kestovaipoista

24+4

moi. esikoista tässä odottelen ja olen kiinnostunut tuosta kestovaippailusta..vielä en ole saanut aikaiseksi itse ruveta kyseisiä tarvikkeita väsäämään..tästä siis eka kysymys onko vaippojen teko itse vaikeaakin..ja sitten näistä valmiista vaipoista mistä mahtaisi löytyä halvimmat??kiitos ja mukavaa aurinkoista kevättä kaikille!!

17

2128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tein

      itse vaipat, sisätäyttövaippoja Suuren käsityölehden kaavoilla (tammikuu 2008). Ostovaippoihin en osaa kommentoida kun en ole ostanut yhtä ainoaa... Kaikki olen siis tehnyt itse eikä se kovin vaikeaa ole ollut. Ensimmäinen vaippa vei tosin aikaa, mutta muut vaipat onkin tehnyt melko nopeaa. Kannattaa käydä vaikka kirjastossa katsomassa tuo lehti, siellä on hyvät kuvat ja kaavat, jos näyttää itselle mieluisalta :) Yhden vaipan hinnaksi on tullut minulla noin kuusi euroa ilman imuja (joita olen tehnyt vanhoista froteepyyhkeistä ja flanellipyjamista tiimalasin muotoisiksi imuiksi).

    • Sisely ei kirj.

      halvimmat valmiit vaipat ei aina ole niitä parhaita, itse ainakin huomasin parhaiten istuviksi ja pitäviksi haaroista kapeat, yleensä suomalaisten valmistajien vaipat. mutta kannattaa hankkia erimallisia alkuun, joista sitten mikä istuu teidän lapselle parhaiten. alussa pärjää hyvin harsoilla, villahousuilla ja muutamilla hamppu/bambulisäimuilla. kirppareilta löytyy erilaisia malleja, kohtuu edullisesti. käy katsomassa kestovaippainfon sivuilta, siellä on sekä vinkkejä että myynti-ilmoituksia. löytyy myös apua kankaiden valintaan, itse olin jo hylätä koko kestovaippailu-idean kun en meinannut saada selvyyttä materiaali-sekamelskaan.. mun ratkaisu oli tää: päivisin kotona ollessa käytetään sisätäyttövaippoja (tai harsoa alussa)ja villiksiä, päiväunien aikaan sisätäyttövaippa lisäimu villikset, reissatessa taskuvaippoja sekalaisilla imuilla- riippuen vaihtovälin pituudesta, ja öisin ronjamarian tuplaläppäsisävaippaa tuplahahtuvavillikset.

      vaippojen teko onnistui, alun väkertämisen jälkeen, ihan hyvin vaikka aina olen ajatellut omaavani kaksi vasenta kättä =D muutamia vinkkejä.. etsi useampi kaava ja harjoittele vanhoilla kankailla mitä kotoa löytyy: froteepyyhkeillä, pöytäliinoilla, lakanoilla millä tahansa. froteepyyhkeistä tehdyistä harjoituskappaleista tulee myös ihan päteviä sisävaippoja, ja edullisia sellaisia. itse pidin myllymuksujen (kaava oli tilattavana jossain kampanjassa suuressa käsityölehdessä ja myllymuksujen sivuilla, saattaa olla vieläkin) kaavasta eniten ja sillä olen tehnyt nyt kaikki uuden koon vaipat.

      onnea uudesta (vielä tulevasta) herätyskellosta!

      • kuinka..

        ihmisillä riittää aikaa ja kiinnostusta vaippojen väsäämiseen. Kyllä minä ainakin vähän vapaa-ajan käytän ihan muihin juttuihin kuin vaippakaavojen lukemiseen saati vaippojen neulomiseen. Pyykkiäkin riittää muuten, en todellakaan tunkisi pesukoneeseen vielä vaippoja. Täysin hullua hommaa mielestäni.


      • tai ei..
        kuinka.. kirjoitti:

        ihmisillä riittää aikaa ja kiinnostusta vaippojen väsäämiseen. Kyllä minä ainakin vähän vapaa-ajan käytän ihan muihin juttuihin kuin vaippakaavojen lukemiseen saati vaippojen neulomiseen. Pyykkiäkin riittää muuten, en todellakaan tunkisi pesukoneeseen vielä vaippoja. Täysin hullua hommaa mielestäni.

        No, minulle ainakin tulee hyvä mieli siitä, että en omalta osaltani ihan niin paljoa kuormita sitä roskamäärää, joka suomessakin syntyy. Jokaisen oma valinta tietysi mitä sitä vauvansa peppuun laittaa, itse olen huomannut, ettei noista nyt oikeasti kovinkaan suuri vaiva ole..kuten sanoit, pyykkiä riittää ja minusta ne vaipat joita päivän aikana menee, kyllä ehtii siinä samalla pyykkäämään.


      • kestovaippailija
        kuinka.. kirjoitti:

        ihmisillä riittää aikaa ja kiinnostusta vaippojen väsäämiseen. Kyllä minä ainakin vähän vapaa-ajan käytän ihan muihin juttuihin kuin vaippakaavojen lukemiseen saati vaippojen neulomiseen. Pyykkiäkin riittää muuten, en todellakaan tunkisi pesukoneeseen vielä vaippoja. Täysin hullua hommaa mielestäni.

        Minulle on ainakin harrastus tehdä vaippoja:) Katsos, ne tekee jotka osaa ;)


      • hulluttelija tosiaan
        kuinka.. kirjoitti:

        ihmisillä riittää aikaa ja kiinnostusta vaippojen väsäämiseen. Kyllä minä ainakin vähän vapaa-ajan käytän ihan muihin juttuihin kuin vaippakaavojen lukemiseen saati vaippojen neulomiseen. Pyykkiäkin riittää muuten, en todellakaan tunkisi pesukoneeseen vielä vaippoja. Täysin hullua hommaa mielestäni.

        Minä taas ihmettelen miten ihmiset viitsivät pistää rahaa niihin kertakäyttöisiin ja raahata niitä kaupasta kotiin ja aina olla viemässä haisevia roskapusseja ulos. Minä vähän hurahdin kyllä tähän vaippamaailmaan alkuun, mutta kun joskus vauvan ollessa puolivuotias sain sopivan vaippakokoelman kasaan, niin asiaan ei sitten senjälkeen tarvinnut laittaa ajatustakaan. Samoilla vaipoilla mentiin kuivaksi asti. Pyykkiä taas en osaa pitää edes työnä, vauvapyykkiä oli tosiaan joka tapauksessa ja pelkät vaipat lisäsivät sitä ehkä koneellisen-pari viikossa.

        Niin ja ostovaipoilla meillä on lähinnä menty. Ompelutaitoiselle vaippojen ompelu on varmaan ihan yhtä kiva harrastus kuin vaikka lastenvaatteiden ompelu. Parit vaippahousut olen kyllä kutonut hahtuvasta, kivaa hommaa ja valmistuu nopeammin kuin lapsen tumput! En minä kyllä tosiaan tiedä mitä vikaa on käsitöissä harrastuksena, tuommoista ompeluahan nyt tekee helposti vaikka vauvan nukkuessa pienenä, ei siihen sen kummempaa vapaa-ajan uhrausta tarvi.


      • Sisely
        kuinka.. kirjoitti:

        ihmisillä riittää aikaa ja kiinnostusta vaippojen väsäämiseen. Kyllä minä ainakin vähän vapaa-ajan käytän ihan muihin juttuihin kuin vaippakaavojen lukemiseen saati vaippojen neulomiseen. Pyykkiäkin riittää muuten, en todellakaan tunkisi pesukoneeseen vielä vaippoja. Täysin hullua hommaa mielestäni.

        minusta mielestäni on taas täysin hullua kuluttaa vapaa-aikaansa sohvalla maaten ja töllöä tuijottaen. vaippojen väsääminen ja muut käsityöt ovat mielestäni huomattavasti mielekkäämpiä harrasteita.

        pyykinpesukaan ei kovin aikaa vievää saati vaativaa ole, ja sitähän on joka tapauksessa.

        puhumattakaan siitä kuinka typerää on raahata kaupasta muoviin pakattua muovia, hautoa sillä lapsensa takapuolta, ja kantaa niitä muoveja sitten muovissa ulos roskikseen josta ne siirtyvät täyttämään kaatopaikkoja kymmeniksi vuosiksi. niin ja maksaa vielä siitä ettei mitään saa.. tiedättekö mitä kaikkea (ehkä myrkkyjäkin) on rakkaan lapsenne ihoa vasten? minä tiedän, eikä myrkkyjä ole.


      • vai myrkkyjä
        Sisely kirjoitti:

        minusta mielestäni on taas täysin hullua kuluttaa vapaa-aikaansa sohvalla maaten ja töllöä tuijottaen. vaippojen väsääminen ja muut käsityöt ovat mielestäni huomattavasti mielekkäämpiä harrasteita.

        pyykinpesukaan ei kovin aikaa vievää saati vaativaa ole, ja sitähän on joka tapauksessa.

        puhumattakaan siitä kuinka typerää on raahata kaupasta muoviin pakattua muovia, hautoa sillä lapsensa takapuolta, ja kantaa niitä muoveja sitten muovissa ulos roskikseen josta ne siirtyvät täyttämään kaatopaikkoja kymmeniksi vuosiksi. niin ja maksaa vielä siitä ettei mitään saa.. tiedättekö mitä kaikkea (ehkä myrkkyjäkin) on rakkaan lapsenne ihoa vasten? minä tiedän, eikä myrkkyjä ole.

        No tuskin ne "myrkyt" nyt kenenkään vauvan persettä pilaa. Kuinkahan paljon niihin kestovaippiohin mahtaa jäädä pesuainetta (niinkuin pyykkiin usein voi jäädä), eikös se haittaa mitään? Ennemmin hygieninen ja helppo kestovaippa, ei tässä nyt enää eletä viime vuosisadalla. Ja luonnonsuojelusta on turha puhua kestoilun yhteydessä, kuluttaa se pesukonekin energiaa ja aineet luontoa (huolimatta siitä, millä peset).


      • kestovaippailija
        vai myrkkyjä kirjoitti:

        No tuskin ne "myrkyt" nyt kenenkään vauvan persettä pilaa. Kuinkahan paljon niihin kestovaippiohin mahtaa jäädä pesuainetta (niinkuin pyykkiin usein voi jäädä), eikös se haittaa mitään? Ennemmin hygieninen ja helppo kestovaippa, ei tässä nyt enää eletä viime vuosisadalla. Ja luonnonsuojelusta on turha puhua kestoilun yhteydessä, kuluttaa se pesukonekin energiaa ja aineet luontoa (huolimatta siitä, millä peset).

        Kun niin tunnut tietävän, että kestoihin jää aina pesuainetta ja pesukone niin kamalasti saastuttaa luontoa pesuaineen kanssa... Tutkipa vähän asioita ennen kuin teet itsesi naurunalaiseksi kommenteillasi :) Ota ihan huviksesi selvää, mitä aineita kertakäyttövaippojen valmistuksessa käytetään ja onko ne niin hygieenisiä???


      • perusasioista
        vai myrkkyjä kirjoitti:

        No tuskin ne "myrkyt" nyt kenenkään vauvan persettä pilaa. Kuinkahan paljon niihin kestovaippiohin mahtaa jäädä pesuainetta (niinkuin pyykkiin usein voi jäädä), eikös se haittaa mitään? Ennemmin hygieninen ja helppo kestovaippa, ei tässä nyt enää eletä viime vuosisadalla. Ja luonnonsuojelusta on turha puhua kestoilun yhteydessä, kuluttaa se pesukonekin energiaa ja aineet luontoa (huolimatta siitä, millä peset).

        Tiedätkös millaisia aineita ne vaipoissa käytettävät superabsorbentit ovat? Oletko koskaan kokeillut itse miten paljon mukavampi kuukautissuoja on vaikkapa puuvillainen tai bambuinen pestävä verrattuna hiostavaan ja hiivaa aiheuttavaan ja valkovuotoa lisäävään kertakäyttöiseen? Tässä oli muuten pääsyy kestoiluun meillä, en halunnut vauvaanikaan kääriä sellaiseen muoviin kun kerran itse olin löytänyt huomattavasti mukavammat kuukautissuojat!

        Vaippojen pesu kuormittaa ympäristöä huomattavasti vähemmän kuin se että jokaiseen (kertis)vaippaan käytetään aina uutta materiaalia, öljyä ja monenlaisia kemikaaleja. Ja mikähän "tieto" tuo pesuainejäämäasia on, kun vaippapyykkiin käytetään vielä normaalia vähemmän pesuainetta ja jopa täysin luontoa kuormittamattomia ja maatuvia aineita kuten pesupähkinöitä, eikä ollenkaan huuhteluaineita.


      • Sisely
        vai myrkkyjä kirjoitti:

        No tuskin ne "myrkyt" nyt kenenkään vauvan persettä pilaa. Kuinkahan paljon niihin kestovaippiohin mahtaa jäädä pesuainetta (niinkuin pyykkiin usein voi jäädä), eikös se haittaa mitään? Ennemmin hygieninen ja helppo kestovaippa, ei tässä nyt enää eletä viime vuosisadalla. Ja luonnonsuojelusta on turha puhua kestoilun yhteydessä, kuluttaa se pesukonekin energiaa ja aineet luontoa (huolimatta siitä, millä peset).

        ei pilaa, ei =D lue tosta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000393&posting=22000000033366338

        vaippoihin voi jäädä samalla tavoin pesuainetta kuin muuhunkin pyykkiin, tuolla periaatteella, heitätkö likaiset vaatteetkin roskiin?
        meillä käytetään kaikkeen pyykkiin pesupähkinöitä, kokonaisina, jauheena tai nesteytettynä. ympäristökuormitus on minimaalinen varsinkaan kun huuhteluaineita ei käytetä, eikä jäämistä ole haittaa, puhdas luonnontuote kun on.

        kertakäyttövaipat eivät ole sen hygienisempiä, eivätkä helpompiakaan, kummallinen ajatusmaailma että kaikki teollinen on jotenkin parempaa- nykyaikaisempaa.

        luonnonsuojelusta ei voi puhua samassa lauseessa kuin kertakäyttövaipoista- raaka-aineet ovat öljypohjaisia, vaipat eivät maadu koskaan vaan lojuvat kaatopaikoilla. tiedätkö millaisen vuoren yhden lapsen käyttämät kertakäyttövaipat muodostavat? ehkä sinun kannataisi perehtyä aiheeseen ennen kuin heittelet päättömiä väitteitä, tietenkin myös kestovaippailu kuluttaa luontoa jonkin verran- verrattuna kertakäyttövaippoihin on kuormitus häviävän pieni. ei kai kukaan odota että löytyy täysin luontoa kuormittamaton tapa (tosin sellainenkin on, vaiåattomuus, osittain meillä harrastetaan tätäkin) ennen kuin suostuu vaihtamaan pahimman mahdollisen, eikö parempi ole kuitenkin tyytyä kompromissiin?


      • sä varmaan
        vai myrkkyjä kirjoitti:

        No tuskin ne "myrkyt" nyt kenenkään vauvan persettä pilaa. Kuinkahan paljon niihin kestovaippiohin mahtaa jäädä pesuainetta (niinkuin pyykkiin usein voi jäädä), eikös se haittaa mitään? Ennemmin hygieninen ja helppo kestovaippa, ei tässä nyt enää eletä viime vuosisadalla. Ja luonnonsuojelusta on turha puhua kestoilun yhteydessä, kuluttaa se pesukonekin energiaa ja aineet luontoa (huolimatta siitä, millä peset).

        itsekin sillä samalla pesukoneella pestyjä vaatteita...? alusvaatteitakin varmaan myös..


    • Toista kertaa raskaana

      Yhdistelmiähän löytyy yhtä paljon kuin käyttäjiäkin ja jokaiselle muovautuu oma maku vaippojen suhteen. Itse kokeilin aikoinaan monenkinlaisia yhdistelmiä ja päädyin sitten aivan perustavanlaatuiseen ratkaisuun. Elikkä vähän samantyyliseen, kuin mitä käytettiin esim. 70-luvulla. Elikkä käytössä oli vain nesteenpitävä kuorivaippa ja sen sisälle mikä tahansa yksinkertainen imu (taiteltu harso tmv.)

      Ratkaisuun päädyin sen mukaan, kuinka helppoa vaippahuolto on. Elikkä likaisten (ja puhtaiden) imujen kuivattamisen pitää olla helppoa/nopeaa, ne voi kuivata ihan tavallisesti narulla (pysyvät silti pehmeinä) ja niitä ei tarvitse viikkailla kaappiin. Niiden pesemisen pitää myös olla helppoa ja niiden pitää kestää "sukupolvelta toiselle". Esim. AIO-vaipat (kaikki ominaisuudet samassa vaipassa) ovat varmasti käteviä, mutta jokainen pesukerta kuluttaa vaipan kuorta, jonka pitäisi olla nesteenpitävä (ettei pisut pääse imeytymään vaipan läpi vaatteisiin), joten niiden käyttöikä on huomattavasti lyhyempi, kun ne pitää pestä jokaisen käyttökerran jälkeen. Siksi päädyin erilliseen "kuoreen", jota tarvitsee pestä harvemmin ja jonka sisään voi sitten kehitellä minkälaisen "imun" tahansa, jota hennoo pestä vaikka miljoona kertaa... se kun vain yleensä muuttuu imukykyisemmäksi pesukertojen myötä.

      Imuja voi ommella itse tai sitten ostaa valmiita. Imut ovat yleensä joko vaippamallisia tai "terveyssiteen mallisia" valmiiksi muotoiltuja pötkylöitä tai sitten taiteltavia versioita.

      Meillä käytössä seuraavanlainen TODELLA YKSINKERTAINEN ja vaivaton systeemi (ei ehkä halvin mahdollinen, itse ompelemalla olisi varmasti säästänyt isot summat, imuja voisi vaikka ostaa yhden kappaleen ja kopioida siitä "kaavan" ja hurauttaa saumurilla lisää samanlaisia):

      - Kuorivaippana ImseVimse soft (sama kuin nykyään äippäpakkauksessa), hinta 13 eur/kpl
      - Sisällä imuna Wonder-Fulls Mikrokuituimu, hinta 8,90 eur/kpl
      - Öisin käytetään kertakäyttövaippaa

      Kaikki kestovaippaostokset olen tehnyt osoitteessa www.kestovaippakauppa.com, ihan ilman mitään mainostamisia... kyseisiä imuja kun en löytänyt kuin kahdesta nettikaupasta ja tämä myi niitä halvemmalla :)

      Kuorivaippoja on jokaista kokoa 2 kpl (paitsi aivan pienintä ja suurinta ei ollut tarve hankkia), eli yhteensä 8 kpl
      Imuja on käytössä yhteensä 25 kpl (ne ovat kaksiosaisia, joten pienemmällä tenavalla voi käyttää yhtä osaa kerrallaan, niin vaihtoväliä voi nopeuttaa ilman, että tarvitsee hankkia kyseisiä vaippoja hirveitä määriä ja olla pesemässä niitä koko ajan)

      Yhteenlaskettu investointi kestovaipoille:
      8 x 13 eur
      25 x 8,90 eur
      = 326,50 euroa

      Lisäksi yksi (halvin mahdollinen, kun yöllä tenava ei juurikaan liiku, joten ei tarvitse olla mikään huippuvaippa) kertakäyttövaippa / vrk = 0,13 euroa. Elikkä kertakäyttövaipoille hintaa 4 eur/kk.

      Kestovaippoja ei tarvitse pestä kuin kerran viikossa yksi koneellinen (kulutus riippuu tietenkin vähän tenavasta, meillä ei mukelo kakkinut kuin kerran päivässä, mutta jos useammin, niin kakkivaipat on tottakai vaihdettava aina pois välittömästi ja samalla vaippoja tietenkin likaantuu nopeammin), imut ovat sen verran kompakteja, että eivät vie tilaa vaikka ovatkin SUPER-imukykyisiä. Elikkä pyykkimääräkään ei juuri lisäänny vaippojen takia.

      Märät vaipat kuivatan ihan normaalisti narulla. Käytön jälkeen vain narulle ja yöllä viimeistään ovat kuivaneet. Aamulla lykkään kuivat likavaipat narulta erilliseen muovipussiin pyykkikoriin odottamaan pesua. Hajuahaittaa ei juurikaan ole ilmennyt. Jos vaippa on ihan pissi-litimärkä tai kakkainen (isot pökäleet on tietenkin ensin huuhtaistu käsisuihkulla suoraan pönttöön), huuhtelen sen pikaisesti ennen narullelaittoa. Kakkavaippojen käsittelyä voi helpottaa esim. kertakäyttöisellä (kompostoitavalla!) kuivaliinalla = pieni ohkainen paperiliina, joka laitetaan pyllyn ja vaipan väliin. Niitä saa mistä tahansa ruokakaupasta lastentarvikeosastolta. Kertakäyttöisyydestään huolimatta kestävät konepesunkin aika monta kertaa, mikäli haluaa alkaa todella eko-ihmiseksi. Itse olen heittänyt kakkitahriintuneet aina pois, mutta pelkästä pissistä kastuneet olen laittanut pesupussiin ja koneeseen tavallisen pyykin joukkoon. Niiden taitteleminen pesun jälkeen on tietenkin aikaavievää puuhaa, mutta köyhä kun olen, niin kaikki keinot sallitaan ;)

      Varsinainen kuorivaippa pestään ainoastaan, mikäli TODELLA likainen (ja silloinkin menee ihan tavallisen pyykin joukossa, pesupussissa). Yleensä vain huuhtaisen sen vedellä illalla ennen nukkumaanmenoa ja laitan narulle kuivumaan aamuksi (sitä kun ei yöllä tarvita, koska silloin on kertakäyttövaippa käytössä).

      Pyykinpesuun voisi yhdelle koneelliselle laskea hintaa ENIMMILLÄÄN n. 50 centtiä/kerta (Työtehoseuran laskemien mukaan) ja sekin on aika paljon yläkanttiin, mutta sanotaan nyt pelkkien vaippojen pesujen hinnaksi, pesuaineineen 2 euroa/kk (voi olla vähemmänkin, mikäli veden hinta on kiinteä esim. asunto-osakeyhtiössä).

      Nyt esikoisella käytössä viimeisin vaippakuorikoko (pottailu jo hyvällä mallilla) ja uusi tenava syntyy hetkellä minä hyvänsä, joten kierto alkaa alusta... eikä mitään uusia investointeja tarvita, samat kestovaipat voi ottaa uudelleen käyttöön, kuorivaipat kestävät ihan hyvin vielä kolmannen ja neljännenkin lapsen (kunnes luultavasti alkavat päästämään nestettä läpi, jolloin uusittava... riippuu kuinka usein niitä pesee koneessa), sisällä käytettävät imut kestävät varmaankin kymmeniä käyttäjiä, tuntuvat vain paranevan ominaisuuksiltaan, mitä enemmän käytetään.

      • kuinka on peppu kestänyt?

        Siis ymmärsinkö oikein että olet käyttänyt taskuvaippaan tarkoitettua mikrokuituimua suoraan lapsen peppua vasten ja jatkuvasti?

        Mikrokuitu on siis hyvä imumateriaali, mutta sitä EI SAA LAITTAA IHOA VASTEN, useimmiten sitä käytetään taskuvaipan sisällä. Mikrokuitu imee iholta paljon muutakin kuin kosteuden, ja senkin turhan tehokkaasti. Harvan iho sitä edes kestää. Itselle tekee pahaa jo ripustella niitä, kädet kuivahtaa ihan korpuiksi, joten montaa ei meille ole päätynyt.

        Aikamoinen teräspeppu on lapsesi kyllä jos tuota on kestänyt...


      • Toista kertaa raskaana
        kuinka on peppu kestänyt? kirjoitti:

        Siis ymmärsinkö oikein että olet käyttänyt taskuvaippaan tarkoitettua mikrokuituimua suoraan lapsen peppua vasten ja jatkuvasti?

        Mikrokuitu on siis hyvä imumateriaali, mutta sitä EI SAA LAITTAA IHOA VASTEN, useimmiten sitä käytetään taskuvaipan sisällä. Mikrokuitu imee iholta paljon muutakin kuin kosteuden, ja senkin turhan tehokkaasti. Harvan iho sitä edes kestää. Itselle tekee pahaa jo ripustella niitä, kädet kuivahtaa ihan korpuiksi, joten montaa ei meille ole päätynyt.

        Aikamoinen teräspeppu on lapsesi kyllä jos tuota on kestänyt...

        Kuis nyt niin??

        Samaa puuvillaahan mikrokuitukin on, punottu valmistusvaiheessa vain erimuotoon kuin esim. flanelli tai puuvillakangas. Elikkä valmistusmenetelmällä on saatu ikäänkuin "lisää imupintaa", joten vaippa kykenee imemään itseensä normaalia enemmän nestettä. Eihän puuvilla muuksi muutu vaikka se letille köytettäisiin??

        Mitäköhän muuta mikrokuitu voi iholta imeä?? Kosteushan sieltä nimenomaan ainakin PITÄÄ imeä pois. Meinaatko, että mikrokuitu poikkeaa jotenkin muista kangasmateriaaleista, elikkä imee "ravinteet" ja "rasvan" iholta? Eihän kyseessä kuitenkaan ole mikään "elävä organismi" vaan ihan tavallinen kangas ja mikä tahansa ihoa vasten oleva kangas tekee saman kuin mikrokuitukin :)

        Ikänään ei ole peppu punoittanut, kun on käytetty ihanan pehmoista mikrokuitua. Sen sijaan esim. harsot ym. flanelliset/froteiset vaipat hankasivat jo kuivana (ja varsinkin kostuessaan hautoivat) pyllyn punaiseksi ja huonon imukykynsä takia pylly oli aina märkä, piti vaihdella todella usein vaippoja, ettei ohivuotoja sattunut. Saman tekivät myös kertakäyttövaipat, varsinkin "kalliimmat merkit". Halpismerkeistä ei ihottumia ole koskaan tullut.

        Olisi ihan mielenkiintoista nähdä tutkimus, missä sanotaan, ettei mirkokuitua saa laittaa ihoa vasten. Olet ilmeisesti sellaiseen törmännyt kun noin varmalla asenteella osasit sanoa, ettei niin saa tehdä?? Saisinko osoitteen kyseiselle sivustolle? Infoaisin ihan varmasti myös kyseisiä vaippoja myyviä nettikauppoja, ne kun myyvät sitä ihan tavallisena lisäimuna, jonka voi laittaa suoraan ihoa vasten...

        Kuivat korput ne on kädet täälläkin, kun vaippoja vaihdetaan jatkuvasti ja käsiä pitää pestä koko ajan... veikkaisin, että sama tilanne jokaisella vaippaikäsen äidillä, käyttää sitten mikrokuitua tai hammppua tai flanellia tai harsoja tai mitä tahansa muuta materiaalia ;)


      • +++
        Toista kertaa raskaana kirjoitti:

        Kuis nyt niin??

        Samaa puuvillaahan mikrokuitukin on, punottu valmistusvaiheessa vain erimuotoon kuin esim. flanelli tai puuvillakangas. Elikkä valmistusmenetelmällä on saatu ikäänkuin "lisää imupintaa", joten vaippa kykenee imemään itseensä normaalia enemmän nestettä. Eihän puuvilla muuksi muutu vaikka se letille köytettäisiin??

        Mitäköhän muuta mikrokuitu voi iholta imeä?? Kosteushan sieltä nimenomaan ainakin PITÄÄ imeä pois. Meinaatko, että mikrokuitu poikkeaa jotenkin muista kangasmateriaaleista, elikkä imee "ravinteet" ja "rasvan" iholta? Eihän kyseessä kuitenkaan ole mikään "elävä organismi" vaan ihan tavallinen kangas ja mikä tahansa ihoa vasten oleva kangas tekee saman kuin mikrokuitukin :)

        Ikänään ei ole peppu punoittanut, kun on käytetty ihanan pehmoista mikrokuitua. Sen sijaan esim. harsot ym. flanelliset/froteiset vaipat hankasivat jo kuivana (ja varsinkin kostuessaan hautoivat) pyllyn punaiseksi ja huonon imukykynsä takia pylly oli aina märkä, piti vaihdella todella usein vaippoja, ettei ohivuotoja sattunut. Saman tekivät myös kertakäyttövaipat, varsinkin "kalliimmat merkit". Halpismerkeistä ei ihottumia ole koskaan tullut.

        Olisi ihan mielenkiintoista nähdä tutkimus, missä sanotaan, ettei mirkokuitua saa laittaa ihoa vasten. Olet ilmeisesti sellaiseen törmännyt kun noin varmalla asenteella osasit sanoa, ettei niin saa tehdä?? Saisinko osoitteen kyseiselle sivustolle? Infoaisin ihan varmasti myös kyseisiä vaippoja myyviä nettikauppoja, ne kun myyvät sitä ihan tavallisena lisäimuna, jonka voi laittaa suoraan ihoa vasten...

        Kuivat korput ne on kädet täälläkin, kun vaippoja vaihdetaan jatkuvasti ja käsiä pitää pestä koko ajan... veikkaisin, että sama tilanne jokaisella vaippaikäsen äidillä, käyttää sitten mikrokuitua tai hammppua tai flanellia tai harsoja tai mitä tahansa muuta materiaalia ;)

        Mikrokuitu ei ole puuvillaa nähnytkään, vaan mikrokuitu on täysin keinotekoinen aine, jossa kuidut ovat huomattavasti ohuempia kuin missään luonnonkuiduissa. Puuvilla taas on luonnonkuitu, se on tietynlaisesta kasvista saatava kuitu.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrokuitu


      • Toista kertaa raskaana
        +++ kirjoitti:

        Mikrokuitu ei ole puuvillaa nähnytkään, vaan mikrokuitu on täysin keinotekoinen aine, jossa kuidut ovat huomattavasti ohuempia kuin missään luonnonkuiduissa. Puuvilla taas on luonnonkuitu, se on tietynlaisesta kasvista saatava kuitu.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrokuitu

        Nyt on kyllä myönnettävä oma tietämättömyyteni :)

        Olen aina olettanut, että mikrokuitu voi olla mitä tahansa kuitua, mutta ohuempaa, josta sitten voidaan tehdä erittäin imukykyistä ja hienoa neulosta. Oppia ikä kaikki ;)

        No mutta eipä tässä hätiä mitiä, kuten kyseisissä Wikipedia-tiedoissa kerrotaankin, mikrokuitia verrataan silkkiin ja:

        "Mikrokuiduista tehdyt kankaat ovat keveitä, pehmeitä ja säilyttävät muotonsa hyvin."

        "Mikrokuituja käytetään
        - sadeasuissa
        - urheiluvaatteissa
        - siivousvälineissä, etenkin ikkunanpesuliinoissa
        - juhlavaatteissa"

        "Mikrokuidun etu sade- ja urheiluasujen materiaalina on hengittävyys: kuidussa olevat mikroskooppisen pienet huokoset päästävät läpi vesihöyryn mutteivät vesipisaraa. Näin ollen vaate tuntuu hikoillessakin kuivalta."

        "Urheilukerrastoissa mikrokuitua käytetään, koska se johtaa kosteuden pois iholta toisin kuin esim. puuvilla."

        Elikkä en kyllä mitenkään vielä noista teksteistä keksinyt, millä tavalla mikrokuitu olisi haitallista (vauvankaan) iholle, päinvastoin, johtaa nimenomaan kosteuden POIS iholta, niinkuin urheilijoiden alusvaatteissa käytettynä. Aikamoinen etu mielestäni, ilmankos vauvan pylly onkin pysynyt todella hyvässä kunnossa koko pienen 1v8kk eliniän ajan :)

        P.S. Kyseisiä imuja ei edes VOISI laittaa mihinkään taskuvaipan imuiksi, ovat sen verran kookkaita ja ergonomisesti muotoiltu peittämään jo itsessään koko tarvittava vaippa-alue.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe