Lähihoitajat, ensihoidon koulutusohjelma

zou^^

Tietääkö joku, voiko ensihoidon koulutusohjelman aloittaa jos ei ole ajokorttia,mutta hankkii sen? Itse olen vasta ensimmäisen vuoden opiskelija ja olen syntynyt syksyllä niin ajokortin hankkiminen ei ole mahdollista ennen kuin sitten kolmannen vuoden syksyllä kun täytän 18v. Vai pitääkö syksyllä ajokortin saavien aloittaa tämä koulutusohjelma vasta tammikuussa?
Tarvitsisin jo nyt tätä tietoa... Kiitos jos joku vastaa! :)

9

4348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaa

..sinua ei päästetä ambulanssin rattiin opiskeluaikanasi..

• edellinen kirjoittaja

..jos ratin taakse mielit, on sinun käytävä kuopiossa pelastusalan tutkinto, joka antaa pätevyyden sairaankuljettajaksi ( entinen lääkintävahtimestari ).

• lähäri04

Hei!
        Itse olen vuosia ollut töissä ambulanssissa ihan lähihoitajan papruilla ja kerran olen kuopiossa käynyt opiskelu aikana ja silloin ei siellä mitään kurssia ollut, kuhan harjoiteltiin samoja mitä muutenkin koulussa. Joten mitään pelastusalan tutkintoa ei todellakaan tarvita. Lähihoitajat ensihoidon koulutusohjelmasta ovat entisiä lääkintävakseja. Ja vielä lisäys että olen todellakin ajanut tuhansia kilometrejä ambulansseja ilman muuta koulutusta, enkä tiedä yhtään kollegaa jolla olisi tuollainen pelastusalan tutkinto.

• miä vaa

ajokortti pitää olla enne ku koulutusohjelma alkaa elikkäs siinä elokuussa. Eli joudut varmaan alottaa vasta tammikuussa koulutusohjelman. :>

• mie vaan

meillä ei tarvinnut ajokorttia opiskelu aikana.. luokaltamme jopa pari valmistui ilman ajolupaa :D

• punkass

Koulutuksesta valmistumisen edellytys meillä pohj.pohjanmaalla on että täytyy ennen papereiden saamista olla voimassa oleva BC- luokan ajokortti. Lähih.ensihoito koulutus on suomen yleisimpiä, ellen jopa väittäis yleisin koulutus ambulanssiin. Ei tarvi olla pelastajan tutkintoa. Lähih.ensihoitajilla on parempi koulutus niin juridisesti kuin käytännössäkin kuin lääkintävakseilla, joiden koulutusta ei tietääkseni enää järjestetä. Pelastajilla ei ole terveydenhuollon koulutusta kun tas lähihoitajilla on, mutta en tod. väitä heidän olevan epäpäteviä, sillä suomessahan useassa kunnassa pelastuslaitos pyörittää tod.laadukasta sairaankuljetusta hoitotasollakin:). Itse olen lähih.ensihoidon koulutuksesta valmistunut ja joka suuntaan revitään töihin.

• eehoo

Meillä Kuopiossa ei päässyt koulutusohjelmaan ilman ajokorttia. Ambulanssin rattii päästiin tasan kaksi kertaa pelastusopiston harjoituspäivillä.

Ottakaa hyvät ihmiset selvää asioista ennenkuin alatte faktana niitä kertomaan! Nopeasti ajateltuna en keksi yhtään syytä miksi lähihoitaja ei voisi ajaa ambulanssia. Ei eroa millään tavalla tavallisen pakettiauton ajamisesta.

• Mää vaan

... tarvitsee suorittaa BC-kortin lisäksi hälytysajon koulutus. Yleensä ensihoidon koulutusohjelmaa tarjoavat oppilaitokset tietää mistä sen saa tai heillä saattaa jopa olla sopimuksia jonnekin suuntaan sen suorittamiseksi. Viimeistään työpaikka pistää kurssille.

Ja joo, koulun VOI ALOITTAA ilman ajokorttia, valmistuakin voi ilman ajokorttia. Töihin et kuitenkaan pääse ilman BC-korttia ja tuota hälytysajon kurssitusta.

Näin ainakin pk-seudulla. Niin kerta.

• Vasta itsekin valmis

Ei tarvitse olla kun opiskelun aloittaa mutta se täytyy olla, jos haluaa mennä ambulanssiin opiskelujaksolle. Eli jos olet sinne menossa, pääset vasta keväällä siihen harjoitteluun, jos saat kortin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe