Wallenbergit Ruotsista myi sitten tänään Scanian Volkkarille, joka omistaa MAN:n.
Edessä fuusio, ja sehän tietää autojenkin teknistä yhdistelyä.
Scania = Man
40
7467
Vastaukset
- Täsm.
Kirjoitit itsekin viestin tekstissä nimen muotoon MAN, joka on oikein. Kaikki kirjaimet siis suuraakkosia. Kyseessä on lyhenne ”Augsburgin ja Nürnbergin Konetehdasta” tarkoittavista sanoista.
- Mannni
M.A.N. = Mascinenfbrik Augsburg Nuermberg
- taapelsson
Ei ole kaniaakaan mutta kaikki tietää mistä puhutaan?
Hämmästyttävää on se, kuinka jotkut tietävät niin paljon. - Pähkinä purtavaks
Mannni kirjoitti:
M.A.N. = Mascinenfbrik Augsburg Nuermberg
MAN=Mursk Aus NÜRNBERG
- M.A.N.
Pähkinä purtavaks kirjoitti:
MAN=Mursk Aus NÜRNBERG
Mauri Antero Numminen.
sehän on hyvä juttu jos näin on käynyt. alkaakin paketti sitten hipomaan täydellisyyttä, jos mannin ja kaanian hyvät puolet niputettais yhteen pakettiin.
- taapelsson
Ja huoltoverkko tulee olemaan melkoinen myös. Ajokkina ollut molempia, ja molemmista on enimmäkseen hyvää sanottavaa. Erilaiseen käyttöön ne toki on, eli vaikea kuvitella Mannia maansiirtoon tai kepinajoon. Toivottavasti eivät lähde ainakaan keventelemään Scanian runkoa.
- Olisiko rekkamiäs?
taapelsson kirjoitti:
Ja huoltoverkko tulee olemaan melkoinen myös. Ajokkina ollut molempia, ja molemmista on enimmäkseen hyvää sanottavaa. Erilaiseen käyttöön ne toki on, eli vaikea kuvitella Mannia maansiirtoon tai kepinajoon. Toivottavasti eivät lähde ainakaan keventelemään Scanian runkoa.
Neliakselista teliveto-Mannia parempaa ei tukkiajuri voi toivoa. Et varmaan ole käynyt kuormalla nevakkojen takana?
- asiassa
taapelsson kirjoitti:
Ja huoltoverkko tulee olemaan melkoinen myös. Ajokkina ollut molempia, ja molemmista on enimmäkseen hyvää sanottavaa. Erilaiseen käyttöön ne toki on, eli vaikea kuvitella Mannia maansiirtoon tai kepinajoon. Toivottavasti eivät lähde ainakaan keventelemään Scanian runkoa.
Olen ajanut monellakin merkillä puuta ja parin kuukauden jakson myös lainassa olleella Mannilla. Ainakin minun mielestä se oli Ärräläistä parempi puuauto, mutta ainahan merkkiuskollisia kehujia riittää. Mannilla nimittäin pääsi pahemmista paikoista kuormalla.
- taapelsson
Olisiko rekkamiäs? kirjoitti:
Neliakselista teliveto-Mannia parempaa ei tukkiajuri voi toivoa. Et varmaan ole käynyt kuormalla nevakkojen takana?
Enpä ole neliakselisella vanjalta hakenut. Mutta miestä uskon jos sanot että on hyvä.
Eikös tuo ole hieman löysä ja nitkuva huonolla polulla (ilman polkua siis) ?
Mutta nämähän on hieman sellaisia mieltymysasioita. Mulla metässä valinta on iso kania tai jos vaan lyhyillä etäisyyksillä niin sitten traktori nimeltä Sisu. - taapelsson
asiassa kirjoitti:
Olen ajanut monellakin merkillä puuta ja parin kuukauden jakson myös lainassa olleella Mannilla. Ainakin minun mielestä se oli Ärräläistä parempi puuauto, mutta ainahan merkkiuskollisia kehujia riittää. Mannilla nimittäin pääsi pahemmista paikoista kuormalla.
Ihan mielenkiintoista. Neliakselinen kanssa. Runkoa noissa eniten vierastan, kun puolen millin jälkeen ne ei taida useinkaan olla samassa kunnossa kuin kanian tai Sisun.
- laarumia
taapelsson kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista. Neliakselinen kanssa. Runkoa noissa eniten vierastan, kun puolen millin jälkeen ne ei taida useinkaan olla samassa kunnossa kuin kanian tai Sisun.
Meillä ajetaan puuautoilla 700 tkm ja auto vaihtoon, mutta ei runko ole missään merkissä vielä ollut todellinen murheen ryyni. Et taida tietää mistään mitään.
- taapelsson
laarumia kirjoitti:
Meillä ajetaan puuautoilla 700 tkm ja auto vaihtoon, mutta ei runko ole missään merkissä vielä ollut todellinen murheen ryyni. Et taida tietää mistään mitään.
Aja joskus pois pikitieltä. Enkä minä hajoamista tarkoita vaan sellaista letkumaista käyttäytymistä ajan mittaan.
- amistarinaa
taapelsson kirjoitti:
Aja joskus pois pikitieltä. Enkä minä hajoamista tarkoita vaan sellaista letkumaista käyttäytymistä ajan mittaan.
Luuletko rungon olevan eka ongelma pölliautossa? Eikö amisopettajat ole mitään opettanut?
- taapelsson
amistarinaa kirjoitti:
Luuletko rungon olevan eka ongelma pölliautossa? Eikö amisopettajat ole mitään opettanut?
Lukiko jossain ensimmäinen ongelma? Tai edes toinen? Tai edes ylitsepääsemätön? Ehkä joskus vielä opit millainen liian himpulilla rungolla varustettu auto on ajaa etenkin vanhetessaan.
- taapelsson
taapelsson kirjoitti:
Lukiko jossain ensimmäinen ongelma? Tai edes toinen? Tai edes ylitsepääsemätön? Ehkä joskus vielä opit millainen liian himpulilla rungolla varustettu auto on ajaa etenkin vanhetessaan.
millainen liian himpulilla rungolla varustettu auto on ajaa etenkin vanhetessaan...
ja etenkin millanen työkalu sellainen on, ja mitä muuta siitä nitkuttimesta alkaa laukeamaan. - rungossa
taapelsson kirjoitti:
Lukiko jossain ensimmäinen ongelma? Tai edes toinen? Tai edes ylitsepääsemätön? Ehkä joskus vielä opit millainen liian himpulilla rungolla varustettu auto on ajaa etenkin vanhetessaan.
Ei se runko ole puuauton ongelma. Jyvät erottuu akanoista aivan muissa asioissa. Eikä se mainitsemasi Kaania loista metsässä Mannia enempää edes runkoasiassa. Vähän meni pieleen kehuskelusi.
- taapelsson
rungossa kirjoitti:
Ei se runko ole puuauton ongelma. Jyvät erottuu akanoista aivan muissa asioissa. Eikä se mainitsemasi Kaania loista metsässä Mannia enempää edes runkoasiassa. Vähän meni pieleen kehuskelusi.
Enpä ole neliakselisella MAN:lla koskaan metsässä käynyt, kuten sanoin. Maansiirtoa olen kyllä ajanut.
Enkös mä ole itse asiassa Mannia sanonut varsin hyväksi autoksi tässä keskustelussa. - taapelsson
rungossa kirjoitti:
Ei se runko ole puuauton ongelma. Jyvät erottuu akanoista aivan muissa asioissa. Eikä se mainitsemasi Kaania loista metsässä Mannia enempää edes runkoasiassa. Vähän meni pieleen kehuskelusi.
Meillä on kyllä monessa ajokissa ollut rungon kiertojäykkyys vanhemmiten luvattoman huono. Ei se näy kun ajan kanssa, mutta sitten on huono ajaa ja sen jälkeen paukahtelee aina muutakin.
