Heippa !
Haluaisin kysellä teiltä kaikilta,että kun olette lapsettomuushoitoihin päässy tai kun olette pyrkineet,mitä verikokeita tms teiltä on ekaksi otettu? kuinka pian pääsee eteenpäin?Olen kuullut,että hidasta on!?
Itse kävin omalla lääkärillä,joka sanoi,että tarvii hakeutua gynelle,että he ei voi kirjottaa hormonihoitoja.miksi?Lääkäri hänkin...
Olemme yrittäneet lasta viitisen vuotta, yksi keskenmeno takana.Ikää reilut 35v.Äidiksi kyllä jo haluaisin,niinhän me kaikki.
PS. mitä arvoja on FSH ja TSH ? Onko parempi, että ovat korkeat vaiko matalat? Joskus otettu(muutamia papereita tossa selailin)ja toi FSH oli 19.Eli hyvä vai huono? Kiitos hurjasti kaikille etukäteen !
hormoniarvoista
7
2519
Vastaukset
- mm77
Tk-lääkäri laittoi lähetteen kilpiauhashormoni ja prolaktiinikokeisiin. Lapettomuuspolilta vasta progesteronimittaukseen. Perustutkimuksissa ei multa ainakaan mitattu esim. estrogeenia tai fsh.ta, ultralla tutkittiin ovulaatiota ja kohdun limakalvoa ym. Ei niitä varmaan rutiininomasesti kaikkia tutkitakaan jos näyttäs noi paikat normaalilta?
Ths.stä en tiedä, mutta tuo fsh on follikkelia stimuloiva hormoni, joka kypsyttää munasolua ennen ovulaatiota. Käsittääkseni jos se on jatkuvasti koholla niin huonompi homma.. ennakoi vaihdevuosia :/ En osaa sanoa oisko tuo 19 kierron alkupuolella normaali.. - ciana
Tyreotropiini (S-TSH)
Tyreoideaa stimuloiva hormoni, tyreotropiini
Viitearvot:
0,4 – 4,0 mU/l (milliyksikköä litrassa)
FSH-Aivolisäkkeen etulohko erittää follikkelia stimuloivaa hormonia (FSH:ta), joka naisilla stimuloi follikkelin kasvua. FSH- määritystä käytetään naisilla infertiliteetin ja kuukautiskierron häiriöiden (oligomenorrea ja amenorrea) syyn selvittämisessä. Naisilla FSH-pitoisuus nousee juuri ennen ovulaatiota, mutta taso on harvoin yli 12 IU/l. Perimenopaussin yhteydessä FSH-taso voi vaihdella.
Viitearvot:
Naiset:
-Follikulaarivaihe 1 - 10 IU/l
-Ovulaatiohuippu 12 - 25 IU/l
-Luteaalivaihe 1 - 8 IU/l
-Postmenopaussi 30 - 90 IU/l - Londoner
Hei!
Tuosta lääkäri-/lääkeasiasta:
Useimpien lapsettomuuden hoidossa käytettyjen lääkkeiden (myös Clomifen) määräämistä rajoittavat ehdot, joiden takia niitä saavat määrätä vain asiaan erikoistuneet lääkärit. (Apteekki ei saisi edes antaa ulos em. lääkkeitä, ellei reseptin kirjoittanut lääkäri täytä ehtoa.) Ja onhan kai kaikille parempi, että näitä asioita hoitavat ja lääkkeitä määräävät vain sellaiset henkilöt, jotka niistä oikeasti tietävät? Tarpeelliset tutkimuksetkin pitäisi olla tehtynä ja seuranta ym. asiat selvillä, jotta lääkehoito olisi turvallista ja tuloksellista.
Sinun tapauksessasi on varmaan aiheellista päivittää nuo sinulta joskus otetut verikokeet. Asiat voivat muuttua ajan saatossa. Munanjohtimien aukiolo ja miehen siemennesteen laatu pitäisi myös selvittää ennen lääkitysten aloittamista. Varmasti nämä asiat tiesitkin. Olen äärimmäisen pahoillani kokemastasi keskenmenosta. Toivon teille kaikkea hyvää, tsemppiä tutkimusten ja mahdollisten hoitojen taipaleelle ja lykkyä, että pian tärppää!
Noin pitkän yrittämisen jälkeen ja iän karttuessa alkaa varmasti jo tuntua siltä, että alkaa olla kiire - ja niin onkin! Hoitoihin pääsyn nopeudesta ei minulla ole tietoa, kun olen itse tutkituttanut asiat aloittamassa rumbaa ulkomailla. Riippuu varmasti myös paikkakunnasta. Yksityisestä lapsettomuuden hoidosta ja sen nopeasta etenemisestä ( tietty hinnoista) monet tuntuvat täällä palstalla puhuvan. Yksityiselle varmaan siis kannatta mennä, jos julkisen puolen jonot ovat teillä päin pitkät ja jos taloudellisesti on mahdollista.
Minulta on tähän mennessä otettu perushormonikokeet (prolaktiini, LH, FSH,...) verensokeri ja kilpirauhasarvot kierron 3. päivänä, tehty kohdun ultra ja munanjohtimien aukiolotutkimus läpivalaisussa varjoaineella (täällä se on normaali käytäntö, Suomessa ilmeisesti yleensä tehdään ultraäänitutkimuksena). Miehelle on tehty sperma-analyysi kahteen otteeseen. Ei vikoja toistaiseksi löydetty. Yritystä takana 1,5 vuotta. Klomifeenisitraattia olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan piakkoin. Tosin päätimme, että kokeilemme luomuna vielä pari kuukautta, kun ei kerran mitään vikaa löytynyt. Klomikierron lopulla on tarkoitus ottaa vielä progesteroniarvo, jotta selviää, onko ovulaatiota tapahtunut. Ultraus tehdään ilmeisesti vain tarvittaessa.
Vauvaonnea teille ja meille kaikille!- ap.
kiitos hurjasti vastanneille ! Auttoi ! Varasin just ajan taas omalle lääkärille,joka saa tutkia alustavasti ja toivottavasti lähettää minut eteenpäin,jotta saamme varmuuden mistä kiikastaa.Kuukautiset tuli puoli vuotta just ihan tasan 28 päivällä,mut nyt kaksi kuukautta tullu epäsäännöllisesti,n.36pvää väliä.Nytkin olen viikon odotellu alkavan.
Mutta että vaihdevuodet???Hmm..toivottavasti ei nyt vielä!Toki olen kuullut,että nekin voi joskus alkaa oletettua aikasemmin,ja silloinhan lastensaaminenkin hidastuu.Ymmärsin siis niin noista vastauksista,että jos FSH on korkea,se jotenkin liittyis vaihdevuosiin.Eikö muuta syytä?Toki en kyllä tienny,että se mun arvo 19 olis just se korkea arvo.Mikä se normaali sitten on?
Sinä,joka kirjoitit viimeksi, muistatko mitkä sinun arvosi olivat? kiitos sulle kannustavasta asenteesta ja tsemppiä eteenpäin ! - Londoner
ap. kirjoitti:
kiitos hurjasti vastanneille ! Auttoi ! Varasin just ajan taas omalle lääkärille,joka saa tutkia alustavasti ja toivottavasti lähettää minut eteenpäin,jotta saamme varmuuden mistä kiikastaa.Kuukautiset tuli puoli vuotta just ihan tasan 28 päivällä,mut nyt kaksi kuukautta tullu epäsäännöllisesti,n.36pvää väliä.Nytkin olen viikon odotellu alkavan.
Mutta että vaihdevuodet???Hmm..toivottavasti ei nyt vielä!Toki olen kuullut,että nekin voi joskus alkaa oletettua aikasemmin,ja silloinhan lastensaaminenkin hidastuu.Ymmärsin siis niin noista vastauksista,että jos FSH on korkea,se jotenkin liittyis vaihdevuosiin.Eikö muuta syytä?Toki en kyllä tienny,että se mun arvo 19 olis just se korkea arvo.Mikä se normaali sitten on?
Sinä,joka kirjoitit viimeksi, muistatko mitkä sinun arvosi olivat? kiitos sulle kannustavasta asenteesta ja tsemppiä eteenpäin !Heippa!
Valitettavasti en saanut itselleni noita tuloksia. Lääkäri vaan totesi kaiken olevan ok. Katsopa tuota nim. ciana kirjoittaneen viestiä, sieltä löytyvät viitearvot FSH:lle. Jos sinun testisi on osunut ovulaatioajankohtaan, on tulos ihan normaali, mutta jos ajankohta on ollut joku muu, voi olla syytä olla vähän huolissaan. Vaihdevuodet ohittaneella arvo on muuten yli 21,7.
FSH:n pitoisuuden nousu johtuu yleensä munasarjojen toiminnan heikkenemisestä (eli syy ei ole aivolisäkkeessä tai hypotalamuksessa), joka taas voi johtua tosi monesta syystä - vaihdevuodet ovat yksi syy. Toki myös täytyy sulkea pois tietyt sairaudet ja altistumiset (säteily, kemoterapia...) ja varmistaa, että kilpirauhasarvot ovat ok, munasarjoissa ei ole kasvaimia jne. Toisaalta kuukautiskierron häiriöt ja FSH:n nousu ovat usein ensimmäinen merkki vaihdevuosien alkamisesta. Kuukautiset voivat kyllä heittää monesta muustakin syystä. Eihän sinulla ole mitään ns. tyypillisiä vaihdevuosioireita? Tiedätkö äitisi vaihdevuosien alkamisiän? Se voi antaa myös osviittaa sinun tilanteestasi.
Älä heitä toivoa! En halua missään nimessä pelotella ja lisätä tämänhetkistä ahdistustasi. Selvität nyt rauhassa lääkärin kanssa tilanteesi, ja teette mitä tehtävissä on lapsen saannin suhteen. Tieto voi lisätä tuskaa, mutta se myös ohjaa hoitamaan ongelmaa oikein. Pidän peukkuja, että teitä vielä onnistaa!
Hyvä, jos jotain apua jollekin on, kun täällä kirjoittelee. Minulle on ainakin suuri tuki jo siitä, että luen näitä muiden saman asian kanssa painiskelevien ihmisten viestejä täällä. Kiitos kannustuksesta. - ap.
Londoner kirjoitti:
Heippa!
Valitettavasti en saanut itselleni noita tuloksia. Lääkäri vaan totesi kaiken olevan ok. Katsopa tuota nim. ciana kirjoittaneen viestiä, sieltä löytyvät viitearvot FSH:lle. Jos sinun testisi on osunut ovulaatioajankohtaan, on tulos ihan normaali, mutta jos ajankohta on ollut joku muu, voi olla syytä olla vähän huolissaan. Vaihdevuodet ohittaneella arvo on muuten yli 21,7.
FSH:n pitoisuuden nousu johtuu yleensä munasarjojen toiminnan heikkenemisestä (eli syy ei ole aivolisäkkeessä tai hypotalamuksessa), joka taas voi johtua tosi monesta syystä - vaihdevuodet ovat yksi syy. Toki myös täytyy sulkea pois tietyt sairaudet ja altistumiset (säteily, kemoterapia...) ja varmistaa, että kilpirauhasarvot ovat ok, munasarjoissa ei ole kasvaimia jne. Toisaalta kuukautiskierron häiriöt ja FSH:n nousu ovat usein ensimmäinen merkki vaihdevuosien alkamisesta. Kuukautiset voivat kyllä heittää monesta muustakin syystä. Eihän sinulla ole mitään ns. tyypillisiä vaihdevuosioireita? Tiedätkö äitisi vaihdevuosien alkamisiän? Se voi antaa myös osviittaa sinun tilanteestasi.
Älä heitä toivoa! En halua missään nimessä pelotella ja lisätä tämänhetkistä ahdistustasi. Selvität nyt rauhassa lääkärin kanssa tilanteesi, ja teette mitä tehtävissä on lapsen saannin suhteen. Tieto voi lisätä tuskaa, mutta se myös ohjaa hoitamaan ongelmaa oikein. Pidän peukkuja, että teitä vielä onnistaa!
Hyvä, jos jotain apua jollekin on, kun täällä kirjoittelee. Minulle on ainakin suuri tuki jo siitä, että luen näitä muiden saman asian kanssa painiskelevien ihmisten viestejä täällä. Kiitos kannustuksesta.kiitos taas viestistäsi.
Noista oiretulkinnoista..Mua ei ikinä vaivaa mikään ( saa olla ihan tyytyväinen ). Eli ei mitään vvoireita sen enempää kuin koskaan ois kipuja tai tuntemuksia edes ovulaation aikaan. Hmmm..ei siis menkkakipujakaan.Kun odotin lasta,inasen oli huono olo iltaisin,muuten normaali olotila.Keskenmenonhan sain vkolla 12.Eli normaaleja rask.vaivoja ois voinut olla.
Googletin tossa äsken noista vvoireista ja mietiskelin oisko minulla jotain, mutta ei,olen voinut hyvin,ja kkukautiset ei nyt ihan niin kauheasti heittele,eikä ainaka niukat ole:).
Äidilleni tuli vaihdevuodet 53 vuotiaana. Pikkusiskollani kaksi tyttöä,isosiskollani yksi.Että ei ainakaan mitään sellasta periytyvää lapsettomuusongelmaa ole.
No selviää varmasti jatkossa,niin ainakin toivon.Ainahan ei selviä,vaikka kuinka syytä etsisi.Mutta toivossa elelemme.Tuttavantuttavamme saivat pikkuisen tytön kuukausi sitten,yrittäessään lasta 16 vuotta!Se on niin ihana asia,että sitä jaksaa uskoa omiin ja toisten toiveisiin entistä paremmin :) - Londoner
ap. kirjoitti:
kiitos taas viestistäsi.
Noista oiretulkinnoista..Mua ei ikinä vaivaa mikään ( saa olla ihan tyytyväinen ). Eli ei mitään vvoireita sen enempää kuin koskaan ois kipuja tai tuntemuksia edes ovulaation aikaan. Hmmm..ei siis menkkakipujakaan.Kun odotin lasta,inasen oli huono olo iltaisin,muuten normaali olotila.Keskenmenonhan sain vkolla 12.Eli normaaleja rask.vaivoja ois voinut olla.
Googletin tossa äsken noista vvoireista ja mietiskelin oisko minulla jotain, mutta ei,olen voinut hyvin,ja kkukautiset ei nyt ihan niin kauheasti heittele,eikä ainaka niukat ole:).
Äidilleni tuli vaihdevuodet 53 vuotiaana. Pikkusiskollani kaksi tyttöä,isosiskollani yksi.Että ei ainakaan mitään sellasta periytyvää lapsettomuusongelmaa ole.
No selviää varmasti jatkossa,niin ainakin toivon.Ainahan ei selviä,vaikka kuinka syytä etsisi.Mutta toivossa elelemme.Tuttavantuttavamme saivat pikkuisen tytön kuukausi sitten,yrittäessään lasta 16 vuotta!Se on niin ihana asia,että sitä jaksaa uskoa omiin ja toisten toiveisiin entistä paremmin :)Heippa!
Hyvä, että tunnet olevasi ok. Äitisi vaihdevuodet ovat alkaneet ihan normaaliin aikaan, joten älä nyt kauheasti huoli. Aika näyttää, miten tässä lapsensaantiasiassa itse kullekin käy. Mutta pitkältähän tuo odottaminen aina tuntuu. Tuttavantuttavasi tarina antaa kyllä toivoa. Hienoa, että noinkin onnellisesti voi käydä! Tsemiä sinulle!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745