Pitkä matka edessä

Kestääkö?

Nyt on Nissan Sunnylla vm.90 edessään n. reippaan 2000 kilsan reissu Porvoosta Saariselälle ja takaisin. Auton on pakko kestää ja hyvin on kestänyt lyhyemmät matkat tähän mennessä. Mitä tulisi kuitenkin ehdottomasti tarkastaa ja huoltaa ennen näinkin pitkää taivalta. Riittääkö, kun tsekkaa öljyt ja rengaspaineet. Mitään remppaa en nimittäin ala tekemään. Kiitos asiallisista vastauksista!

15

1605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkejä

      Kannattaa tsekata lisäksi
      - jäähdytysnesteet ja letkut ja ottaa puhdasta varavettä matkaan. Vanhemmissa autoissa alkaa kenno hapertua ja alkaa pikkuhiljaa vuotamaan.
      - akun kunto/vedet, sillä kuumalla säällä myös rasittuu enemmän.
      - laturin hihna,
      - laturi, jos autolla on ajettu yli 200 tkm eikä sille ole tehty mitään. (pölysissä olosuhteissa menee aikaisemmin, hyvissä olosuhteissa menee 250 tkm)

      Hauskaa matkaa!

    • Sami

      Paljonko siinä sunnyssa on kilometrejä. Isällä on vm -88 jolla on ajettu 280tkm. Matkan varrella on vaihdettu jarrut kertaalleen, parit iskarit, bensapumppu ja kytkin. Joskus on ollu outoja sähkövikoja, jotka on hävinny mitään korjaamatta. Tietysti tuonikäisestä autosta voi hajota periaatteessa koska tahnansa mitä tahansa. Mutta eihän se nyt mikään kamala juttu ole näin kesällä vaikka auto hajoaa... paitsi jos on pieniä lapsia mukana.

      • kestää

        Niin...unohtui tosiaan mainita, että autolla on ajettu n. 175000 km, joten pitäis olla vielä jonkun verran jäljellä ennekuin pirssi sippaa täysin. Pieniä lapsia ei onneksi ole matkassa mukana, joten ei niin paljon harmita vaikka vikoja tulisikin.
        Mitään vikaa ei meidän aikana autossa ole ollut. Edellinen omistaja on vaihdattanut ainakin jarrulevyt eteen ja iskarit taakse. Siinä viimeisimmät remontit. Muuten ei ole tietoa. Toivon mukaan akku kestää. Taukoja pitämällä varmaan kestää paremmin koko matkan.


      • Nissan

        Niin...unohtui mainita, että autolla on huristeltu tähän päivään mennessä n. 175tkm, joten vielä pitäis olla kilsoja jäljelläkin. Entinen omistaja oli vaihdattanut jarrulevyt eteen ja iskarit taakse. Muusta en oikein tiedä. Toivon mukaan akku ja laturi kestävät. Ei ole kyllä ollut pienintäkään vikaa autossa meidän käytön aikana.
        Pieniä lapsia ei reissulle tule mukaan, joten se helpottaa jonnin verran. Kaipa, jos taukoja pitää riittävästi, niin auto kestää varmasti ihan hyvin, olettaisin.


      • Anssi
        kestää kirjoitti:

        Niin...unohtui tosiaan mainita, että autolla on ajettu n. 175000 km, joten pitäis olla vielä jonkun verran jäljellä ennekuin pirssi sippaa täysin. Pieniä lapsia ei onneksi ole matkassa mukana, joten ei niin paljon harmita vaikka vikoja tulisikin.
        Mitään vikaa ei meidän aikana autossa ole ollut. Edellinen omistaja on vaihdattanut ainakin jarrulevyt eteen ja iskarit taakse. Siinä viimeisimmät remontit. Muuten ei ole tietoa. Toivon mukaan akku kestää. Taukoja pitämällä varmaan kestää paremmin koko matkan.

        Helteellä kannattaa vähän seurata lämpö, mutta kyllähän auto muuten ajoa kestää... ei siinä mitään ylimääräisiä taukoja tarvita ellei lämmöt tosiaan nouse. Paremminhan se akku toimii kun sitä ladataan pitkään ja starttaillan vähän... yleensä akku ongelmat tulee talvella kun ajetaan lyhyitä matkoja. Paritonnia yhtäsoittoista ajoa ei ole mikään hämmästyttävä saavutus 90-luvun pirsseille. Jos jotain vikoja on niin olisi ne varmaan vaivanneet jo aikaisemminkin.


    • primeristi

      muista tarkistaa vararengas. muutenkin kuin vain ilmanpaine. se on kuitenkin varmaan 13v vanha ja voi olla jo "pykinyt". samoin ota työkaluja että saat vaihdettua sen laturin hihnan jonka tietysti olet ostanut sinne peräkonttiin jo varalle. etkö olekin? onko tunkki tallessa? öljyä voisi ottaa varalta vähän mukaan.ja hyvät aurinkolasit. täällä lapissa aurinko paistaa myöhään illalla mukavasti silmiin kun ei ole kuin vaivaiskoivuja siellä täällä. hyvää matkaa ja tervetuloa lappiin!

      • Vielä lisäystä

        Autossa on hihnan sijaan ketju, joten täytyykö sen takia huomioida eri seikkoja? Uutta ketjua ei kannata vaihtaa, jollei kuulu epämääräistä ääntä konepellin alta ja se ohjain on paskana.


    • eikai

      Ei tuo ole pitkämatka, jos auto on kunossa. Heitin tossa just kymmenenvuottavanhalla tojolla 3/5thkm jäämerelle. Ilmanpaineita en edes lähtiesä katsonut. Vedet ja öljyt pitää matkalla tsekata.

      • teppo

        No tuo EHKÄ tarkotti laturin hihnaa eikä jakopään hihnaa joka tosin saattaa olla ketjukin :) tuskin sulla laturin hihnan sijalla mitään ketjua on =D
        Eli kannattaa ostaa sinne peräkonttiin hihna varalle ni voi vaihtaa jos katkee........


      • Erehdystä
        teppo kirjoitti:

        No tuo EHKÄ tarkotti laturin hihnaa eikä jakopään hihnaa joka tosin saattaa olla ketjukin :) tuskin sulla laturin hihnan sijalla mitään ketjua on =D
        Eli kannattaa ostaa sinne peräkonttiin hihna varalle ni voi vaihtaa jos katkee........

        Niin tosiaan, anteeksi, sekoitin nyt nokkahihnan ja laturin hihnan. Pahoittelen lukihäiriötä. Voisi olla hyvä ottaa varoiksi ekstrahihna siltä varalta, että pamahtaa poikki. Nykyinenkään ei tosin näytä kovin rispaantuneelta.


    • todennäk.

      Kyllä sinulla suurin ongelma varmasti on, ettet joudu hirvikolariin. Tai tömäytä keskellätietä vaeltavaan porotokkaan. Näin hyttyshelteellä kulkevat mielellään.
      Kyllä autosa on lähtiessä vika, jos tolla matkalla piiputtaa. Olisi antanut merkkejä ennenkin. Kansipahvi on ton nissanin heikkokohta, tuskin tommosellamatkalla hajoaa!

    • minun listani

      Omat lääkkeet ja muiden.
      Mahdolliset sairastumisiin
      -Särkylääkettä
      -Kyypakkaus
      -Yskänlääke
      -Vatsatautia vastaan.
      -Kuume lääkkeet
      -Laastaria
      jne
      Ea laukku
      sade varusteet
      Lämpimat varusteet
      Kumikengat
      Rukkaset.
      Hyttys myrkky tai huppu
      Autoon:
      Oma ajokortti.
      Auton paperit. (Paitsi se myynti kappale..Tai jos tahtoo niin ..)
      Lyijykynä
      Mustekynä
      Paperia
      Onnettomuuksien varalat vakuutus yhtiön vahinko ilmoitus lomake 3 kpl
      Piilota vara avoin auton ulkopuolelle Muoviin käärittynä ja lujasti kiinnitettynä.(Alusta tms)
      -Taskulamppu
      -Kartta mukaan,Kattava
      Vaihda ennen lähtöä: tai ota mahdollisuuksien mukaan mukaan:
      Sulakkeita auton eri kokoja
      Tulpat
      Katkojan kärjet
      Pa suodatin
      Ilman suodatin.
      Sammutin
      Palaneet lamput.
      Tarkista:
      Öljyn vaihto vaihdatko? suodatin ?
      Jarrunestemäärä.
      Jäähdytin nestetaso.
      Samoin onko jäähdyttäjän kennosto puhdas
      Akun vesi tilanne.(Jos mahdollista)
      Laturin hihnan kunto
      Renkaiden kunto.
      Tankkaa auto täyteen.
      Mukaan lähdettäessä:
      Nesteet:
      -Moottori öljyä 4 ltr tai minkä haluaa..
      -Puhdas vesi noin 10 ltr.
      -CRC kosteus ongelmiin
      -Vara polttoaine kanisteri täysi.
      Vara osat:
      -Varapolttoaine suodatin
      -Jäähdytin korjaus aine.
      -Ajovalo polttimoita n 3 kpl.
      -Laturin hihna varalle
      -Etujarrupalat
      Korjauksiin:
      -Veto naru
      -Vararenkaan tarkistus.Rengas avain ,Tunkki.
      -Rautalankaa(riittävästi)
      -Sähkö teippiä
      -Puhejenneen renkaan korjaus vaahto.
      -Ilmastointi teippiä
      -Matkapuhelimen laturi
      -Rahaa piiloon autoon.
      -Kenttä lapio.
      Työkaluista:
      Ristipää meisseli
      Talttapää meisseli
      Jakoavain keskikoko. 2 kpl
      Renkaan neulaventtiili avaus ja suljenta työkalu
      Johtoa noin 1,5 m
      Puukko
      Saha
      Kirves

      • pekko

        Joku nähny vähän vaivaa tuon listan kirjottamisessa =D


      • jooh
        pekko kirjoitti:

        Joku nähny vähän vaivaa tuon listan kirjottamisessa =D

        Jooh. Kyllähän sitä. Nissani kestää=)
        Itse ainakin ajelen ihan huoletta tuolla Cedricilläni, vaikka siinä nyt kaikkea vikaa onkin ja kori laho, mutta tekniikka pelaa ja luotto on sitä luokkaa, että tästä talosta ainoa auto, jolla viitsisi lappiin lähteä suoraan ajamaan.
        Noh, ensivuodeksi on suunnitteilla euroopan reissu vaunun kanssa, josko nyt vielä tuo auto silloin on.


      • Anssi

        Lapissa on pitkiä välimatkoja, joten kannattaa huolehtia siitä että auto tulee tankattua siten että bensa riittää. Yleisin tiepalvevelun raportoima syy avun pyyntiin on polttoaineen loppuminen. Saariselälle mennään tosin päätietä pitkin, mutta siinäkin taitaa olla yli 100km päätkiä ilman tankkausmahdollisuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe