1.6 sunnyssä ilmeni samanaikaisesti kaksi erillistä vikaa: lämppäri lakkasi lämmittämästä ja tyhjäkäyntikierrokset nousi huimiksi (yli 2000 rpm). pikadiagnoosi oli, että vesipumppu voisi olla sökönä - mutta selittäisikö tuo jollakin tavalla myös kierrosten nousun? vai onko kyseessä kaksi erillistä, toisiinsa liittymätöntä vikaa? miten saisin helposti asiasta?
sunny 1.6 vesipumppu sökönä?
8
3083
Vastaukset
- vesipumppu
se on syy em. vikoihin.
- ....
Jos jäähdytysneste ei kierrä, niin tietysti lämppäri lakkaa toimimasta, mutta moottorin lämpötila nousee hyvin nopeasti, ja jäähdyttimen vedet puhaltaa pihalle.
Moottorin lämmöistä et kertonut mitään.- hans
totta, unohtui mainita tuosta moottorilämmöstä: mittarin mukaan lämmöt ei nouse. mittari on toiminut moitteetta ennen nykyisiä ongelmia, mutta tietysti mielessä kävi myös vaihtoehto, että sekin mittari olisi jotenkin hajonnut (eikä siten näyttäisi, vaikka lämpötila itseasiassa nousisikin...). mitä tuo lämpömittari itse asiassa mittaa? jäähdytysnesteen lämpötilaa? öljyn lämpötilaa? kuinka nopeasti nesteet kiehuu pihalle, jos vesi ei kierrä (tyhjäkäynti, kylmä kone)?
- peenaa
hans kirjoitti:
totta, unohtui mainita tuosta moottorilämmöstä: mittarin mukaan lämmöt ei nouse. mittari on toiminut moitteetta ennen nykyisiä ongelmia, mutta tietysti mielessä kävi myös vaihtoehto, että sekin mittari olisi jotenkin hajonnut (eikä siten näyttäisi, vaikka lämpötila itseasiassa nousisikin...). mitä tuo lämpömittari itse asiassa mittaa? jäähdytysnesteen lämpötilaa? öljyn lämpötilaa? kuinka nopeasti nesteet kiehuu pihalle, jos vesi ei kierrä (tyhjäkäynti, kylmä kone)?
...lämpöä se mittaa. Jos neste ei kierrä niin muutamaan minuuttiin tulee höyryä pellin alta. Miksi sinä olitkaan niin varma siitä että pumppu on sökö?
- hans
peenaa kirjoitti:
...lämpöä se mittaa. Jos neste ei kierrä niin muutamaan minuuttiin tulee höyryä pellin alta. Miksi sinä olitkaan niin varma siitä että pumppu on sökö?
en ole ollenkaan varma, että syynä on vesipumppu. päinvastoin, se oli vain oma arvaukseni, joka perustui osittain yllä kuvattuihin oireisiin ja siihen, että vesipumpun kylki näytti märältä.
havaittuja vikoja on siis seuraavat: tyhjäkäyntikierrokset >2000rpm, lämppäri puhaltaa vain kylmää ja vesipumpun kylki on märkä. noin 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen lämppärin ilma alkoi myös haista 'palaneelle'. löytyisikö vesipumpun hajoamisen lisäksi jotakin muuta syytä, joka selittäisi edelliset oireet? miten saisin selville, että pumppu todella sökö? - peenaa
hans kirjoitti:
en ole ollenkaan varma, että syynä on vesipumppu. päinvastoin, se oli vain oma arvaukseni, joka perustui osittain yllä kuvattuihin oireisiin ja siihen, että vesipumpun kylki näytti märältä.
havaittuja vikoja on siis seuraavat: tyhjäkäyntikierrokset >2000rpm, lämppäri puhaltaa vain kylmää ja vesipumpun kylki on märkä. noin 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen lämppärin ilma alkoi myös haista 'palaneelle'. löytyisikö vesipumpun hajoamisen lisäksi jotakin muuta syytä, joka selittäisi edelliset oireet? miten saisin selville, että pumppu todella sökö?..yleensä siten, että siellä alaosassa on kansan kielellä "rollireikä" josta se alkaa tiputtamaan nestettä. Voi olla, että tarvitset peilin katsoaksesi sen. Kuitenkin sanoisin, että jos pumppu vuotaa, se on viallinen. Tietysti voi olla se tiivistekin. Häviääkö nesteet? Aukeaako se lämppärin vesihana kun laitat sen "punaiselle? Jospa se lämmityslaitteen kenno on tukossa? Mutta jos vesipumppu on rikki, se näkyy moottorin lämmöissä. Jos näistä nyt olisi jotain apua....Myöskin sen vesipumpun ääniä voit kuunnella ja kokeilla, onko lämppärille menevä/tuleva letku lämmin.
- Sanifani
Onko kaasari vai ruiskukone?
Jos kaasarikone, niin silloin kun nestettä häipyy riittavasti, niin lämppäri ei toimi, eikä myöskään kaasarin lämmitys, jos on vesikiertoinen (Jää ryyppy päälle). Siis ns. ilmalukko systeemissä, josta toki selviää systeemin ilmauksella ja nesteen lisäyksellä. Mutta miksi tullut nestevajetta systeemiin?????? - ja..
lisää sinne nestettä puoleenväliin, kun on todennäköisesti vajaa. Lämppäriin on voinut mennä ilmaa, ja sen takia ei toimi.
Koko tivolin ainoa vika voi olla vuotava pumpun tiiviste > nestevajaus > lämppärin toimimattomuus > kohonneet tyhjäkäyntikierrokset.
Pumppu toimii, koska ei ole keittänyt ja mittarin näyttämä on normaali.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938676
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264838- 504288
- 623857
- 513236
- 503040
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.512607- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422345