Kynnestä verta

__nimetön__

Leikkasimme eilen pentumme ( 5kk ) kynsiä. Yhdestä kynnestä leikkasimme vahingossa ilmeisesti liian paljon, kynnestä alkoi vuotaa verta. Puhdistimme kynttä ja annoimme olla yön yli ilman mitään. Yöllä kynnestä oli tullut lisää verta.
Tänään pentu oli ihan normaalisti, ei aristellut tassua, eikä muutenkaan tuntunut huomaavan sitä lainkaan. Kuitenkin ulkoilun ( vain pisutus, ei siis lenkkiä ) jälkeen kynnestä alkoi taas tulla verta.

Mitä meidän tulisi tehdä, kannattaako pentu viedä heti maanantaina eläinlääkärille?

17

25269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että se

      tarvitsee lääkäriä. Puhdistele kynsi aina,kun tulet ulkonta. Ne yleensä hyvin paranevat.
      Tietysti voisit suojata ulos mentäessä, ettei likaa hirveästi mene.
      Et varmaan hyvin syvältä ole leikannut kuitenkaan.
      Minä leikkasin vanhan koiran kynnen juuri viikko sitten myös liian syvältä. Pari päivää se tihkui verta,mutta nyt on kunnossa.

      • varmasti

        sattui, joten se todennäköisesti ei enää pidä kysienleikkuusta. Siihen kannattaa varautua.


      • muistaa
        varmasti kirjoitti:

        sattui, joten se todennäköisesti ei enää pidä kysienleikkuusta. Siihen kannattaa varautua.

        sen, että sattui. Nyt varovasti nameilla houkutellen, kun leikkaa seuraavan kerran. Ei tuo meidän vanha koira isommin noteerannu, kun leikkasin ne kynnet, jotka jäi leikkaamatta viimeksi.
        Vähän mulkaisi, että kait nyt et leikkaa verille.


      • jos näin käy..
        muistaa kirjoitti:

        sen, että sattui. Nyt varovasti nameilla houkutellen, kun leikkaa seuraavan kerran. Ei tuo meidän vanha koira isommin noteerannu, kun leikkasin ne kynnet, jotka jäi leikkaamatta viimeksi.
        Vähän mulkaisi, että kait nyt et leikkaa verille.

        olen kuullut että verenvuodon saa tyrehtymään kun kuumentaa veitsen levyllä ja painaa heti kynteen nii pitäs tosiaan tyrehtyä, itse en ole vielä leikannut niin syvälle et olis tarvinnu kokeilla..


      • vanha,hyvä
        jos näin käy.. kirjoitti:

        olen kuullut että verenvuodon saa tyrehtymään kun kuumentaa veitsen levyllä ja painaa heti kynteen nii pitäs tosiaan tyrehtyä, itse en ole vielä leikannut niin syvälle et olis tarvinnu kokeilla..

        konsti. Se vuotavan suonenpää poltetaan.
        Näinhän on tehty ihmisellekin, jos nenäverenvuoto on ollut hyvin usein toistuvaa.
        En tiedä tekeekö lääkärit enää nykyään.


    • Varokaa hyvin huolellisesti leikkaamasta koiran kynttä liikaa, ettei käy niin kurjasti kuin meillä...

      Meidän koiramme oli vielä nuori, kun se vietiin eläinlääkärille rokotuksille. Eläinlääkäri päätti sitten leikata koiran kynnet siinä samalla. Jopas oli tuore eläinlääkäri tai muuten jotenkin lipsahti vahinko, mutta leikkasipa kynttä liikaa! Koira ulahti ja veti tassun pois. Ei tässä vielä mitään, verenvuoto loppui aikanaan.

      Mutta ongelma jäi. Koira eli sen jälkeen vielä 10 vuotta, eikä koko tuona aikana antanut leikata kynsiään kotona! (isokokoinen rotu kun oli niin ei sen kynsiä väkipakolla voinut leikata) Koira oli eläinlääkärissä rauhoitettava ja kynnet leikattava näin, jotta onnistui. Kerrassaan kamala ongelma. Olkaa iloisia, jos koirallenne ei jäänyt mitään traumoja vahingostanne! Varovaisuutta peliin! :)

    • H.A.N.