- pitoaika
taapelsson kirjoitti:
Meillä on kyllä monessa ajokissa ollut rungon kiertojäykkyys vanhemmiten luvattoman huono. Ei se näy kun ajan kanssa, mutta sitten on huono ajaa ja sen jälkeen paukahtelee aina muutakin.
Pölliautoa ei kannata pitää yli 800 000 km. Korjauskustannukset nousee sen verran reippasti. Ja Man on hyvä metsässä, jos vain huoltokin saataisiin pelaamaan.
- edelliseen
pitoaika kirjoitti:
Pölliautoa ei kannata pitää yli 800 000 km. Korjauskustannukset nousee sen verran reippasti. Ja Man on hyvä metsässä, jos vain huoltokin saataisiin pelaamaan.
Niin korjauskustannukset nousee tuon kilometrimäärän jälkeen kaikissa merkeissä. Olkoon sitten Scania, Volvo tai Man.
- taapelsson
pitoaika kirjoitti:
Pölliautoa ei kannata pitää yli 800 000 km. Korjauskustannukset nousee sen verran reippasti. Ja Man on hyvä metsässä, jos vain huoltokin saataisiin pelaamaan.
Puolessa millissä on tavattu keppiautot vaihtaa. Ei niitä tosiaan kannata paljon sen edemmäs ajella, riittää sitten niitä ilmaiseksi ajelijoita jotka ne vielä ostaa.
- amispoika.
taapelsson kirjoitti:
Puolessa millissä on tavattu keppiautot vaihtaa. Ei niitä tosiaan kannata paljon sen edemmäs ajella, riittää sitten niitä ilmaiseksi ajelijoita jotka ne vielä ostaa.
Voit lopettaa tuon kaikkitietoisuutesi, kun et tiedoilla ainakaan loista. Hohhoijjaa sinne amikseen.
- taapelsson
amispoika. kirjoitti:
Voit lopettaa tuon kaikkitietoisuutesi, kun et tiedoilla ainakaan loista. Hohhoijjaa sinne amikseen.
Joskus isona sitten tiedät millaista se on kun kiertojäykkyys puuttuu, kunhan ensin saat ajokortin ja pääset vähäksi aikaa jakaria ajamaan. Sitten siitä kymmenen vuoden päästä miesten hommiin.
Sitten tiedät millaista löydärunkoista autoa on lastata huonolla alustalla. Ja miten se liikkuu huonossa maastossa.
Tosin voi olla, ettei sua kukaan töihin ota. - haluaaa
taapelsson kirjoitti:
Joskus isona sitten tiedät millaista se on kun kiertojäykkyys puuttuu, kunhan ensin saat ajokortin ja pääset vähäksi aikaa jakaria ajamaan. Sitten siitä kymmenen vuoden päästä miesten hommiin.
Sitten tiedät millaista löydärunkoista autoa on lastata huonolla alustalla. Ja miten se liikkuu huonossa maastossa.
Tosin voi olla, ettei sua kukaan töihin ota.En ole tuo edellinen, mutta luuletko nykyään jonkun haluavan autokuskiksi? Ei ole mikään vetovoimainen ammatti nykyään. Siihenhän joudutaan nuorten mielestä. Eikä nykyään tosiaan tarvitse aloittaa jakarihommista. Sinun onnesi sekin amispoika hyvä.
- uutisia
toisella kotimaisella kielellä eli lontooksi.
voipi olla jossain suomeksikin.
http://www.investorab.com/en/investors_media/Pressreleases.htm?id=1093920&lang=en- taapelsson
Enpä ole suomalaisilta sivuilta löytänyt minäkään, mutta ulkolaisilta useilta olen. Eli tosiasia se on.
Ihmetellä täytyy miksei täällä kuule mitään ennen kuin viikon päästä tapahtumasta.
Ilman muuta tuossa käy niin, että autoja tullaan yhdistelemään kustannusten alentamiseksi. Mielenkiintoista, mutta Scanian kannalta en ole varma paraneeko. - kan-nat-taa
taapelsson kirjoitti:
Enpä ole suomalaisilta sivuilta löytänyt minäkään, mutta ulkolaisilta useilta olen. Eli tosiasia se on.
Ihmetellä täytyy miksei täällä kuule mitään ennen kuin viikon päästä tapahtumasta.
Ilman muuta tuossa käy niin, että autoja tullaan yhdistelemään kustannusten alentamiseksi. Mielenkiintoista, mutta Scanian kannalta en ole varma paraneeko.miettiä siltä kannalta sitä asiaa, kun ei kuule, ettei auto valmistajia,no sisua lukuu ottamatta, kiinnosta suomen markkina nii hirveesti, että kannattas moisten asioiden takia jottain palkka ihmistä käskeeruveta asiakseen suomeen päin lähettämmää tietoo.ne on sen verran vähäsiä ne kaupat, ettei niillä autotehtaihen johtajan leivälle edes lauantai makkara siivua saa
- -donitsaari-
Aikanaan kun Volvon ja Scanian henkilöautotuotannon yhdistymisestä puhuttuun pakinoitsija Viki Tekniikan Maailmassa ehdotti uudelle autolle nimeksi SALVO. Toki mies ehdotti samassa kolumnissaan Talbotille nimeksi VALMET-SÖKÖ.
Volvo-Ranault-Sisu-Scania olisi ollut jo liikaa. Enkä MAN - SCANIA -VW liitto on parempi Scanialle, koska sillä on selvästi oma osaamisen alueensa.
En tiedä miten VOLVO - RENAULT - SISU toimii Sisun kannalta, ainakin vielä on merkki hengissä.- taapelsson
Eiköhän Sisu jossain vaiheessa jää unholaan. Telipatentti on omistajan käytettävissä ilmankin, ja voisi kuvitella jonkinlaista kokoonpanoa tai komponenttivalmistusta jäävänkin. Pidemmän päälle säilymiseen en usko, se kun on auttamatta pieni ja maailmalla kilpailukyvytön merkki.
Mitä tähän uuteen liittoon tulee, niin vahva liitto se on, ja jollain tapaa luontevakin. Erityisen hyvä ulos ajaville, kun huoltoverkko tulee olemaan käsittämättömän laaja. Scanian ja MAN:n risteytys on varmasti hyvä bussipuolella ja pitkien etäisyyksien rahtiliikenteessä. Muussa olen odottavalla kannalla, kuten aloituksessa sanoin. Maansiirtoa nyt ajavana kiinnostaa tietty etenkin se. - ei kuulu tähän
Volvo-Mack-Nissan-Renault ei omista senttiäkään Sisusta!
- u u t i n e n
Näinhän ne tänä aamuna moneen kertaan kuuluttivat asiasta uutisissa.
Porsche on koko jutun takana; sillä on nyt määräysvalta sekä Volkswagenissa, Mannissa että Scaniassa.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan lisää asian tiimoilta.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Wallenbergit myivät Scania-osuutensa Volkswagenille/1135234508678 - 111
Nyt on sitten Kaania KANTTUVEI!!!
- kaipaa kaveria
kauankohan IVECO pärjää yksinään (tokihan se on jättiläinen itsessäänkin, mutta maailma muuttuu...)
ja koskahan kiinalaiset tulevat...
*Mercedes-Benz-Mitsubishi
*Volvo-Mack-Nissan-Renault
*Scania-Man-Volkswagen
*Daf-Kenworth-Peterbilt- taapelsson
Jenkit on pikkuautojen markkinoilla tulleet eurooppaan jäädäkseen. Ostaneet kaikenmaailman vinkuintialaisia tehtaita joissa valmistaa pieniä kimpuroita eurooppalaisille.
Odottelen samaa raskaan kaluston puolella. Saaste- ja melunormeistahan tuossa enimmäkseen on kyse, ja tietty mitoituksesta.
Euroopan suhteellisen yhtenäiset vaatimukset mahdollistaa erillisen euro-malliston tekemisen, ja uskon että kymmenen vuoden sisään nähdään jenkkejä rahtipuolella. Pysyvästi (siltä näyttää) halpa taala tekisi hinnoista kilpailukykyisiä. - oiro
"*Mercedes-Benz-Mitsubishi " ...Freightliner-Western Star-Sterling, omistaja saksalaisperäinen Daimler
"*Volvo-Mack-Nissan-Renault " omistaja ruotsalaisperäinen Volvo
"*Scania-Man-Volkswagen " -Hino omistaja saksalainen VW
"*Daf-Kenworth-Peterbilt" omistaja yhdysvaltalaisperäinen Paccar.
-peräisiä siksi, että pörssiyhtiöinä omistusta on 'siellä täällä'. Ihan vielä eivät taida jenkit marssia tänne, taitaa olla käymässä vähän päinvastoin. Kun katsoo vaikka Freightlinerin kotisivuja, sieltä täältä se Mersu pilkistää, mm. ohjauspyörästä tunnistaa (Ruuhkakivi pyörittelee Freightlinerissä samanmallista ruoria kuin minä pyörittelin '94-mallin MB 1824L:ssä) ja tarjolla on jo Mersun Powershiftiä vaikkakin eri nimellä, osa moottoreista on tunnistettavissa MB-peräisiksi jne. Ameriikanmallin Volvo ei luonnollisesti yritäkään kätkeä olemustaan. Paccarin puolesta taas DAF käyttää kyllä emoyhtiön moottoreita, mutta ainakin 105XF:n vaihteistot on sitten jo ZF:n.
Eihän siinä mitään pahaa ole että hyväksi havaittuja komponentteja käytetään laajalti, mutta tosiaan voi siinä tovi mennä ennenkuin näemme jenkkien sisäänmarssin Euroopassa. - Ruuhkakivi
oiro kirjoitti:
"*Mercedes-Benz-Mitsubishi " ...Freightliner-Western Star-Sterling, omistaja saksalaisperäinen Daimler
"*Volvo-Mack-Nissan-Renault " omistaja ruotsalaisperäinen Volvo
"*Scania-Man-Volkswagen " -Hino omistaja saksalainen VW
"*Daf-Kenworth-Peterbilt" omistaja yhdysvaltalaisperäinen Paccar.
-peräisiä siksi, että pörssiyhtiöinä omistusta on 'siellä täällä'. Ihan vielä eivät taida jenkit marssia tänne, taitaa olla käymässä vähän päinvastoin. Kun katsoo vaikka Freightlinerin kotisivuja, sieltä täältä se Mersu pilkistää, mm. ohjauspyörästä tunnistaa (Ruuhkakivi pyörittelee Freightlinerissä samanmallista ruoria kuin minä pyörittelin '94-mallin MB 1824L:ssä) ja tarjolla on jo Mersun Powershiftiä vaikkakin eri nimellä, osa moottoreista on tunnistettavissa MB-peräisiksi jne. Ameriikanmallin Volvo ei luonnollisesti yritäkään kätkeä olemustaan. Paccarin puolesta taas DAF käyttää kyllä emoyhtiön moottoreita, mutta ainakin 105XF:n vaihteistot on sitten jo ZF:n.
Eihän siinä mitään pahaa ole että hyväksi havaittuja komponentteja käytetään laajalti, mutta tosiaan voi siinä tovi mennä ennenkuin näemme jenkkien sisäänmarssin Euroopassa.Niin Mersu/Daimler (Freightliner, Sterling, Western Star) ja Volvo vastaavat n. 50 % USAn markkinoiden myynnistä tällä hetkellä...
- volovomiäs
molemmat
- myynnissä
Alkuvuoden myyntitilasto sen kertoo :)
1. Scania MAN 237 kpl
2. Volvo 221 kpl
3. Mercedes-Benz 205 kpl
4. Iveco 75 kpl
5. Sisu 48 kpl- volvon
omistama.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823646Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745