Lahdessa hirveä myrsky

Krautsuk

Ilmatieteenlaitoksen mukaan Lahdessa on suurmäen päätöstä odotellessa 2.7m/s koillistuulta. Tämä on ilmeisesti nykymittareiden mukaan liian kova ja hyppääjien terveys on vaarassa. Olisi kiva kuulla itse hyppääjien mielipiteet että voiko siellä hypätä vai ei? Ei tässä ole mitään järkeä... Miten tämä laji on ajautunut näin pahasti pienen tuulenpuuskan armoille? Ei mielestäni ennen vanhaan paljon 2.7m/s "myrsky" hetkauttanut.

6

597

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seurapiirihiiri

Itsekin asun Lahdessa ja keskipäivällä kun olin ulkona olin varma että tänään hypätään. Oikeasti jos näissä tuulissa ei pysty Lahdessa hyppäämään ei täällä pysty hyppäämään lainkaan. Väittäsin että tänään Lahdessa oli keskiarvoa alhaisempi tuulenvoimakkuus.
      Tuskinpa Suomalaisille olosuhteet olisivat olleet liian hankalat, mutta vellihousu keskieurooppalaisille ehkä. Harmi sinänsä! Varmasti Ahonen olisi halunnut hypätä vielä kerran kotiyleisön edessä jos tämä oli hänen viimeinen kautensa.

• Toimitsija

Täällä ja muilla forumeilla on hirveästi ruikutettu Salppurin mäkikisojen peruuttamisesta.

Tosiasiassa lauantaina hyppyrin nokalla tuuli puhalsi 10-12 m/s. Puuskittaisuuden vuoksi ilma oli erittäin vaarallinen hyppäämisen suhteen. Tiedän tämän siitä johtuen, että olin kisoissa toimitsemassa.

Sunnuntaina tuuli oli vielä kovempi ja yrityksestä huolimatta kisan läpivieminen oli mahdotonta.

Kisojen peruminen tai keskeyttäminen ei ole ikinä helppo päätös. Silti täytyy muistaa, että täytyy ennen kaikkea varjella urheilijoiden turvallisuutta eikä yleisön (ja vähäjärkisten maallikoiden) lapsellista tahtoa ja vinkumista.

• H.Yppyri
        Toimitsija kirjoitti:

Täällä ja muilla forumeilla on hirveästi ruikutettu Salppurin mäkikisojen peruuttamisesta.

Tosiasiassa lauantaina hyppyrin nokalla tuuli puhalsi 10-12 m/s. Puuskittaisuuden vuoksi ilma oli erittäin vaarallinen hyppäämisen suhteen. Tiedän tämän siitä johtuen, että olin kisoissa toimitsemassa.

Sunnuntaina tuuli oli vielä kovempi ja yrityksestä huolimatta kisan läpivieminen oli mahdotonta.

Kisojen peruminen tai keskeyttäminen ei ole ikinä helppo päätös. Silti täytyy muistaa, että täytyy ennen kaikkea varjella urheilijoiden turvallisuutta eikä yleisön (ja vähäjärkisten maallikoiden) lapsellista tahtoa ja vinkumista.

että sunnuntain kisassa tuuli ei ollut vaarallinen hyppääjille (ei siis liian voimakas), vaan tuulen suunnan muutokset olisivat aiheuttaneet hyppääjille epätasaiset olosuhteet, minkä vuoksi kisa peruttiin. Oikeudenmukaisten olosuhteiden löytäminen jokaiselle hyppääjälle oli mahdotonta. Näin sanoi myös Piirainen...

• oli siitä
        H.Yppyri kirjoitti:

että sunnuntain kisassa tuuli ei ollut vaarallinen hyppääjille (ei siis liian voimakas), vaan tuulen suunnan muutokset olisivat aiheuttaneet hyppääjille epätasaiset olosuhteet, minkä vuoksi kisa peruttiin. Oikeudenmukaisten olosuhteiden löytäminen jokaiselle hyppääjälle oli mahdotonta. Näin sanoi myös Piirainen...

suunnasta, että välillä kumpu oli ihan tyhjä ja välillä oli takatuulta ja etutuulta "sopivasti".
        Alhaalta saattoi välillä tulla "apuja" ja toisinaan ei mitään.
        Näin vaihtelevien tuulien vuoksi tasavertaisten olojen saaminen oli lähes mahdotonta. Erot mitassa olisivat saattaneet olla ainakin 2-8 mm ja se ei ollut reilua urheilijoita kohtaan. Tuuli voimistui seitsemännentoista hyppääjän jälkeen joten tasapuolisten olojen saanti jokaiselle oli mahdotonta ilman tuulirakojen kyttäämistä. Kyttääminen ei ollut edes yleisön mieleen. TV-lähetysten aikaraja lähestyi myös loppuaan joten ainoa järkevä ratkaisu oli kisan peruuttaminen ja siirtäminen Puijolle. Turvallisuus oli siinä kiikun kaakun, mutta tuollakin kelillä on Lahdessa harjoiteltu, mutta se ei suinkaan ole mikään vahva perustelu kun turvallisuudesta vakavasti aletaan keskustelemaan.

• ei millimetriä
        oli siitä kirjoitti:

suunnasta, että välillä kumpu oli ihan tyhjä ja välillä oli takatuulta ja etutuulta "sopivasti".
        Alhaalta saattoi välillä tulla "apuja" ja toisinaan ei mitään.
        Näin vaihtelevien tuulien vuoksi tasavertaisten olojen saaminen oli lähes mahdotonta. Erot mitassa olisivat saattaneet olla ainakin 2-8 mm ja se ei ollut reilua urheilijoita kohtaan. Tuuli voimistui seitsemännentoista hyppääjän jälkeen joten tasapuolisten olojen saanti jokaiselle oli mahdotonta ilman tuulirakojen kyttäämistä. Kyttääminen ei ollut edes yleisön mieleen. TV-lähetysten aikaraja lähestyi myös loppuaan joten ainoa järkevä ratkaisu oli kisan peruuttaminen ja siirtäminen Puijolle. Turvallisuus oli siinä kiikun kaakun, mutta tuollakin kelillä on Lahdessa harjoiteltu, mutta se ei suinkaan ole mikään vahva perustelu kun turvallisuudesta vakavasti aletaan keskustelemaan.

vaan 2-8 metriä ja se onkin jo liikaa.
        1 m on jo pisteissä enempi kuin ruottalaisten "syttivemma komma seitenviis".

• Leme

Nuo mäet on rakennettu varmaan Etelä-Suomen tuulisimmalle paikalle. Aikanaan tuulilla ei mäkihypyssä ollut läheskään samanlaista merkitystä.
      Viikonloppu oli tosiaan Etelä-Suomessa tämän talven mittakaavassa varsin tyyni, eikä silti kisoja saatu läpi.
      Lahden siis rakennettava uusi mäki suojaisempaan paikkaan, tai yritettävä suojata tuulilta nykyistä, muutoin nuo mäkikisat siirretään jonnekkin muualle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      46
      1082
    2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      83
      887
    3. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      164
      877
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      105
      824
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      29
      765
    6. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      197
      700
    7. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      697
    8. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      40
      653
    9. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      612
    10. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      592
    11. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      42
      576
    12. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      118
      563
    13. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      12
      525
    14. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      8
      522
    15. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      510
    16. 39
      485
    17. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      475
    18. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      73
      471
    19. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      467
    20. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      467
    Aihe