      Liian lyhyeksi leikattu kynsi tai katkennut kynsi ei vaadi yleensä erityistoimenpiteitä. Jos siis osut suoneen, älä säikähdä, sillä kynnen päästä tulee yllättävän paljon verta. Paina päätä hetkisen sormella, jolloin verenvuoto tyrehtyy.

      Älä koskaan lopeta hoito-operaatiota tähän, vaan ole edes leikkaavinasi muita kynsiä. Koiran voi myös laittaa esimerkiksi kylpyhuoneeseen siksi aikaa, kun kynsi vuotaa, jottei haavaan mene roskia ja puhdistus on helppoa. Kannuskynnen katkettua voi jalan ympärille laittaa kevyen siteen kunnes haava ei ole enää vuotoherkkä. Kynsien leikkaamista ei siis kannata lopettaa tähän, vaan edes näytellä leikkaavansa, jotta koiralle ei jää tilanteesta huonoa muistoa.

      • hyvin tarkkana

        vaikka olisi leikannut miljoona kertaa aikaisemminkin. Totta hitossa se sattuu koiraa, jos kunnolla osuu, eikä tietenkään mielellään anna leikata enää sen jälkeen. Ja tyhmähän se olisi, jos ei välittäisi, ei olisi itsesuojeluvaistoa. Siis OLKAA TARKKANA NIIDEN SAKSIEN KANSSA!!!!!

        Olen kuullut joskus vinkin myös, että kun tassun työntää perunajauhoihin (vuotavan kynsikohdan) niin perunajauho auttaa tyrehdyttämään vuotoa kans. En tiedä pitääkö paikkaansa.


      • koiran mami
        hyvin tarkkana kirjoitti:

        vaikka olisi leikannut miljoona kertaa aikaisemminkin. Totta hitossa se sattuu koiraa, jos kunnolla osuu, eikä tietenkään mielellään anna leikata enää sen jälkeen. Ja tyhmähän se olisi, jos ei välittäisi, ei olisi itsesuojeluvaistoa. Siis OLKAA TARKKANA NIIDEN SAKSIEN KANSSA!!!!!

        Olen kuullut joskus vinkin myös, että kun tassun työntää perunajauhoihin (vuotavan kynsikohdan) niin perunajauho auttaa tyrehdyttämään vuotoa kans. En tiedä pitääkö paikkaansa.

        toimii hyvinkin. Tänään vähän nirhaisin pennun tassua, ja sitten eikun neuvoa etsimään mikä toimii. Netti kertoi että perunajauhot. Vähän hidas keino mutta nyt on monta tuntia mennyt tassu vuotamatta ja antaa jo katsellakin tassuja.


      • tyttö&hava(t)
        koiran mami kirjoitti:

        toimii hyvinkin. Tänään vähän nirhaisin pennun tassua, ja sitten eikun neuvoa etsimään mikä toimii. Netti kertoi että perunajauhot. Vähän hidas keino mutta nyt on monta tuntia mennyt tassu vuotamatta ja antaa jo katsellakin tassuja.

        Meilläkin oli sama ongelma, leikkasimme kynnestä liikaa. No, laitoimme siihen sideharsoa ja ulkona ei saisi lenkittää ilman suojaa. Verenvuoto loppui mutta traumat jäi. Nyt koiran ollessa 3-vuotias ei anna leikata kynsiä ollenkaan, mutta olemme keksineet siihen hyvän keinon. Samalla kun koira pestään vadissa leikataan kynnet yksi tassu kerrallaan. Koira ei voi hypätä pois, meillä siis pieni koira.


    • Jos vahinko sattuu

      Clot fast ackting STYPTIC POWDER, tyrehdyttää hyvin verenvuodon

    • ...

      ei se ole koiraa sattunut, vaan koira on säikähtänyt jonka vuoksi jää trauma, jos siis jää.

    • missävika?

      koiranne ei luota teihin, jos se trauman saa niin ettei vuosikausiin voida enää leikata koiran kynsiä! Kun omistaja on varmaotteinen, osaa rauhoittaa koiran ja koira luottaa siihen että tämän ihmisen kanssa me tehdään ihan mitä vaan, niin se varmasti antaa leikata kyntensä vaikka olisi joskus säikähtänyt/ sattunut! Minun koirani pelkäsi kynnen leikkuuta pentuna, koska kasvattaja oli leikannut kynnestä liikaa "harjoittaessaan pentua" ... Pentu ei olisi halunnut että minä leikkaan sen kynnet, kusi jopa allensa kun tajusi että nyt leikataan kynnet! Mutta minä otin sakset käteen, rauhoittelin koiran makuulle ja hyvin rauhallisesti ensin vain kosketin saksilla koiran käpäliä, varpaita ja lopulta kynsiä. Samalla juttelin rauhoittavasti. Eipä mennyt kauaakaan kun sain leikata ensimmäisen kynnen: vähän tästä hätkähti mutta sitten leikattiin toinen jne. Myöhemmällä iällä olen joskus leikannut kynttä liikaa, mutta edelleen meillä kynnet leikataan silti ihan rauhallisissa merkeissä.

      koiran ja omistajan välisessä suhteessa on jotain pielessä, jos ei joku toimenpide koiran kanssa onnistu! Niinhän se menee, että koiran kanssa on menty metsään ja pahasti, jos omistaja joutuu perustelemaan mitään asiaa aloittaen lauseella: "en voi tehdä sitä koska koirani...." Luottavaisen koiran kanssa kyllä pystyy!

    • vasta aloittelija

      Minulla on kookas 1v labradori ja kynsienleikkuu ollut pennusta asti haastavaa, mutta lopulta koira aina luovuttaa ja antaa leikata. Tänään ensimmäistä kertaa leikkasin kynttä liikaa ja verta tuli melko paljon. Koira ei kuitenkaan itse edes huomannnut sitä, ei ulahtanut, vetänyt tassua pois tai aristellut sitä ollenkaan. Onko näin että isommilla koirilla tunto ei ole niin herkkä nuissa kynsissä, vai mikä on kun ei näyttänyt yhtään sattuvan. Eikai tästä voi koiralle mitään "traumaa" jäädä?

    • monesti tullu veret

      Meillä on 2,5 vuotias englanninspringelsspanieli uros ja se ei yhtään tykkää kynsien leikkuusta... ollaan leikattu kynnet aina niin että sisko pitää koiraa sylissä ja minä leikkaan ja on toiminu ihan hyvin näin. Kun koira oli pienempi niin murisi ja näytti hampaita ja leikkasin silti enkä ole jättäny kesken kertaakaan, on tullu veret vaikka miten monesti, ja edelleen saan leikata kynnet, viimeisimmällä kerralla ei huomannut koira enkä minä että nyt lähti liikaa kynnestä. Vasta kun menin keittiöön minä huomasin että lattialla on veritahroja. Menin sitten katsomaan koiraa ja selvisi sitten mistä veri oli tullut. Ja ompa joskus koira huutanut ja kiljunut kun ottanut kynsisakset esille ja lähestynyt niillä tassuja.

    • Kökkökhg

      Opetin vasta vähän aikaa sitten koiran uudestaan kynsien leikkuuseen kun eläinlääkäri leikkais liian syvältä koiran ollessa pentu. Vaadin että kynsien leikkuu oli ilmanen, koska koirasta tuli niin arka moneksi vuodeksi eikä antanut koskea tassuihin ja verenvuotokin oli aikamoinen. Nyt antaa leikata kynsiä mutta ei kaikkia kerralla vaan aina pari kynttä parin päivän välein

    • Anonyymi

      Muutama vuosi sitten eläinlääkäri käynnin yhteydessä mainitsin pitkistä kynsistä. Lääkäri tuumasi, että leikataan samalla. Yhdestä leikkasi liikaa kun kynnet ovat mustat ja liian pitkät, verta alkoi vuotamaan mutta hoito oli nopea ja tehokas. Tohtori haki sellaisen pikakolvin jota kaytetään esim. Tinatessa vaikka sähköasennuksia. Kolvin kärki kuumenee todella noreasti. Sillä sitten nopea kosketus kynnen päähän josta veri tulee ja se oli siinä. Poltti vuodon kiinni, koira ei edes huomannut toimenpidettä. Ei tullut jälkivuotoa, todella tehokas tapa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe