
        Sisussa kirjoitti:

        Sisussa (ainakin uudemissa) kun laittaa rullat väliin, nousee telipyörät pari senttiä ilmaan. Ei varmasti ole tukevampi, kun ei kaikki tassut ole maassa. Pehmeässä eri juttu, kun ne vetoset sen verran painuu kuitenkin.

        tyhjällä ilmeisesti? menee rulla liian alas eli teliakselin keskipisteen alapuolelle ja kampeaa akselia ylös. ei liene vaarana, ettäkuormalla nousee, vaikka sisusta onkin kysymys ;) mutta vaihtoehtoisesti telinohjausjärjestelmä säköisesti antaa rullien hydraliikan lisäksi 'käskyä' nostaa teliä: ei hyvä


      • Ent.Pelle/ nyk.urak.
        haba kirjoitti:

        KAK typerat auto kuskit käyttää rullia.Muutenkin se ajaminen tuntuu vaikeelta.Kaivurin hytistä sitä näkee monenlaista pellee.Toisinaan alkaa vituttaan.

        Kaivrin hytissä istuu röhnöttää melkein 80 prosenttisesti PELLE. Paksu vetelys joka tukehtuisi hikeensä jos puhdistaisi telat savesta edes kerran vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4570
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      91
      2356
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      564
      1785
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1491
    5. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      9
      1453
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1187
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1118
    8. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      990
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      967
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      948
    Aihe