Tuli tilattua tuo KotiPC-lehti ja sen mukana tuli lopulta Webkamera. Koko lehti on niin Windows-pohjainen, mutta toimisikohan tuo webkamera Linuksissa (Fedora 8) ? Kuinka se asennetaan?
Toimiiko Koti PC:n webkamera Fedorassa
6
1763
Vastaukset
- olla kamera?
Enpä tiedä, mikä mahtaa tuollainen KotiPC-webcam olla? Mutta tässä jokin linkkisivu, jossa kerrotaan eri kameramallien sopivuudesta Linux-järjestelmiin: http://mxhaard.free.fr/spca5xx.html
Fedorasta löytyy mm. kirjasto /usr/lib/libgphoto2/2.4.0/spca50x.so
http://mxhaard.free.fr/index.htmlNiin tässä kamerassa ei näy minkään valtakunnan nimimerkkiä. Vain Q.C.PASSED. Tuli ruskeassa pahvilaatikossa. Ajuri CD on Windowsille ja siinä manuaalitiedostot eri kielillä. Muuten aivan mystinen tapaus. Irtisanoin tuon lehden tilauksenkin, kun se ei minua miellytä. Alottelijoiden Windows vinkkejä vain. Laatikossa oli siis webkamera ja headset, kuuloke-mikrofoni yhdistelmä.
- olla kamera?
kaitim kirjoitti:
Niin tässä kamerassa ei näy minkään valtakunnan nimimerkkiä. Vain Q.C.PASSED. Tuli ruskeassa pahvilaatikossa. Ajuri CD on Windowsille ja siinä manuaalitiedostot eri kielillä. Muuten aivan mystinen tapaus. Irtisanoin tuon lehden tilauksenkin, kun se ei minua miellytä. Alottelijoiden Windows vinkkejä vain. Laatikossa oli siis webkamera ja headset, kuuloke-mikrofoni yhdistelmä.
Laita kamera kiinni, ja kokeile komentoa su - -c lsusb
Pidä kamera kiinni seuraavan kerran käynnistäessäsi koneen. dmesg voisi tuolloin kertoa jotakin kamerasta?
Voit toki lukea tuota kamera mukana seurannutta CD:tä. Ehkä sieltä tarvittavat tiedot löytyvät (nimenomaan laitteen piirisarja). olla kamera? kirjoitti:
Laita kamera kiinni, ja kokeile komentoa su - -c lsusb
Pidä kamera kiinni seuraavan kerran käynnistäessäsi koneen. dmesg voisi tuolloin kertoa jotakin kamerasta?
Voit toki lukea tuota kamera mukana seurannutta CD:tä. Ehkä sieltä tarvittavat tiedot löytyvät (nimenomaan laitteen piirisarja).Kytkin kameran ja poimin dmesg-raportista rivit, joisa on "USB"
usb usb1: configuration #1 chosen from 1 choice
hub 1-0:1.0: USB hub found
hub 1-0:1.0: 6 ports detected
ohci_hcd 0000:00:03.0: new USB bus registered, assigned bus number 2
ohci_hcd 0000:00:03.0: irq 3, io mem 0xcfffd000
usb usb2: configuration #1 chosen from 1 choice
hub 2-0:1.0: USB hub found
hub 2-0:1.0: 3 ports detected
ohci_hcd 0000:00:03.1: new USB bus registered, assigned bus number 3
ohci_hcd 0000:00:03.1: irq 5, io mem 0xcfffe000
usb usb3: configuration #1 chosen from 1 choice
hub 3-0:1.0: USB hub found
hub 3-0:1.0: 3 ports detected
input: ImPS/2 Generic Wheel Mouse as /class/input/input2
USB Universal Host Controller Interface driver v3.0
usb 2-2: new full speed USB device using ohci_hcd and address 2
CD.ltä en ole (vielä) löytänyt mitään järkevää. Pitänee tutkia tuota Windows ajuria heksaeditorilla. Minun järjestelmästäni ei muuten löytynyt komentoa lsusb!
Liitin sen myös Wippies Home boksiin. Ainoastaan USB-merkkivalo syttyi. Mitään muuta merkittävää ei tapahtunut.- pois kamera
kaitim kirjoitti:
Kytkin kameran ja poimin dmesg-raportista rivit, joisa on "USB"
usb usb1: configuration #1 chosen from 1 choice
hub 1-0:1.0: USB hub found
hub 1-0:1.0: 6 ports detected
ohci_hcd 0000:00:03.0: new USB bus registered, assigned bus number 2
ohci_hcd 0000:00:03.0: irq 3, io mem 0xcfffd000
usb usb2: configuration #1 chosen from 1 choice
hub 2-0:1.0: USB hub found
hub 2-0:1.0: 3 ports detected
ohci_hcd 0000:00:03.1: new USB bus registered, assigned bus number 3
ohci_hcd 0000:00:03.1: irq 5, io mem 0xcfffe000
usb usb3: configuration #1 chosen from 1 choice
hub 3-0:1.0: USB hub found
hub 3-0:1.0: 3 ports detected
input: ImPS/2 Generic Wheel Mouse as /class/input/input2
USB Universal Host Controller Interface driver v3.0
usb 2-2: new full speed USB device using ohci_hcd and address 2
CD.ltä en ole (vielä) löytänyt mitään järkevää. Pitänee tutkia tuota Windows ajuria heksaeditorilla. Minun järjestelmästäni ei muuten löytynyt komentoa lsusb!
Liitin sen myös Wippies Home boksiin. Ainoastaan USB-merkkivalo syttyi. Mitään muuta merkittävää ei tapahtunut.tarkista vielä siten että otat kameran pois usbista ja komento dmesg > lista1.txt
ja sitten laitat kameran takaisin ja dmesg > lista2.txt, josko sieltä löytyisi jotain.
ja sitten diff lista1.txt lista2.txt > erot.txt
ja cat/vi/kedit/nano/gedit erot.txt
Ja tarkista ini tiedostot sieltä cd:ltä ja niiden sisältöt, jos niistä löytyisi mallimerkintä.
Web-kameroissa on version versioita myös samalla mallimerkinnällä, joten vaikka löytäisit mallin niin pitää tietää vielä tarkka versio. - Api
kaitim kirjoitti:
Niin tässä kamerassa ei näy minkään valtakunnan nimimerkkiä. Vain Q.C.PASSED. Tuli ruskeassa pahvilaatikossa. Ajuri CD on Windowsille ja siinä manuaalitiedostot eri kielillä. Muuten aivan mystinen tapaus. Irtisanoin tuon lehden tilauksenkin, kun se ei minua miellytä. Alottelijoiden Windows vinkkejä vain. Laatikossa oli siis webkamera ja headset, kuuloke-mikrofoni yhdistelmä.
Viitsisitkö heittää tuota xp ajuria nettiin kun itse olen hukannut tuon cd:n enkä ole netistä vielä löytänyt toimivaa ajuria...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3852072Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3882019- 941698
- 4401696
- 71394
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?1041089- 197904
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.9826Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41802Jos totta puhutaan niin haluan mies että
N*ssit multa luulot pois. Niin että naapurit huolestuu siitä huudosta. 🤭69768