Säikähtäminen nukahtaessa ?

mitäkummaa

Mistä johtuu, kun juuri nukahtaessa säikähtää hereille?
Muistan lukeneeni siitä joskus jostain, mutta nyt en löydä googlettamalla mitään.
Eli ennenkin minulla on tällaista ollut, mutta nykyään jopa 5 kertaa viikossa :/ onkohan ihan normaalia...?

9

7176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lienee varsin yleistä monilla jossain vaiheessa elämää, joskin aika vähän tutkittua. Oma variaationi on, että aina joskus olen juuri uneen vaipuessani kuulevinani ovikellon tai puhelimen soivan.

Ei siellä ketään ole, todella ärsyttävää. ;)

• ippeliini

Itselläni samoja ongelmia nukkumaanmennessä.Liiallinen väsymys,lihakset jonkinlaisessa jännitystilassa.Tietysti tuohon joku lihaksia rentouttava lääke on,mutta itse silloin tällöin otan mielummin pikku konjakkipaukun.Auttaa ainakin minulle.

• triine

Tuota sattuu ihan jokaiselle joskus. Muistan lapsuudessa kun sitä ihmettelin niin ukkini antoi minulle siihen oman tarkan selvityksensä ja se kuului näin: Ihminen polveutuu apinasta ja solumuistiin (silloin ei vielä puhuttu geeneistä) on jäänyt se kun apina meinasi nukahtaa puuhun ja sitten putosikin torkahtaessaan maahan! Siksi me ihmiset hätkähdämme kun olemme juuri pöllähtämässä jaloillemme ala puusta! Minusta aivan ihana selitys ja olen kertonut sen myös omille lapsilleni, sillä hekin ovat sitä joskus ihmetelleet ja kyselleet.

• selityskin on...

Yleensä ihminen säpsähtää unessa hereille kun on todellaväsynyt unemme koostuu useista eri vaiheista, vaiheita en enäämuista,mutta osa unestamme on syvää osa pinnallisempaa vaikka untakin kaikki.

Säpsähdys tulee kuulemma siitä kun liian väsyneenä meinaa liian nopeasti nukahtaa siihen unen syvimpääm rem vaiheeseen, elimmistömme estää sen ja toimii toki viisaasti sillä jos ihminen vaipuisi suoraan liian syvään uneen sillä olisi tuhoisia seurauksia.

Näin lääkäri sen minulle aikoinaan selitti!

• ikävä
        selityskin on... kirjoitti:

Yleensä ihminen säpsähtää unessa hereille kun on todellaväsynyt unemme koostuu useista eri vaiheista, vaiheita en enäämuista,mutta osa unestamme on syvää osa pinnallisempaa vaikka untakin kaikki.

Säpsähdys tulee kuulemma siitä kun liian väsyneenä meinaa liian nopeasti nukahtaa siihen unen syvimpääm rem vaiheeseen, elimmistömme estää sen ja toimii toki viisaasti sillä jos ihminen vaipuisi suoraan liian syvään uneen sillä olisi tuhoisia seurauksia.

se yksinkertaisuudessaan johdu siitä, että lihakset rentoutuu.

Meidän kissa lopetettiin pitkän sairauden jälkeen ja kotiin tuotaessa nyki ja säpsähteli, eli kuulemma lihaksien jännitystilat raukeavat..

"Sinua pikkukissamme kovasti kaipaan!"

• ja solumuistista

Tuo on muuten (vähän kyseenalaisen) tutkijan Desmond Morrisin käsialaa tuo apinateoria. Sillä jäbällä on monia muitakin mielenkiintoisia teorioita, ihmisten pariutumisesta ja muusta :)

• Nimetön
        ja solumuistista kirjoitti:

Tuo on muuten (vähän kyseenalaisen) tutkijan Desmond Morrisin käsialaa tuo apinateoria. Sillä jäbällä on monia muitakin mielenkiintoisia teorioita, ihmisten pariutumisesta ja muusta :)

se johtuu siitä että lihakset rentoutuu.

• MäOlenPilkunnussija
        selityskin on... kirjoitti:

Rem-uni ei ole syvin unen vaihe. Jopa ihmisen aivosähkökäytä muistuttaa hereillä olevan käyrää..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe