jatkuvalta tuntuva rintatulehdus

huolestuttaa

Moi!

Tyttö on reilu 3kk ja mulla jo neljäs rintatulehdus. Oon tosi väsynyt tähän jatkuvaan tulehduskierteeseen ja aina heikkona hetkenä (kuten nyt) harkitsen vakavasti koko imetyksen lopettamista. Väsyttää kun elämä tuntuu olevan pelkkää tissiä vaikka elämässä ois paljon muutakin mielenkiintoista.

Noi tulehdukset äityy niin pahoiksi, nousee korkea kuume ja liikkuminen on hyvin vaivalloista ja ulkoilu päättyy aina moneksi päiväksi kun en halua antaa rinnoille enää ylimääräistä kylmää. Lisäksi on hyvin raskasta käydä lenkeillä vauvan ja koiran kanssa kun on 40 astetta kuumetta ja kamala olo. On myös raskasta hoitaa yksin vauvaa päivisin kotona kun on jatkuvasti kipeänä.

Onko muilla ollu jatkuvia tulehduksia ja miten kierteestä pääsee pois? Imetyksen lopettaminen tuntuu pahalta, mutta välillä ajatus siitä jopa helpottaa. Ehkä ne tulehdukset ennen pitkää loppuvat jos imetyskin loppuisi.

En tiedä johtuuko se, että typy dissaa toista tissiä siitä, että maitoa tulee niin paljon vähemmän kun ennen vai mistä...Huoh.

Huolettaa vaan koko imetys kun en tiedä miten sen nyt käy vielä jos tyttö lakkaa rintaa huolimasta. Pitäisikö jatkaa pelkästään toisesta imettämistä vai onko ohimenevää? Kokemuksia?

Mietin vaan et onkohan vauvalle ihan huono jos siirtyy korvikkeelle kun on täysimetyksellä ollu jo yli 3kk...

No, sainpa purkaa tuntojani. :)

24

8762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen äiti

      Minulla kävi toisen lapseni kanssa samalla tavalla toistuvien rintatulehdusten kierteessä. Lääkäri määräsi lopettamaan imetyksen siltä istumalta, kun taas kerran piti kääntyä lääkärin puoleen. Vauva oli juuri tuon ikäinen ja tosi pahalta tuntui. Oikein anelin, että enkö voisi kotiin mentyä vielä kerran imettää, mutta hän kielsi ehdottomasti enää imettämästä, koska jatkuvassa rintatulehduksessa olo ja lääkitys ovat vauvalle jo enemmän haitta kuin imetyksestä tuleva hyöty. Kannoin pitkään huonoa omaatuntoa mielestäni raa´alta tuntuneen lopetuksen takia, mutta en enää, koska poikani on armeijan käynyt ikänsä terve ja komea nuori mies. En ole ottanut asiaa hänen kanssaan puheeksi, enkä aio ottaakkaan. Hän nauraisi vääränä itsesyytöksilleni. Hymyä huuleen, 3 kk on ihan hyvä "saavutus".

    • ....yhteys

      Etsipä käsiisi paikkakuntasi imetystukihenkilö,
      jos et halua vielä lopettaa imetystä.

      http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=35&Itemid=188

      Muutenkin olisi hyvä oppia tunnistamaan tiehyttukoksen ja rintatulehduksen ensioireet, niin saisit estettyä tulehduksen äitymisen noin pahaksi.

      Itse muistelen, kuinka tuossa 3-4 kk tienoilla rintatulehduksen ja tiehyttukoksen oireet jäytivät...
      Mutta sitten helpotti ja rinnat jotenkin hiffasivat kuinka toimia.
      Oireet ja tulehdukset loppuivat, kun lapsi oli vähän yli 4 kk ja imetys saattai jatkua.

      Mutta katsopa tuolta:

      http://imetystukilista.net/sivut/index.php?searchword=tiehyttukos&option=com_search&Itemid=36&searchphrase=exact&ordering=newest

      http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=97

      • toinen äiti

        jonka vuoksi on käännyttävä lääkärin puoleen. Toki siinä ohessa voi imetystukihenkilöidenkin kanssa jutustella, mutta lääkärin puoleen kyseisen taudin vuoksi on käännyttävä, lapsen ja äidin terveyttä ei saa vaarantaa.
        Ennenkin on rintatulehdukseen ollut antibioottikuurit ja varmaan nykyään hoitomenetelmät ovat kehittyneet niin, että äidin ei tarvitse kärsiä tulehdustaudista.
        Kylmältä suojaaminen, lypsäminen tai suihkuttelu ei auta toistuvissa rintatulehduksissa, ja lääkäri voi varmentaa, onko kyseessä bakteerin aiheuttama rintatulehdus. On aivan selvää, että loputon veivaaminen rintatulehduskierteessä ei ole lapsen eikä äidin edun mukaista. Vastaus ja ohjeet tulee hankkia ammatilääkäriltä.


      • ap....
        toinen äiti kirjoitti:

        jonka vuoksi on käännyttävä lääkärin puoleen. Toki siinä ohessa voi imetystukihenkilöidenkin kanssa jutustella, mutta lääkärin puoleen kyseisen taudin vuoksi on käännyttävä, lapsen ja äidin terveyttä ei saa vaarantaa.
        Ennenkin on rintatulehdukseen ollut antibioottikuurit ja varmaan nykyään hoitomenetelmät ovat kehittyneet niin, että äidin ei tarvitse kärsiä tulehdustaudista.
        Kylmältä suojaaminen, lypsäminen tai suihkuttelu ei auta toistuvissa rintatulehduksissa, ja lääkäri voi varmentaa, onko kyseessä bakteerin aiheuttama rintatulehdus. On aivan selvää, että loputon veivaaminen rintatulehduskierteessä ei ole lapsen eikä äidin edun mukaista. Vastaus ja ohjeet tulee hankkia ammatilääkäriltä.

        Lääkärissä on kaikkien tulehdusten johdosta käyty ja antibioottia ja tulehduskipulääkettä syöty kuin leipää. Kun tulehdus on taas tällä erää voitettu, se vanhojen merkkien mukaan uusiutuu taas parin-kolmen viikon päästä. Ainakin tähän mennessä ollaan menty 1,25 tulehdusta kuukautta kohti.

        Eli mietityttääkin juuri se, että onko loppujen lopuksi antibiootilla ja tulehduskipulääkkeillä kyllästetty äidinmaito kuitenkaan vastiketta terveellisempää? Vai onko lääkemaito vauvalle jopa haitallisempaa? Tähän kysymykseen ei ammatti-ihmisetkään tunnu vastausta löytäneen. Tosin, yhdessä viestissä oli lääkäri ollut sitä mieltä että imetys tulisi lopettaa. Tiedä häntä, kaikilla lääkäreillä kun tuntuu olevan vähän eri mielipiteet.

        Tästä päästään siis siihen tosiasiaan, että minun yksin päätettävä lapseni paras. Idea olikin kysellä mikäli muilla samoja kokemuksia ja miten lääkärit/neuvola heitä neuvoneet ja mihin lopputulokseen ovat itse päätyneet yms. :)


      • toinen äiti
        ap.... kirjoitti:

        Lääkärissä on kaikkien tulehdusten johdosta käyty ja antibioottia ja tulehduskipulääkettä syöty kuin leipää. Kun tulehdus on taas tällä erää voitettu, se vanhojen merkkien mukaan uusiutuu taas parin-kolmen viikon päästä. Ainakin tähän mennessä ollaan menty 1,25 tulehdusta kuukautta kohti.

        Eli mietityttääkin juuri se, että onko loppujen lopuksi antibiootilla ja tulehduskipulääkkeillä kyllästetty äidinmaito kuitenkaan vastiketta terveellisempää? Vai onko lääkemaito vauvalle jopa haitallisempaa? Tähän kysymykseen ei ammatti-ihmisetkään tunnu vastausta löytäneen. Tosin, yhdessä viestissä oli lääkäri ollut sitä mieltä että imetys tulisi lopettaa. Tiedä häntä, kaikilla lääkäreillä kun tuntuu olevan vähän eri mielipiteet.

        Tästä päästään siis siihen tosiasiaan, että minun yksin päätettävä lapseni paras. Idea olikin kysellä mikäli muilla samoja kokemuksia ja miten lääkärit/neuvola heitä neuvoneet ja mihin lopputulokseen ovat itse päätyneet yms. :)

        Minut määrättiin lopettamaan imetys, juuri tuollaisen kierteen takia. Nimenomaan, koska se oli vauvalle jo vaaraksi. Mutta siitä on jo parikymmentä vuotta, silloin lääkärit vielä kantoivat vastuun potilaista ja lapsista. Eihän voi maallikkoäidiltä odottaa, että hän tietää. Siksihän sinne lääkäriin mennään, että ohjeet ja hoito tulee sieltä.
        Näin jälkeenpäin ajatellen jaksoin terveenä hoivata vauvaani paremmin, kuin jos olisin edelleen ollut toistuvien rintatulehdusten, vilunväristysten ja kuumeen heikentämä ja pelko sydämessä, että koska se kivulias tulehdus taas pamahtaa päälle. Siinä peruskuntokin rapisee kerta kerran jälkeen. Antibioottimaito ei ole vauvalle hyväksi, senhän jo sanoo ihan maalaisjärki minulle nyt, silloin nuorena äitinä en olisi osannut yksin ratkaisua tehdä. Kiitos vastuunkantaja lääkärilleni, vauva tarvitsee äitinsä voimia muuhunkin kuin imetykseen.


      • ap....
        toinen äiti kirjoitti:

        Minut määrättiin lopettamaan imetys, juuri tuollaisen kierteen takia. Nimenomaan, koska se oli vauvalle jo vaaraksi. Mutta siitä on jo parikymmentä vuotta, silloin lääkärit vielä kantoivat vastuun potilaista ja lapsista. Eihän voi maallikkoäidiltä odottaa, että hän tietää. Siksihän sinne lääkäriin mennään, että ohjeet ja hoito tulee sieltä.
        Näin jälkeenpäin ajatellen jaksoin terveenä hoivata vauvaani paremmin, kuin jos olisin edelleen ollut toistuvien rintatulehdusten, vilunväristysten ja kuumeen heikentämä ja pelko sydämessä, että koska se kivulias tulehdus taas pamahtaa päälle. Siinä peruskuntokin rapisee kerta kerran jälkeen. Antibioottimaito ei ole vauvalle hyväksi, senhän jo sanoo ihan maalaisjärki minulle nyt, silloin nuorena äitinä en olisi osannut yksin ratkaisua tehdä. Kiitos vastuunkantaja lääkärilleni, vauva tarvitsee äitinsä voimia muuhunkin kuin imetykseen.

        sen verran, että mulle on eräs lääkäri raskauaikana (virtsatieinfektioon) määrännyt antibioottia mitä ei raskaana olisi saanut syödä. Onneksi sen huomasi toinen lääkäri ja korjasi asian.

        Nyt sitten kun puhuin aiemmissa viesteissäni noista tulehduskipulääkkeistä, joita mulle määrättiin jälkitarkastuksen yhteydessä hormooniperäiseen migreeniin sekä ensi hätään näiden rintatulehdusten hoitoon. Lääkäri tietysti tiesi, että imetän ja sanoikin, että lääke (Miranax) on turvallista imetyksen aikana. En siis asiaa tarkistanut vaan oikeutetusti luotin asiantuntijan sanaan.

        Tässä asiaa pohtiessani kuitenkin kävin kurkistamassa lääkkeen valmistajan kannan asiaan ja mitä sieltä paljastuikaan: valmistajan mukaan imettäessä ei saa syödä kyseistä lääkettä. Siispä, päädyin vihdoin siihen tulokseen, että vastike on lapselleni turvallisempaa ravintoa tässä tapauksessa.

        Tuossa edellä kun on puhuttu nykylääkäreiden vastuullisuudesta niin tässä se taas nähtiin, lapsesta viis, lääkkeet vaan kehiin, ni lakkaa se äitien valitus.


      • vai niin....
        ap.... kirjoitti:

        sen verran, että mulle on eräs lääkäri raskauaikana (virtsatieinfektioon) määrännyt antibioottia mitä ei raskaana olisi saanut syödä. Onneksi sen huomasi toinen lääkäri ja korjasi asian.

        Nyt sitten kun puhuin aiemmissa viesteissäni noista tulehduskipulääkkeistä, joita mulle määrättiin jälkitarkastuksen yhteydessä hormooniperäiseen migreeniin sekä ensi hätään näiden rintatulehdusten hoitoon. Lääkäri tietysti tiesi, että imetän ja sanoikin, että lääke (Miranax) on turvallista imetyksen aikana. En siis asiaa tarkistanut vaan oikeutetusti luotin asiantuntijan sanaan.

        Tässä asiaa pohtiessani kuitenkin kävin kurkistamassa lääkkeen valmistajan kannan asiaan ja mitä sieltä paljastuikaan: valmistajan mukaan imettäessä ei saa syödä kyseistä lääkettä. Siispä, päädyin vihdoin siihen tulokseen, että vastike on lapselleni turvallisempaa ravintoa tässä tapauksessa.

        Tuossa edellä kun on puhuttu nykylääkäreiden vastuullisuudesta niin tässä se taas nähtiin, lapsesta viis, lääkkeet vaan kehiin, ni lakkaa se äitien valitus.

        Katso nyt kuitenkin tuolta imetystukilistan sivuilta, jos haluat 2000-luvun neuvoja tiehyttukoksen ja sitä seuraavaan rintatulehduksen hoitoon. Rintatulehdustahan ennen on aina tiehyttukos, ja ensioireet olisi hyvä tunnistaa.

        Ja varmasti migreeniasioihin perehtynyt lääkäri osaisi ainakn etsiä vaihtoehtoista lääkitystä ja miettiä, olisiko jotain joka helpottaisi migreeniäsi imetysaikana ja olisi silti turvallista myös lapsellesi.

        Mutta taisitkin vain etsiä oikeutusta lopettaa imetyksesi...
        Joten onnea matkaan.


      • oikeutta syyllistää
        vai niin.... kirjoitti:

        Katso nyt kuitenkin tuolta imetystukilistan sivuilta, jos haluat 2000-luvun neuvoja tiehyttukoksen ja sitä seuraavaan rintatulehduksen hoitoon. Rintatulehdustahan ennen on aina tiehyttukos, ja ensioireet olisi hyvä tunnistaa.

        Ja varmasti migreeniasioihin perehtynyt lääkäri osaisi ainakn etsiä vaihtoehtoista lääkitystä ja miettiä, olisiko jotain joka helpottaisi migreeniäsi imetysaikana ja olisi silti turvallista myös lapsellesi.

        Mutta taisitkin vain etsiä oikeutusta lopettaa imetyksesi...
        Joten onnea matkaan.

        ihmisiä jotka ovat omaa mieltään, joka on eri kuin Sinun!

        Katkeruutesi kuuluu tänne asti!


      • Mistäköhän?
        oikeutta syyllistää kirjoitti:

        ihmisiä jotka ovat omaa mieltään, joka on eri kuin Sinun!

        Katkeruutesi kuuluu tänne asti!

        Jaa? Enpä oikein tiedä mistä minun nyt pitäis olla katkera?
        Taitaa olla vaan hyvä yleistermi tällä palstalla.

        Jokainen taaplaa tyylillään.
        Ja on kuule ihan sama mulle, vaikka ap. antaisi vauvalleen lampaan maitoa ;-)
        Yritin vaan neuvoa, mutta pullotelkaa te hyvässä hengessä yhdessä ;-)


      • kiitos vaan
        Mistäköhän? kirjoitti:

        Jaa? Enpä oikein tiedä mistä minun nyt pitäis olla katkera?
        Taitaa olla vaan hyvä yleistermi tällä palstalla.

        Jokainen taaplaa tyylillään.
        Ja on kuule ihan sama mulle, vaikka ap. antaisi vauvalleen lampaan maitoa ;-)
        Yritin vaan neuvoa, mutta pullotelkaa te hyvässä hengessä yhdessä ;-)

        säästä "neuvosi"


      • toinen äiti

        Jokainen pari rintatulehdusta läpikäynyt äiti varmaan kyllä tunnistaa ensituntemuksista, milloin taas rintatulehdus on tuloillaan. Kertoisitko vielä, miten tämän tunnistamisen tapahduttua pystyy estämään bakteerien leviämisen, jotta tulevat potilaat säästyvät paljolta tuskalta seuraavan rintatulehduksen sattuessa.

        Itse yritin aikoinaan lääkärille kiemurrella, että jos jättäisin antibiootit väliin, niin voisinko jatkaa imetystä. Vastaus oli, että sitten vauvani voi mahdollisesti maidon ohella imeä verta ja pahimmassa tapauksessa mätää.

        Kyllä jokainen varmaan käyttää kaikki kotikonstit, mitä ikinä keksii. Muistan vieläkin painajaisena kuinka kesähelteellä istuin hiekkalaatikon reunalla villahuivi käärittynä rintojen ympärille ja tuulitakki päälle, ettei vaan pieni tuuleväre aiheuttaisi taas uutta rintatulehdusta. Kaikki turhaa, koska kyseessä oli bakteeri. Huvittaa ihan näin jälkeenpäin, mutta tiedänpähän ainakin kaikkeni yrittäneeni, koska olinhan päättänyt imettää kuopusta samoin kuten esikoistanikin imetin.

        Sitten näin ihan omana ajatuksenani tuli mieleen se, että imetyshän pitää sisällään paljon muutkin kuin ravinnonsaannin. Lapsi katselee imettäessä äitinsä kasvoja ja oppii äidin hymystä tulkitsemaan tuntoja syviä. Mitäköhän viestiä lapsi saa siitä, kun joka kerta näkee rintaan tarratessään äitinsä irvistävän tuskasta. Tämmösilläkin asioilla luulisi nykytiedon ja nyky-ymmärryksen valossa olevan merkitystä.

        Minä yritin korvata vauvalleni imetyksen lopettamisen pitämällä ja kanniskelemalla häntä mahdollisimman paljon sylissäni. Siihen aikaan ei ollut noita fantastisia kantoliinoja eikä siihen aikaan sylissäpitoa mitenkään pidetty edes tarpeellisena, joskus jopa päinvastoin, pyrittiin opettamaan vauva olemaan itsekseen liikoja lellimättä.
        Minä olin silloin, ja olen vieläkin sitä mieltä, että pitkälle selviää vauvan kanssa, kun noudattaa omia tuntojaan. Mutta jos ei tiedä, niin kannattaa kysyä alan parhaimmilta ammattilaisilta, ja sairaustapauksessa parhaimmalta lääkäriltä. Käsitykset ja tiedekin muuttuvat niin muodin mukaan.


      • jos vaan
        toinen äiti kirjoitti:

        Jokainen pari rintatulehdusta läpikäynyt äiti varmaan kyllä tunnistaa ensituntemuksista, milloin taas rintatulehdus on tuloillaan. Kertoisitko vielä, miten tämän tunnistamisen tapahduttua pystyy estämään bakteerien leviämisen, jotta tulevat potilaat säästyvät paljolta tuskalta seuraavan rintatulehduksen sattuessa.

        Itse yritin aikoinaan lääkärille kiemurrella, että jos jättäisin antibiootit väliin, niin voisinko jatkaa imetystä. Vastaus oli, että sitten vauvani voi mahdollisesti maidon ohella imeä verta ja pahimmassa tapauksessa mätää.

        Kyllä jokainen varmaan käyttää kaikki kotikonstit, mitä ikinä keksii. Muistan vieläkin painajaisena kuinka kesähelteellä istuin hiekkalaatikon reunalla villahuivi käärittynä rintojen ympärille ja tuulitakki päälle, ettei vaan pieni tuuleväre aiheuttaisi taas uutta rintatulehdusta. Kaikki turhaa, koska kyseessä oli bakteeri. Huvittaa ihan näin jälkeenpäin, mutta tiedänpähän ainakin kaikkeni yrittäneeni, koska olinhan päättänyt imettää kuopusta samoin kuten esikoistanikin imetin.

        Sitten näin ihan omana ajatuksenani tuli mieleen se, että imetyshän pitää sisällään paljon muutkin kuin ravinnonsaannin. Lapsi katselee imettäessä äitinsä kasvoja ja oppii äidin hymystä tulkitsemaan tuntoja syviä. Mitäköhän viestiä lapsi saa siitä, kun joka kerta näkee rintaan tarratessään äitinsä irvistävän tuskasta. Tämmösilläkin asioilla luulisi nykytiedon ja nyky-ymmärryksen valossa olevan merkitystä.

        Minä yritin korvata vauvalleni imetyksen lopettamisen pitämällä ja kanniskelemalla häntä mahdollisimman paljon sylissäni. Siihen aikaan ei ollut noita fantastisia kantoliinoja eikä siihen aikaan sylissäpitoa mitenkään pidetty edes tarpeellisena, joskus jopa päinvastoin, pyrittiin opettamaan vauva olemaan itsekseen liikoja lellimättä.
        Minä olin silloin, ja olen vieläkin sitä mieltä, että pitkälle selviää vauvan kanssa, kun noudattaa omia tuntojaan. Mutta jos ei tiedä, niin kannattaa kysyä alan parhaimmilta ammattilaisilta, ja sairaustapauksessa parhaimmalta lääkäriltä. Käsitykset ja tiedekin muuttuvat niin muodin mukaan.

        jaksaa avata linkit:

        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=165

        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=165

        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?searchword=tiehyttukos&option=com_search&Itemid=36&searchphrase=exact&ordering=newest


      • ..vielä
        jos vaan kirjoitti:

        jaksaa avata linkit:

        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=165

        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=165

        http://imetystukilista.net/sivut/index.php?searchword=tiehyttukos&option=com_search&Itemid=36&searchphrase=exact&ordering=newest

        tuo 2. linkki on WHO'n rintatulehdus-PDF.
        Eiköhän ne Maailman Terveysjärjestössä jotain noista terveys- ja sairausasioista tiedä, joten kannattaa lukea.


      • myös tulehdusten kanssa kam...
        vai niin.... kirjoitti:

        Katso nyt kuitenkin tuolta imetystukilistan sivuilta, jos haluat 2000-luvun neuvoja tiehyttukoksen ja sitä seuraavaan rintatulehduksen hoitoon. Rintatulehdustahan ennen on aina tiehyttukos, ja ensioireet olisi hyvä tunnistaa.

        Ja varmasti migreeniasioihin perehtynyt lääkäri osaisi ainakn etsiä vaihtoehtoista lääkitystä ja miettiä, olisiko jotain joka helpottaisi migreeniäsi imetysaikana ja olisi silti turvallista myös lapsellesi.

        Mutta taisitkin vain etsiä oikeutusta lopettaa imetyksesi...
        Joten onnea matkaan.

        Mielestäni suhtautumisesi on todella tuomitsevaa. Minä olen kamppaillut saman rintatulehduskierteen kanssa jo 4kk. En ole vielä lopettanut imetystä ja olen koittanut kaikki keinot, mitä imetystukisivuilla sanotaan. Juttu vaan on niin, että kun mikään ei auta. Olen jopa kokeillut homeopaattisia juttuja yms. Kun kotona on 2 vuotias ja 3kk vanha vauva, ei ole kiva olla niin kovassa kuumeessa, että ei tajuissaan pysy. Ja varsinkin kun se toistuu kolmen viikon välein. Luulenpa ettet ole tainnut itse kunnon tulehduksia sairastaa, kun voit asennoitua noin.


    • nyt..

      ..luule et se korvike jotain "myrkkyä" on.. Itse jouduin lopettamaan muista syistä rintamaidon antamisen 2kk vanhana.. Itse ja kaksi veljeäni on saanut rintamaitoa vain pari viikkoa. Näin on varmasti moni muukin saanut ja terveitä on kasvanut. Se antibiootti tekee pahempaa hallaa.. sehän vähentää vastustus kykyäkin.. Tsmppiä minkä päätöksen sitten teetkin! :)

      • ap....

        olen myös vastikkeella kasvanut ja terveenä olen pysynyt! :)


      • Lehmätkin lentää

        Niin ne lehmäthän ei mitään antibiootteja syö? Kannattaa ottaa selvää miten se maito vastikkeisiin tuotetaan ja mitä mömmöjä lehmille syötetään. Ihan älytön ajatus, että äidinmaito olisi vauvalle vaarallisempaa kuin vastike.


      • Ei mömmöjä
        Lehmätkin lentää kirjoitti:

        Niin ne lehmäthän ei mitään antibiootteja syö? Kannattaa ottaa selvää miten se maito vastikkeisiin tuotetaan ja mitä mömmöjä lehmille syötetään. Ihan älytön ajatus, että äidinmaito olisi vauvalle vaarallisempaa kuin vastike.

        Kun lehmällä on utaretulehduksen vuoksi antibioottikuuri, maitoa kaadetaan maahan. Sitä ei saa laittaa meijeriin. Kannattaa ottaa vähän selvää asioista, ennenkuin näitä "viisauksia" kirjoittelee. Ei lehmille mitään "mömmöjä" syötellä. :D


      • Kahvit näytöllä!
        Lehmätkin lentää kirjoitti:

        Niin ne lehmäthän ei mitään antibiootteja syö? Kannattaa ottaa selvää miten se maito vastikkeisiin tuotetaan ja mitä mömmöjä lehmille syötetään. Ihan älytön ajatus, että äidinmaito olisi vauvalle vaarallisempaa kuin vastike.

        Lehmätkin lentää ei ainakaan ole suomalaisella karjatilalla kasvanut, mutta on näköjään besserwisser alalla kuin alalla. ;)


    • Sähkö pumppu!

      Sillä sitten tyhjennät rintasi joka kerta ja kokonaan. Siihen loppuivat rintatulehduksesi.

      Voit imettää, mutta aina sen jälkeen tyhjennät ne kunnolla. Samoin pumpatun maidon voit pullolla syöttää.

      Itselläni oli 7 rintatulehdusta esikoisen kanssa, joista ensimäinen alkoi kun olin 4 kuulla raskaana, ELI EI OLLUT SITÄ VAUVAA EDES VIELÄ.
      Siksi tiedän mistä puhut.

      Nyt kun kuopuksen sain, ei ollut ainuttakaan rintatulehdusta enää, kiitos sähköpumpun.

    • kanssa samoin

      useita tulehduksia. Päätin että jos vielä yksikin tulee niin lopetan imetysen.Lääkäri sanoi että joillekkin tulee syyliä, toisille jatkuvia poskiontelontulehduksia ja mä saanut riesakseni tämän. Hänkin sanoi että jos tulehdukset jatkuu niin kannattaa miettiä imetyksen jatkamista. Hän kertoi vielä naisrsta joka imetti 10kk ja haki antibioottikuurin joka kuukaqusi!!!!Huh huh! Mulla kaksi lasta ja pari koiraa joten eipä tosiaan niiden hoitaminen ole helppoa 40-asteen kuumeessa!!

    • Nimetön

      Minulla on ollut kahden lapsen imetyksen kohdalla jatkuvaa tulehduskierre, ja lopetin aikaisemmin kuin olin suunnitellut. Nyt on kaksi imetysta taysin ilman tulehduksia. Olen kayttanyt aloe veraa ja nonia sisaisesti ja ulkoisestikin jos kipua rinnassa alkaa tuntua.En keksi muuta selitysta radikaalisti helpompiin imetyksiin kuin nama luontaistuotteet. Imetys voi olla myos mukavaa jos se ei satu.

    • Nimetön

      sama ongelma. Vauva oli kuuden viikon ikäinen kun ensimmäinen tulehdus puhkesi ja sen jälkeen niitä oli seuraavina kuukausina kerran kuussa kuumeen kanssa ja tukoksia sitäkin useammin. Minulla meni pitkään ennen kuin opin tunnistamaan tukoksen ensioireet jotta aloittaisin tyhjennyshoidon ajoissa. Minun käsittääkseni tulehdusten nopea uusiutuminen kertoio siitä, että imettäjä on lopettanut ylimääräiset rinnan tyhjennykset liian nopeasti. Monestihan tulehtuneen rinnan maidontuotanto äityy hurjaksi sen vuoksi että sitä täytyy niin perusteellisesti imettää ja lypsää tyhjäksi alinomaa. Jotta rinta ei täyttyisi ja tulehtuisi uudelleen niin lisätyhjennyksiä kannattaa ajaa alas vähitellen, vähentäen lypsymäärää pikkuhiljaa. Muistelen kysyneeni neuvoa imetystukihenkilöltä ja hän neuvoi että tulehduksen päättymisen jälkeen vielä seuraavat kaksi viikkoa täytyy pitää huoli, ettei imetys- (tai Tyhjennys-)väli parantuneella rinnalla ole pitempi kuin neljä tuntia (öisinkään..). Voimia sinulle ja rauhaa päätöksentekoosi. Ei kukaan muu tiedä sinun tilannettasi kuin sinä itse niin että pystyisi ratkaisuja tarjoamaan. Mutta tutulta tarinasi kyllä kuulostaa.

      Jatkoin toisen lapseni imetystä pitkään vielä. Tukokset jäivät loppujenlopuksi kokonaan kun tyttö oli n. 7kk. Kuumeen kanssa tulehduksia oli yhteensä kaiketi viisi, niihin söin kaksi antibioottikuuria, muut hoidin tyhjentämällä rintaa yhdistelmällä lypsy ja imetys em järjeswtyksessä, peräkkäin. Odotin että vauva on kunnolla nälkäinen, lypsin parikymmentä milliä ensin maitoa kipeästä tissistä pois ja sen jälkeen heti imetin samasta tissistä.

      Parempaa vointia sinulle ja iloa vauvastakaikesta huolimatta.

      • Sirpa2

        Heippa täällä 8kuisen poisun äti, jolla juuri eilen viimeksi kuumeinen liki 40 astetta tulehdus. koko päivän oli kumpikin rinta kuin kiveä. Poika on alannut syödä nyt hurjasti kiinteitä ja tissit eivät ymmärrä sitä näköjään.
        Kipu oli eilen pahin kaikista tulehduksistani. pari kuuria on takana ja n. 5 itse hoidettua tyhjennystä ja lypsyä. Karmeaa tällanen. Miten ikinä voin lopettaa imetyksen. Nyt on rinnat kuin olisi hierottu ja runneltu pahoin elen, kuten onkin, vähän kuin lihakset kovan jumpan jälkeen huomisin. Todella kamalaa. Aivan pelottaa että mitä kasvaimia tällainen voi aiheuttaa rintoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe